PDA

View Full Version : harde click uit speaker bij in/uit-schakelen van Fender amp te voorkomen ?



wimp
18 augustus 2011, 22:13
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Fender Performer 1000, een fijne 100 Watt hybride amp met transistor eindtrap en een ECC83 in de voortrap. Deze vertoont echter het zelfde euvel waar ik met mijn Fender Princeton 112ook al last van had en voor anderen vervelend is in de bigband waar ik in speel:
Een zeer harde (en vrij onvoorspelbare) "click" uit de speaker bij aan- of uitzetten, zelfs als ik de volumeregelaars van clean en scheur -kanalen eerst dicht draai.
Het lijkt er dus op dat er een soort schakelpuls direct instraalt op de eindversterker.
Is er een modificatie waarmee dit te voorkomen is ?

NB De amp heeft maar 1 schakelaar, geen aparte standby oid.

fastfolkert
18 augustus 2011, 23:10
Mijn Princeton 112plus heeft dat alleen bij uitschakelen (en mijn Marshall 5010 niet...). Het is idd. een slordigheidje in het design maar niet schadelijk.
Je zou met een vertraagd opkomend -en versneld afvallend- speakerrrelais wel wat kunnen maken.....

Maar in een bandsituatie is dit toch helemaal geen issue, want dan zet je de boel toch aan voorafgaand aan de gig, en pas na afloop weer uit?

nico verduin
19 augustus 2011, 07:52
Je zou met een vertraagd opkomend -en versneld afvallend- speakerrrelais wel wat kunnen maken.....

Hou je dezelfde situatie. Zodra het relais contact maakt, krijg je pas spanning. En of je nu ff wacht met inschakelen (vertraagd) veranderd niets aan de situatie.

@edit: Vergeet dit maar. Zit verkeerd te lezen

cluseau
19 augustus 2011, 08:46
Het ligt er een beetje aan waar die tik vandaan komt. Als hij door het schakelen van de voedingstrafo gegenereerd wordt kon het nog wel eens lastig worden. Je kan een relais vertraagt op laten komen, dat is geen punt maar het eerder afvallen dan de amp uitschakelt is was lastiger. Met name het signaal aan het relais geven dat je van plan bent de amp uit te schakelen. Het relais moet immers eerder afvallen dan het moment waarop jij de voeding uitschakelt. Toch zijn er wel mogelijkheden maar het is belangrijk eerst te meten waar het probleem vandaan komt.

fastfolkert
19 augustus 2011, 09:10
Met name het signaal aan het relais geven dat je van plan bent de amp uit te schakelen. Het relais moet immers eerder afvallen dan het moment waarop jij de voeding uitschakelt. Toch zijn er wel mogelijkheden maar het is belangrijk eerst te meten waar het probleem vandaan komt.

Ik heb ook zo'n 112plus en het valt me op dat zodra je de netschakelaar uitzet, er onmiddelijk zo'n knal komt; het lijkt of er totaal geen (of veel te weinig) buffercapaciteit is. (bezuiniging?, het is een budget Fender transistoramp)

Als je de bufferelko's vergroot, heb je dmv. een meetcircuitje op de netspanning nog tijd om met een relais alvast de speakers af te schakelen (omschakelen naar 8 Ohm power-R bijv) als de netscpanning wordt uitgezet. Je hebt maar een hold-up time van 1 of 2 seconden nodig.
Vertraagd opkomen kan simpel dmv R-C en een mosfet die het relais schakelt.
Of die amp het allemaal waard is, valt te bezien, want zolang hij gewoon aanstaat is er natuurlijk helemaal geen probleem:soinnocent:
My 2 cents.

cluseau
19 augustus 2011, 09:16
Ik heb ook zo'n 112plus en het valt me op dat zodra je de netschakelaar uitzet, er onmiddelijk zo'n knal komt; het lijkt of er totaal geen (of veel te weinig) buffercapaciteit is. (bezuiniging?, het is een budget Fender transistoramp)

Waarschijnlijk is het de piek die de trafo opwekt bij uitschakelen. Je zou een capje kunnen proberen over de schakelaar.

Te lage buffercapaciteit is waarschijnlijk niet het probleem, trek maar eens de stekker er uit dan zal hij best wel ff doorgaan. Zoiezo is de schakelpiek er eerder dan de elko's leeg zijn, hoe klein ze ook mogen zijn.

fastfolkert
19 augustus 2011, 09:23
Waarschijnlijk is het de piek die de trafo opwekt bij uitschakelen. Je zou een capje kunnen proberen over de schakelaar.

Te lage buffercapaciteit is waarschijnlijk niet het probleem, trek maar eens de stekker er uit dan zal hij best wel ff doorgaan.

Bingo! Even een statistisch verantwoorde test gedaan door 3x uit te schakelen via de netslof waar mijn amp is ingeprikt: 3x geen knal en hij blijft idd. ongeveer 1 seconde "aan"!

Dus voor de OP zijn er 2 opties:
1 - schakel je amp via een schakelbare netslof in- en uit.
2 - plak een X-cap over de netschakelaar. Alleen als je weet hoe met netspanningen moet omgaan en een goede cap hebt, uiteraard.

cluseau
19 augustus 2011, 10:05
1 - schakel je amp via een schakelbare netslof in- en uit.

Ik vrees dat je dan het probleem verplaatst. Als je de netstekker er uit rukt wordt de verbinding zeer resoluut verbroken. Met een schakelaar gaat dat allemaal wat trager en duurt het langer voor het contact goed verbroken is. Door de relatief kleine afstand tussen de net geopende contacten kan de vonkenbrug langer blijven bestaan en dat veroorzaakt de tik. Tenminste dat is mijn vermoeden. Je kan deze vonkenbrug een beetje blussen met een cap maar of dat afdoende is wordt uitproberen.

edit:
Ff niet goed gelezen, sorry. Jij hebt dus wel een positieve ervaring met een externe schakelaar, misschien is de inductie van lange kabel of de afstand amp - schakelaar genoeg om de vonkbrug niet in de amp te laten doordringen.

fastfolkert
19 augustus 2011, 10:19
edit:
Jij hebt dus wel een positieve ervaring met een externe schakelaar, misschien is de inductie van lange kabel of de afstand amp - schakelaar genoeg om de vonkbrug niet in de amp te laten doordringen.

Yep; geen knal meer als ik via de netslof uitschakel.
Waar is de OP trouwens? Kan hij het nog even verifieren met zijn (identieke) 112plus amp? :soinnocent:

driftkop
19 augustus 2011, 12:06
Wel opvallend dat het bij twee verschillende versterkers gebeurt. Misschien een probleem met randapparatuur of de netspanning in de oefenruimte oid?

fastfolkert
19 augustus 2011, 13:05
Wel opvallend dat het bij twee verschillende versterkers gebeurt. Misschien een probleem met randapparatuur of de netspanning in de oefenruimte oid?

Nee, dat is een misverstand.
De OP heeft toevallig net zo'n versterker als ik (Fender Princeton 112plus); met hetzelfde probleem. Ik ken de OP verder niet maar zou wel willen weten of zijn probleem ook met mijn oplossing (netslof) verdwijnt.

wimp
23 augustus 2011, 15:36
Bij deze nog een reactie van de poster van dit topic: dank voor jullie reactie en suggesties. Netslof met schakelaar geprobeerd maar geeft zelfde 'knal'
Het vreemde is dat het niet erg reproduceerbaar is: soms zacht, danweer keihard.
Ik laat het voorlopig maar zo en zal het aan-en uitzetten van de amp dan maar zo timen dat het niet hinderlijk is voor anderen.

fastfolkert
23 augustus 2011, 18:25
Bij deze nog een reactie van de poster van dit topic: dank voor jullie reactie en suggesties. Netslof met schakelaar geprobeerd maar geeft zelfde 'knal'
Het vreemde is dat het niet erg reproduceerbaar is: soms zacht, danweer keihard.
Ik laat het voorlopig maar zo en zal het aan-en uitzetten van de amp dan maar zo timen dat het niet hinderlijk is voor anderen.

OK, jammer dat dat bij jou niet werkt. Thx. voor de feedback.
Het feit dat het niet reproduceerbaar is heeft er vermoedelijk mee te maken dat het uitmaakt "waar in de net-sinus" je de boel uitschakelt. Op de nuldoorgang geeft een ander effect dan op de "top" van de net-sinus.

Plant
23 augustus 2011, 19:13
OK, jammer dat dat bij jou niet werkt. Thx. voor de feedback.
Het feit dat het niet reproduceerbaar is heeft er vermoedelijk mee te maken dat het uitmaakt "waar in de net-sinus" je de boel uitschakelt. Op de nuldoorgang geeft een ander effect dan op de "top" van de net-sinus.

Dat laatse heb je denk ik gelijk in. Maar filtering over de netschakelaar moet wat op kunnen lossen.

Schakel de gemiddelde HiFi versterker maar eens een paar keer aan en uit en je speakers vliegen echt niet door de kamer. Daar zit een eerder genoemde inschakelvertraging in en de relais koppelen de speaker af zodra je de versterker uitzet (en niet net ervoor). Het uitschakelen moet dus relatief stil kunnen.

Psychomantis
23 augustus 2011, 23:52
kan je zoiets (http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=18938) niet gebruiken? Volgens de verpakking beschermt die ook tegen luidspreker "plops" bij het in- en uitschakelen. Kost ook niet veel (20 euro?).

EDIT: bestaat ook in een sterkere versie: http://www.electronic-direct.be/product/18940/shop.htm?lng=nl
EDIT2: heb uit goede bron vernomen dat dit niet gaat werken, dus nevermind deze post

Wop6670
7 oktober 2011, 01:48
Hallo heren,

Had een soort gelijk probleem. Bij het in en uit schakelen van de standby switch had ik een harde plop in mijn speakers.
Potmeters allemaal op nul had geen effect.
De standby switch (carlington) uit elkaar gehaald. Deze zat met een plaatje geklemd op het huis.
Inwendig zat er op de schakel contacten zwart vuil.
Nieuwe schakelaar erin gezet omdat de oude niet meer inelkaar wilde.
Plop weg.
Versterker top.
Misschien de moeite van het proberen waard.
Kost hooguit een eurie of vier.

Gebruik een verlengsnoer met een schakelaar. Heb je het probleem niet meer, grote kans op de schakelaar defect van de amp.

Misschien heb je er wat aan.

Succes

Willem