PDA

View Full Version : Fender Blues Jr - Eerst kraken dan harde toon



Voidhead
19 augustus 2011, 12:12
Ik zet hem aan, eerste 10 seconden lijkt er niks aan de hand, versterker geeft wel gitaargeluid. Maar dan, begint ie vreselijk te kraken en komt er een vreselijke toon doorheen zetten, dan zet ik m'n meteen weer uit want heb het idee dat ik anders de speaker opblaas. Het probleem doet zich ook voor zonder ingeplugde gitaar en met alle volumes dicht.

Heb hem voor dat dit zich voordeed wel meegenomen en ik vrees dat er iets stuk is gegaan bij het vervoeren... Het lijkt mij niet dat een buis stuk is want die zien er allemaal nog prima uit en voor dat dit probleem zich voordeed waren er geen enkele symptomen van versleten buizen...

Wat zou het probleem kunnen zijn? Is dit zelf te oplossen?

Alvast bedankt voor julle hulp!

jutter
19 augustus 2011, 12:15
Lijkt me toch als een kapotte buis. Ga anders even naar een vakman.

tommus42
19 augustus 2011, 12:33
Waarschijnlijk komt het uit de eindversterker omdat ie het ook doet als je de volumes dichtdraait. Heb je een (oud) setje eindbuizen? Zou je even kunnen proberen te wisselen.

Voidhead
19 augustus 2011, 12:38
Heb hem een maand geleden 2e hands gekocht, dus het zou goed kunnen zijn dat de buizen al vrij oud zijn ja.
Maar is het dan niet vreemd dat het van de een op de andere dag helemaal kapot is? Dacht dat dat geleidelijker zou gaan, en de eerste 10 seconden lijkt alles normaal...
Ik heb hier verder ook weinig verstand van dus wat jullie zeggen zou heel goed kunnen, zal hem waarschijnlijk weg moeten brengen maar ik hoopte op een quick fix omdat ik hem eigenlijk vanavond voor een gig nodig heb. (Heb wel backup gelukkig ;))

tommus42
19 augustus 2011, 12:44
.....Ik heb hier verder ook weinig verstand van dus wat jullie zeggen zou heel goed kunnen, zal hem waarschijnlijk weg moeten brengen maar ik hoopte op een quick fix omdat ik hem eigenlijk vanavond voor een gig nodig heb. (Heb wel backup gelukkig ;))

Tja, doe wat je niet laten kunt:D, maar ik zou zelf even checken of het niet een buis is. Gelukkig heb je backup voor die gig.

AoDf
19 augustus 2011, 13:35
Ik heb ook een Blues Junior gehad en daar had ik op een gegeven moment zeer geregeld haardvuur geknetter door de gitaarsound heen. Ik heb de amp toen naar een tech gebracht die op het eerste gezicht niets vreemds kon zien. Toen heeft hij voor de zekerheid (ondanks dat er niets vreemd te zien was) de buisvoet solderingen even met een soldeerbout laten vloeien en weer laten afkoelen. De solderingen van de buisvoetpennetjes dus even opgeknapt. Toen was het probleem verholpen. Waarschijnlijk enkele haarscheurtjes in de solderingen die de problemen veroorzaakt hebben. De Blues Junior staat standaard erg heet gebiasd en het kan zijn dat door het opwarmen en afkoelen (na uitschakelen) na verloop van tijd die solderingen slecht worden. Het is ook niet de meest solide constructie in de Blues Junior hoe de buizen zitten.

Nosbig43
19 augustus 2011, 16:29
Buisvoeten doorsolderen zou het probleem mogelijk kunnen oplossen.
Zitten waarschijnlijk op een print gemonteerd.
Ik heb laatst een Fender Blues DeVille voor een kennis gerepareerd,
die had ook last van geknetter. Buisvoeten doorgesoldeerd, weg probleem.
Buizen op printen is een slechte combinatie, dat gaat bij intensief gebruik
na verloop van enige jaren altijd fout.
Maar ja het is een lekker goedkope productie methode.

AoDf
19 augustus 2011, 19:52
Buisvoeten doorsolderen zou het probleem mogelijk kunnen oplossen.
Zitten waarschijnlijk op een print gemonteerd.
Ik heb laatst een Fender Blues DeVille voor een kennis gerepareerd,
die had ook last van geknetter. Buisvoeten doorgesoldeerd, weg probleem.
Buizen op printen is een slechte combinatie, dat gaat bij intensief gebruik
na verloop van enige jaren altijd fout.
Maar ja het is een lekker goedkope productie methode.

Buisvoeten in Blues Junior zitten inderdaad op een apart printje die haaks t.o.v. de hoofdprint zit gemonteerd. Dat printje is met een bandkabel met de hoofdprint verbonden. Als je het eenmaal weet dat dat de zwakke plekken zijn in die versterkers is het zo opgelost. Anders kun je behoorlijk lang zoeken.

cluseau
19 augustus 2011, 22:50
Buisvoeten in Blues Junior zitten inderdaad op een apart printje die haaks t.o.v. de hoofdprint zit gemonteerd.

Maar die buisvoeten zitten nog steeds op een kwetsbare print gesoldeerd. Het paartje EL84 bstaat standaard idd bloedheet ingesteld zoals zoveel EL84 eindtrapjes. Het kan allemaal wat minder waarbij je toch de sound behoud maar de buizen wat langer meegaan. Hiervoor kan op een nette manier de bias instelbaar gemaakt worden.

edit:
Ik vergeet nog te zeggen dat het heel goed mogelijk de eindbuisjes kunnen zijn maar net zo goed iets anders. Zoveel componenten zoveel mogelijkheden.

lobbert
17 september 2011, 17:29
Dit was mijn amp met een versleten EL84:


http://www.youtube.com/watch?v=triM_cSxUp4

fastfolkert
18 september 2011, 19:41
Und jetzt/en nu? Gerepareerd? Vanzelf hersteld? Weggeflikkerd?