PDA

View Full Version : Ervaringen met Guitar Rig of Amplitube enzovoorts??



marc_o
14 augustus 2011, 10:57
Van versterkers weet ik genoeg, maar van computers vrij weinig.
Laatst wat demo's gehoord van Guitar Rig (Native Instruments) en die vond ik eigenlijk wel erg goed hoor.
Nu denk ik erover zelf ook e.e.a. op de PC te zetten maar heb feitelijk geen idee welk pakket bijzonder goed is.
Ik zie wel eens namen voorbij komen zoals:

Guitar Rig 1 t/m4
Amplitube van IK Multimedia

Kortom, wat zijn DE namen in deze voor mij nieuwe wereld?

In de laatste Gitarist staat er bijvoorbeeld een goede bespreking van een update van Amplitube en het viel me op dat ze de echte merknamen gebruiken, dus mogen voeren, wat dan ook wel aangeeft dat ze serieus worden genomen (en daar flink voor dokken uiteraard)

Maar goed, licht me in a.u.b. heb werkelijk geen idee..

bass blom
14 augustus 2011, 11:01
ik heb er een paar jaar geleden wel eens aan gesnuffeld.
wellicht was de pc toen nog niet snel genoeg, de latency was duidelijk spelbreker.
wel leuk wat je allemaal kunt instellen tot in de kleinste details.

DemolitionColorScheme
14 augustus 2011, 11:28
Ik heb vrij veel gewerkt met GR3 en 4 en AmpliTube 2, leuke software pakketten, absoluut, maar geen vervanging voor een amp. Ik vind de cleans best degelijk en low gain gaat ook nog wel, maar qua high gain vind ik het echt verschrikkelijk. Als ik het gebruikte, dan was het dan ook alleen voor cleane opnames.

Qua modeling vind ik de Axe-Fx het enige wat me compleet heeft weten te overtuigen, maar dat is dan ook een hardware unit terwijl je GR en AT gewoon kunt downloaden. Je moet daar in theorie natuurlijk ook voor betalen, maar in alle eerlijkheid kun je die makkelijk vinden in torrents.

marc_o
14 augustus 2011, 11:32
Okay, dank je.

Ik zoek echt geen vervanging voor een amp. Heb een klasse-amp en ik verwacht niet dat de sound daarbij in de buurt gaat komen.
Wat ik wel wil is thuis lekker spelen, voor de PC of met koptelefoon als de kleine ligt te pitten, afijn, alles wat met thuisspelen te maken heeft tot ik rijk genoeg ben voor een boerderij met studio...jeweetwel, iets waar ik de komende 40 jaar thuis mee uit de voeten kan dus :-)

tomdiedom
14 augustus 2011, 11:35
is een pod of een toneport van line6 dan niet iets?

marc_o
14 augustus 2011, 11:44
Nou wellicht....is dat beter dan?

DemolitionColorScheme
14 augustus 2011, 11:47
Nou wellicht....is dat beter dan?
Niet per sé. Ik weet niet of je een soundcard hebt en een DAW (Ableton Live / Reaper / Cubase / ProTools)? Zo niet, dan misschien wel, maar als je een soundcard hebt en een DAW, dan kun je gewoon zo'n pakket downloaden via een torrent en 's avonds lekker jammen. Prima daarvoor.

marc_o
14 augustus 2011, 11:55
Hahaha, ik weet niet wat een DAW is.
Maar goed, van wat ik her en der aan soundclips vind moet ik zeggen dat Guitar Rig toch wel lekker klinkt.

Ik moet me duidelijk eens gaan inlezen vrees ik, aangezien ik ook wel een keer een simpele demo in elkaar zou willen flansen.

jim__
14 augustus 2011, 12:21
Heb laatst ook Guitar Rig 5 geprobeerd icm m'n Digitech RP155 als usb-interface (dus zonder de functies van de digitech zelf, alleen als input naar de computer). Werkt leuk en tegen mijn verwachting in toch met goede resultaten, vond hem qua sound iets gedetailleerder zeg maar dan mijn vroegere Pod X3 Live.

Voor thuis rommelen en zeker voor opnemen is het leuk, al is het instellen met een muis nog altijd een drama met real-time spelen. Wat dat betreft snap ik die combinatie wel van een footcontroller icm de software. En anders hammer-on en pull-off met de linkerhand, zodat je met de rechterhand kan muizen en koffiedrinken ;). Live zou ik voor geen goud met een computer op het podium staan, dan houdt ie er ineens mee op omdat hij de laatste updates van flash, adobe reader en internet explorer erop moet zetten. En ga dat maar eens uitleggen aan je publiek.

Latency viel me erg mee, al moest ik eerst de asio4all driver downloaden (gratis) om m'n digitech goed te laten werken. Maar dit schijnt met meerdere usb-interfaces het geval te zijn.

Houdt er wel rekening mee dat je de eerste keer flink moet uitvogelen hoe het werkt met een usb-interface, dus welk apparaat voor de input, output, volumeinstellingen en de juiste drivers. Als je hier geen zin in hebt: niet aan beginnen, als je hier wel open voor staat is het best grappig om te zien hoe het werkt met een gitaar en computer en voor recording zeker bruikbaar.

MSNL
14 augustus 2011, 12:25
Heb toevallig gisteren een paar freeware plugins geprobeerd.
Een imitatie van de Bogner XTC, Mesa Recto en een high gain versterker.
Ik vond deze behoorlijk goed klinken; ik vond deze fijner dan de amps van Logic, Amplitube en Guitarrig
Heb ze nog niet uitgebreid getest, maar deze plugins vond ik lekker warm klinken en niet zo steriel en fizzy als amplitube en guitarrig

Check:
http://lepouplugins.blogspot.com/

rasselbock
15 augustus 2011, 12:45
Ik vind de toneports van line6 ook heel aardig. Voor weinig geld heb je al een externe soundcard, waar je gitaar en mic in kan pluggen. Met de geluiden in de software kun je gewoon prima demo's opnemen, naar mijn mening.

IndiepoprockJesse
15 augustus 2011, 13:18
Ik hoor veel goede verhalen over de Line 6 Amp Farm: http://line6.com/ampfarm/
En de Overloud TH2 is ook goed gewaardeerd over het algemeen: http://www.overloud.com/th2.php?idarg=99

Over het algemeen vind ik de geluiden uit dit soort producten al heel snel tegenvallen (hoog en schel, vieze overdrives, tonesuck), de modulatie geluiden zijn vaak wel oke (chorus, reverb etcetera). Maar met gemak en stilte (want met koptelefoon bijvoorbeeld) spelen is ook wel lekker natuurlijk.

tomdiedom
15 augustus 2011, 13:47
Ik neem ook altijd op met toneport/podfarm en de cleane + lichte overdrive geluiden zijn prima. Highgain is lastiger om iets moois uit te krijgen, maar is ook mijn stijl niet en misschien helpt mijn incompetentie op dat gebied niet om een goed geluid te verkrijgen... Een effect pedaaltje ervoor kan ook prima en helpt me soms net dat goede soundje te verkrijgen.

tweedehands voor een paar tientjes een gx van line 6 scoren is niet verkeerd en wat mij betreft een goede optie.

bass blom
15 augustus 2011, 13:49
gister eens dat eleven rack spul zitten beluisteren op youtube, dat lijkt ook niet verkeerd.

DemolitionColorScheme
15 augustus 2011, 14:12
gister eens dat eleven rack spul zitten beluisteren op youtube, dat lijkt ook niet verkeerd.
Maar dan kom je, volgens mij, toch wel weer een stuk duurder uit. Dan kan 'ie beter gewoon een Line 6 ding kopen, of gewoon GR / AT gebruiken.

marc_o
15 augustus 2011, 21:02
Geld is geen probleem, het moet leuk, makkelijk en goed zijn...

bass blom
15 augustus 2011, 21:06
Geld is geen probleem, het moet leuk, makkelijk en goed zijn...

dan zou ik zeker dat eleven rack spul eens checken.
interface, re-amping en meer en als het bevalt ook live inzetbaar.

JER00N
15 augustus 2011, 21:25
Ik ben twee weken terug nog bezig geweest met Guitar Rig (4). Had er al langer ervaring mee maar ik had altijd gezeik met latency en andere problemen. Uiteindelijk toch werkend gekregen zonder gekraak en al te veel latency. Ipv via m'n speakers of koptelefoon te luisteren, had ik de uitgang van m'n interface aangesloten op de poweramp van m'n Marshall (DSL401 ding) en dat klonk vrij aardig. Op de een of andere manier klinkt hi-gain nooit echt goed over koptelefoon of speakers, maar via de poweramp en gitaarspeaker klonk het heel behoorlijk. Uiteraard wel speakersimulatie uitzetten in Guitar Rig.

Ik heb de laptop met interface ook nog een keer meegenomen naar de oefenruimte om te kijken of het misschien iets was om tijdens repetities te gebruiken, maar de oplader van de laptop zorgde voor zo'n grote berg herrie (instraling op de interface of zo) dat hi-gain niet meer te doen was. Maar goed, voor thuisgebruik zou het dus wel een optie kunnen zijn.

tnijland
15 augustus 2011, 22:08
Ik heb beide (Guitar Rig 4 & Amplitube 3) wel geprobeerd en vond met name Amplitube een erg leuk programma vanwege de veelzijdige setup mogelijkheden en de bredere variatie in sounds. Ik denk dat Ampltube ook wat beter klinkt en er met name qua sounddesign uitspringt hetgeen met name in hun special sound packs zoals de Jimi Hendrix en Fender customs shop naar voren komt. Als gitarist vind ik Ampitube 3 absoluut interessanter.

marc_o
15 augustus 2011, 22:54
dan zou ik zeker dat eleven rack spul eens checken.
interface, re-amping en meer en als het bevalt ook live inzetbaar.

Ik heb dat wel gehoord, maar was er niet direct weg van. Denk ook dat je er een weekje voor moet gaan zitten en daar was toen even geen tijd voor.
Zo'n oplossing schiet voor mij echter het doel wat voorbij, dan zit ik toch weer met een 19"ding in m'n woonkamer, dus nee...
Ik ga eens testen in een studio binnenkort van wie ik weet dat er guitar rig aanwezig is...

Kingfisher
24 augustus 2011, 12:27
Ik heb zowel GR4 als Amplitube uitgebreid getest. Voor "on the road" is het wel best handig: 6 maanden in het buitenland gezeten, laptop, gitaar en Tascam UL122, koptelefoon, en je kan zelfs in de hotelkamer raggen.

GR4 is beter in de clean, Amplitube heeft betere modeling in overdrive.

Ik zou het zeker aanraden als je nog niet weet welke sound je wil (Marshall Plexi versus Fender Twin), om dan het grote geld neer te leggen voor een échte versterker

Ik zou het ook aanraden als je nét dat geluid van The Edge op de 7e bootleg zoekt: je kan pedalen verslepen, delays instellen tot op de ms. Je kan dat met een 19 inch ook, maar met muis en keyboard gaat het net iets makkelijker
EN: je kan een stukje clean spelen, opnemen en het achteraf afspelen en dan pas de effecten tweaken. Zéééér handig.

MAAAAARRRR
Je hebt een degelijke computer nodig, mijn laptop kan het niet aan zonder stotteren. En als ik de latency op high zet, dan is het gewoon rotmoeilijk om in tempo te spelen. Je hebt ook een dedicated computer nodig, als je het serieus wil gebruiken: de wifi moet af, anders te veel interferentie, zo veel mogelijk apps uit zetten om geheugen vrij te maken,...
Ik zou er ook nooit live mee durven spelen, windows zal maar eens net dan beslissen om een critical update te lanceren.

Tankman
24 augustus 2011, 15:08
Wat software betreft heb ik nog een tijdje gekloot met Peavey Revalver. Deze is echt super. Ik kan het je zeker aanraden om er eens naar te kijken.

cardinal
24 augustus 2011, 16:01
Inderdaad revalver mk3 is te gek. Ik ken ze bijna allemaal wel, maar deze is super. Line6 is overigens ook prima. Goede combi van hardware en software en werkt 9 vd 10 keer probleemloos. Maar de eerste komtdichter in de buurt vd realthing.

Pepe
25 september 2011, 18:05
Dit weekend ampfarm ingeladen en in no time allerlei gitaren lopen clonen, van Cake (met 335) tot Roy Buchanan (met tele natuurlijk) en hoewel niet spot on (:chicken:) close enough for rock'n roll.

Het zou mooi zijn als ik die geluiden ook mee zou kunnen nemen voor opnames elders maar dan had ik de software op een laptop moeten zetten waarschijnlijk.

gitaarschoolcapelle
25 september 2011, 22:27
ik vind POD farm persoonlijk het lekkerst klinken qua modeling software.

Philippe
26 september 2011, 09:12
Sowieso als je gebruik maakt van progs als Amplitube moet je altijd de cabinets bypassen en impulses van derde partijen gebruiken (bijv. Guitarhack). En dan is je sound bijna niet van 'echt' te onderscheiden.
http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=32&t=2631

muziekschuur
26 september 2011, 09:30
Hier de Ipb-10 van Digitech. Een mooi voetpedaaldoos waarin je je Ipad kan schuiven. En op die I-pad kun je natuurlijk weer allerlei modelling draaien. Maar als je dan alles optelt.... Dan is het toch weer een aardige duit.

http://www.digitech.com/system/product_attachments/369/medium/iPB-10_Top.jpg?1308945756

Lomeos
26 september 2011, 09:57
Hier de Ipb-10 van Digitech. Een mooi voetpedaaldoos waarin je je Ipad kan schuiven. En op die I-pad kun je natuurlijk weer allerlei modelling draaien. Maar als je dan alles optelt.... Dan is het toch weer een aardige duit.

http://www.digitech.com/system/product_attachments/369/medium/iPB-10_Top.jpg?1308945756

Ik zag de iPad echt als de ultieme home recording device om lekker snel ideetjes mee op te nemen. Maar ideaal is het toch niet. Modelling werkt op zich prima, maar als je een echt pedaal voor je iPad zet, klinkt het helemaal nergens naar. De nagebootste versterkers reageren echt volledig anders dan in het echt. Misschien een impedantie-ding. Niet echt werkbaar. De ingebouwde effecten doen het wel beter, maar dan ontbreekt vaak net het modelletje dat ik wil hebben.

Verder integreren de diverse apps nog niet echt lekker.

Terminus
26 september 2011, 10:08
Sowieso als je gebruik maakt van progs als Amplitube moet je altijd de cabinets bypassen en impulses van derde partijen gebruiken (bijv. Guitarhack). En dan is je sound bijna niet van 'echt' te onderscheiden.
http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=32&t=2631

Ik vind de impulses van GuitarHack niet zo geweldig, de nieuwste generatie cabsims zoals ze in Amplitube 3 en Overloud TH2 (aanrader!) zitten zijn goed genoeg om erg dicht in de buurt te komen bij dat soort impulses. Het vinden van het juiste geluid kost daarentegen iets langer, maar het is wel overzichtelijker dan door mappen scrollen om maar wat te vinden.

POD Farm klinkt naar mijn mening even matig met een goed uitgekozen stock cabinet als een impulse, maar dat ligt meer aan het feit dat het hele programma op zijn eigen cabs is gevoiced en dus erg raar klinkt door andere cabinets.

Voor Guitar Rig en Revalver zijn impulses een grote verbetering. En als je toch Revalver gebruikt: denk niet 'hé wat makkelijk, je kunt hier al impulses mee laden' want de impulse loader in Revalver is hoorbaar slechter dan bijvoorbeeld LeCab of KeFIR. Het geluid gaat een beetje als een goedkope multi-effect klinken.

Trouwens voor iedereen een aanrader: Guitar Rig 4 met impulses, zeker met de nieuwe Rammfire (Dual Rectifier maar dan wél goed) kun je er alles mee.
Amplitube is een prachtprogramma maar het laden van de interface duurt eeuwen en het ondersteunt geen stereo. Je kunt wel links en rechts verschillende geluiden geven maar niet dezelfde (wat juist het nut van stereo is).

interessander
26 september 2011, 10:26
Wat ook een aanrader om te testen is qua impulses is Recabinet. De Ghandi 4x12 (mesa) is een fijne IR, wel vrij droog maar als je hem combineert met een wat scherpere impulse van Guitarhack dan heb je een goede combi.

JesseEdmond
2 oktober 2011, 18:14
Vwb gitaar-modeling software vind ik Guitar Rig 5 (onlangs ge-upgrade naar 5) nog steeds de beste allrounder (zowel qua sound als user-interface). Ik heb met de meest bekende varianten ge-experimenteerd (Amplitube, POD-Farm & Revalver) maar vond uiteindelijk op alle fronten Guitar Rig het meest overtuigen (warm, natuurgetrouw qua klank en response & intuïtief in het gebruik). Uiteindelijk is het vaak een kwestie van smaak & dus de reden van mijn reactie is vooral nav. mijn ervaringen van vorige week in een hutje op de hei waar ik met het maken van een aantal opnames met m'n mobiele studiootje (macbook pro met het nodige aan rand-apparatuur) erachter kwam hoe bepalend je geluidskaart ook is voor de gitaarsound wanneer je met emulatie-software (in dit geval Guitar Rig) opneemt. Dat spreekt wellicht voor zich maar dat 't zo'n verschil maakte had ik niet verwacht. Daar ik dit niet expliciet tegen ben gekomen in alle reacties vond ik het de moeite om daar iets over te zeggen. Op dit moment heb ik 3 audio-interfaces waarvan ik 2 intensief gebruik: de RME Babyface en de Mackie Onyx Blackbird. Omdat ik aanvankelijk in de veronderstelling was dat ik de voeding van de RME Babyface was vergeten was ik, in dat hutje op de hei, aangewezen op de Blackbird & het viel me meteen op dat van de zelf geprogrammeerde patches in GR via de Blackbird (ondanks aanwzigheid Hi-Z input) weinig tot niets meer over was (:-( geen zin meer om verder te gaan met de geplande opnames). Gelukkig werd mij diezelfde avond nog duidelijk dat ik de RME Babyface ondanks de ingang voor een voeding altijd via de USB had laten voeden (suf, stom, zal me nooit weer gebeuren) & dus gewoon verder kon, gebruikmakend van de Hi-Z/guitar-input vd Babyface wat ik daarvoor ook al deed. Wat een verschil met de Onyx Blackbird (wat op zich best een goed geluidskaart is) & moest ineens denken aan al die 'Guitar Rig vs Amplitube vs Pod Farm' topics op de diverse fora voordat ik definitief koos voor Guitar Rig. Er staat mij weinig van bij dat in die artikelen expliciet gewezen werd op de kwaliteiten van een geluidskaart mbt welk emulatie-software misschien wel de beste zou zijn (sound-wise, dus los van low-latency). Dat wilde ik bij deze doen, dus welke software je ook kiest, denk ook aan de rest van de keten (gitaar - kabel - audio-interface computer - audio-interface - kabel - (hifi)versterker - monitorspeakers) voor het beste (= meest gewenste & dus persoonlijke) resultaat.

Roel64
6 oktober 2011, 12:14
Een stuk minder uitgebreid dan Amplitube en Guitar Rig is Scuffham S-Gear.
De volledige versie is zonder beperkingen 15 dagen te gebruiken.

Exi
19 oktober 2011, 20:48
Scuffham S-Gear klinkt voor mij tot dusverre het beste... en geloof me, ik heb zowat alles geprobeerd wat er te vinden is ;)
Mn trial is bijna voorbij en ik ga hem denk ik wel aanschaffen.

Liquid_Metal
19 oktober 2011, 21:41
Het is wel erg mager dus ik zou de effecten dan ergens anders vandaan moeten halen. Ook het aantal versterkers (3) is erg beperkt dus het moet je wel liggen. Het ziet er echter wel heel interessant en goed doordacht uit, dus misschien probeer ik het ooit ook.

Pepe
19 oktober 2011, 22:26
Ik ben nou aan het recorden met Pod amp farm, redelijk ideaal hoor. Ik krijg basistracks opgestuurd, zet het stereo in een Daw en record dan allerlei tracks met gitaar. Als iets werkt dan zet ik de sound op de laptop, fiets daarmee met een gitaartje naar de studio en overhandig 2 snoertjes aan de technicus.
Het is snel werken zo, niks geen gedoe met microfoons, andere amps en pedalen.

Je gaat anders arrangeren, veel meer kleine dingetjes...wat leslie hier, wat tremolo daar..
De winst is vooral dat je niet ter plekke met iets creatiefs op de proppen hoeft te komen, dat heb je al gedaan.

Exi
19 oktober 2011, 22:28
Het is wel erg mager dus ik zou de effecten dan ergens anders vandaan moeten halen. Ook het aantal versterkers (3) is erg beperkt dus het moet je wel liggen. Het ziet er echter wel heel interessant en goed doordacht uit, dus misschien probeer ik het ooit ook.
Ja, ben ik het wel met je eens.
Ik heb dan wel liever 3 versterkers die erg goed klinken dan een grote selectie aan versterkers die wat minder klinken. Ik ben dan ook van het simpele soort muziek: Marshall op 10 en gaan, dus ik heb verder niet veel nodig.
Eventueel kun je het natuurlijk altijd nog aanvullen met wat gratis plug-ins, zoals LePou en Ignite Amps (http://www.igniteamps.com/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55&lang=en) en er zijn ook wat FX pedaaltjes beschikbaar.

schizo910
20 oktober 2011, 01:52
Hey MeastrOdijK! Broeder! Goed excuus om weer eens naar uwen Tul broeder af te reizen om eens aan Amplitube te snuffelen...

Liquid_Metal
20 oktober 2011, 08:02
Ja, ben ik het wel met je eens.
Ik heb dan wel liever 3 versterkers die erg goed klinken dan een grote selectie aan versterkers die wat minder klinken. Ik ben dan ook van het simpele soort muziek: Marshall op 10 en gaan, dus ik heb verder niet veel nodig.
Eventueel kun je het natuurlijk altijd nog aanvullen met wat gratis plug-ins, zoals LePou en Ignite Amps (http://www.igniteamps.com/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55&lang=en) en er zijn ook wat FX pedaaltjes beschikbaar.

Jazeker, in guitar rig gebruikte ik een twin reverb voor clean en high gain amp voor rhythm en lead drive.

Liquid_Metal
21 oktober 2011, 22:08
Ik heb S-Gear gedownload en van een A/B-vergelijking met Guitar Rig (meest met keFIR impulses, maar ook met de impulses van S-Gear) wordt ik niet echt opgewonden. Het voor de hand liggende model is the Jackal en die heb ik vergeleken met de Ultrasonic van GR4. Die van GR4 vind ik niet fijn maar the Jackal is niet veel beter. Uiteraard zijn de impulses een verbetering, maar die gebruikte ik al.
Ik speel overigens met oordopjes (goede kwaliteit) en da's voor mij ook waar ik het voor zou gebruiken. Met goede monitoren klinkt het uiteraard een stuk lekkerder, maar dat maakt voor de vergelijking niet uit.

Exi
22 oktober 2011, 11:23
Ach, scheelt je weer geld!:D
GR4 heb ik al een tijd niet gehoord. (GR5 is toch ook al uit? Misschien even testen. Edit: damn, een 30 min. Trial. Hoe verzin je het!:dontgeti:)
Ik hoor wel een groot verschil met Amplitube 3 (zelfs met IR). Dat wil gewoon niet goed klinken icm met mn hardware.
Ik gebruik tot nu toe overigens Ignite amps NRR1 met Redwirez cabs en dat klinkt op zich ook heel behoorlijk. Ik kon alleen mn tone niet echt vinden. Met S-gear lukt dat heel goed.
Ik heb inderdaad wel betere "amps" gehoord dan de Jackal, maar de Stealer en Duke zijn wel erg lekker vind ik.

Liquid_Metal
22 oktober 2011, 11:41
Ik vond Amplitube een stuk fijner klinken dan GR4, maar dat programma is totaal niet MIDI-friendly. Patches selecteren gaat heel slecht en Control Changes kun je helemaal vergeten.
Ik ga vanmiddag nog wat stoeien met de vergelijking S-Gear/GR5, ook met de juiste cab impulse.

Exi
22 oktober 2011, 12:42
Er valt in ieder geval genoeg aan te tweaken, vooral in het tweak-paneel;)

De Manual (http://www.scuffhamamps.com/images/documents/usermanual.pdf) is ook wel even handig om door te lezen. Vooral de tone tips.

Liquid_Metal
23 oktober 2011, 15:44
Heb toevallig gisteren een paar freeware plugins geprobeerd.
Een imitatie van de Bogner XTC, Mesa Recto en een high gain versterker.
Ik vond deze behoorlijk goed klinken; ik vond deze fijner dan de amps van Logic, Amplitube en Guitarrig
Heb ze nog niet uitgebreid getest, maar deze plugins vond ik lekker warm klinken en niet zo steriel en fizzy als amplitube en guitarrig

Check:
http://lepouplugins.blogspot.com/

Nog even deze quoten. Ik heb eindelijk het ENGL SE model geprobeerd en ik ben zéér onder de indruk. Echt veel lekkerder dan Guitar Rig (either 4 of 5) en S-Gear.
Ik zal van de week eens een 1:1 opname met mijn echte SE maken, waarbij ik beiden door een KeFIR speaker simulator (ENGL PRO 412) laat gaan.

Terminus
23 oktober 2011, 22:35
Nog even deze quoten. Ik heb eindelijk het ENGL SE model geprobeerd en ik ben zéér onder de indruk. Echt veel lekkerder dan Guitar Rig (either 4 of 5) en S-Gear.
Ik zal van de week eens een 1:1 opname met mijn echte SE maken, waarbij ik beiden door een KeFIR speaker simulator (ENGL PRO 412) laat gaan.

De ENGL is inderdaad erg goed, volgens mij was het alleen een Fireball (of een Powerball? Die ene die afgezeken wordt). Het moet je sound een beetje zijn en je moet voorzichtig zijn met het hoog. Lecto is echt de allerbeste in zijn gebied, de enige LePou plugin die niet lekker klinkt met alle knoppen op 12 uur (vooral SoloC is heeft dat wel) maar rock en metal doet hij altijd geweldig.

Alle plugins van die man zijn aanraders, SoloC voor een lekkere Soldano sound, LeXTac (Bogner Ecstasy) voor vrijwel alles (vooral clean!). Wat moeilijker om te vinden is Wampler CrankedAC, een plugin-versie van het pedaal. Echt een AC30 sound is het niet, maar voor een licht oversturende versterker is het supervette scheur, vooral voor hard rock.

Hij heeft ook een Marshall-simulatie gemaakt, HyBrit. Die doet de JCM800 (2205 dus met boost) en Super Lead Plexi. Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik de Plexi laatst vergeleken heb met die van Guitar Rig 4 en dat ik die laatste karaktervoller, vetter en meer rock 'n roll vond. Daarnaast had hij ook meer gain, dus de vergelijking was niet helemaal eerlijk.

Liquid_Metal
15 november 2011, 21:53
Nog eventjes bumpen én een crosspost maken, want ik heb eindelijk wat vergeleken. Mijn eigen amp (ENGL SE) tegenover wat modelling software. Alles is opgenomen met een ENGL PRO 412 impulse response (in KeFIR). Opgenomen met Reaper (in haast dus het is slordig :)).

ENGL SE (echte amp) + ENGL PRO 412 impulse response (http://dl.dropbox.com/u/19671657/ENGL%20SE%2BENGL%20impulse.mp3)
Poulin + Impulse (http://dl.dropbox.com/u/19671657/Poulin%2BENGL%20impulse.mp3)
Guitar Rig 5 + Impulse response (http://dl.dropbox.com/u/19671657/Guitar%20Rig%205%2BENGL%20impulse.mp3)
Overloud + Impulse response (http://dl.dropbox.com/u/19671657/Overloud%2BENGL%20impulse.mp3)