PDA

View Full Version : Bassversterker met karakter gezocht.



kamiel
16 augustus 2011, 00:21
Hallo,

Zoals hier boven al redelijk duidelijk vermeld zoek ik een nieuwe bassversterker. Laten we beginnen met een belangrijk aspect: Budget. Het maximum dat ik eraan wil geven is 2500 euro, versterker en cabinet. Al moet ik dan nog even doorwerken en -sparen, en ik zou het zeker niet erg vinden wat minder te betalen.
Ook, geen vereiste maar toch wel een voorkeur of wens, hoe je het ook noemt, volledig lampen zou zeer leuk zijn. Enkel preamp lampen (en class D transistor poweramp zoals volgens mij veel zal gezegt worden ;)) is wel een must.

Karakter: Ik dacht aan een orange ad200, naar wat ik al gehoord heb een mooie clean met een nog mooier crunchy geluid als je de gain opendraait. Al heb ik hier ook al gelezen dat het een onsamenhangend geluid is met veel 'lelijke lage midgeluiden'. Tevens weet ik niet of hij goed overweg kan met pedalen.

Andere optie hoort eigenlijk in 'vintage versterkers' thuis, een oude bassman 100 of 135 top op een 4x10 kast. Twijfelpunt: genoeg power? En dan bedoel ik niet net genoeg om toe te komen, maar echt genoeg. Als ik voor een bassman ga moet ik natuurlijk veel minder spenderen maar ik heb het gevoel dat dat zich door de leeftijd wel kan opbreken in onderhoud? En ook hier, hoe doet hij het met pedalen?

En een laatste misschien optie was dan de peavey tour vb2. Weet ik niks over, enkel zijn specificaties, en die spreken mij wel aan, maar dat is het dan ook, ervaring?

ps: ik weet dat ik eigenlijk moet gaan testen, maar het nadeel van zo'n versterkers is dan weer dat je voor die prijs niet in elke winkel elke optie hebt staan, en ik niet naar een grootwarenhuis als musicstore wil, leuk om eens rond te kijken, maar je koopt niet eens wat je getest hebt...

edit: Nog een soort van vereiste is dat het toch een degelijke clean is die met pedalen overweg kan, altijd beter om pedalen te switchen dan om je versterker te moeten switchen als je je geluid even beu bent.

bij voorbaat dank voor de hulp in deze zoektocht!
grts.

Geoff
16 augustus 2011, 00:32
Hey,

Je bent nog iets belangrijk vergeten te vermelden volgens mij... Wat zou je er graag mee willen doen, is het voor thuis, opnames, repetities, jeugdcentra zonder pa, grote podia, of heel grote podia...

Een 100 watt tube amp zal in de repetitieruimte heerlijk grollen, maar zal in het jeugdcentrum je broek niet doen wapperen als je begrijpt wat ik bedoel.

kamiel
16 augustus 2011, 00:36
Aah, nu je het zegt, idd zeer belangrijk gegeven.

Dus: Repetitie waar ik moet opboxen tegen (zoals waarschijnlijk zowat elke drummer) en drummer die niet stil slagen kan, en 2 mooie grote lampenboxen.
Van optredens, afwisselend tussen jeugdhuizen zonder PA, iets grotere jeugdhuizen met PA en kleinere buitenpodia waar ik ook met plezier een microfoon voor mijn versterker hang.

schwalbe
16 augustus 2011, 01:16
Traynor YBA is ook een leuke bak. Maar wordt niet bij veel winkels verkocht.

iWishmaster
16 augustus 2011, 08:57
Ampeg SVT? Toch wel een beroemde bak, maar ik heb er totaal geen verstand van verder ...

BasHermus
16 augustus 2011, 09:31
Moet het persé een buizenbak zijn?

Zo ja:
Matamp Gt200 (http://www.matamp.co.uk/amplification/gt-200.aspx)
Schijnt echt een monsterlijk apparaat te zijn. Heb een 1224 (gitaarversterker) wat echt de beste versterker is die ik ooit bespeeld heb. Zelfs de binnenkant is een kunstwerk)
Ik weet niet wat die GT200 zou moeten kosten, maar je kunt ze altijd mailen.

Zo nee:
Zelf ben ik erg te spreken over mijn Ampeg PF500 (gecombineerd met 2x 12" BagEnd speakers). Vond deze een stuk fijner dan wat TC electronics, Eden, Orange (die metalen broodtrommel van ze) Aguilar en MarkBass (deze vond ik ronduit saai) te bieden hebben.
Maar in transistor-land is de keus natuurlijk heel erg groot.

Wat versta je eigenlijk precies onder "Karakter"? Wat voor karakter zoek je?
Moet hij clean blijven of ook lekker kunnen oversturen?
Kun je een link met een voorbeeld posten?

piezo
16 augustus 2011, 11:14
Al aan gedacht om deze vraag op www.basgitaarforum.nl te stellen? Daar zit meer (maar niet noodzakelijk betere-) kennis dan hier.

Speel je 4- of 5-snarig? Voor 5-snarig behoef je 2 x zoveel vermogen en een groter luidsprekeroppervlak, tenzij je toch altijd via DI doorversterkt wordt.

Wabbie
16 augustus 2011, 11:26
Al aan gedacht om deze vraag op www.basgitaarforum.nl te stellen? Daar zit meer (maar niet noodzakelijk betere-) kennis dan hier.

Speel je 4- of 5-snarig? Voor 5-snarig behoef je 2 x zoveel vermogen en een groter luidsprekeroppervlak, tenzij je toch altijd via DI doorversterkt wordt.

Basgitaarforum is inderdaad een goede tip.

Wat ik alleen niet snap is waarom je 2x zoveel vermogen nodig hebt voor een 5-snaar. Kun je dat onderbouwen?

Mr.Fingers
16 augustus 2011, 11:33
Hoe lager de toon, hoe meer vermogen je nodig hebt om de noot uit te braken uit je versterker. 2x zoveel vermogen weet ik nu niet.

En 100W buizen weinig? Ik heb eens live op een Bassman 135 met de 4x12 pyramid kast gespeeld. Er kon een F16 met loeiende motoren naast me staan, ik had het waarschijnlijk niet gehoord!

muziekschuur
16 augustus 2011, 11:36
De emulatie van bijvoorbeeld TC Electronics is wel erg goed. Het is zeg maar net geen lampenbak. Je voordeel? Gewicht. De EBS toppen zijn ook gewoon erg goed en heel erg solidstate. Maar zo vind ik ze niet klinken.
Het nadeel van een SVT en SVT2 is dat ze toch een stuk minder hard zijn als je juist een cleane sound even nodig hebt. Maar als je dan een cabinet voorziet van neodynium speakers hef je dat op.

Ik zou een EBS combo of head en 4x10 proberen.
Een Marshall VBA400 (vol buizen). Dat is een monster. Die in combinatie met een 4x12 kast (er zijn veel 4x12 kasten die BASS achter de naam hebben staan, dat zijn de kasten die je nodig hebt)
Ik zag een Trace Elliot vol buizen bak staan op Marktplaats. Een V8 en een VA350 dacht ik. Beiden oudere buizenbakken die nog even voor 200 euro nagekeken moeten worden. Maar verder je nog een levenlang een goede versterker kunnen bieden. Dat waren ooit bakken die zo 500 gulden duurder waren dan een SVT maar dan ook serieus harder gingen. En meer clean headroom.

De VBA400 is vergelijkbaar.

Wil je gewoon een rauwe overstuurde bak, dan is er ook het signatuur model van Lemmy. Is maar 100 watt. Maar dat ding is zo gebouwd dat je er veel speaker oppervlak aan kan hangen. En dan heb je dat rauwe overstuurde basgeluid.

Wil je iets anders dan is er de Hiwatt 200 en Hiwatt 400. Dat zijn beiden vrij cleane basversterkers die op hoge volumes iets van een Hiwatt randje geven wat heel speciaal is voor deze amps. Je hebt Hiwatt, maar ook Mywatt en nog iemand die ik nu vergeten ben, die ook die zelfde versterker leveren.

Hmmm, wat kan ik je verder vertellen? Ohja. De Trace Elliot 1000 watt top. Dat is een versterker met een buizenpreamp. Kun je ook testen. Geeft.... een Trace Elliot sound.

Gezien je budget zou ik volbuizen kiezen als je een sterke vent bent. Ik heb hier een Multitone 200 staan. En J*z88s wat een k&^%$#t gewicht is dat. Ik geloof dat die top 50 KG weegt. Kaal....

Oh ja. Het beste voor het laatste. Ik zou persoonlijk de Peavey VB2 aanschaffen. Samen met een Peavey 2x15. Een 2x15 is net wat kleiner dan een 8x10 en dat is net altijd een stuk praktischer.

Maar.... Eerst even testen. De Peavey VB3 valt net buiten jouw budget. Maar die heeft een digitale voeding. Daarmee is zijn gewicht een stuk lager. Ik dacht tussen de 14 en 18 kg. En dan heb je een grafische EQ, buizen/optische compressor en twee kanalen. Al met al een heel veelzijdige versterker waardoor je veel minder andere dingen mee zult sjouwen. Maar zoals gezegd, waarschijnlijk boven je budget (2500 euro, zonder cabinet).

Peavey VB2
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Peavey-Tour-VB-2-Head-/art-BAS0003080-000

Laney Nexus 400 (zie ik net staan voor veel minder dan vorig jaar, nu voor net geen 1300 euro)
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Bass-amps-cabinets/Laney-Nexus-Tube-Head-400-Watt-Topteil/art-BAS0002823-000

Marshall VBA400 (regelmatig 2e hands te vinden voor onder de 800 euro omdat ie zo lomp lomp zwaar is)
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/Bass-amps-cabinets/Marshall-VBA-400-Top-/art-BAS0000602-000


Hang ook eens een zoekertje op. Je zal je verbazen hoeveel basversterkers (buizen) er in jouw buurt zijn. Een mooie tweede hands is snel verdiend.

Nog een nakomertje;
Traynor YBA300 (dus niet de 200) kost net geen 900 euro, is wel 23 KG. Is wel een heel tof ding. Zit geloof ik ook actieve monitoring van de buizen in. Zodat je wat weet als een buis niet goed meer is.
http://www.thomann.de/nl/traynor_yba300.htm

muziekschuur
16 augustus 2011, 12:12
De Yba300 is iets speciaals. Het heeft 12 EL34's erin. Dus het eerste wat je kan doen is er 6 EL34's uitpakken. Die heb je vast niet nodig met het 4x12 cabinet wat erbij past. Die zijn Neodynium . Dus de helft van het gewicht en twee keer het volume. En je rendement is ook veel hoger. Met die 150 watt heb je zat... (en ik bedoel zat) power.
En je hebt 6 reserve buizen.

Achterop zitten ledlampjes. Met een schroevendraaier kun je elk paar buizen biassen. Gewoon draaien totdat het lampje groen is. En wanneer een buizenpaar kapot is wordt dat paar afgesloten en kun je verder spelen... Cool...

http://www.youtube.com/watch?v=Iqf4Va-HvgY

De Dollar gaat raar doen de komende tijd (currency waarin muziekinstrumenten verhandeld worden). Wanneer de Yen daarvoor in de plaats gaat komen zal de prijs gaan stijgen. In de US is de Traynor 1700 dollar.

muziekschuur
16 augustus 2011, 15:56
Fender bassman 300
http://www.youtube.com/watch?v=EeEhJ3gZVJY&feature=related

kamiel
16 augustus 2011, 18:12
Oef. Even dit nog 2 keer lezen en dan gaan we nog eens nadenken!

Vooral muziekschuur, erg bedankt, heb ik veel aan, vooral de tip voor die peavey vind ik leuk omdat ook die versterker mij aansprak maar ik er eigenlijk niets over wist..

Ook de rest, heel erg bedankt voor de tips!

grts, kamiel.

kamiel
17 augustus 2011, 13:15
Leuk nieuws, de matamp gt200 blijkt binnen het budget te vallen, nu wat meer te weten komen over deze ampjes, :D

muziekschuur
17 augustus 2011, 14:22
Als je een subtiel verhaaltje houdt over welke stijlen je leuk vind, wie je helden op bas zijn, welke basgitaar je al hebt, dan kunnen wij/ik je helpen bij het smaller maken van de keuze, gericht op jouw wensen.

En heb je een kamer bij pa & ma op de 3e verdieping, ligt je buurvrouw altijd smiddag's te slapen en is haar slaapkamer naast de jouwe, woon je vrijstaand, rij je vrachtwagen.... etc etc, dan kunnen we je helpen gerichter te zoeken naar een passende versterker... en de juiste speakerbox.

kamiel
17 augustus 2011, 14:47
oke:

Ik hou van queens of the stone age, en in het algemeen wel van stonerrock. Ik ben dan ook fan van nick oliveri (minder van 'die nieuwe' van queens, :P) maar toch wil ik geen ampeg. Triggerfinger vind ik ook geweldig, en dat bassgeluidje staat me ook wel aan. En nu je het zegt, ik heb mezelf nooit afgevraagt wat voor versterker die man gebruikt.
Met mijn groepje ook een beetje in die richting maar toch ook dingen als arctic monkeys... Maar ik hou van een geluid met veel laag, en mss een beetje crunchy, al kan dat met een pedaal ook zeker gedaan worden.

de bass die ik gebruik. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?141231-Bloody-bass/page6)
Woonplaats is geen probleem, zowel repetitiekot als huis van men pa als huis van men ma waar ik woon is vrijstaand en vrij van vervelende buren.

hopelijk kan je hier wat mee, grts;

BasHermus
17 augustus 2011, 16:07
Hmmm...

Dat klinkt toch als Ampeg ;)

Hoewel.... zowel die van de Arctic Monkeys als van Triggerfinger gebruiken ook Hiwatt (maar dan voor clean).

Wabbie
17 augustus 2011, 19:52
Of misschien een forse hybride versterker met een goed crunch pedaal ervoor. Er zijn er tegenwoordig zat te krijgen die erg overtuigend klinken. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de VT bass van ik dacht Tech21.

Ik ben zelf nogal weg van Eden, maar dan moet net je ding zijn. Edens kunnen heerlijk vet en laag klinken terwijl ze nog steeds strak blijven. Als ik wat ranzigheid of een randje erbij wil hebben wil ik ook nog wel eens een Fulltone OCD pakken, dat werkt wonderwel op een bas.

DaveItUp
18 augustus 2011, 19:01
Naja als ik lees wat hij gaaf vind en zoekt, dan zou ik niet zo'n Eden of iets dergelijks aanraden. Ik zou gewoon dingen proberen. De 2 bassisten van m'n bands hebben respectievelijk een Orange AD200 en een 70's Ampeg V4(eigenlijk een tot head verbouwde vt22). Die Orange vind ik om heel eerlijk te zijn niet zo, mist een beetje bite en klinkt nogal rommelig en wollig. De ampeg v4 daarentegen vind ik geweldig. Lekker ronkende bak en ondanks z'n 100w gaat hij echt snoei en snoeihard. Ik vond m beter klinken dan een 70's SVT die we eens gebruikt hebben, door het randje wat wat sneller komt imho.

Verder zou ik misschien ipv naar een ad200 kijken naar zo'n Thunderverb. Die worden nu schijnbaar ook veel voor bas gebruikt en daar hoor ik goede dingen over, of natuurlijk een ouwe OR120. Hiwatt, zowel oud als reissue is vet. Een ouwe sound city klinkt ook geweldig.

kamiel
19 augustus 2011, 11:55
Weet iemand iets te vertellen over die Matamp gt200?

En die thunderverb 200, orange zelf zegt dat het kan, maar ik vind weinig filmpjes/soundsamples van bass gespeeld op die amp, iemand ervaring? :)

Edit: Nog een mogelijkheid gevonden die volgens mij wel past bij wat ik wil, helaas kan ik hem in geen enkele winkel vinden: http://www.fender.com/en-NL/products/search.php?partno=0213302010

En nu zie ik dat dit hierboven al gezegt is, sorry, helemaal overgelezen!

BasHermus
19 augustus 2011, 14:51
Dit (http://www.youtube.com/user/BoredoldPunk?blend=3&ob=5#p/u/8/Adxo4myQDiE) is een kort voorbeeld van hem (weet niet of je daar veel aan hebt.

En anders kun je altijd zoeken op BassChat (http://basschat.co.uk/index.php?showtopic=121698&hl=gt200).
Daar zitten redelijk wat Matamp eigenaren, die vast graag al je vragen beantwoorden (op het forum op de Matamp site ook trouwens).