PDA

View Full Version : leslie knalt



bass blom
15 augustus 2011, 12:43
op de zanginstallatie, als ik hem aan/uit zet. :chicken:

het is een oudje, trommeldeel alleen, in een kastje gebouwd met een V30 op mijn JTM45 aangesloten.
geeft een heerlijk romig geluid, (moment) schakelaar voor sneller knalt niet.
en het knalt dus ook niet op de JTM..

hoe/waar ga ik dat zoeken/oplossen?

fastfolkert
15 augustus 2011, 14:10
op de zanginstallatie, als ik hem aan/uit zet. :chicken:

het is een oudje, trommeldeel alleen, in een kastje gebouwd met een V30 op mijn JTM45 aangesloten.
geeft een heerlijk romig geluid, (moment) schakelaar voor sneller knalt niet.
en het knalt dus ook niet op de JTM..

hoe/waar ga ik dat zoeken/oplossen?

Kan zijn dat die Leslie een stoorspijker op het lichtnet geeft waar je zanginstallatie gevoelig voor is en je JTM toevallig niet.

Als je electronisch handig bent zou je een X- (L-N) en of Y (L-PE en N-PE) cap bij net netingang vd. Leslie kunnen plaatsen om zodoende de netstoring "binnen te houden".
Evt. ditto met de zanginstallatie om storing buiten te houden.

Disclaimer: je zit dan wel aan de 230V te frobelen; weet wat je doet en YMMV :soinnocent:

bass blom
15 augustus 2011, 14:17
toen ik onlangs die V30 er in zette zag ik een cap, van 1,5 cm doorsnee en een cm of 6 lang.
mijn electronisch verstand gaat niet zover dat ik weet wat je met; X- (L-N) en of Y (L-PE en N-PE) cap.. bedoelt :D
maar wellicht is die er dus al en kan het natuurlijk zijn dat die half dood is.
ik heb het kastje al jaaaaaaaren en ook jaaaaaaren niet gebruikt.

fastfolkert
15 augustus 2011, 14:38
toen ik onlangs die V30 er in zette zag ik een cap, van 1,5 cm doorsnee en een cm of 6 lang.
mijn electronisch verstand gaat niet zover dat ik weet wat je met; X- (L-N) en of Y (L-PE en N-PE) cap.. bedoelt :D
maar wellicht is die er dus al en kan het natuurlijk zijn dat die half dood is.
ik heb het kastje al jaaaaaaaren en ook jaaaaaaren niet gebruikt.

Als die cap tussen fase en nul zit, of tussen randaarde en fase, of randaarde en nul EN er staan -tig keurmerkjes op, dan is het een X of Y cap en dient deze ter ontstoring.
Mijn ervaring is dat wanneer deze caps defekt zijn, je dat ook wel ziet (of ruikt....).
Het kan ook zo zijn dat jouw Leslie nog uit een zodanige tijd stamt dat er helemaal geen onstoorcaps verplicht waren omdat er toen nog geen regelgeving daaromtrent bestond. Those were the days :soinnocent:

Ga alleen klooien met die caps als je weet wat je doet, en als het probleem je zodanig irriteert dat je het wilt oplossen.

bass blom
15 augustus 2011, 14:42
randaarde heeft ie niet :D
ik kocht hem ergens begin jaren 80 en toen al was het een custom gebouwd kastje, hij komt dus onderuit een orgel of een lesliebox. wel echt leslie, zit een printje bij met gegevens.
ik zal hem ff openschroeven en een foto maken.
de zanginstallatie (dap soundmate) is wel geaard. de jtm ook.