PDA

View Full Version : van hss naar sss of hh; wat te veranderen?



fhuppel
13 augustus 2011, 19:38
ik heb een cheap gitaartje met ssh config. Graag zou ik er nieuwe pickups willen insteken. 3 single coils of 2 humbuckers, daar ben ik nog niet uit. Nu vraag ik me af wat aan hardware je nog moet aanpassen behalve natuurlijk je pickups en je slagplaat.
Als iemand kan helpen?

barno
13 augustus 2011, 19:46
Moeten is veelgezegd, maar doorgaans worden andere pots gebruikt voor sc en hb's. met name 500K voor hb, 250K voor sc. maar is egenlijk kwestie van smaak.

Mr.Fingers
13 augustus 2011, 19:54
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/9c464ca0.jpg

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/b189999a.jpg

Een HSS die ook schakelbaar is als een HH (hals & midden zijn dan een humbucker), en dan nog uit fase schakelbaar ook! Kost twee DPDT schakelaartjes en wat draad.

bass blom
13 augustus 2011, 19:56
ja ik vroeg me al af wat gebeurt er met de tussenstandjes..

Mr.Fingers
13 augustus 2011, 20:03
Had het al ergens anders gepost, maar dit is de 12-sound mod:

faseschakelaar uit, modschakelaar uit
standaard 5-way mogelijkheden (hals, halsmid parallel, mid, midbrug parallel, brug)

faseschakelaar aan, modschakelaar uit
de elementen solo (dus hals, mid & brug)
neck & mid uit fase (parallel)
mid & brug uit fase (parallel)

faseschakelaar uit, modschakelaar aan**
neck & mid in fase in serie
neck & mid in fase in serie met brug in parallel erover
neck & brug in parallel*

faseschakelaar aan, modschakelaar aan**
neck & mid uit fase in serie
neck & mid uit fase in serie met brug in parallel erover
neck & brug in parallel*


*zijn identiek aan elkaar, aangezien de fasewerking op het middenelement zit.

** met de modschakelaar zijn de eerste twee posities (hals en hals+mid) gewoon het halselement zoals bij een gewone strat.

G.G.
13 augustus 2011, 20:10
En vergeet de condensator op de tonepot niet als je van HB naar SC gaat. Andere waarde kan lekkerder klinken.

fhuppel
13 augustus 2011, 21:02
vanaf mr. Fingers zijn post ben ik al niet meer mee :???: laten we het gewoon simpel houden. andere pots dus en that's it. Hartelijk bedankt.

G.G.
13 augustus 2011, 21:14
Begin eens met alleen de elementen te vervangen, pots etc kunnen later altijd nog, want die hangen aan de schakelaar, los van de elementen. Je kan het dus heel makkelijk in stappen doen. Bevalt het alleen met de elementen, dan kan je het gewoon zo laten.

fhuppel
13 augustus 2011, 21:29
zal ik doen. bedankt.

Mr.Fingers
13 augustus 2011, 23:14
vanaf mr. Fingers zijn post ben ik al niet meer mee :???: laten we het gewoon simpel houden. andere pots dus en that's it. Hartelijk bedankt.

Het is echt gemakkelijk hoor, die faseschakelaar heb ik erop gezet omdat dat in combinatie met pinch harmonics zo'n heerlijk dun, lijzig klankje krijgt, messcherp door de mix.

Het is makkelijk hoor, met dat andere schakelaartje wissel je tussen HSS en HH-stand :)