PDA

View Full Version : Irish Bouzouki



MaxEngl
13 augustus 2011, 20:58
ik doe zins enkele jaren een poging ''flat backed Irish Bouzouki'' te bespelen, zijn hier nog meer mensen? in welke stemming spelen jullie? het is een erg grappig instrument...

groet,

Max

Mr.Fingers
14 augustus 2011, 00:30
forumlid hendrix2 heeft er onlangs eentje gekocht, misschien hem eens contacteren!

dadgad
17 augustus 2011, 16:11
Hallo,

Ja, ik heb ook zo'n ding - gebruik meestal GDAD stemming (van laag naar hoog), en heel soms ADAD of GCGC.

Is wel leuk speelgoed, maar de mogelijkheden om Ierse muziek te spelen zijn hier in de regio (Gelderland) erg beperkt.

Greetz,

Han.

MaxEngl
18 augustus 2011, 00:09
ok hijs taat hier in GDAE is wat makkelijker meekomen met de viool.... strakjes de contra bass maar weer optuigen...

hendrix2
18 augustus 2011, 17:58
Ik speel zelf meestal in GDAD of GDAE. Ook ADAD durf ik al eens te gebruiken.
Ik gebruik wel andere snaren. De traditionele bouzouki snaren vind ik te dun. Ik gebruik ook geen octaafsnaren, maar gewoon steeds 2x dezelfde snaar.

Heerlijk instrument, zeer leuk voor begeleidingen enzo!

Flipkoos
20 november 2011, 19:53
Bumperdebump....

Iemand tips voor een beetje een niet al te duur maar ok merk? Dit lijkt me namelijk typisch een instrumentje voor mij :)
Maar om er nu gelijk bakken met geld tegenaan te gooien...
Thomann heeft er wat staan voor onder de 200 maar ik weet niet of dat wat is. En uitproberen zal ook niet direct gaan omdat ik a.) ze niet kan bespelen en b.) niet helemaal precies weet hoe ze moeten klinken haha.

RB-1
20 november 2011, 23:19
In mijn wereld gaan deze twee statements niet samen.

Dit lijkt me namelijk typisch een instrumentje voor mij :)

omdat ik niet helemaal precies weet hoe ze moeten klinken

Hoe zit dat?
Zoek onder 'Planxty' en 'Andy Irvine' en luister......

Flipkoos
21 november 2011, 19:08
Ja, beetje paradoxaal. Maar ik bedoel natuurlijk dat ik als beginner (op bouzouki dan...) niet direct heel goed zal kunnen horen wanneer zo'n instrument heel goed of iets minder goed klinkt.

dadgad
29 november 2011, 13:56
Zoek onder 'Planxty' en 'Andy Irvine' en luister......

Hallo,

Ik zou zeggen: zoek onder 'Planxty' en/of 'Donal Lunny' :eek:
Andy Irvine speelde wel in Planxty, maar voornamelijk mandoline en
mandola (en zang natuurlijk).
Op zijn solo platen en tijdens solo optredens speelt hij wel veel bouzouki,
en dan meestal een gitaar-bouzouki (dus met een gitaar-achtige body).

Donal Lunny daarentegen speelt vrijwel uitsluitend bouzouki bij Planxty,
en bij alle andere bands waar hij in gespeeld heeft. Daarnaast zou je
kunnen luisteren naar Alec Finn, John Faulkner, Cyril O'Donoghue, Eoin
O'Neill, Aaron Jones, Jamie McMenemy, Beth Patterson, .... (eindeloos
lange lijst).

Greetz,

Han.

dadgad
29 november 2011, 15:06
Bumperdebump....

Iemand tips voor een beetje een niet al te duur maar ok merk? Dit lijkt me namelijk typisch een instrumentje voor mij :)
Maar om er nu gelijk bakken met geld tegenaan te gooien...
Thomann heeft er wat staan voor onder de 200 maar ik weet niet of dat wat is. En uitproberen zal ook niet direct gaan omdat ik a.) ze niet kan bespelen en b.) niet helemaal precies weet hoe ze moeten klinken haha.

Hallo Flipkoos,

Voor 200 Euro wordt het behelpen - daar koop je misschien een Grieks
toeristeninstrument voor (staan er wel een paar op marktplaats) maar geen
flatback Ierse bouzouki.

Mocht je er toch meer geld voor over hebben, dan heeft Palm Guitars in
A'dam nog een serieuze staan:een handgebouwde door een Nieuw Zeelandse
bouwer, Peter Stephen (http://www.palmguitars.nl/large_img.php?imagename=/PHPShop/catalog/images/peter_stephen_bouzouki_5.jpg&winwidth=337&winheight=752).

Ook verkopen ze daar nieuwe bouzoukis van bouwer Jimmy Moon uit
Schotland - die zijn ook erg mooi.

Greetz,

Han.

Nocki
29 november 2011, 22:22
Leuk topic.
vorige week nog de Furey's live gezien. Blijft fantastische muziek.

HenryCrun
30 november 2011, 21:12
De Celtic Shop in Bergen op Zoom heeft ook een paar, zowel goedkope als ook een Fylde.

http://www.celticshop.nl/String%20Instruments.1795.6227.16.sc.html

hades777
12 december 2011, 16:09
De Celtic Shop in Bergen op Zoom heeft ook een paar, zowel goedkope als ook een Fylde.

http://www.celticshop.nl/String%20Instruments.1795.6227.16.sc.html

'heb nog een bouzouki in de aanbieding, een Ashbury AM-375; 1,5j. oud, vraagprijs 200,00 Euro (€495,- nieuw bij de Celtic Shop). Prima instrument voor beginners

Henri James
4 februari 2012, 22:59
Twee maanden geleden heb ik een Fylde Longscale bouzouki gekocht. Een leuk instrument met een erg mooi geluid. Ik heb hem steeds in GDAD staan en dat is als gitarist een beetje wennen, maar het gaat steeds beter.

MaxEngl
21 februari 2012, 00:28
Twee maanden geleden heb ik een Fylde Longscale bouzouki gekocht. Een leuk instrument met een erg mooi geluid. Ik heb hem steeds in GDAD staan en dat is als gitarist een beetje wennen, maar het gaat steeds beter.

ken absoluut dat probleem, ik speel nu weer in een folk bandje het blijft leuk.... natuurlijk is het 1 als gitarist wennen en dan is het natuurlijk 2 als metal gitarist nog meer wennen...

dannyk161
18 juli 2012, 14:12
Speel ook al weer een tijdje Ierse Bouzouki (vooral GDAD). Gisteren eentje van Fender met piezo element in de brug van Speurders geplukt, erg leuk ding! Kan ik 'm ook in de praiseband gaan gebruiken.
Heel binnenkort maar even een foto posten van m'n nieuwste aanwinst :)

***spam verwijderd***