PDA

View Full Version : Halshoutvraagje, perfect recht of licht krom?



RS-Rik
15 augustus 2011, 10:44
Besten,



Voor mn zelfbouw heb ik 2 stukken mahonie bij elkaar gesprokkeld. Echter, eentje is perfect recht en de andere vertoont een lichte welving. De welving is bijna perfect voor wat je in een hals zou willen.

Maar nu, is het slim om die te gebruiken? Hij is precies haaks op het oppervlak gebogen, daarna komt er een stukje recht. Het is dus mogelijk om m zo uit te kienen dattie bij de 7e fret naar binnen buigt.

Is dat slim of kan ik beter gewoon het kaarsrechte stuk pakken?


Bedankt en groetjes!


p.s. Ik zie nu dattie eigenlijk licht getordeerd is. Omdat het de hele plank betreft en geen bult is het volgens mij niet mogelijk om dit in een vandiktebank recht te laten trekken.


Ik denk dat ik gewoon het kaarsrechte stuk ga gebruiken.

barno
15 augustus 2011, 10:49
Niet voor krom gaan. De hals wordt krom getrokken door de snarenspanning. krom beginnen geeft allerlei problemen met het vlakken van de frets enz

RS-Rik
15 augustus 2011, 10:54
Thanks man, voor de snelle reactie.


Soms wil je gewoon even iets weten en warempel komt er iemand met dingen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

G.G.
15 augustus 2011, 18:54
Kromme stuk niet weggooien. Je kan het in de lengte in stroken verzagen en gespiegeld verlijmen met eventueel contrasterend fineer ertussen. Kan je altijd nog een bruikbare hals uit halen.

RS-Rik
17 augustus 2011, 02:02
Goeie,

Tis jaren oud mahonie, met "emotionele waarde" omdat het van de pa van n vriend van mijn pa is geweest en dan moet het een nobele bestemming krijgen. Je weet zelluf!

:)


tering weet je hoe duur mahonie is man.... driehonderdtienmiljoenmiljard voor n body blankje. Zijn veel kleine negertjes voor gestorven denk ik.

Ukeloeder
17 augustus 2011, 18:33
[...] driehonderdtienmiljoenmiljard voor n body blankje [...]

Ai, da's wel heul veul.

:seriousf:

G.G.
17 augustus 2011, 18:39
tering weet je hoe duur mahonie is man.... driehonderdtienmiljoenmiljard voor n body blankje. Zijn veel kleine negertjes voor gestorven denk ik.

Was vanmiddag bij een houthandel en die had ruwe balken kaarsrecht kwartiers voor ongeveer € 100 waar minimaal 12 halzen uit te halen zijn en mahonie Sapele balken van 4 meter bij 6 cm bij 20 cm die er extreem mooi uitzagen Genoeg voor 4 LP bodies en (waarschijnlijk ook wel prima prijzen).

Vind de prijzen over het algemeen wel meevallen van mahonie (macassar ebben (coromandel) schrok ik meer van)

bass blom
17 augustus 2011, 18:40
ja ebben is duur omdat het pas na 70 jaar kaprijp is.

RS-Rik
18 augustus 2011, 01:59
Welke houthandel?