PDA

View Full Version : Marshall 5010 mechanisch rammeltje



fastfolkert
14 augustus 2011, 23:34
Vandeweek voor weinig een Marshall 5010 gescoord; werkt prima. Buiten de blijkbaar gebruikelijke versleten potmeter-kraakjes vertoont hij ook een irritant mechanisch gerammel ergens in/aan het chassis, wanneer er luid of met veel bas wordt gespeeld.

Als ik aan die 4 bouten bovenin draai (waarmee het chassis in de kast "hangt"), wordt het iets beter, maar over is het niet.
Ik zal i.i.g. kijken of er geen losse bedrading meetrilt, maar mijn vermoeden is dat het tussen chasis en kast ontstaat.
Heeft iemand tips hoe je die rammel weg krijgt? Rubber strips aan de bovenrand vh chassis? Een paar O-ringetjes tussen chassis en die 4 bouten?

nico verduin
15 augustus 2011, 05:24
Vandeweek voor weinig een Marshall 5010 gescoord; werkt prima. Buiten de blijkbaar gebruikelijke versleten potmeter-kraakjes vertoont hij ook een irritant mechanisch gerammel ergens in/aan het chassis, wanneer er luid of met veel bas wordt gespeeld.

Als ik aan die 4 bouten bovenin draai (waarmee het chassis in de kast "hangt"), wordt het iets beter, maar over is het niet.
Ik zal i.i.g. kijken of er geen losse bedrading meetrilt, maar mijn vermoeden is dat het tussen chasis en kast ontstaat.
Heeft iemand tips hoe je die rammel weg krijgt? Rubber strips aan de bovenrand vh chassis? Een paar O-ringetjes tussen chassis en die 4 bouten?
Eerst de oorzaak vinden?

fastfolkert
15 augustus 2011, 08:45
Eerst de oorzaak vinden?

Nico, je hebt uiteraard helemaal gelijk :). Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag is of dit soort constructies misschien bekende oorzaken voor rammeltjes hebben; dan kan ik gerichter zoeken en oplossen.
Ik zal later vandaag (ik kan om 8:45 de boel nog niet opendraaien hier in huis :blast:) gerichter zoeken.

Agent_Smith
15 augustus 2011, 12:11
Als je verdenkingen richting de 4 bouten gaan, dan lijkt het mij voor de hand liggen als je het chassis eruit schroeft, bouten en kooimoeren eruit haalt en dan kijken (luisteren) wat er gebeurd.

fastfolkert
15 augustus 2011, 14:01
Als je verdenkingen richting de 4 bouten gaan, dan lijkt het mij voor de hand liggen als je het chassis eruit schroeft, bouten en kooimoeren eruit haalt en dan kijken (luisteren) wat er gebeurd.

Testplan en resultaten tot nu toe:

1 - chassis eruit: Geen rammels uit de houten kast.
2 - tenminste een deel van de rammels wordt veroorzaakt door het "bakje"/chassis. Met name de omgevouwen zij- en voor/achterkanten trillen tegen elkaar: opgelost door er driedubbelgevouwen papiertjes klem tussen te zetten. De naden van het chassis aan de binnenkant afkitten met siliconenkit is wellicht nog beter, maar dat had ik even niet:(
3 - alles weer ingebouwd en er blijkt nog een rammel aan de achterkant vh chassis te zijn: opgelost door alweer een kartonnetje te klemmen tussen bovenkant chassis (achterzijde) en binnenkant houten kast.
4 - hoewel ik nu nog wel een rammel hoor wanneer ik de amp verplaats (vanbinnen uit het chassis?), zijn de rammels tijdens het spelen over.

Het is toch wel een el-cheapo constructie hoor, zo'n omgevouwen pisbakken-stalen bakkie. Wanneer ik een paar nieuwe potmeters ga plaatsen, kit ik alle naden in het bakkie af en plak ik van die 1cm brede, 1mm dikke schuimtape aan de binnenkant van de houten kast zodat ik het chassis tegen dat rubber tape trek.

Dank voor het meedenken.

cluseau
15 augustus 2011, 21:22
Wanneer ik een paar nieuwe potmeters ga plaatsen, kit ik alle naden in het bakkie af en plak ik van die 1cm brede, 1mm dikke schuimtape aan de binnenkant van de houten kast zodat ik het chassis tegen dat rubber tape trek.

En zo blijft het een el-cheapo bakkie. De tijd van papier vouwen en plakken ligt toch ver achter ons. Als je de omgevouwen chassisdelen nu eens aan elkaar soldeerd ben je er voorgoed vanaf en heb je gelijk een stevige constructie.

fastfolkert
15 augustus 2011, 21:49
En zo blijft het een el-cheapo bakkie. De tijd van papier vouwen en plakken ligt toch ver achter ons. Als je de omgevouwen chassisdelen nu eens aan elkaar soldeerd ben je er voorgoed vanaf en heb je gelijk een stevige constructie.

Klopt, maar mijn ouwe trouwe blauwe Weller boutje heeft daarvoor niet voldoende vermogen :???:
Bij nader inzien kan ik er beter voor zorgen dat de kanten elkaar gegarandeerd niet raken, dus ik buig de boel een beetje uitelkaar totdat er 1mm ruimte tussen zit.

Thx, FF