PDA

View Full Version : Potmeter eruit, Definitie en attack erin!



Nocki
15 augustus 2011, 15:27
Zojuist even zitten rommelen met mn les paul.
Er zitten sinds een paar maanden Bare Knuckles ( cold sweat ) in en heb nu wat dingen geprobeerd als de volume mod en 50's wiring.
Uiteindelijk ook even gekeken of er veel verschil was met de tonepot aangesloten of niet... Nou dat was wel duidelijk.
Meer attack, meer definitie en idd iets scheller... Dat los ik met mn amp dan wel weer op.... Tegenwoordig kan dat gelukkig.

Ik ben dus wel happy zo op het eerste gezicht. Ik gebruikte de brugtonepot toch nooit en soms alleen de tonepot van het nekelement.

Aangezien ik 95% van de tijd de tonepots niet gebruik laat ik het maar zo. Erg leuk. Eventueel kan ik altijd nog een swtich inbouwen als ik het erg mis met een instelling die goed werkt...

Nu begrijp ik van Halen pas goed als ik alleen een volume control op zn gitaar zie... Erg fijn zo...
Ik merk dat mn sound ook veel beter te beinvloeden is met mn vingers nu...

Oranjeaap
15 augustus 2011, 15:31
Hmm, binnenkort ook maar eens proberen dan. Maar is ie dan niet te schel als je clean speelt? Nu die tonepot weg is, rol je dan nog steeds hoge tonen weg als je de brugvolume omlaag draait?
En hoe bevallen die bareknuckles? Zag er laatst een paar op gitaarmarkt staan maar toch maar niet gedaan.

Venlonaer
15 augustus 2011, 15:34
Hmm bare knuckles...ik heb op advies van een forumlid nu de Rebel Yells besteld...ben benieuwd :ok:

Orpheo
15 augustus 2011, 15:42
Simpele remedie: goeie pots nemen, of 1 megaohm pots, als de 500k cts of bournes niet voldoen.

Voor tone: no load pots.

barno
15 augustus 2011, 15:49
Ik dacht altijd dat EVH juist een tone pot had (en geen volume knop)

universe777
15 augustus 2011, 15:59
Ik dacht altijd dat EVH juist een tone pot had (en geen volume knop)
Hij had toch een knop met daarop het woord tone op zijn volume pot? Kan het mis hebben hoor....




Venlonaer



Hmm bare knuckles...ik heb op advies van een
forumlid nu de Rebel Yells besteld...ben benieuwd :ok:

Die Rebel Yell klinkt super!

Venlonaer
15 augustus 2011, 16:01
Simpele remedie: goeie pots nemen, of 1 megaohm pots, als de 500k cts of bournes niet voldoen.

Voor tone: no load pots.

Hey Orpheo. Als ik de BKP er in wil zetten, heb ik dan ook nieuwe pots nodig? Ik heb een originele Gibson Les Paul Custom.

Rinze
15 augustus 2011, 16:03
Ik sloop de tonepots er ook altijd uit. Ik doe er niks mee en het haalt toch wat weg. Bovendien moet ik dan naast mijn volumepot ook nog steeds mijn tonepot controleren ;)

barno
15 augustus 2011, 16:04
Hij had toch een knop met daarop het woord tone op zijn volume pot? Kan het mis hebben hoor....


Die Rebel Yell klinkt super!



kan zijn, ik ken niks van EVH, maar ik vind het idee van een tone pot en geen volume alleszins sense maken

Oranjeaap
15 augustus 2011, 16:11
Hey Orpheo. Als ik de BKP er in wil zetten, heb ik dan ook nieuwe pots nodig? Ik heb een originele Gibson Les Paul Custom.

Is niet nodig, maar kan wel een upgrade zijn. Koop een paar CTS 500K pots en een paar papier in olie caps.

Orpheo
15 augustus 2011, 17:00
Is niet nodig, maar kan wel een upgrade zijn. Koop een paar CTS 500K pots en een paar papier in olie caps.

Helemaal mee eens.

@barno hij had n volumepot met n knop waarop tone stond. hij kende de schema's niet, behalve voor volume. En later zei hij dat hij zijn tone veelal met zn volumepot maakt, dus zo gek was die knop niet, haha

Venlonaer
15 augustus 2011, 17:36
Is niet nodig, maar kan wel een upgrade zijn. Koop een paar CTS 500K pots en een paar papier in olie caps.

Wat ga ik dan kopen:dontgeti:

Edit: Deze potmeters neem ik aan: http://www.tonefactory.nl/shop2/original-potmeter-500k-p-3899.html

pueblo
15 augustus 2011, 17:43
Wat ga ik dan kopen:dontgeti:

Edit: Deze potmeters neem ik aan: http://www.tonefactory.nl/shop2/original-potmeter-500k-p-3899.html

http://www.tonefactory.nl/shop2/gitaar-parts-elektronica-condensator-c-28_158_160.html

Nocki
15 augustus 2011, 17:48
Wat ga ik dan kopen:dontgeti:

Edit: Deze potmeters neem ik aan: http://www.tonefactory.nl/shop2/original-potmeter-500k-p-3899.html

zijn die niet te kort voor een lp?

Plant
15 augustus 2011, 18:56
Ik dacht altijd dat EVH juist een tone pot had (en geen volume knop)

Hij heeft gewoon een volumeregelaar, alleen zit er i.p.v. een 'volume'knop een 'tone'knop op. Eddie's logica: met z'n volumepot bepaalt hij immers de tone :ok:
Een echte 'tone' regelaar heeft hij dus niet.

crapton
15 augustus 2011, 20:47
Misschien ouwe koek in deze discussie: overweeg een 1000 pF condensator bypass over je volume pot, en de tone pots kan je er gewoon uitgooien. Evt vervangen door single/hum schakelaar of wat je verder wil, zat opties.

Ik heb een Peavey Wolfgang en die mod uitgevoerd. Die pu's geven veel output maar door terug te regelen samen met die 1000 pF condensator wordt het geluid minder 'dik' en meer Fender achtig. Natuurlijk niet echt Fender, maar duidelijk lichter van klank. Geeft de mogelijkheid heel flexibel met je sounds om te gaan en met dezelfde gitaar een grote range van partijen te spelen.

Ik overweeg nu nog wel de 'volume' knop te vervangen door een 'tone' knop, gezien jullie grote ervaring hiermee. Als het bij EvH zoveel uitmaakt dan bij mij misschien ook. Maakt de kleur ook uit of niet? En moet ik ook vintage schroeven kopen voor m'n FR trem of is dat alleen bij Fenders?

barno
15 augustus 2011, 21:12
Hij heeft gewoon een volumeregelaar, alleen zit er i.p.v. een 'volume'knop een 'tone'knop op. Eddie's logica: met z'n volumepot bepaalt hij immers de tone :ok:
Een echte 'tone' regelaar heeft hij dus niet.

ik heb een strat gehad waarbij ik enkel een tonepot had: volgens mij nog handiger. Volume bepaal je trouwens ook voor groot stuk door felheid aanslag. Nu ja, het schijnt dat heel veel gitaristen de tonepot gewoon niet gebruiken, ik alleszins wel.
Vraag me trouwens af waarom zo weinig gitaristen hun tonepots gebruiken. Ik vermoed dat men in de broek schijt om de tone wat terug te draaien: prik ik nu nog wel door de mix??? :)

mesaman
15 augustus 2011, 22:37
wie gebruikt zn tone knop actief?wie maakt er een pol van?
ik niet, is ook nodig ik wil gewoon gitaargeluid, en gooi er geen deken over de versterker heen.

barno
15 augustus 2011, 22:51
wie gebruikt zn tone knop actief?wie maakt er een pol van?
ik niet, is ook nodig ik wil gewoon gitaargeluid, en gooi er geen deken over de versterker heen.

Dus je gebruikt ook geen pedalen?

Ik gebruikte mijn tone pot vroeger ook niet. Maar als ik eerlijk ben was dat vooral omdat ik nooit echt de tijd had genomen om uit te vogelen hoe je ermee kan spelen.

Mijn stelling is dat de meeste gitaristen vooral steeds meer willen, scherper, luider, zwaarder, snijdender enz... terwijl het soms interessanter is om es voor minder te gaan.

HaroldA
15 augustus 2011, 23:54
Ik heb mijn tonepot achter een push/push schakelaar zitten. Standaard zit er een 500k weerstand geschakeld en pas als de push/push uit staat zit de pot in het circuit ipv de vaste 500k weerstand.

Hekel aan tone-pots, maar op een gitaar met 1 element (SG Jr) is het ook weer zonde om 'm helemaal te verwijderen.

Ik ga trouwens een keer een laag-af tonepot voor m'n halshumbucker maken op m'n LP. Ben die modderige hals hummie's ook meer dan zat ;)

FruscianteFan
16 augustus 2011, 00:30
Ik houd niet zo van tonepots maar ik heb in m'n Jaguar een paar weerstanden+condensators achter schakelaars zitten. Werkt erg fijn: normaal een wat wolliger geluid, maar als ik een wat feller en scheller geluid wil kan dat ook. Bijvoorbeeld als ik met m'n vingers aansla, of om de distortion wat helderder te maken. Op het halselement gaat het dan wel om een weerstand van 50K, wat een behoorlijk extreme waarde is voor een potmeter (zit oorspronkelijk ook in de Jag).

mesaman
16 augustus 2011, 16:53
Dus je gebruikt ook geen pedalen?

Ik gebruikte mijn tone pot vroeger ook niet. Maar als ik eerlijk ben was dat vooral omdat ik nooit echt de tijd had genomen om uit te vogelen hoe je ermee kan spelen.

Mijn stelling is dat de meeste gitaristen vooral steeds meer willen, scherper, luider, zwaarder, snijdender enz... terwijl het soms interessanter is om es voor minder te gaan.

Ik ben het met je eens, meer is vaak minder en minder vaak meer.
En NEE ik gebruik geen pedalen, met een goede versterker ben ik klaar, moet ik je nog vertellen wat voor versterker??

HaroldA
16 augustus 2011, 17:15
En NEE ik gebruik geen pedalen, met een goede versterker ben ik klaar, moet ik je nog vertellen wat voor versterker??

Graag! Ik hang aan je lippen!!! Vertel!

Fiendish
16 augustus 2011, 17:25
Hmm bare knuckles...ik heb op advies van een forumlid nu de Rebel Yells besteld...ben benieuwd :ok:

Geweldige pickups, heb zelf een calibrated covered set Rebel Yells, zijn voor wat ik meestal speel (Oi en 70's-80's Punk) echt te gek.
Heel veel definitie, fatsoenlijk hoog en laag, niet te veel of te weinig mid, en met coil split (moet je ze wel met 4-conductor wire besteld hebben) krijg je een heel degelijke P90-achtige sound.