PDA

View Full Version : Buizenversterker voor slaapkamer



Remy669
18 augustus 2011, 17:24
Hoi Gitaarnet,

Ik speel nu al een tijdje gitaar en ik ben m'n kleine transistor versterkertje zat, want hij klinkt nergens na. Na de hele vakantie hard gewerkt te hebben heb ik geld voor een fatsoenlijke versterker. (Gitaar is ook al gekocht, dit is een Vintage V100 geworden voor maar 250 euro!)

Ik ben dus op zoek naar een buizenversterker. Het probleem is, de meeste buizenversterkers gaan gewoon veel te hard voor slaapkamer volumes. Ik heb gekeken naar versterkers als de Blackstar Ht-1 en Vox AC4TV maar deze vind ik dan weer heel beperkt. Ik heb gekeken naar de Vox Ac15VR, deze is wel niet volledig buizen, maar vond ik ook erg goed. Heeft voldoende functies, maar ik weet niet hoe hard hij gaat (er zit wel een master volume op). De Blackstar HT-5 heb ik ook gehoord dat die flink hard gaat, en ik wil m'n buren niet te erg lastig vallen.

Heeft iemand een idee voor een buizenversterker die niet al te hard gaat, of misschien een master volume heeft zodat ik hem zachter kan doen maar toch met gain kan spelen, en toch genoeg functies heeft? (EQ, Reverb, gain knop). Of is het slimmer om een kleinere versterker te kopen en een multi-effect pedaal erbij te kopen?

Met vriendelijke groet,
Remy

PS: Mijn budget is ~400-500 euro. Misschien meer als het echt een goede is.

Jasper.
18 augustus 2011, 17:31
Waarom zijn de HT-1 en AC4TV te beperkt? Lijken mij goede kandidaten?
Misschien heb je die 3/4 knoppen EQ helemaal niet nodig bij die versterkers

allochthomas
18 augustus 2011, 17:31
Alles met buizen zal hard gaan. Ik heb de class 5 getest en die gaat echt knetter hard hard als je hem open trekt. Heeft blackstar niet een 1 watt buizen versterker?

Remy669
18 augustus 2011, 17:32
Ik vind een EQ wel handig om te hebben eigenlijk. Ook zit er op de AC4TV geen gain regelaar, wat ik ook fijn vind om te hebben.

Maar zou het een goed idee zijn om zoiets te kopen en dan een multi-effect pedaal er voor?

Jasper.
18 augustus 2011, 17:35
Ik zou de blackstar eerst eens testen. Er zit een enkele EQ knop op, maar dat hoeft niet per se slecht te zijn hoor. En ik denk dat er ook genoeg gain uit het bakje komt. Misschien moet je er nog een overdrive pedaaltje bij kopen, maar dan ben je ook klaar misschien.

Remy669
18 augustus 2011, 17:39
Oké! Dan zal ik die eens uitproberen.
Iemand meningen over de Vox Lil Nighttrain? Lijkt me een beetje hetzelfde idee als de Blackstar HT-1?

Epii
18 augustus 2011, 17:45
Ik heb een Blackstar HT-1 voor thuis. Nauwelijks clean headroom, maar daar koop je hem niet voor. Ik gebruik hem om met mijn vrienden beetje te jammen en thuis met cd'tjes mee te spelen, als mijn ouders weg zijn. Ook de koptelefoonuitgang klinkt zeker niet verkeerd. Als je hem wat opendraait met flink wat gain blijft ie niet strak. Hij is niet geschikt voor metal iig. Kostte maar 160 euro bij maxguitar, dat vind ik hem zeker wel waard. Hou je nog flink wat geld over voor pedaaltjes!

Koeloe
18 augustus 2011, 18:18
VHT Ultra 6 Klik (http://www.vhtamp.com/avsp16u.html)

Ik heb de combo, maar met dat budget zou ik de headversie pakken en een 1x12" / 2x12" cab met goede speaker(s) kiezen. In combinatie met JJ buizen heb je clean een mooi geluid. Overdrive gaat niet tot metal in ieder geval. De versterker komt met effectloop, dus mooi uitgangspunt voor eventuele pedalen.

/edit

Op die site, boven bij "tone" staan reviews en demo's van de amp. De special 6 was de 1e versie (ook in bezit gehad), de ultra is de 2e versie.

Ik gebruik het met een ME70 multi-effect op het clean kanaal. De overdrive van de amp zelf gebruik ik niet.

MjS
18 augustus 2011, 23:49
Waarom wil je een buizenversterker?

Persoonlijk zou ik voor een goede modeling-combo gaan. Buizen heeft naar mijn mening pas meerwaarde als je af en toe harder kunt spelen dan slaapkamer/woonkamer-volume.

spriggan
19 augustus 2011, 00:20
http://www.ratvalveamps.com/

Gehotrodde buisenbakjes met "output power reduction"

Dimitri92
19 augustus 2011, 10:24
Die Vox ac4 heeft een switch, vol vermogen: 4 watt, 1 watt of 1/4e watt.
Niks geen gain regelaar nodig dus!

Eric van Esch
19 augustus 2011, 10:54
Waarom wil je een buizenversterker?

Persoonlijk zou ik voor een goede modeling-combo gaan. Buizen heeft naar mijn mening pas meerwaarde als je af en toe harder kunt spelen dan slaapkamer/woonkamer-volume.

+1. Mijn ervaringen dan maar:

Ik wilde ook graag een lekker bakje voor op huiskamer/slaapkamer niveau. Als beginneling natuurlijk goed naar ervaren mensen geluisterd en ik moest en zou voor me zelf een buizenbakje neerzetten. Na wat zoektochtjes de Vox AC4TV combo gekocht en daar een jaar mee gespeeld. Maar ik ben er helemaal van terug gekomen. Het geluid was zeker niet verkeerd, maar ondanks zijn 4W gaat het ding snel te hard, zelfs op 1/4W. Het geluid werd op een gegeven moment voor mij de boxerig, zocht meer ruimte in het geluid. Ben nu helemaal terug op een solid state amp (Fender Princeton Chorus) samen met een Line 6 POD X3 en voor mij werkt dit het beste met een prima geluid. Ben er zo langzaam aan van overtuigd dat een goede solid state voor thuis een betere keus is dan een klein buizenbakje (maar dat zijn velen hier niet mee eens;):hide:), je kan dan een goed en constant geluid krijgen op elk volume.

bass blom
19 augustus 2011, 11:07
ik heb een vox vr-30 daar zit een 12ax in de eindtrap :dontgeti:
kan mega scheuren op fluistervolume :p

Remy669
19 augustus 2011, 11:42
+1. Mijn ervaringen dan maar:

Ik wilde ook graag een lekker bakje voor op huiskamer/slaapkamer niveau. Als beginneling natuurlijk goed naar ervaren mensen geluisterd en ik moest en zou voor me zelf een buizenbakje neerzetten. Na wat zoektochtjes de Vox AC4TV combo gekocht en daar een jaar mee gespeeld. Maar ik ben er helemaal van terug gekomen. Het geluid was zeker niet verkeerd, maar ondanks zijn 4W gaat het ding snel te hard, zelfs op 1/4W. Het geluid werd op een gegeven moment voor mij de boxerig, zocht meer ruimte in het geluid. Ben nu helemaal terug op een solid state amp (Fender Princeton Chorus) samen met een Line 6 POD X3 en voor mij werkt dit het beste met een prima geluid. Ben er zo langzaam aan van overtuigd dat een goede solid state voor thuis een betere keus is dan een klein buizenbakje (maar dat zijn velen hier niet mee eens;):hide:), je kan dan een goed en constant geluid krijgen op elk volume.

Conclusie een buizenbak is dus echt meer voor als je hem in een oefenruimte echt hard kan laten gaan?

Heeft iemand dan nog opmerkingen over goede solid state's in mijn budget? Ik heb natuurlijk gekeken naar de standaard Roland Cube's, Fender Mustang's modeling versterkers, maar zijn er nog echt goede solid state's die tot 400-500 euro gaan?

grayfink
19 augustus 2011, 11:48
Tech 21

http://www.thomann.de/nl/tech_21_trademark_30.htm

http://www.youtube.com/watch?v=JauwuNLu0PM&feature=related

geert1976
19 augustus 2011, 12:30
Tech 21

http://www.thomann.de/nl/tech_21_trademark_30.htm

http://www.youtube.com/watch?v=JauwuNLu0PM&feature=related

Goeie amps inderdaad, met anologe effecten aan boord.

Deze moet TS zeker gaan proberen, klinken erg goed.

cardinal
24 augustus 2011, 16:15
Lil nighttrain toevallig getest op www.upsizinggear.nl. Vond hem dusdanig goed dat ik hem daarna kocht. Alles wat je aangeeft zit erop en je kan nog het eea modden om hem nog meer eigen te maken.

Hier t linkie http:/www.upsizinggear.nl/video/vox-lil-nighttrain-amp-head