PDA

View Full Version : goeie scheur voor een single-coil gitaar



deathletters
15 augustus 2011, 14:18
ik heb een gitaar met 2 single-coils en een humbucker en als ik hem op één van SC's heb staan of gecombineerd dan gaat het met de overdrive uit mn versterker wel goed maar als ik er wat meer gain bij doe wordt het gelijk een soort brij. weet iemand een goed distortion pedaal waarbij je een lekkere scheur voor een strat krijgt maar dat het wel duidelijk blijft.

alvast bedankt;)

deathletters
18 augustus 2011, 08:49
Niemand die met een strat (of tele) stevige rock speelt en even wil vertellen welk pedaaltje hij gebruikt?:???:

Hallie
18 augustus 2011, 08:51
HBE BIG D klinkt erg goed met mijn telecaster!

deathletters
18 augustus 2011, 09:08
tnx! kun je me ook vertellen waar je hem gekocht hebt? ik heb bij een paar winkels gezocht maar geen van allen hadden ze hem.

Hallie
18 augustus 2011, 09:14
ik heb 'm 2ehands, maar http://www.rockpalace.com/product/HomeBrew-Big-D hier hebben ze 'm! en check maar even dit: http://www.youtube.com/watch?v=NlAuhjl0kHE

deathletters
18 augustus 2011, 09:16
Oke bedankt!
Het wordt nog wel even puzzelen met al die knopjes:???:

;)

Hallie
18 augustus 2011, 09:16
maar er zijn uiteraard 100 pedalen die doen wat jij zou willen. dus het is een kwestie van smaak en proberen.

Wabbie
18 augustus 2011, 12:29
Persoonlijke ervaring : Fulltone OCD en Newtone Muff-fuzz. Beide in combinatie met een Marshall JTM45 RI en een stratocaster levert dat heerlijke crunch (en redelijk beyond crunch als je ze stackt) geluiden op, maar ultra strakke higain gaat het natuurlijk nooit worden met singlecoils.
Komt wel een lekker fuzzy lomp geluid uit als ik ze allebij aan heb staan.

Maa goed, ik zou gewoon een berg dirt-boxens gaat testen bij je lokale gitaarboer. Overdrives zijn erg persoonlijk en er zijn er héél veel.

Hallie
18 augustus 2011, 13:15
Oke bedankt!
Het wordt nog wel even puzzelen met al die knopjes:???:

;)


Dat is zeker zo, je moet er lang mee spelen tot je "jouw" geluid hebt en het apparaat goed kent, maar dat is het zeker waard.

HaroldA
18 augustus 2011, 13:41
Maa goed, ik zou gewoon een berg dirt-boxens gaat testen bij je lokale gitaarboer. Overdrives zijn erg persoonlijk en er zijn er héél veel.

Niet alleen persoonlijk, maar ook heel erg afhankelijk van je versterker en de rest van je gear. Iemand advies geven met alleen z'n gitaar en type element kan niet, IMHO.

BurnsRJ
18 augustus 2011, 15:04
Niet alleen persoonlijk, maar ook heel erg afhankelijk van je versterker en de rest van je gear. Iemand advies geven met alleen z'n gitaar en type element kan niet, IMHO.

Eens. Ik had laatst een carl martin hot drive'n boost, die klink op mijn amp (ENGL) echt nergens naar, terwijl het op zich een kwaliteitspedaal is. De nieuwe eigenaar deelde mijn mening, maat was wel nieuwsgierig naar de sound op zijn versterker (een fender), wat bleek: klonk onwijs goed! M.a.w: zoek een pedaal wat je ook echt test op je eigen amp, je komt anders mogelijk bedrogen uit! En uiteraard, ook is je geluid niet alleen afhankelijk van gitaar + amp maar ook van andere effecten etc. Succes!

deathletters
18 augustus 2011, 15:49
http://www.rockpalace.com/product/Akai-Deluxe-Distortion

is dit iets?
ziet er behoorlijk goed uit voor die prijs...:confused:

steph
18 augustus 2011, 15:50
Er zijn wel pedalen die over-all goed kunnen klinken.
Xotic BBcustom bijv.
OCD, Mudhoney etc. kleuren ism een versterker, én voegen iets toe wat een versterker kán accentueren, op een goede of slechte manier...

Hallie
18 augustus 2011, 16:06
Ik ben de BIG D blind gekocht vanwege GAS. Dat pakte goed uit, maar het kan ook tegenvallen. testen met je eigen gitaar en op de amp die jezelf ook hebt is het beste inderdaad.

driftkop
18 augustus 2011, 16:10
Welke versterker gebruik je?

deathletters
18 augustus 2011, 16:14
Roland Cube 30, het is alleen voor thuis voorlopig.

caliban
18 augustus 2011, 17:14
Ik vind een tele vet klinken met amp-drive. Ik gebruik over het algemeen mijn Bugera v22, od-kanaal klinkt prima met tele baja. Boost ervoor is ook wel leuk.

even
18 augustus 2011, 20:38
Volgens mij heeft nog niemand gevraagd wat voor gitaar het is, dus bij deze:ok: Daarnaast is de combinatie SC en humbucker zelfs bij de duurdere modellen/merken een blijvend probleem wat je sound betreft. Het blijft altijd een compromis:mad:

wireman
19 augustus 2011, 02:43
Ik zeg ook Fulltone OCD zeker proberen!!.. Voor zowel SC als HB erg lekker... kan bijna niet fout gaan!.. hoewel ik geen ervaringen heb met jouw amp.. Die kan namelijk wel roet in het eten gooien.. Cube 30 is toch een transistor amp met modulatie?..Neem je amp ook vooral mee ALS je voor een effect ga kijken.. wat betreft de OCD.. Laat je niet afschrikken door de prijs.. nieuw zitten ze rond de 200 euro, op MP e.d. kom je ze nog wel eens voor rond de 100 euro tegen. Check dan wel WELKE versie het is.. De een kan beter smaken dan de ander.. Ook op lagere volumes doet de OCD het ook erg lekker! (niet onbelangrijk gezien jouw topic) Ik doe m nooit meer weg iig.. succes!

HaroldA
19 augustus 2011, 09:38
Ik zeg ook Fulltone OCD zeker proberen!!.. Voor zowel SC als HB erg lekker... kan bijna niet fout gaan!

Ah, dus jij hebt ervaring met al z'n gear en ook in deze specifieke configuratie? Knap! :ok:

wireman
19 augustus 2011, 18:42
Wat is dat dan voor opmerking?... Het is toch een algemeen bekend gegeven dat de OCD een zeer veelzijdige en in vele setup gebruikte OD is?.. Met name de singelcoils doen het super op een OCD.. Ik zeg toch ook niet dat ik het weet?... Ik opper alleen een mogelijkheid op basis van de TS zijn post..

Ik zeg PROBEREN en BIJNA fout.. Ik zweer bij dat ding en het forum is er toch voor om ervaringen te delen?.. doe niet zo raar man...

tnijland
19 augustus 2011, 22:21
Mee eens! De Fulltone zou heel bruikbaar kunnen zijn. Een ander goed alternatief zijn de Xotic pedalen die het volgens reviews erg goed doen bij single coil...

Wabbie
19 augustus 2011, 23:23
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn OCD supervet vind klinken op mijn JTM45 en mijn Kitty Hawk M3, maar al een stuk minder over mijn Marshall Valvestate.

Ook bij een OCD hangt het dus zeker af van de versterker die je gebruikt. Het mag dan een van de meest populaire scheurpedalen zijn, toch eerst testen en nooit blind kopen!!!

HaroldA heeft dus zeker een goed punt, en gezien je een Roland Cube hebt is het niet een beter idee om je geld in je zak te houden en een betere versterker te kopen.

Buzzel
20 augustus 2011, 10:35
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn OCD supervet vind klinken op mijn JTM45 en mijn Kitty Hawk M3, maar al een stuk minder over mijn Marshall Valvestate.

Ook bij een OCD hangt het dus zeker af van de versterker die je gebruikt. Het mag dan een van de meest populaire scheurpedalen zijn, toch eerst testen en nooit blind kopen!!!

HaroldA heeft dus zeker een goed punt, en gezien je een Roland Cube hebt is het niet een beter idee om je geld in je zak te houden en een betere versterker te kopen.

Of blind kopen op marktplaats en weer verkopen als het niks is ;)

Ik heb ook een OCD lekker scheurtje samen met een strat hoor :ok:

Brum
20 augustus 2011, 10:49
Op een Valvestate klinkt bijna elk scheurpedaal als karton. Iets te vaak op die dingen mogen repeteren, ze zijn stukken beter dan menig andere transistorversterker, maar met scheurpedalen, mwah.... Misschien zijn het de crappy speakers, ik weet het niet.

Ik ben overigens altijd erg tevreden geweest met ProCo Rat i.c.m. een tubescreamertje (om het even welke) en een telecaster.

Wabbie
20 augustus 2011, 12:14
Mijn punt is, dat het dus wel degelijk uitmaakt over welke versterker je je overdrive pedaal gooit. Ik krijg zeker een vette scheur uit mijn OCD met mijn strat. Maar dat komt voor een gedeelte ook doordat ik speel over een JTM45 die ik zo hard zet dat 'ie net niet meer clean is, en dan boost met mijn OCD.

Ik vind de oude Valvestates eigenlijk heel behoorlijk klinken (ik heb zelf een VS100 head, jaren gelden nieuwe gekocht en nooit meer verkocht). Maar zeker omdat de TS zelf een Roland Cube30 heeft vraag ik me een beetje af in hoeverre het zin heeft om een duur overdrive pedaal voor zo'n versterker te gooien. Ik denk dat hij meer gebaat is bij een betere versterker.

lefthandstrat
20 augustus 2011, 16:42
Wellicht een wat afwijkende mening, maar misschien is dit iets voor jou?
Mooi prijsje om het uit te proberen. Mijn zoon heeft hem en zelf leen ik hem af en toe van hem. Hij gebruikt hem als effectprocessor en ik gebruik hem wel eens als preamp. De effecten kan je instellen (tweaken heet dat geloof ik?) en tevens zitten er een aantal factory presets in. Je kan desnoods een overdrive of distortion tweaken voor je single coils en separaat voor je humbucker. Ter info wat wij gebruiken: Mijn zoon speelt met een Ibanez HSS en ik gebruik een tweetal Fender Stratocasters SSS. Ik gebruik, als ik hem als preamp gebruik, een stereo 2x50 watt Reussenzehn buizen poweramp icm een tweetal H&K cabinets met Celestion 100 watt 12"speakers (de K12-100) en mijn zoon gebruikt hem als effectprocessor bij zijn Rocktron Rampage combo.

't Is maar een idee, ik kan me voorstellen dat je liever naar een stompbox kijkt.

http://link.marktplaats.nl/460533169
http://images02.olx.pt/ui/4/14/58/1266254577_74400658_4-Boss-Gx-700-fcb1010-e-rack-Compra-Venda-1266254577.jpg

HaroldA
20 augustus 2011, 16:46
IMG]http://images02.olx.pt/ui/4/14/58/1266254577_74400658_4-Boss-Gx-700-fcb1010-e-rack-Compra-Venda-1266254577.jpg[/IMG]

Da's een GX-700 uit de jaren 90. In 20 jaar tijd zijn die apparaten enorm veel verbeterd. Ik heb 'm overigens ook gehad, maar hij bleek nogal wat van je "tone" te slopen, ook in bypass.

Preamps waren waardeloos, maar de overdrives op zich wel ok.

lefthandstrat
20 augustus 2011, 16:51
Da's een GX-700 uit de jaren 90. In 20 jaar tijd zijn die apparaten enorm veel verbeterd. Ik heb 'm overigens ook gehad, maar hij bleek nogal wat van je "tone" te slopen, ook in bypass.

Preamps waren waardeloos, maar de overdrives op zich wel ok.

Mee eens hoor, maar het idee om ermee op de proppen te komen is de TS het idee voor te leggen ook voor zoiets te kunnen gaan en dan de gewenste effecten icm zijn elementen, amp(-s) en cab(-)s te tweaken.
Als ik hem tussen mijn preamp en poweramp zet en hem als effectprocessor gebruik geeft dat inderdaad een veel beter resultaat dan dat ik hem direct op mijn poweramp aansluit.

allochthomas
21 augustus 2011, 01:15
Brunetti mercury box. Icm mijn telecaster kan het aardig gewelddadig worden maar blijft zelfs met hoge gain nog lekker strak

scabiosa
21 augustus 2011, 12:41
ik speel enkel op mijn stratje op een cleane versterker (bassman)
klinken lekker:
blues driver (zeker proberen, klinkt vetjes voor weinig geld), dirty little secret, mudhoney, daMoaf, pharaoh, EQD tone reaper,....

waarom niet eens ALLE pedalen uitproberen in de winkel? :seriousf:
zo kwam ik destijds bij de mudhoney uit

Fireburst
21 augustus 2011, 12:47
Ik vind de oude Valvestates eigenlijk heel behoorlijk klinken (ik heb zelf een VS100 head, jaren gelden nieuwe gekocht en nooit meer verkocht). Maar zeker omdat de TS zelf een Roland Cube30 heeft vraag ik me een beetje af in hoeverre het zin heeft om een duur overdrive pedaal voor zo'n versterker te gooien. Ik denk dat hij meer gebaat is bij een betere versterker.

Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook de VS100 en een Cube30 en heb eigenlijk nog geen enkel pedaal gevonden dat 'werkt' op die 2.
Zelfs mijn all-time-favorit, de MI Audio BluesPro, die het schitterend doet op de Orange Rocker en de Fender Pro Reverb klinkt crappy door die 2.
Mijn idee : transistoramps en overdrive/distortion pedalen is een moeilijk huwelijk...
Mijn tip dus : doorsparen voor een andere amp, de Cube houden als oefen- of reisversterker.

deathletters
21 augustus 2011, 20:06
Mischien is een nieuwe versterker inderdaad wel een goed idee, ik zou alleen niet weten welke... moet ik daar een nieuw topic voor openen of kan dat hier?

allochthomas
21 augustus 2011, 21:38
Evene topic openen in moderne versterkers met je stijl, voorkewuren en budget en dan kunnen we je zeker verder helpen:ok:

Ron Houben
24 augustus 2011, 13:34
Als je gitaar niet lekker is afgesteld, of uberhaupt van mindere kwaliteit is, wordt het altijd een brij, onafhankelijk van welk pedaaltje je gebruikt. Een Roland Cube30 staat nu niet echt bekend om zijn strakke scheur.

Met gitaar naar een goede winkel gaan waar ze:
1. Gitaren goed kunnen afstellen (dat is een betere investering dan een nieuw pedaal), 2. Veel pedaaltjes hebben en je die mag uitproberen. Speel ook op volume, op slaapkamerniveau klinken veel spullen tamelijk brak terwijl die met een beetje volume al gelijk lekker gaan.
Wat je op een Cd hoort, krijg je in je slaapkamer niet echt voor elkaar. Al helemaal niet wat dynamiek betreft.

Succes!

wireman
24 augustus 2011, 20:46
Zo'n cube 30... dat is toch zo'n ding met van die COSM effecten aan boord?.. Daar zitten al een paar leuke effecten voor op slaapkamerniveau in.. Als oefenversterker is het een leuk ding, maar verder....
Ik heb zelf een Cube 60 gehad.. DIE had dus die COSM effecten erop.. Ik weet niet of er in de 30 ook modeling standen zitten. in hoeverre zijn die met elkaar te vergelijken?

deathletters
24 augustus 2011, 20:55
nog een vraag:

iedereen zegt dat pedalen nietzo goed werken op een cube 30, wat is het probleem eigenlijk?

Midwolda
24 augustus 2011, 20:55
Mijn idee : transistoramps en overdrive/distortion pedalen is een moeilijk huwelijk...


Even een domme vraag tussendoor: wat als je nou een buizen-overdrive voor je transistor-amp zet?

deathletters
24 augustus 2011, 21:01
buizen overdrive?

Buzzel
24 augustus 2011, 21:07
buizen overdrive?

http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht_dual.htm

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/V-Twin/v-twin.html

dus een overdrive met buizen er in ;) net als die in een buizen versterker.

Ik denk dat als je eenbuizen pedaal voor een transitor amp doet de transistor amp niet opeens als een buizen bak zal gaan klinken. Klinkt vast goed, maar niet als een echte buizen bak.

Fireburst
24 augustus 2011, 22:24
Even een domme vraag tussendoor: wat als je nou een buizen-overdrive voor je transistor-amp zet?

Geen idee, heb alleen maar ervaring met transistor pedalen eigenlijk.

Ik kan het verder ook niet technisch onderbouwen of zo maar naar mijn gevoel 'verdragen' transistor versterkers dat soort pedalen niet zo goed.
Misschien dat het met het clippen van het signaal te maken heeft of zo ?