PDA

View Full Version : Impedantie foutje 1987x?



bollocks37
18 augustus 2011, 14:53
Ik sluit zojuist mijn Marshall 1987x versteker aan op mijn 1960vintage kast.
Deze kast heeft een schakelaar voor mono/stereo.
Hij stond op mono.
Ik kan dan kiezen tussen de linker input (4 Ohm) of de rechter (16 Ohm).
Op de Marshall head had ik 4 Ohm geselecteerd dus doe ik hem in de 4 Ohm input.

Na 30 seconden stopt de versterker ermee. Het lampje brand maar er komt geen geluid meer uit.
Alles naar 16 Ohm omgezet en nog steeds niks.

Wat heb ik stukgemaakt?

Rick trodat
18 augustus 2011, 15:04
Heb je nog een andere speakerbox ? Test em daar dan even op.
Waarschijnlijk is de OT stuk van de amp, door een verkeerde load, al gebeurt dat niet heel snel. Kan altijd even

bollocks37
18 augustus 2011, 15:14
Dat is toch bizar, na 30 secondenspelen? Ik heb die versterker pas (tweedehands) hoop niet dat er iets structureels mis mee is.
Ik heb helaas geen andere box :mad:
Zal wel weer een dure reperatie worden?

bollocks37
18 augustus 2011, 15:21
Ik zie dat de H.T. fuse stuk is...
Valt dus hopelijk weer mee.
Wat kan er fout gegaan zijn?
Is het verstandiger om 16 Ohm te selecteren ipv 4 Ohm?

Ik heb hiervoor per ongeluk een tijdje gespeeld met de amp op 8 Ohm. Volgens mij zat de stekker toen in de 4 Ohm input, maar weet dat niet meer zeker.

bass blom
18 augustus 2011, 15:23
Ik zie dat de H.T. fuse stuk is...
Valt dus hopelijk weer mee.
Wat kan er fout gegaan zijn?
Is het verstandiger om 16 Ohm te selecteren ipv 4 Ohm?

Ik heb hiervoor per ongeluk een tijdje gespeeld met de amp op 8 Ohm. Volgens mij zat de stekker toen in de 4 Ohm input, maar weet dat niet meer zeker.

ik zou de kast eerst meten voor je hem weer aansluit, wellicht zit er iets los/maakt sluiting in die schakelaar.

bollocks37
18 augustus 2011, 16:06
Goede tip!
De impedantie lijkt aardig te kloppenop de 4 Ohm.
De 16 Ohm meet ik op 14 Ohm, en in Stereo geschakeld (beide ingangen 8 Ohm) zijn ze beide 7.4 Ohm.

Ik ga het nog maar eens proberen (zojuist nieuwe zekeringen gehaald)...

Edit: Op 4 Ohm ligt de zekering er onmiddelijk uit, op 16 Ohm duurt het 1 minuut.
De versterker stond op 8 Ohm.
Er zit een mastervolume in een van de uitgangen van de versterker gebouwd (door Tonefactory), zou dat er iets mee te maken (kunnen) hebben?
Heeft het zin de versterker op 8 Ohm in te stellen en dan in de 16 Ohm te prikken?

Jasper.
18 augustus 2011, 16:34
Lijkt me niet zoveel zin hebben? De impedanties moeten gewoon overeen komen. Heb je 16Ohm - 16Ohm al geprobeerd?

bollocks37
18 augustus 2011, 17:04
Ja, dan duurt het een minuut.
Ik heb wel het idee dat hij er sneller uitklapt als ik de ppimv heel laag draai.

bass blom
18 augustus 2011, 17:07
Ja, dan duurt het een minuut.
Ik heb wel het idee dat hij er sneller uitklapt als ik de ppimv heel laag draai.

dat is waarschijnlijk logisch omdat er dan meer vermogen bezig gaat.

guitarnijboer
19 augustus 2011, 01:46
Ik denk dat je versterker defect is. Een defecte PPI-MV zonder of met 2M weerstanden zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat de buizen niet de juiste bias spanning krijgen. Het resultaat is dan een te hoge ruststroom waardoor de zekering eruit springt. Natuurlijk kan er ook wat anders aan de hand zijn. Ik zou in ieder geval geen zekeringen blijven vervangen (zonder eerst te repareren)

Aan je speaker ligt het in ieder geval niet denk ik.

bollocks37
19 augustus 2011, 07:14
Thanks, ik ga hem maar wegbrengen naar de vakman...

cluseau
19 augustus 2011, 09:10
Ik zie dat de H.T. fuse stuk is...

Is het verstandiger om 16 Ohm te selecteren ipv 4 Ohm?




HT fuse is meestal het gevolg van versleten eindbuizen. Wel ff bias instellen als je ze vervangt.

Verstandig is om de juiste impedantie aan te houden, niet meer en niet minder. Zonder gelijk een oeverloze discussie op te roepen (die zijn er al in overvloed) gaat je amp echt niet gelijk stuk van 16 Ohm op een 4 Ohm amp al is het niet gezond.

Frans.