PDA

View Full Version : Vraag over a-gitaar met effectpedaal



Ijselrobo 07
14 augustus 2011, 19:59
oké..
laat me deze onduidelijke titel eens verduidelijken:
Ik heb hier een nylonsnarige die ik wil gaan gebruiken bij optredens.
Nu wil ik deze over mijn elek. gitaarversterker gaan gebruiken, dus kwam ik op het slimme idee:
Gitaar --> Microfoon (Behringer C-2) in de klankkast --> mengpaneel (Behringer Eurorack UB802) --> Main out mengpaneel (links) --> Input Digitech RP300R --> Output Digitech (links) --> Versterker (Blackstar HT-20 met Marshall 1960TV)
het leek mij wel een slim plan, dus zo gezegd/bedacht zo gedaan.
alleen, als ik de Digitech RP300R van z'n standby afhaalde begon alles te brommen, als ik te dicht bij een box in de buurt kwam (1960TV/Computerspeakers) begon alles te brommen en als ik de overdrive op de amp aanzette begon alles te brommen.

Dus wat doe ik verkeerd :???:
Of weet iemandanders hoe ik mijn nylonsnarige met effectpedaal (voor de leuke geluidjes) over de elek. gitaarversterker kan laten gaan? of gaat dit helemaal niet?

Grtz.
Ijselrobo 07

bass blom
14 augustus 2011, 20:25
:seriousf:

was dat brommen geen leuk effect dan?

DemolitionColorScheme
14 augustus 2011, 20:29
Brommen? Als in een soort van laag gebrom? Goede kans dat je dikke feedback hebt, wat niet gek is met een akoestische gitaar en al helemaal niet als je een mic in de klankkast legt / in de buurt van houdt en dan op een gitaarversterker aansluit. Ik voorzie veel problemen.

Ijselrobo 07
14 augustus 2011, 20:36
Brommen? Als in een soort van laag gebrom? Goede kans dat je dikke feedback hebt, wat niet gek is met een akoestische gitaar en al helemaal niet als je een mic in de klankkast legt / in de buurt van houdt en dan op een gitaarversterker aansluit. Ik voorzie veel problemen.

ja, het was feedback ja. kwam even niet op het woord :seriousf:
iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen?
ik dacht er zelf aan om een elementje in de gitaar te (laten) bouwen en dan meteen met een kabel naar het effectpedaal te gaan.

G.G.
14 augustus 2011, 21:21
Eerste waar ik zelf aan denk is een schaap in je klankkast vrotten.

Misschien is een microfoon in een holle klankkast gewoon niet zo´n best idee. Hoe gaat het als je een heel eind verder gaat staan, misschen zelfs haaks op de versterker?

Ijselrobo 07
14 augustus 2011, 21:36
Eerste waar ik zelf aan denk is een schaap in je klankkast vrotten.

Misschien is een microfoon in een holle klankkast gewoon niet zo´n best idee. Hoe gaat het als je een heel eind verder gaat staan, misschen zelfs haaks op de versterker?

ik kan alleen max. 4 meter van de versterker af gaan staan. (kabel-lengte + ruimte in mijn kamer)
maar als ik de versterker op het clean kanaal heb staan kan ik rustig wat spelen tot ik te dicht bij de versterker kom. als de overdrive van de versterker aan staat of als het effectpedaal aan staat/van z'n stanby af is dan piept hij overal en maakt het niet uit waar ik sta.
maar ik zal morgen eens zonder het pedaal en met een langere kabel proberen.

En een microfoon in de klankkast doen, gebeurt wel vaker. bijvoorbeeld bij een concert bij ons op school voor rond die 300 man (klik hier (http://www.ghc.nl/jalbum/Graaf%20Huyn%20College/album/index.html) en klik dan op "GHC Muziekdag - 25 Jaar (145)", rond foto 25 zie je ditzelfde systeem, alleen ging die microfoon direct het mengpaneel in. en ja. ik sta ook een paar keer tussen die foto's)

snessiram
14 augustus 2011, 22:51
Je zou ook een pickup kunnen gebruiken die in het klankgat past zoals deze (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Guitars/Dean-Markley-Pro-Mag-Plus-Maple-Soundhole/art-GIT0007601-000) bijvoorbeeld.

Gretsch 5120
14 augustus 2011, 23:25
Ik betwijfel of zo'n pickup werkt: hij heeft het over een nylon-snarige gitaar.

Harald
14 augustus 2011, 23:52
Los van de vraag waarom je een klassieke gitaar wil vervormen :stop: Maar goed, zelf weten... Beetje chorus, reverb of delay prima, maar een overdrive, dan kun je beter gewoon elektrisch spelen.

Microfoon in klankkast is niet ideaal, tenzij dat ding ervoor ontworpen is. Je kunt hem wel in de klankkast frotten, maar je hebt geen enkele controle over plaatsing. Daarnaast is een akoestische gitaar over een elektrische gitaarversterker op een of andere manier sowieso feedbackgevoeliger dan via een akoestische gitaarversterker, of via di of mic naar de PA.

De microfoon gewoon met statief voor je gitaar, of de gitaar met een element versterken. En bij nylon vallen alle magnetische elementen gelijk af.

onrust nv
15 augustus 2011, 02:34
Is het niet veel makkelijker(en goedkoper) om er een piëzo microfoon op de klank kast te klemmen? Ik heb bij een contabas een piëzo in de kam geklemt(past precies). Die kwam uit een oude wekker radio.

telecastermaster
15 augustus 2011, 11:56
Ik zou ook voor een piezo element in de brug gaan.

Overigens zijn maar bepaalde frequenties die voor de feedback zorgen. Met een notch filter (eigenlijk een parametrische EQ) kun je proberen die frequenties op te sporen en te onderdrukken. Aangezien je fan lijkt te zijn van Behringer (of gewoon weinig geld ervoor over lijkt te hebben) zou je zoiets kunnen proberen: http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/behringer-fbq2496-feedback-destroyer-pro-feedback-suppressor-parametric-eq

Ijselrobo 07
15 augustus 2011, 19:02
Ik zou ook voor een piezo element in de brug gaan.

Overigens zijn maar bepaalde frequenties die voor de feedback zorgen. Met een notch filter (eigenlijk een parametrische EQ) kun je proberen die frequenties op te sporen en te onderdrukken. Aangezien je fan lijkt te zijn van Behringer (of gewoon weinig geld ervoor over lijkt te hebben) zou je zoiets kunnen proberen: http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/behringer-fbq2496-feedback-destroyer-pro-feedback-suppressor-parametric-eq

nee. ik ben niet echt fan van behringer. maar ik wil wel eens iets opnemen op mijn eigen kamer, en dus heeft mijn vader me maar dit gegeven, anders moest ik een groot Mackie mengpaneel met 16 input's op mijn bureau zetten. en die microfoon had mijn vader ook als reserve microfoons en ik dacht dat die wil handig waren om in de gitaar te stoppen, want mijn eigen microfoons (een Shure SM58 en een Rode NT1) zijn te groot om in de klankkast te krijgen.
Maar een element inbouwen lijkt me inderdaad wel handig. Dit element (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Guitars/Dean-Markley-Pro-Mag-Plus-Maple-Soundhole/art-GIT0007601-000) was me ook al opgevallen, maar ik weet alleen niet of dat met een gewone jack aansluiting is en of dit ook op nylon werkt?

Harald
15 augustus 2011, 19:13
Nee, magnetische elementen (dus iig alles met single coil of humbucker) werken niet met nylon. Dat beinvloedt je magnetische veld nl. niet. Een piezo zal wel werken, maar het klinkt dan ook naar piezo, zeker met de goedkopere systemen. Maar goed, als je het toch al wilt vervormen hoeft dat niet zo'n bezwaar te zijn.

snessiram
16 augustus 2011, 18:57
... Dit element (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Guitars/Dean-Markley-Pro-Mag-Plus-Maple-Soundhole/art-GIT0007601-000) was me ook al opgevallen, maar ik weet alleen niet of dat met een gewone jack aansluiting is en of dit ook op nylon werkt?

Ik had er inderdaad even niet bij stilgestaan dat deze niet werkt bij nylon snaren. Maar moest iemand hier voorbij komen die geen nylon snaren gebruikt: het is een gewone jack aansluiting. Hij heeft overigens wel erg weinig output vind ik (men broer gebruikt deze).

driftkop
16 augustus 2011, 19:12
Ik moest dit topic openen om te weten wat een a-gitaar is :seriousf:

onrust nv
17 augustus 2011, 00:31
AKOESTIES(jawel, nieuwe spelling):seriousf:
Maar piëzo is het makkelijkst en goedkoopst. Zefs als je een goede piëzo microfoon koopt. Kost je maar een paar euro.