PDA

View Full Version : passieve pickups voor het zwaardere werk.



Tooon
17 augustus 2011, 09:55
Heb een fender tele blacktop aangeschaft, qua spelen en afwerking voor de prijs zeer tevreden. Ze komen standaard met hot high gain alnico pickups. Deze klinken strak en zeker high gaan, maar angezien ik in B speel is het toch net niet wat ik zoek. Ik zweer normaal gezien bij EMG81 en keramische elementen maar aangezien er maar weinig plaats is voor de electronics ga ik het bij een passief element moeten houden, ook liefst met in een original silver humbucker uitvoering, maar andere uitvoering ook mogelijk hangt of van geleverde sound.
Iemand hier ervaring mee? Is de HX/HZ reeks van EMG ok qua saturatie en crunch?
thx
toon

Bijl
19 augustus 2011, 12:09
Een passieve pickup zal nooit zo vlak klinken als een EMG. Volgens mij is de DiMarzio D-Activator een pickup die zou moeten klinken als een actieve pup maar dan zonder batterijen.

Je kan ook een Seymour Duncan Invader proberen. Of een Dimebucker, of een JB. De Invader is wel zo'n beetje de meest lompe high output pickup die er is...

JGD
19 augustus 2011, 12:19
ik was ook jaren lang hooked aan de EMG-81.

Niets was bruter, dieper dacht ik.

Tot dat.......... de Bill Lawrence XL500 op mijn pad kwam.
Echt Bijl, je wil niet meer terug.
Hij heeft passief meer output dan de EMG-81.
Een beest is het.

Voor mij geen EMG's meer.

Tooon
19 augustus 2011, 13:37
ook al veel goeds gehoord over de bare knuckle Miracle man, iemand van jullie daar ervaring mee?

Invader idd te lompe sound, die bill-lawrence moet ik eens checken...

Tooon
19 augustus 2011, 14:05
JGD
waar haal jij die BL pups?
ik kan ze blijkbaar nergens anders bestellen dan op de site van Bill Lawrence zelf....

Fiendish
19 augustus 2011, 14:27
Bareknuckle Pickups : Aftermath, Warpig, Painkiller, Cold Sweat, Miracleman...
Genoeg keuze

JGD
20 augustus 2011, 03:17
JGD
waar haal jij die BL pups?
ik kan ze blijkbaar nergens anders bestellen dan op de site van Bill Lawrence zelf....

ik heb twee gitaren met dit element.
de ene had hem standaard (de Dean From Hell), de andere gitaar heeft een XL omdat een vriend van me er eentje heeft ingebouwd (die had er nog 1 over).

maar, als je er nieuw 1 wil kopen, hangt het er van af welke je wil.
-je hebt de XL500 USA, het pickup zoals die ooit gebouwd werd toen Bill Lawrence nog bij de Bill Lawrence Company werkte
-en er is de XL500 zoals Bill hem nu zelf bouwt en aanbiedt, sinds hij zijn eigen weg is gegaan.

beide klinken goed, alleen voor de echte freak is er een miniem verschilletje te horen, als dit al niet te wijten is aan randvoorwaarden zoals lak/hout/gewicht.

de Bill & Becky XL500 is idd alleen te verkrijgen via de site.

de USA bijv hier:
http://www.gitaaropmaat.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=148:bill-lawrence-ysa-pickups&catid=45:accessoires&Itemid=58

Tooon
23 augustus 2011, 13:17
Het is idd een Bill lawrence L500XL geworden, overgenomen van een kennis die er nog een had liggen...
Klinkt knoerhard, ben er serieus tevreden mee...
thx