PDA

View Full Version : [Tele Pickups] - Neck pickup te muddy



DemolitionColorScheme
18 augustus 2011, 11:53
Ik heb een tijdje geleden een Fender '85 Japan Custom Tele gekocht en ben tevreden met de bridge pickup, maar de neck is een beetje te muddy / wollig dan ik gewend ben van Tele's.

Ik zoek dus een Neck lipstick pup met ook een beetje twang.

Roept U maar!

piezo
18 augustus 2011, 12:05
Het is goedkoper om gewoon het kapje er af te halen.

DemolitionColorScheme
18 augustus 2011, 12:21
Kan, nog nooit met andere Tele neck pickups hoeven te doen, though. Die van Lindy Fralin bevielen me goed, misschien dat ik daar wellicht weer voor ga. Lollars lijke me ook fijn, maar die hebben geen Nederlandse dealer.

Lexvandoef
18 augustus 2011, 12:31
Ik ken een gitaarbouwer in Amsterdam die lollars verkoopt en besteld bij de man zelf in de USA. Heb daar een tijdje terug zelf ook een lollar p90 besteld. Hij gebruikt ze ook exclusief in zijn eigen gitaren. Interesse een adresje?

DemolitionColorScheme
18 augustus 2011, 12:34
Ik ken een gitaarbouwer in Amsterdam die lollars verkoopt en besteld bij de man zelf in de USA. Heb daar een tijdje terug zelf ook een lollar p90 besteld. Hij gebruikt ze ook exclusief in zijn eigen gitaren. Interesse een adresje?
Krijn, toevallig, of wellicht iemand van Rebel Relics? ;)
En ja, interesse.

Daan_B
18 augustus 2011, 18:40
Je wilt geen muddy sounds uit je tele?

http://www.blindpigrecords.com/images/artists/Waters,+Muddy.jpg

:cooler:

DemolitionColorScheme
18 augustus 2011, 18:42
Muddy is prima, maar er zijn verschillende gradaties, het mag wel minder. :)

Luke-wannabe
18 augustus 2011, 18:45
Even ter info: Een Telecaster neckpickup is géén lipstick! Lipsticks zitten in Danelectro's. De Tele neckpickup is een heel ander beestje.

DemolitionColorScheme
18 augustus 2011, 18:46
Even ter info: Een Telecaster neckpickup is géén lipstick! Lipsticks zitten in Danelectro's. De Tele neckpickup is een heel ander beestje.
Ah, my bad. Dacht altijd dat dat gewoon een lipstick was. Thanks voor de info.

snaarplukker
19 augustus 2011, 09:13
Ik zoek dus een Neck lipstick pup met ook een beetje twang.De twang haal je niet uit een pickup. Dat specifiek geluid word voortgebracht door de constructie van een tele in combinatie met de specifieke uitvoering van een tele brugpickup.

humbucker
19 augustus 2011, 09:43
Ik heb nocasters in de mijne zitten. Klinkt absoluut niet muddy. Is misschien ook het overwegen waard?

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 09:59
De twang haal je niet uit een pickup. Dat specifiek geluid word voortgebracht door de constructie van een tele in combinatie met de specifieke uitvoering van een tele brugpickup.
... is het nu zo moeilijk om uit te leggen dat ik gewoon een neck pickup wil met wat meer high end en die iets meer gefocust is? Die gehele twang haal je natuurlijk uit je bridge pup, maar een neck pickup kan niet zo goed een beetje 'twangy' zijn.

jutter
19 augustus 2011, 10:11
Ik heb nocasters in de mijne zitten. Klinkt absoluut niet muddy. Is misschien ook het overwegen waard?


... is het nu zo moeilijk om uit te leggen dat ik gewoon een neck pickup wil met wat meer high end en die iets meer gefocust is? Die gehele twang haal je natuurlijk uit je bridge pup, maar een neck pickup kan niet zo goed een beetje 'twangy' zijn.

Zelf heb ik een '51 Nocaster gehad met, uiteraard, Nocaster pups. Het neckelement is warm maar helder. Fantastische elementen! Het kan weleens precies het element zijn wat jij zoekt!
Zelf denk ik er ook om de nocasters in mijn Baja te zetten.

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 10:12
Zelf heb ik een '51 Nocaster gehad met, uiteraard, Nocaster pups. Het neckelement is warm maar helder. Fantastische elementen! Het kan weleens precies het element zijn wat jij zoekt!
Zelf denk ik er ook om de nocasters in mijn Baja te zetten.
En van welk merk waren die Nocaster pups dan?

jutter
19 augustus 2011, 10:18
En van welk merk waren die Nocaster pups dan?

Fender. Thomann verkoopt ze ook; ik geloof zelfs voor de laagste prijs. Kijk maar ff. Ze gaan geloof ik per set dan kun je eventueel de bridgepup ook vervangen. Dan heb je helemaal een steengoede tele!

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 10:18
Okay, thanks! Zal eens kijken.

Lexvandoef
19 augustus 2011, 11:21
Jups, die Nocasters heb ik zelf ook in (behalve de kleur dan) exact dezelfde gitaar, super combi!

Die gitaarbouwer in A'dam die lollars verkoopt is trouwens Fern's Guitars, niet RebelRelic. Moet je maar ff op googlen, kom je op zijn webshop uit. Daar staan trouwens geen lollar telecaster pickups in, maar hij kan aan alles van lollar komen als hem ff een mailtje stuurt.

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 11:28
Thanks!
(10 tekens)

MarkV
19 augustus 2011, 11:39
Een Fender Nocaster hals element is zeker niet muddy, dus een aanrader wat dat betreft. Daarnaast heb je van Fender de twisted tele neck pickup, deze zit o.a. in de Baja en wat CS Tele's. Die is ook erg lekker, neigt naar een Strat geluid en zeker niet muddy.

jutter
19 augustus 2011, 11:51
Een Fender Nocaster hals element is zeker niet muddy, dus een aanrader wat dat betreft. Daarnaast heb je van Fender de twisted tele neck pickup, deze zit o.a. in de Baja en wat CS Tele's. Die is ook erg lekker, neigt naar een Strat geluid en zeker niet muddy.

Klopt, heb hem (nog) op mijn Baja zitten. Klinkt ook goed maar de nocaster is wat opener. Daartegen is de twisted wat meer 'dichtgesmeerd'. Ook niet verkeerd hoor. Het is maar net wat je wilt.....

jutter
19 augustus 2011, 11:58
Okay, thanks! Zal eens kijken.

http://www.thomann.de/nl/fender_51_nocaster_pickup_set.htm

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 12:34
http://www.thomann.de/nl/fender_51_nocaster_pickup_set.htm
Thanks! Ik ben nog even aan het twijfelen tussen een Lollar Vintage T set (€175,-) of deze set. Deze is wel een stuk goedkoper, maar met Lollar heb ik altijd wel erg goede resultaten gehad.

Lexvandoef
19 augustus 2011, 12:36
Met deze set ga je ook een zeer goed resultaat hebben, mits je gitaar in de basis natuurlijk goed is ;).

Ik heb (wel in een andere gitaar) zo'n setje lollars gehoord en bespeeld, ik vond ze net wat te fel ivm de Nocasters, scheelt niet veel, maar vond de feel van de Nocasters wat vetter en breder.

DemolitionColorScheme
19 augustus 2011, 12:39
Met deze set ga je ook een zeer goed resultaat hebben, mits je gitaar in de basis natuurlijk goed is ;).

Ik heb (wel in een andere gitaar) zo'n setje lollars gehoord en bespeeld, ik vond ze net wat te fel ivm de Nocasters, scheelt niet veel, maar vond de feel van de Nocasters wat vetter en breder.
Ik houd wel van fel, moet ik zeggen. Plenty of spank!
Hier zit er een setje in een Senn Jazzbastard:

http://www.youtube.com/watch?v=uTAYg20_ZSM
Andere gitaar, natuurlijk (die ik heel graag zou willen hebben), maar het geeft een idee.

Lexvandoef
19 augustus 2011, 12:42
Dat setje Nocasters klinkt ook erg spanky en twangy met net wat vetter en breder dan, vind ik zelf wel een plus, zeker in een goeie gitaar.

Antoon
19 augustus 2011, 18:53
Deze drie manieren om je halselement scheller te krijgen worden het meest gebruikt:

Minder windingen
nickel silver i.p.v. verchroomd messing kapje
kapje geheel of gedeeltelijk eraf halen
AWG 42 i.p.v. 43 draad gebruiken (zoals in een Strat)
Langere magneten gebruiken die zorgen voor meer power en een slankere spoel (helderder)
'pyramide'-vorming of ander speciaal wikkelpatroon dat ook meer hoog geeft

Volgens al deze manieren zijn er speciale heldere telecaster halselementen te koop. Bijv.:
Langere magneten: Don Mare Tall Stretch, Ron Ellis Mid-Tall
Strat constructie: Don Mare S-Telly, Fender Twisted, Fred Stuart Compact Wonder
De "Alnico 3" is Lollar's meest heldere halselement. Ook een interessant element is de Analog Man Big-T

Er zijn tientallen speciale heldere hals elementen voor Telecasters, keuze genoeg

Pepe
19 augustus 2011, 19:01
Wat Anton zegt, ik dacht ook gelijk aan een tele/strat pickup.
De nocaster is goed maar maakt je gitaar niet speciaal helderder. Een bassig geluid ligt meestal aan de gitaar zelf of budget pickups. In dat laatste geval zal elke upgrade voldoen.

Hendriks
19 augustus 2011, 19:07
Wat Anton zegt, ik dacht ook gelijk aan een tele/strat pickup.
De nocaster is goed maar maakt je gitaar niet speciaal helderder. Een bassig geluid ligt meestal aan de gitaar zelf of budget pickups. In dat laatste geval zal elke upgrade voldoen.

Het is vaak een combi van alles , bodie ,hals ,pickups , bij heldere tele's denk in aan lightweight ash en pine bodies.

jutter
19 augustus 2011, 20:02
......
Strat constructie: Don Mare S-Telly, Fender Twisted, Fred Stuart Compact Wonder..............


Begrijp ik iets niet goed? Fender Twisted is toch een Telecaster element en heeft toch niets met een strat constructie te maken?

Hendriks
19 augustus 2011, 20:19
Ik houd wel van fel, moet ik zeggen. Plenty of spank!
Hier zit er een setje in een Senn Jazzbastard:

http://www.youtube.com/watch?v=uTAYg20_ZSM
Andere gitaar, natuurlijk (die ik heel graag zou willen hebben), maar het geeft een idee.

Zijn gewoon te bestellen voor rond de €1000 ben je klaar.

Luke-wannabe
19 augustus 2011, 20:28
Het is vaak een combi van alles , bodie ,hals ,pickups , bij heldere tele's denk in aan lightweight ash en pine bodies.
Mijn Tele is best licht, en van essen, maar hij klinkt eigenlijk heel erg dik en breed. Zo dik dat ik er eigenlijk een gitaar bij moet hebben voor de wat fellere sounds.

Hendriks
19 augustus 2011, 21:22
Mijn Tele is best licht, en van essen, maar hij klinkt eigenlijk heel erg dik en breed. Zo dik dat ik er eigenlijk een gitaar bij moet hebben voor de wat fellere sounds.

Dik is denk ik weer wat anders dan muddy/wollig , afijn het blijft altijd lastig te omschrijven denk ik, het is ook nog persoonlijk. Termen als "resonant" en " sustain" worden ook nog wel eens verward.