PDA

View Full Version : snaarspanning en mensuur



edje kadetje
16 augustus 2011, 19:52
Op m'n beide strats speel ik op 10 - 46 snaren
De één is de reserve van de andere, ondanks het verschil in karakter.

Nu ik een paar nummers wil spelen die worden gespeeld in een stemming een halve noot lager, moet ik noodgedwongen m'n ibby les paul gaan gebruiken. Ik ben echt geen les paul liefhebber (althans om op te spelen).
Ik wil nu proberen op de les paul ongeveer dezelfde snaarspanning te creëren als waaraan ik gewend ben op de strats.

Dus wat voor set moet ik gebruiken om op een les paul in es gestemd dezelfde snaarspanning te krijgen als op een strat, in e snaren 10 - 46.

Kan iemand me helpen?

edje

barno
16 augustus 2011, 19:59
je kan een 012 setje proberen maar een LP zal altijd andere feel hebben dan een strat. ook de radius van de toets speelt mee.
Ik zou proberen de LP te waarderen as it is. Andere gitaar waarop je ook anders moet spelen, kan alleen maar interessant zijn:)

of anders het ding verkopen en een squiertje in huis halen

G.G.
16 augustus 2011, 21:03
Strat in Eb en Lp in E heeft meer overeenkomsten. probeer dat eens... Misschien wordt de LP dan ook eenstuk prettiger.

edje kadetje
16 augustus 2011, 22:45
je kan een 012 setje proberen maar een LP zal altijd andere feel hebben dan een strat. ook de radius van de toets speelt mee.
Ik zou proberen de LP te waarderen as it is. Andere gitaar waarop je ook anders moet spelen, kan alleen maar interessant zijn:)

of anders het ding verkopen en een squiertje in huis halen

dank voor de suggesties.
Natuurlijk moet ik de les paul nemen zoals ie is. En natuurlijk kan dat ook weer interesant zijn.
Voor het gevoel bij het benden wil ik zo dicht mogelijk blijven bij de snaarspanning die ik ken. Logischerwijze moeten het dikkere snaren worden (kortere mensuur en lagere stemming). Zou dan 12 dichter in de buurt komen dan 11?

En verkopen. Nah, wil ik eigenlijk niet doen. Het is een pre law suit ibby les paul. Naast deze heb ik ook een es-achtige en een sg double neck van ibanez uit dezelfde periode. Heb ik toch een mini-verzameling!

edje kadetje
16 augustus 2011, 22:47
Strat in Eb en Lp in E heeft meer overeenkomsten. probeer dat eens... Misschien wordt de LP dan ook eenstuk prettiger.

een logische gedachte door het verschil in mensuur.
Maar ik speel twee (maximaal drie) nummers op de in es gestemde gitaar en de rest gewoon in een normale stemming. Gezien mijn voorkeur voor de strat, gaat die wissel dus niet op.

Even goed bedankt voor het meedenken.