PDA

View Full Version : Rock/Metal - amp gezocht ± €700



The Mess
13 augustus 2011, 23:15
Hallo allemaal,

Na 5 jaar trouwe dienst wil ik mijn Marshall MG100 DFX vervangen voor een buizenversterker. Mijn budget is ± €700.

Wat ik zoek:
- Genoeg vermogen om mee te kunnen repeteren en kleinere optredens mee te spelen
- Een vette warme scheur voor muziek als AC/DC, Danko Jones & Peter Pan Speedrock
- Genoeg gain om metalcore als August Burns Red, Killswitch Engage & Parkway Drive mee te spelen (ik heb een tubescreamer btw.)
- Een degelijke amp waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan

Wat ik al heb getest:
- Blackstar HT-40
- ENGL Thunder 50
- Koch Startrooper en Koch Jupiter (ik weet dat ze niet vol-buizen zijn)
- Hiwatt Hi-gain 50
- Peavey Valveking 212
- Bogner Alchemist

Van deze amps bevielen de Thunder en de Valveking mij het best. De Thunder heeft voor mij echter een nét iets te strakke scheur (maar dat is echt een Engl-ding denk ik.)

De Valveking beviel mij het meest, maar ik vraag me af of ik dan niet wéér een budgetamp koop die ik al vrij snel weer beu ben.

Vreemd genoeg viel de Blackstar me nogal tegen, aangezien ik laaiend enthousiast was over de HT-5. Hij klonk me te gruizig ofzo...

Is er een versterker die ik nog over het hoofd zie? Hebben jullie nog aanraders voor mij om eens te testen?

Thanks!
Emiel

sjaak1990
14 augustus 2011, 00:06
Wel best modern maar een 2e hands fireball? Ben geen ENGL fan maar zijn toch goede amps. Peavey 5150/6105+ ook mogelijk.
Allebei geen goed clean, wel dikke drive

Fiendish
14 augustus 2011, 00:12
6505+ combo zou een alternatief zijn voor die Valveking.

iWishmaster
14 augustus 2011, 09:08
Peave 5150 / 6505 zonder enige twijfel. Lekkere crunch voor rock en beukende lead voor metal. Clean is niet fantastisch, maar wel bruikbaar.

Rutger Molenberghs
14 augustus 2011, 12:28
Misschien iets in de richting van een tweedehands Marshall 2203(KK)? Zeker de KK versie heeft genoeg gain in huis om mee te metallen, maar met een gewone in combinatie met een tube screamer moet het ook mogelijk zijn.

Johannes
14 augustus 2011, 12:33
http://link.marktplaats.nl/473816969 Duits uber-koopje! Als ik 650 "over" had, dan had ik m zeker gekocht.

LesPaul1612
14 augustus 2011, 13:54
Misschien is Bugera een overweging waard? voor 700 euro kun je een mooi 333(xl) topje scoren en heb je nog geld zat voor een mooie cabinet. Ik heb zelf een 333, en daar zit zowel een stevige hardrock, als een goede metaltoon in. Erg amerikaans qua geluid, zeker niet verkeerd.

Betrouwbaarheid is wisselend bij Bugera, maar als je bij Thomann/Musicstore besteld, heb je 3 jaar garantie. Niet iets om erg paniekerig van te worden dus.

The Mess
14 augustus 2011, 19:49
Bedankt voor jullie input!

Ik zie wel dat jullie me vooral echte hi-gain amps aanraden met een superstrak karakter. Nu vind ik dat voor metal wel vet, maar voor rock juist totaal weer niet. (Ik heb laatst even snel een Peavey 6505+ combo ingeplugd, en die voicing is écht metal.)

Aangezien ik in een rockband speel moet ik me misschien eerst maar eens richten op het vinden van een amp die een lekkere rock-crunch heeft en er later misschien een distortion pedaal bij kopen.

Wat denken jullie van Orange, Egnater of Marshall? Wordt misschien nog wel even doorsparen dan...

allochthomas
14 augustus 2011, 20:24
2dehands mesa .22+, .50cal of een DC-3/DC-5?

newbreed
14 augustus 2011, 20:47
2dehands mesa .22+, .50cal of een DC-3/DC-5?


2nd hand Engl Blackmore?

Thiez
14 augustus 2011, 21:10
Engl blackmore is zeker een aanrader ook. 2e hands kosten ze voor die amps vind ik geen drol. voor 600 euro kom je ze zelfs al tegen tegenwoordig. Goede clean (misschien wat te kil), lekkere drive sounds, lekkere lead sound. Genoeg gain voor flinke metalcore.
De blackmore is een beetje meer rock gevoiced. Voor mijn blackmore heb ik een fireball gehad en die sound deed het niet voor mij. Idd steriel en strak, de blackmore scheurt veel lekkerder.
Zou hem zeker proberen als ik jou was.

Jasper.
14 augustus 2011, 21:22
Tsja, ik heb een JCM900 halfstack met greenbacks voor 100 euro meer. Hoewel er ook wel negatieve verhalen over in de rondte gaan ben ik er heel erg content mee en hij doet alles prima van rock tot heavy metal. Eventueel met een tubescreamertje ervoor. Vind ik wel het lekkerst. Ik heb hem ooit een keer even naast een 2210/2205 JCM800 gehoord en dan kies ik toch voor de 900.

Wil je een combo of halfstack? En moet dan voor die prijs het cabinet er ook bij inzitten? Zoja, dan vind ik de 900 een goede kandidaat.

muziekschuur
14 augustus 2011, 22:37
De Egnater Tweaker is denk ik jouw ticket. Misschien iets onderpowered. Misschien ook niet. Neodynium drivers kan je een vermogen geven vergelijkbaar met een 50watter.

De Tweaker geeft je verschillende higain Marshall sounds. De Jet city amps zijn ook een mogelijkheid. Wel even zelf bespelen.

Bijl
15 augustus 2011, 13:20
- Een vette warme scheur voor muziek als AC/DC, Danko Jones & Peter Pan Speedrock
- Genoeg gain om metalcore als August Burns Red, Killswitch Engage & Parkway Drive mee te spelen (ik heb een tubescreamer btw.)
- Een degelijke amp waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan

Peavey 6505.

The Mess
15 augustus 2011, 15:38
Bedankt voor de tips! Hier zitten wel een paar dingen tussen die ik graag wil testen.

Als ik zo eens op YouTube kijk dan klinkt de Engl Blackmore wel als een hele vette amp! Heeft de Blackmore een minder steriele crunch dan de Thunder?

En als je een tweedehands amp koopt, hoe kun je dan een beetje zien of hij nog in goede staat is?

Bijl
15 augustus 2011, 16:08
Een Blackmore beschikt over meer gain dan een Thunder, dus als het wat losser moet klinken dan kan dat. Ik weet niet precies wat je met steriel bedoelt, maar de Blackmore kan wel pijnlijk duidelijk iedere nuance in je spel weergeven, ook bij high gain instellingen. Gewoon proberen, aangezien het een top is kan je er altijd een speakerkast bij zoeken die het geluid geeft dat jij zoekt.

iWishmaster
15 augustus 2011, 16:18
Ik zie wel dat jullie me vooral echte hi-gain amps aanraden met een superstrak karakter. Nu vind ik dat voor metal wel vet, maar voor rock juist totaal weer niet. (Ik heb laatst even snel een Peavey 6505+ combo ingeplugd, en die voicing is écht metal.)

Ik vond de 5150 juist één van minst 'metal klinkende' amps met een high gain scheur. Tenminste, mits je een beetje aan de knopjes draait en geen gitaar met aggressieve pickups gebruikt.

Als het meer vintage moet, kun je eens naar een JCM 800 2203 kijken in combinatie met wat pedaaltjes. Denk overigens dat de Blackmore dan ook niet echt in je straatje valt: hoewel minder dan de meeste Engl's vond ik het nog steeds een kille scheurbak.

Thiez
15 augustus 2011, 17:59
Bedankt voor de tips! Hier zitten wel een paar dingen tussen die ik graag wil testen.

Als ik zo eens op YouTube kijk dan klinkt de Engl Blackmore wel als een hele vette amp! Heeft de Blackmore een minder steriele crunch dan de Thunder?

En als je een tweedehands amp koopt, hoe kun je dan een beetje zien of hij nog in goede staat is?

Ik zou hem idd gewoon uit gaan proberen. De crunch is natuurlijk geen marshall crunch, hij is wel wat strakker maar wel lekker vind ik zelf. Verder kan ik je zeker aanraden hem te proberen op een greenback speakerkast. Dit laat hem wat lekkerder scheuren. Had voorheen V30's maar dan klinkt hij echt als heel strakke metalbak. Terwijl met greenbacks krijg je wat lekkerdere hardrock sounds vind ik zelf.

pasqual
15 augustus 2011, 21:38
Je schrijft een paar keer dat je de Valveking 212 mooi vind klinken. Okee, het is een zogenaamde budget amp. So What? Ik heb 'm zelf en speel er al 3 jaar met volle tevredenheid mee en wekelijks op vol vermogen ( Niet op standje 10 natuurlijk! ) en ik heb nog geen enkel probleem gehad met het apparaat. Ik heb wel de speakers vervangen voor 2X Eminence The Governors om er achter te komen dat de orginele niet veel verschillen van deze, hoewel de Eminence speakers wél iets voller klinken. Clean zeker een verbetering. Het gain kanaal is zeker een goeie sound! Minpunt is de reverb, je moet er van houden.

The Mess
16 augustus 2011, 10:52
Je schrijft een paar keer dat je de Valveking 212 mooi vind klinken. Okee, het is een zogenaamde budget amp. So What? Ik heb 'm zelf en speel er al 3 jaar met volle tevredenheid mee en wekelijks op vol vermogen ( Niet op standje 10 natuurlijk! ) en ik heb nog geen enkel probleem gehad met het apparaat. Ik heb wel de speakers vervangen voor 2X Eminence The Governors om er achter te komen dat de orginele niet veel verschillen van deze, hoewel de Eminence speakers wél iets voller klinken. Clean zeker een verbetering. Het gain kanaal is zeker een goeie sound! Minpunt is de reverb, je moet er van houden.

Ik vind een Valveking ook heel erg tof. Ik ben alleen bang dat er voor nét iets meer geld een veel betere amp te koop is. Daarom kijk ik nog even verder :)

Mocht ik niets vinden wat ik écht beter vind klinken, dan koop ik denk ik inderdaad gewoon lekker die Valveking. (Maar dan wel de head versie met een 2x12 ofzo, ik vind een 2x12 combo echt heel erg lomp om mee te sjouwen.)

In ieder geval goed om te horen dat jij tevreden bent met je Valveking!

HUESSEN
16 augustus 2011, 11:05
Engl Fireball:rockon:

Epii
16 augustus 2011, 11:10
Die lijkt me wat strak en kil voor dingen als AC/DC. Dit zeg ik op basis van demo's die ik heb gezien, heb er verder niet op gespeeld...

Ik ben voor een Marshall JCM900 SL-X, of een 800 met pedaaltjes.

RedBuell
16 augustus 2011, 16:49
Ik ga ook zeggen 5150II/6505+. Met de juiste settings echt een rockmonster
maar je kan er ook net zo makkelijk metalcore geluiden uithalen. De clean vind ik acceptabel.

Ik ben nog steeds erg blij met mijn 5150II, ik speel er AC/DC, Hendrix, Alice in Chains, ZZ Top, The Black Crowes e.d. mee maar als ik wil en mijn gitaar in dropped C stem en dikke palmmutes op het lead kanaal ga spelen haal ik er met gemak Machine Head uit.

Je moet de Pre Gain gewoon niet te hoog zetten en dat geldt ook voor de Resonance...

Epii
16 augustus 2011, 18:00
Voor rock is de 6505/5150 ook zeker goed. Bijvoorbeeld: Pat Smear van de Foo Fighters gebruikt hem ook.

Speeddemon
17 augustus 2011, 20:07
2e hands zou een Engl Savage 60 ook een aanrader zijn; heb 'm jaren gehad en vond het drive kanaal stukken lekkerder klinken dan de Screamer en Thunder. (Heb nu een Invader 100).

Overigens, ik heb een positievere ervaring met den Blackstar HT-40. Absoluut niet gruizig. Een Marshall JCM900 door een 4x12 met de G12T75's, DA'S PAS gruizig.
Misschien voor de zekerheid de HT-60 Soloist (de 1x12") een kansje geven? Heb je een schakelbare boost er bij. (De HT-60 Stage heeft 3 kanalen).
Zeker belangrijk om met de ISF en de voice knoppen te spelen.

En iets niet-buizen: Tech 21 Trademark 60 (1x12" of 2x12").

Thiez
17 augustus 2011, 20:10
Misschien is een Laney GH50L ook nog wel een amp om mee te nemen. Een 'marshall achtige' met meer gain dan JCM800. De voicing moet je liggen maar het zijn zeker voor de prijs hele gave bakken.

Epii
17 augustus 2011, 21:23
Laney is ook zeker goed voor het geld. Ik vind mijne (VC50) te zwaar, maar ik ben erg tevreden met het geluid. Volgens mij heeft ie het overdrive kanaal van de GH50L. Met een tubescreamer haal je daar wel metal uit.

Orpheo
20 augustus 2011, 23:15
ik zeg, 5150 of 6505. geweldige amp. echt werkelijk super-ding! paar kleine mods, en hoppa, hij is nog beter :P

J-sus Rulez
20 augustus 2011, 23:23
Orange thunder 30 / 50 ... zalige rocksound en acceptabele metal.. en als je crunch zoekt ben je er... en prachtige prijs:mmmm:

The Mess
23 augustus 2011, 17:26
Update:

Ik ben vandaag even naar de plaatselijke muziekwinkel afgereisd om de Egnater Tweaker (15 watt) te testen.

Wat gaat dat ongelooflijk hard voor zo'n laag wattage! De voicing stond me zeker aan. Zeker in modern + brit mode kwam er een hele mooie warm scheur uit :)

Enige nadeel: het laag was niet zo heel strak, maar dat was te verhelpen met een tubescreamer ervoor (hele fijne sound.)

Ik ga nog even verder testen (ben o.a. benieuwd naar die Engl en die Orange) maar dit is zeker ook een kanshebber.
Heb trouwens ook gelezen dat er binnenkort een 40 watt Tweaker uitkomt. Zou dat een strakker laag geven (in combinatie met een 2x12 cabinet)?

Speeddemon
23 augustus 2011, 20:03
@The Mess: ik heb vorig jaar ook 2 Egnaters getest (Rebel 30 en Renegade); beide met hetzelfde probleem qua laag. De voicing is echt classic rock, geen strakke hardrock/metal.

Misschien toch ook die nieuwe Engl Gigmaster 30 (niet de 15!) een kansje geven?

The Mess
31 augustus 2011, 20:14
Ik heb mijn nieuwe amp gevonden!

Na het testen van een Orange Thunder, Carvin, Marshall JCM2000 TSL en een Laney GH50L is het een Blackstar HT60 Stage geworden!

Waar de HT40 me behoorlijk tegenviel vind ik dit dan weer wel te gek!
Ik heb geen idee waar het verschil nu in zat, maar dat maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit :)
Mooie clean, maar vooral ook een hele vette en toch gedefinieerde scheur. Precies wat ik zocht!

Enige nadeel: het is 2x12" combo dus wel vrij zwaar en lomp, maar met de handvaten aan de zijkant is het toch nog goed te tillen.

Ik ben blij, bedankt voor jullie input :lp:

Speeddemon
1 september 2011, 10:33
you're welcome. :hippie::rockon:

Lijkt me een zeer goede keuze, en fijne, veelzijdige amp. Je moet zeker met die Voicing switches spelen en ook de ISF een paar keer extreem afstellen, om te kijken wat voor diverse sounds je allemaal tevoorschijn kan toveren.

The Mess
7 september 2011, 09:18
you're welcome. :hippie::rockon:

Lijkt me een zeer goede keuze, en fijne, veelzijdige amp. Je moet zeker met die Voicing switches spelen en ook de ISF een paar keer extreem afstellen, om te kijken wat voor diverse sounds je allemaal tevoorschijn kan toveren.

Ja, bedankt voor de tip!
Het is absoluut een hele veelzijdige versterker, heb nog niet de tijd gehad om veel aan de knoppen te draaien maar ik ga hier zeker plezier van hebben!