PDA

View Full Version : Overgang hals naar body gescheurd…wat nu?



Steven Heijstek
15 augustus 2011, 22:55
Toen ik vandaag buiten in de zon 1 schakelaar aan het vervangen was zag ik tot mijn schrik 2 scheuren in de body van mijn gitaar…..zie foto’s. Deze scheuren zitten precies bij de overgang van de hals naar de body….een paar centimeter naast de bevestigingsplaat op de 1e foto. Het ziet er uit alsof de hals een flinke klap heeft gehad alhoewel ik me dat niet kan herinneren. Ik had wel het gevoel dat de laatste paar maanden de sustain van met name de B en de hoge E snaar wat minder was. Het geluid van deze snaren klonk dan wat flauw. Ik weet niet of het hiermee te maken heeft.
De gitaar is een Epiphone Scroll en is zo’n 40 jaar oud. De dagwaarde zal ergens tussen de €200 en €400 zitten. Ik ga er dus niet mee naar een gitaarbouwer want die kosten staan waarschijnlijk niet in verhouding tot de dagwaarde.
Deze gitaar heb ik al 25 jaar en is dan ook mijn enige elektrische gitaar. Hij doet en heeft alles wat ik wil....ik wil dan ook geen andere kopen.

Ik dacht er zelf aan om de hals te verlijmen aan de body met een 2 componenten lijm zoals deze:
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/652-konstruktielijmen/product/324-houtkonstruktielijm-2k-expert/information/
Het lijkt mij dat je daarmee de krachten die op dit punt komen beter verdeeld over de gehele bevestiging. Qua geluid hoop ik dat het misschien wel een verbetering zal opleveren. Wat zouden jullie doen?

http://www.dumpyourphoto.com/files3/69703/DPCjGWK.jpg

http://www.dumpyourphoto.com/files3/69704/dGVoPIm.jpg

http://www.dumpyourphoto.com/files3/69705/JS1NVB.jpg

lcvanderhelm
15 augustus 2011, 23:24
Vaak scheurt alleen de lak,bij de body-hals verbinding.
Bij foto 1&3 zou je dat inderdaad zeggen.Foto2 laat mij hier echter ernstig aan twijfelen.
Als je de hals[voorzichtig] van de body duwt,wordt dan de scheur groter?

Steven Heijstek
15 augustus 2011, 23:31
Als je de hals[voorzichtig] van de body duwt,wordt dan de scheur groter?

Er zit niet echt beweging in maar ik heb zelf het gevoel dat de boel door de schroefverbinding nog wel goed bij elkaar wordt gehouden.

lcvanderhelm
15 augustus 2011, 23:41
Dan kan je maar beter gelijk de hals los draaien.dan weet je het zeker.
Je zal deze toch los moeten draaien om de[eventuele]breuk te repareren.
Wel voorzichtig doen,want het is nu nog een makkelijk te repareren breuk.

Ike57
15 augustus 2011, 23:45
Misschien is het goed om eerst eens de hals los te schroeven en in de neckpocket te kijken of de scheuren daar ook lopen.

Gebruik in ieder geval niet "zomaar" een twee componenten lijm. Dat soort pur lijmen zijn vaak bruislijmen en deze zou ik niet aanbevelen voor een gitaarreparatie.

Steven Heijstek
15 augustus 2011, 23:45
Je zal deze toch los moeten draaien om de[eventuele]breuk te repareren.


Maar als het nu inderdaad een breuk is.....hoe ga ik die dan repareren?
En is mijn idee om de hals aan de body vast te lijmen een goed plan?

HaroldA
15 augustus 2011, 23:47
En is mijn idee om de hals aan de body vast te lijmen een goed plan?

Schiet je niks mee op, want de hals zit nu ook al goed vast dankzij je schroeven + nekplaat.

Je moet echt de scheur verlijmen om 'm weer stevig te krijgen.

Ike57
15 augustus 2011, 23:51
Maar als het nu inderdaad een breuk is.....hoe ga ik die dan repareren?
En is mijn idee om de hals aan de body vast te lijmen een goed plan?

Nee, niet de hals vastlijmen. Als het scheuren zijn dan zijn het wel heel vreemde scheuren. Op deze manier kan het volgens mij nooit een gevolg zijn van snaarspanning. Deze scheuren kunnen volgens mij alleen maar ontstaan als de hals vanaf de voorkant een beste klap krijgt of als de gitaar met de snaarkant tegen bijv. de muur staat en dan vanaf de achterkant een trap krijgt o.i.d.

Als het scheuren zijn kun je proberen om heel dunne houtlijm (die gewone witte lijm) in de scheur te laten lopen (misschien proberen de scheur iets open te houden). Je kunt de lijm dun maken door ze au bain marie te verwarmen - dus in een potje dat in een potje heet water staat. Als de lijm er tussen is gelopen een paar lijmklemmen plaatsen. Wel denken aan bescherming tussen de klemmen en de body.

Ike57
15 augustus 2011, 23:58
Aanvullend: Je heb kans dat de scheur wat breder wordt als je de snaarspanning eraf haalt. Dit kan de reparatie gemakkelijker maken doordat je er dan beter lijm tussen kan krijgen.

Je kunt eventueel proberen om, vanuit de neckpocket, met een injectiespuit warme lijm in de scheur te spuiten.

Wél mooie gitaren trouwens: Epiphone Scroll !

jutter
15 augustus 2011, 23:59
Aanvullend: Je heb kans dat de scheur wat breder wordt als je de snaarspanning eraf haalt. Dit kan de reparatie gemakkelijker maken doordat je er dan beter lijm tussen kan krijgen.

Je kunt eventueel proberen om, vanuit de neckpocket, met een injectiespuit warme lijm in de scheur te spuiten.

Hoe kom je aan zo'n spuit?

Ike57
16 augustus 2011, 00:01
Hoe kom je aan zo'n spuit?

Apotheek? Als je uitlegt waarvoor je die nodig hebt zullen ze vast wel een spuit met naald willen leveren. Kost bijna niks.

Anders even zoeken in het park? :seriousf:

crapton
16 augustus 2011, 09:32
Ik denk dat Ike57 het goede advies geeft.

Hals eraf halen. Dan proberen heel voorzichtig de spleet iets open te duwen, zal lastig zijn. Houtlijm (de witte) is idd het beste middel, als je dit goed doet is het sterker dan het hout zelf.

Ik zou toch eens een gitaarbouwer vragen, dat kost geen honderden Euro's. Tenzij je zelf heel handig bent.

lefthandstrat
16 augustus 2011, 09:49
Wat zouden jullie doen?


Als je deze gitaar al 25 jaar hebt, hij alles heeft wat je in een gitaar zoekt en je niet van plan bent een andere gitaar te kopen......wat is dagwaarde nou ten opzichte van emotionele waarde? Ik zou hem naar een gitaarbouwer brengen en het professioneel laten repareren.

guitarkid
16 augustus 2011, 10:01
Als je deze gitaar al 25 jaar hebt, hij alles heeft wat je in een gitaar zoekt en je niet van plan bent een andere gitaar te kopen......wat is dagwaarde nou ten opzichte van emotionele waarde? Ik zou hem naar een gitaarbouwer brengen en het professioneel laten repareren.

Helemaal mee eens! En ik denk dat de kosten ook wel mee gaan vallen!

Sucses!

Harry
16 augustus 2011, 10:13
ik sluit me hier ook bij aan. En ik vraag me nog af of ze slechts 200 a 400 euro waard zijn. Dit is een uniek instrument, daar mag je gerust wat geld insteken...

geert1976
16 augustus 2011, 11:09
Het is gescheurde neckpocket.

Hals demonteren en de proberen de scheur iets wijder te trekken en houtlijm erin laten lopen. (wel de houtlijm eerst in een bakje warm water zetten) en daarna in de lijmtangen zetten voor de periode van 24 uur.

Deze Epi betreft een Epiphone SC 350, destijds de goedkoopste uitvoering uit de serie.

De Epiphone SC-serie werden gebouwd bij Matsumoku.

Een mooie en originele SC 350 doet ongeveer E 200,00.

INOXROX
16 augustus 2011, 13:04
Als je deze gitaar al 25 jaar hebt, hij alles heeft wat je in een gitaar zoekt en je niet van plan bent een andere gitaar te kopen......wat is dagwaarde nou ten opzichte van emotionele waarde? Ik zou hem naar een gitaarbouwer brengen en het professioneel laten repareren.


+1 ! Koop je nooit meer terug .
lhs : de bouwvak is over huh ?
Hoi !

De V
16 augustus 2011, 20:18
Ik zou toch eens een gitaarbouwer vragen, dat kost geen honderden Euro's. Tenzij je zelf heel handig bent.
Wat hij zegt.:)


Als je deze gitaar al 25 jaar hebt, hij alles heeft wat je in een gitaar zoekt en je niet van plan bent een andere gitaar te kopen......wat is dagwaarde nou ten opzichte van emotionele waarde? Ik zou hem naar een gitaarbouwer brengen en het professioneel laten repareren.
Wat hij zegt. :)


ik sluit me hier ook bij aan. En ik vraag me nog af of ze slechts 200 a 400 euro waard zijn. Dit is een uniek instrument, daar mag je gerust wat geld insteken...
Wat hij zegt. :)

En tot slot wat ik zeg:


Ik weet niet of je erg handig bent, maar als je het verpest, verkloot je de gitaar van je leven en kan het nog moeilijker (en duurder) worden om hem te repareren.
Als dat überhaupt nog kan......
Succes ermee!:cooler:

barno
16 augustus 2011, 20:49
Gitaren zijn geen space shuttles hoor

Gewoon neck losschroeven en checken of er iets van een breuk zichtbaar/voelbaar is. Indien niet: niks doen... Kan zijn dat het enkel de lak is. die is nl een pak breekbaarder dan hout.

Als er toch iets van een breuk zichtbaar is, openspannen, verdunde houtlijm en enkele uurtjes in de klemmen (niet tè vast draaien).

Ik laat geen gelengenheid onbenut om mensen aan te sporen zelf iets aan hun gitaren te doen: tenzij je van jezelf weet dat je echt twee linkerhanden hebt.

G.G.
16 augustus 2011, 21:00
Ik sluit me weer eens volledig bij Barno aan als amateurbouwer. Het is niets heel erg ingewikkelds. Als het echt het hout is en niet alleen de lak, dan openenknikken, witte houtlijm ertussen (geen bruislijm ofzo!!!!) klemmen en 24 uur wachten.

Als je vroeger op de basisschool met kartonnen wc-kokertjes en ijsloliestokjes eens een autootje of een onderzeeboot in elkaar geknutseld en gelijmd hebt, dan kan je dit ook.

natte theedoek erbij voor de losse klodders.

Steven Heijstek
16 augustus 2011, 22:55
Allen dank voor de zinvolle adviezen.
Ik ga de boel inderdaad snel demonteren en dan beoordelen wat er gedaan moet worden......waarschijnlijk ga ik de eventuele reparatie zelf doen omdat ik toch echt wel over 2 rechterhanden beschik.
Ik ben blij dat jullie het er allemaal over eens zijn dat het gewoon te herstellen is.

Dank voor alle tips........ik laat na komend weekend nog wel even weten hoe het gegaan is.