PDA

View Full Version : Nieuwe snaren



Nena
18 augustus 2011, 23:09
Hallo,

Op mijn akoustische gitaar zitten nu deze snaren:
http://www.thomann.de/nl/martin_guitars_m140.htm
Alleen heb ik na 2 jaar nogsteeds heel veel last van mijn vingers tijdens/na het spelen omdat ze voor mijn vingers gewoon veelste zwaar, dik zijn. Iemand tipte mij om nieuwe lichtere snaren erop te zetten (eigenlijk nooit zelf aan gedacht, omdat het opzich wel ging, maar als ik het vergelijk met andere akoustische gitaren die ik bespeel vind ik dat toch veel fijner:roll:) Nu weet ik alleen niet wélke snaren ik nu wel moet kopen, heeft iemand een idee? (Graag van martin)

Nena
18 augustus 2011, 23:15
Ik zie net dat er een heel topic over snaren gaat :soinnocent: Sorry!

-Martijn-
18 augustus 2011, 23:22
Dunnere snaren helpen wel wat, maar dat verschil vind ik altijd maar minimaal.
Ik zou het probleem van het zware spelen meer bij de afstelling zoeken. Misschien een keertje iemand naar je gitaar laten kijken, die hem dan af kan stellen indien nodig?

Nena
18 augustus 2011, 23:25
Naja, het is niet zo zeer zwaar spelen maar de snaren die heel dik zijn waardoor ik na 2 jaar nogsteeds 'pijn' krijg. Bij mij op school hebben ze bijvoorbeeld akoustische gitaren met snaren die véél chiller spelen, dus in mijn geval ligt het denk ik wel aan de snaren.

Rizz
19 augustus 2011, 06:48
Verwar bespeelbaarheid van je gitaar niet met of je snaren al dan niet te dik zijn. De afstelling kan een wereld van verschil zijn!! En het kan nooit kwaad, hij zal er niet slechter van worden... Een slecht afgestelde gitaar kan heel wat goed geoefende vingertoppen naar de knoppen helpen en zeker met wat dikkere snaren...
Probeer anders in eerste instantie deze eens:[URL=http://www.thomann.de/nl/martin_guitars_m175.htm[/URL]

Deze zijn wat dunner, ik vind het persoonlijk veel lekkerder spelen, maar goed, voor de echte die-hards zal het niet heel veel uitmaken.

En anders: meer spelen....;)

Ruudj
19 augustus 2011, 09:29
Je gebruikt 'bronze' snaren zie ik, die voelen nogal stroef en daarom gebruik ik ze zelf nooit. Probeer eens 'phosphor bronze' snaren, die voelen een stuk gladder aan door de 'phosphor'coating. Wellicht dat dat voor jou beter aanvoelt (?)

Harald
19 augustus 2011, 09:42
Bij een goede afstelling is het verschil tussen dikke en dunne snaren alleen echt merkbaar bij opduwen. Maar een setje .011 zou gewoon moeten kunnen. Je kunt het altijd proberen. Als de bassnaren te ruw aanvoelen zou je misschien ook eens Elixir met nanoweb coating kunnen proberen (polyweb variant vind ik zelf niet fijn)

En die goede afstelling is met elke snaar de moeite waard. Dat scheelt echt veel. Kijk eens op die gitaar op school hoever de snaren bij de 12e fret boven de hals zitten, en hoe dat bij jouw gitaar is. Staan de snaren bij jouw duidelijk verder van de hals, dan is een afstelbeurt icm die nieuwe snaren een investering waar je heel veel plezier van hebt.

Nena
19 augustus 2011, 11:58
Verwar bespeelbaarheid van je gitaar niet met of je snaren al dan niet te dik zijn. De afstelling kan een wereld van verschil zijn!! En het kan nooit kwaad, hij zal er niet slechter van worden... Een slecht afgestelde gitaar kan heel wat goed geoefende vingertoppen naar de knoppen helpen en zeker met wat dikkere snaren...
Probeer anders in eerste instantie deze eens:[URL=http://www.thomann.de/nl/martin_guitars_m175.htm[/URL]

Deze zijn wat dunner, ik vind het persoonlijk veel lekkerder spelen, maar goed, voor de echte die-hards zal het niet heel veel uitmaken.

En anders: meer spelen....

Bedankt voor de tip, en dat laatste, vond ik niet zo gepast ;)

INOXROX
19 augustus 2011, 12:19
Hoi Nena !
Verbaast me dat het zo lang duurde voordat je verder ging zoeken naar een manier om lichter te spelen . Dat moest me even van het hart ....;)

Maar je maakt me ook nieuwsgierig . Hoezo moeten ze van Martin zijn ? Ik heb een paar jaar alleen maar met Martin snaren gespeeld ( omdat ik vond dat 't bij m'n D15 hoorde of zo :???: ) . Ik ben wel al snel met verschillende diktes en - in mindere mate afstellingen - gaan experimenteren , dat wel .

En nu ? Nu zweer ik alweer een tijdje bij D'Addario Phosphor Bronze ( .011) .
Laat je niet teveel leiden door een merk , is denk ik wat ik wil zeggen . Verder : succes !

Rizz
19 augustus 2011, 12:23
Bedankt voor de tip, en dat laatste, vond ik niet zo gepast ;)

Mijn excuses, heb 'm aangepast hierboven :hide: ;)