PDA

View Full Version : Op jacht naar mijn eerste elektrische gitaar



TRGuitar
13 augustus 2011, 15:37
Goedemiddag,

na 5 jaar alleen de snaren van een akoestische gitaar te hebben beroerd, wil ik mijn speelhorizon verbreden door middel van het aanschaffen van een elektrische gitaar. Mede dankzij het spel van SRV, Clapton en John Mayer ben ik zeer geintresseerd in de blues en daarmee in een Fender Stratocaster. Heb een aantal stratocasters bespeeld in Rock Palace te Den Haag. De Fender Highway One en de Fender Special Strat vond ik beide heerlijk spelen. Daarentegen vond ik de mexicaanse versie van de standard ook niet misstaan. De keuze is lastig.

Versterker
Natürlich tevens van groot belang is voor het geluid dat geproduceer wordt. Speel voornamelijk alleen of met vrienden thuis in een garage, dus een 20-30 watt versterker zal wel de juiste oplossing zijn? Mijn oog was gevallen op zowel de VOX vt 20+ en de Fender Mustang II.

Probleemstelling

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik moet kiezen (versteker én gitaar). Ik neig meer naar de Highway one. Wellicht dat jullie mij met een aantal argumenten kunnen overtuigen om een andere set te halen of juist mijn beoogde keuze kracht bij te zetten. Budget is tussen de 1000-1100eu.

Mvg,

Rick

BobvanKempen
13 augustus 2011, 15:52
Goedemiddag,

na 5 jaar alleen de snaren van een akoestische gitaar te hebben beroerd, wil ik mijn speelhorizon verbreden door middel van het aanschaffen van een elektrische gitaar. Mede dankzij het spel van SRV, Clapton en John Mayer ben ik zeer geintresseerd in de blues en daarmee in een Fender Stratocaster. Heb een aantal stratocasters bespeeld in Rock Palace te Den Haag. De Fender Highway One en de Fender Special Strat vond ik beide heerlijk spelen. Daarentegen vond ik de mexicaanse versie van de standard ook niet misstaan. De keuze is lastig.

Versterker
Natürlich tevens van groot belang is voor het geluid dat geproduceer wordt. Speel voornamelijk alleen of met vrienden thuis in een garage, dus een 20-30 watt versterker zal wel de juiste oplossing zijn? Mijn oog was gevallen op zowel de VOX vt 20+ en de Fender Mustang II.

Probleemstelling

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik moet kiezen (versteker én gitaar). Ik neig meer naar de Highway one. Wellicht dat jullie mij met een aantal argumenten kunnen overtuigen om een andere set te halen of juist mijn beoogde keuze kracht bij te zetten. Budget is tussen de 1000-1100eu.

Mvg,

Rick


Op MP goed zoeken, heb je voor dat geld heel wat leuks voor.

Ijselrobo 07
13 augustus 2011, 16:00
Die Highway One die je hebt geprobeerd, had die 3 single coils of een humbucker in de neck?
want persoonlijk vindt ik bij strat's een single coil/p90 best lekker voor blues, en de humbuckers om wat meer te scheuren.

En nog een offtopic vraag:
Is Fender gestopt met het produceren van de Highway one serie? want op hun site staat nog maar één highway one: de zwarte SSS strat.
(als ze met de highway one gestopt zijn, zou ik dat best jammer vinden, want de Fender Highway One Jazz Bass in Honey Blonde vindt ik een van de beste bassen die ik ooit bespeeld heb)

G.G.
13 augustus 2011, 16:05
Mayer, Vaughan en Hendrix vragen echt om een S-S-S stratocaster. Ze hebben wel alledrie een heel ander geluid.

allochthomas
13 augustus 2011, 16:17
Heb zelf al jaren veel plezier van mijn hw1 strat. Lekker dunne lak, fine hals en de single coils klinker goed. Zelf heb ik er een pearly gates humbucker in gezet omdat ik gewoon helemaal niks met een single coil in de brug van een strat kan.

Probeer ook eens de hw1 telecaster erg lekkere gitaren en imo cooler dan een strat:soinnocent:

lollol
13 augustus 2011, 16:33
Ik hoor ook veel goede dingen over de Fender Roadworn gitaren;)
En qua versterkers, wat jij dus opnoemt of misschien een fender Super Champ XD

beunklats
13 augustus 2011, 16:41
Ik heb een VOX Valvotronix, maar hij klinkt erg lekker.

Midwolda
13 augustus 2011, 17:02
Er zijn hele mooie starterssetjes te krijgen voor dat geld, en nog wel voor minder ook... :soinnocent:

TimS
13 augustus 2011, 17:10
Je moet gewoon kopen wat je zelf het meest aanspreekt. De mexicaanse strat, de HW en de special zijn allemaal geen miskoop. Over de Vox VT serie en de Mustangs zijn de meeste mensen ook erg te spreken. Je hebt al een goede selectie gemaakt.

CID-Gibson
13 augustus 2011, 17:38
Beste vriend

Ik dacht dat je voor deze prijs al een heel goede Fender kan kopen of niet?.
Dus een uit de US, niet zo een uit Japan of Korea, dan zit je met rotzooi.
(ik ken niets van Fender en heb er ook geen)
Sorry wil niemand zijn gitaar afbreken, natuurlijk druk J. Handrix "vroeger" een gitaar uit Japan in zijn pollen dan speelde die nog iedereen hier de deur uit. Wat op de body zit waarvan ze gemaald is enz. bepaald de prijs. En een gitaar die ze in Japan bouwen en verpakt in bulk naar de US verscheept word, en daar het label Fender US op gedrukt word daar staat ook niet iedereen naast en ziet dit.
En er is zoveel concurrentie op deze markt en prijzen onderdrukken is elke dag aan de orde. Je moet al een goede gitaar kenner zijn om deze nog uit elkaar te houden, dus raad ik je aan neem een kenner mee “misschien iemand op deze forum” en naar de winkels.

Groetjes.

robert-gitarist
13 augustus 2011, 17:45
Ojee, hij mag weer.... :seriousf::seriousf:

Topicstarter, je hebt een mooi bedrag om iets leuks te kunnen kopen.
Ik zou absoluut tweedehands gaan kijken naar een USA Fender stratocaster en een leuke versterker. Wil je een buizenversterker of transistor? Buizenversterkers zijn doorgaans wat duurder.

Ijselrobo 07
13 augustus 2011, 17:45
Beste vriend

Ik dacht dat je voor deze prijs al een heel goede Fender kan kopen of niet?.
Dus een uit de US, niet zo een uit Japan of Korea, dan zit je met rotzooi.
(ik ken niets van Fender en heb er ook geen)

Beste vriend,

Als de TS 1000 euro voor aan een gitaar gaat uitgeven, moet hij het doen met een versterker van 100 euro.. niet over nagedacht?
en de meeste japanners (zeker van vroeger) en veel mexicanen zijn van redelijke tot redelijke kwaliteit en zeker geen "rotzooi" :sneaky: (ja, ik heb zelf een Mexicaanse (Fender Lonestar) een een Amerikaanse (Am. Stanaard) dus ik kan de verschillen er wel uit halen)


misschien iemand op deze forum

Deze forum? :???:

macwilliams
13 augustus 2011, 17:47
Beste vriend Cid,

Hoe kun je wanneer je zelf toegeeft er geen verstand er van te hebben gaan beweren dat Japanse of Koreaanse fenders niet goed zijn?

Het is zelfs zo dat Japanse en Koreaanse fenders de USA gemaakt in de verenigde staten van Amerika strats helemaal naar huis spelen. Ze maken er gehakt van als een vleesmolen met marmotten doet hé!

En ik kan dat weten want behalve Koreaanse, Japanse heb ik ook die anderen vast gehad en die uit China,Taiwan en indonesia.

En niet vergeten de mexicanos

bat
13 augustus 2011, 17:49
Ik dacht dat je voor deze prijs al een heel goede Fender kan kopen of niet?.
Dus een uit de US, niet zo een uit Japan of Korea, dan zit je met rotzooi.
(ik ken niets van Fender en heb er ook geen)
Lees je eerst even in over Japanse Fenders voor je dit soort onzin uitkraamt.

G.G.
13 augustus 2011, 17:51
Damn, die post is te lang om te quoten in mijn sig. Zoveel lulkoek in 1 post.

Midwolda
13 augustus 2011, 17:56
Lees je eerst even in over Japanse Fenders voor je dit soort onzin uitkraamt.

Ik dacht ik zeg maar effe nix maar CID mag zich zelfs wel eens in gaan lezen over Japanse Squiers.

TRGuitar
13 augustus 2011, 17:58
Bedankt voor de reacties. Ik las een reactie over het kopen van een starterssetje. Heb hier echter geen oren naar; ik kan redelijk spelen en weet dat ik met de aanschaf van een fender wellicht de gitaar voor het leven heb (ben 19 jaar). Ik zie het meer als een lange termijn investering. Nu rest mijn vraag: met de 1100eu die ik te besteden heb, is het dan niet slimmer om meer geld uit te geven aan de versterker in plaats van aan de gitaar? Ik heb eerlijk gezegd toch een onderbuikgevoel bij het mexicaanlabeltje op een stratocaster. Hetgeen wat waarschijnlijk nergens op gebaseerd is.

Een tweedehandsgitaar zag ik ook meerdere malen verschijnen. Heb nog nooit een gitaar tweedehands gekocht. Misschien toch leuk om een keer te doen inderdaad.

Rick

CID-Gibson
13 augustus 2011, 18:03
Damn, die post is te lang om te quoten in mijn sig. Zoveel lulkoek in 1 post.

Vertelde al dat ik niks weet van fender en doe met dat bericht wat je wil man, mijn gitaar komt uit de US, waar jij die van jou koopt kan mij aan mijn reet hoesten.

mazel :rockon:

bass blom
13 augustus 2011, 18:05
Damn, die post is te lang om te quoten in mijn sig. Zoveel lulkoek in 1 post.

ik kan het niet laten :seriousf:

Midwolda
13 augustus 2011, 18:08
Bedankt voor de reacties. Ik las een reactie over het kopen van een starterssetje. Heb hier echter geen oren naar; ik kan redelijk spelen en weet dat ik met de aanschaf van een fender wellicht de gitaar voor het leven heb (ben 19 jaar). Ik zie het meer als een lange termijn investering. Nu rest mijn vraag: met de 1100eu die ik te besteden heb, is het dan niet slimmer om meer geld uit te geven aan de versterker in plaats van aan de gitaar? Ik heb eerlijk gezegd toch een onderbuikgevoel bij het mexicaanlabeltje op een stratocaster. Hetgeen wat waarschijnlijk nergens op gebaseerd is.

Een tweedehandsgitaar zag ik ook meerdere malen verschijnen. Heb nog nooit een gitaar tweedehands gekocht. Misschien toch leuk om een keer te doen inderdaad.

Rick

Excuses, Rick, je bent nog niet zo lang op dit forum, zie ik.
Het was poging tot een verwijzing naar de link die in mijn sig staat.

En 1100 euro is een machtig mooi bedrag om je eerste gitaar èn versterker mee te gaan kopen.
Made In USA is niet zaligmakend, er zijn net zo goed uitstekende MiJ's en MiM's als er slechte MiA's zijn.
Uiteindelijk telt maar èèn ding, en dat is dat jij vind dat je de juiste gitaar voor het geld hebt uitgezocht.
En daar kom je alleen maar achter door er zoveel mogelijk te proberen. Testen testen testen...

Tweedehands heb je wel lagere prijzen natuurlijk, maar dan moet je wel weten wat je koopt.
Dus heel veel lezen en uitzoeken op Internet, en goed nadenken over wàt je wilt.
Begin met de basis-keuzes: pickups (SSS, HSS), hals (maple, rosewood), body (houtsoort), ...
En voor de versterker: welke muziek speel je het liefst? Alleen thuis of ook in een band?
Buizen of transistor? Eèn- of twee-kanaals, wat voor speaker, effecten, ...

Hendriks
13 augustus 2011, 18:09
Vertelde al dat ik niks weet van fender en doe met dat bericht wat je wil man, mijn gitaar komt uit de US, waar jij die van jou koopt kan mij aan mijn reet hoesten.

mazel :rockon:

Als je er niets over weet ,moet je je er ook niet mee bemoeien SUKKEL (zo dat lucht op)

robert-gitarist
13 augustus 2011, 18:10
Niets veranderd die CID man! :seriousf::dontgeti:

Je kunt rustig een tweedehands gitaar kopen hoor, er zijn alleen een paar aandachtspuntjes maar als je even de zoekfunctie gebruikt dan zul je die punten wel vinden. Je moet hoe dan ook een beetje op je hoede zijn gezien er een x aantal nep-Fenders in omloop zijn op de tweedehands markt. Deze zijn redelijk eenvoudig te herkennen.

Met 1100 euro kun je natuurlijk 50/50 doen. 550 voor een gitaar en 550 voor een versterker. Je kunt natuurlijk een beetje spelen met deze bedragen. Je kunt tweedehands voor dat gld denk ik wel een USA strat vinden en een leuke buizencombo. Losse head en cab is een beetje krap voor dit bedrag.

Met Mexicaanse Fenders is echt niets mit hoor ;) Je kunt goede en slechte treffen maar dat is met ieder merk zo. Ook met USA gitaren. Kwestie van uitproberen dus. De Fender Classic (Mexico) is een erg goede serie. Ik heb zelf een Mexicaanse Fender Tele en Strat en bevalt mij super. Heel erg goed afgewerkt en een zeer prettig geluid.

Brum
13 augustus 2011, 18:13
Aan een reet hoesten, ik krijg er zulke rare beelden bij he.:dontgeti:

Zoals eerder gezegd, kijk ook vooral tweedehands, er is ontzettend veel goed spul te verkrijgen tweedehands.

En zeker ook echt proberen c.q. testen, er zit helaas bij Fender een hoop middelmatige planken tussen, of er nou Made in Mexico, Japan of Amerika op staat. Al heb ik het idee dat de Japanse Fenders nog het meest consistent zijn.

Persoonlijk zou ik ook verder kijken dan Fender (G&L bijvoorbeeld), vooral qua afwerking vind ik Fenders niet de naam waard wat het heeft bij het grote publiek heeft.

bass blom
13 augustus 2011, 18:14
TR, gezien je muziekkeuze zou ik toch die modeling ampjes laten voor wat het is en bijvoorbeeld aan zoiets denken

http://www.thomann.de/nl/fender_blues_junior_iii.htm

CID-Gibson
13 augustus 2011, 18:14
Als je er niets over weet ,moet je je er ook niet mee bemoeien SUKKEL (zo dat lucht op)

Dank je wel beste vriend dan weet ik dat ik niet alleen op deze wereld ben "welcom to the club"

:seriousf:

robert-gitarist
13 augustus 2011, 18:17
TR, gezien je muziekkeuze zou ik toch die modeling ampjes laten voor wat het is en bijvoorbeeld aan zoiets denken

http://www.thomann.de/nl/fender_blues_junior_iii.htm

Oeh zeker een lekker ding ja! Blues Junior met een Strat en een leuk overdrive/boost pedaal voor is briljant!

TRGuitar
13 augustus 2011, 18:24
Maat van me heeft de Blues Junior. Is inderdaad een super amp. Echter, de Blues Junior is 50watt. Is dit niet teveel voor in huis/garage? Dus wellicht is een Fender Mexican standard Stratocaster + een Blues Junior het beste geluid voor me geld? Zal er een aantal keren een paar verschillende proberen bij Rock Palace.

Het mooiste lijkt mij een candy apple of midnight wine stratocaster met 3 single coils en een maple hals. Vind alleen de grote '70 headstock van de special strat en highway one zo super mooi.

CID-Gibson
13 augustus 2011, 18:24
Oeh zeker een lekker ding ja! Blues Junior met een Strat en een leuk overdrive/boost pedaal voor is briljant!

Ik heb een versie gezien van ELVIS in een :seriousf:video uit Japan die kon er ook wel wat van lol.

bass blom
13 augustus 2011, 18:25
Maat van me heeft de Blues Junior. Is inderdaad een super amp. Echter, de Blues Junior is 50watt. Is dit niet teveel voor in huis/garage? Dus wellicht is een Fender Mexican standard Stratocaster + een Blues Junior het beste geluid voor me geld? Zal er een aantal keren een paar verschillende proberen bij Rock Palace.

Het mooiste lijkt mij een candy apple of midnight wine stratocaster met 3 single coils en een maple hals. Vind alleen de grote '70 headstock van de special strat en highway one zo super mooi.

*kuch*

Fender Blues Junior III Electric Guitar Combo - valve, 3x 12AX7 & 2x EL84, 15W, 1x 12" Fender Lightning thomann Bolt by Eminence 8 Ohms/50W speaker, external speaker output, 1 channel. Controls: volume, reverb, master, mid, bass, treble and FAT switch. Dimensions: 40.6 x 45.7 x 23.3cm (H x W x D). Weight: 14kg

oei, heb je net mijn highway one gemist, is naar belgoland :D

edit: 50 watt speaker ja, maar de versterker is 15 watt

robert-gitarist
13 augustus 2011, 18:31
Ik heb een versie gezien van ELVIS in een :seriousf:video uit Japan die kon er ook wel wat van lol.

Ik zag een foto van iemand uit België met 2 horens op z'n kop die kon er niks van lol

:???:


TR: 50 watt voor thuis kan opzich wel hoor. Ik heb zelf een Marshall DSL, ook 50 watt en gaat prima. De Blues Junior uit de link van Bass Blom is 15 watt. Heel fijn voor thuis! Maar vergis je niet, ook 15 watt buizen kan nogal aardige herrie geven.

stikel
13 augustus 2011, 18:34
Deze http://link.marktplaats.nl/467538325 met een nieuwe Roger Strat (even opzoeken op het net, voor het geld een top strat, zowel qua sound als afwerking). Blijf je onder 1000 euries. Bij al die verschillende Fenders uit evenveel verschillende landen zie je toch de bomen door het bos niet meer (indien geen ervaring) ;)

TRGuitar
13 augustus 2011, 18:34
Hmmm okay bedankt voor de info. Stel me voor als ik een highway one of special strat koop, dan zal de VT20+ de klus niet voor me kunnen klaren qua geluid? *weinig tot geen ervaring met versterkers*

CID-Gibson
13 augustus 2011, 18:36
Ik zag een foto van iemand uit België met 2 horens op z'n kop die kon er niks van lol

:???:


TR: 50 watt voor thuis kan opzich wel hoor. Ik heb zelf een Marshall DSL, ook 50 watt en gaat prima. De Blues Junior uit de link van Bass Blom is 15 watt. Heel fijn voor thuis! Maar vergis je niet, ook 15 watt buizen kan nogal aardige herrie geven.

Ik voel me hier totaal thuis, onder all deze Gitaar freaks, "I Love You All"

En die Roland versterkertjes van 15watt "lampen" vond ik ook wel leuk, moet ik hier mijn verwarming niet aan doen.

lol :seriousf:

Luke-wannabe
13 augustus 2011, 18:54
50 watt thuis is redelijk overkill. Ik speelde pas op een Princeton Reverb van 15 watt en dat ding was op 3 al hard zat voor de meeste bands.

CID-Gibson
13 augustus 2011, 18:56
50 watt thuis is redelijk overkill. Ik speelde pas op een Princeton Reverb van 15 watt en dat ding was op 3 al hard zat voor de meeste bands.

Totaal juist, Watt VS Klank daar gaat het over, en niets anders.

Groetjes

allochthomas
13 augustus 2011, 19:01
We hebben het hier over een cube dus die extra watt is alleen maar handig.

Zelf ben met een cube 30 begonnen en dat geen prima. Als je voor een leuk prijs die blues cube kan halen heb je een hele mooie versterker.

CID-Gibson
13 augustus 2011, 19:15
We hebben het hier over een cube dus die extra watt is alleen maar handig.

Zelf ben met een cube 30 begonnen en dat geen prima. Als je voor een leuk prijs die blues cube kan halen heb je een hele mooie versterker.

Ik heb een Marshall AVT100XT, ik weet niet of jullie die goed vinden maar is wel een hoop zoekwerk voor je de juiste Effecten kan vinden, een hoop knopjes. En ik als "leek" (sukkel), heb dan maar een BOSS ME-25 effectenpadaal gekocht zo hoef ik alleen op het clean knopje met mijn dikke teen te pushen en ik heb direct wa ik wil.

Nu wil ik ook nog melden voor ik dit ding op het eerste verdiep had, was mijn pomp wel af.

http://marshallamps.com/product.asp?productCode=AVT100XT

Heb geen zin om op die versterker te zoeken :seriousf:

G.G.
13 augustus 2011, 20:03
waar jij die van jou koopt kan mij aan mijn reet hoesten.

mazel :rockon:

Oops, foutje.

De meesten hier weten dat ik NIETS koop. Ik bouw alles zelf, van gitaren, effectpedaaltjes, totaan buizenversterkers.

Is niet aan jou besteed denk ik, want er staat "custombuild in Rotterdam" op en dat ligt niet in de USA, dus het zal wel troep zijn.

mazel :rockon:

Hendriks
13 augustus 2011, 20:10
Ik heb een versie gezien van ELVIS in een :seriousf:video uit Japan die kon er ook wel wat van lol.

Heb je je medicijnen vandaag al gehad ?

YannickH
13 augustus 2011, 22:33
Vertelde al dat ik niks weet van fender en doe met dat bericht wat je wil man, mijn gitaar komt uit de US, waar jij die van jou koopt kan mij aan mijn reet hoesten.

mazel :rockon:

en wat als je gibson USA nu gebouwd is door een japanese koreaanse mexicaan in de USA??...:soinnocent:

geert1976
14 augustus 2011, 01:57
Goedemiddag,

na 5 jaar alleen de snaren van een akoestische gitaar te hebben beroerd, wil ik mijn speelhorizon verbreden door middel van het aanschaffen van een elektrische gitaar. Mede dankzij het spel van SRV, Clapton en John Mayer ben ik zeer geintresseerd in de blues en daarmee in een Fender Stratocaster. Heb een aantal stratocasters bespeeld in Rock Palace te Den Haag. De Fender Highway One en de Fender Special Strat vond ik beide heerlijk spelen. Daarentegen vond ik de mexicaanse versie van de standard ook niet misstaan. De keuze is lastig.

Versterker

Natürlich tevens van groot belang is voor het geluid dat geproduceer wordt. Speel voornamelijk alleen of met vrienden thuis in een garage, dus een 20-30 watt versterker zal wel de juiste oplossing zijn? Mijn oog was gevallen op zowel de VOX vt 20+ en de Fender Mustang II.

Probleemstelling

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke ik moet kiezen (versteker én gitaar). Ik neig meer naar de Highway one. Wellicht dat jullie mij met een aantal argumenten kunnen overtuigen om een andere set te halen of juist mijn beoogde keuze kracht bij te zetten. Budget is tussen de 1000-1100eu.

Mvg,

Rick

Blues?, af en toe met een lekker randje en een, indien nodig, fijne reverb?
Voor in huis en in de garage?

En dan voor een redelijke prijs??

Zou ik gaan voor een Peavey Classic 30 of Delta Blues, zijn 2e hands voor tussen de E 300,00 en E 400,00 te scoren en ze zijn gewoon goed

En ik smeek je, in vredesnaam, laat die K.U.T. moddelingversterkers links liggen.

thomas_lc
14 augustus 2011, 15:09
Ik zal als ik jou was een blues junior 2de hands zien te scoren ( zeker in deze tijden) betaal je er rond de €350 voor. Als gitaar pak je een classic player/classic series van fender voor srv,jm,hendrix. Mijn classic series speelt menig usa fender weg

Ribo89
14 augustus 2011, 15:20
Lijkt me dat je met dat budget tweedehands prima een blues junior (300-350) met een fender american standard strat (700-800) moet kunnen krijgen. Maar het het lijkt me gewoon het beste als je eens bij een zaak gaat testen met veel keuze qua gitaren en amps zodat je zelf het verschil kan horen.