PDA

View Full Version : [Extreem lange speakerkabels] 20 Meter, als voorbeeld. Moet ik ergens op letten?



DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 13:53
Ik heb recentelijk een 1x12 Mesa Rectifier cab aangeschaft en wil die gaan gebruiken in een stereo rig. Nu wil ik de mogelijkheid hebben dat ik hem aan de andere kant van het podium kan zetten, ook als we bijv. niet uitversterkt worden.

Ik neem aan dat 20 Meter wel genoeg moet zijn voor welk podium dan ook. Is er iets waar ik op moet letten? Je hoort altijd gezeik dat de lengte invloed heeft op de tone, maar bij speakerkabels ben ik daar nogal skeptisch over, dus ik geloof dat niet zo.

Maar goed, moet ik ergens op letten? Qualiteit? Dikte?

Arvoitus
13 augustus 2011, 14:21
Je moet even logisch nadenken: een podium van 20 meter breed en dan niet uitversterkt worden?

Podia/kroegjes waar je niet uitversterkt wordt, dan moet je maximaal op 5 meter rekenen. Je kan ook je poweramp in het midden neerzetten zodat je met twee kabels van 3 meter ook voldoende kan bereiken.

bass blom
13 augustus 2011, 14:23
gewoon lekker dik dan is er nix mis mee

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 14:26
Je moet even logisch nadenken: een podium van 20 meter breed en dan niet uitversterkt worden?

Podia/kroegjes waar je niet uitversterkt wordt, dan moet je maximaal op 5 meter rekenen. Je kan ook je poweramp in het midden neerzetten zodat je met twee kabels van 3 meter ook voldoende kan bereiken.
Het was een theoretisch voorbeeld betreffende de 20 meter. De amp in het midden zetten is geen mogelijkheid, het zit in een rack waar ik ook tijdens de set bij moet kunnen om wat dingen af te stellen (niet veel, maar soms). Ook zijn we met z'n zessen en speel ik ook toetsen in die band, alles staat bij mij altijd in 1 hoek en er is geen plaats om dat te verplaatsen omdat mijn soundcard bovenop mijn racktoren staat.

Ik wil gewoon weten of ik ergens op moet letten qua lengte. Een vriend van me zegt dat je maximaal maar 1 meter moet pakken (en hij heeft verstand van dingen) en ergens anders lees ik weer dat het geen ruk uitmaakt. Wat is het nou ... ?

Arvoitus
13 augustus 2011, 14:33
Ik wil gewoon weten of ik ergens op moet letten qua lengte. Een vriend van me zegt dat je maximaal maar 1 meter moet pakken (en hij heeft verstand van dingen) en ergens anders lees ik weer dat het geen ruk uitmaakt. Wat is het nou ... ?
Dan heeft hij schijnbaar geen verstand van dingen. In de P.A. wereld gebruiken ze ook speakerkabels van 20 meter lang om monitors aan te sturen.

Pak een kabel van een fatsoenlijk merk (Planet Waves, Klotz, etc), 2x2,5mm dikte en het liefste met neutriks. Ik zou 10 meter pakken, langer dan dat heb je toch niet nodig.

Ijselrobo 07
13 augustus 2011, 14:38
Max. 1 meter lijkt me inderdaad een beetje overdreven. want zelf gebruik een dikke 5 meter kabel van Cordial (deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Accessoires/Kabels/Cordial-LS-Kabel-5m-Klinke-Neutrikstecker-2-5-qmm/art-ACC0000917-010)).heb er nog nooit problemen mee gehad.
Cordial maakt trouwens ook 10 meter (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Accessoires/Kabels/Cordial-LS-Kabel-10m-Klinke-Neutrikstecker-2-5-qmm/art-ACC0000917-002) en 20 meter (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Accessoires/Kabels/Cordial-LS-Kabel-20m-Klinke-Neutrikstecker-2-5-qmm/art-ACC0000917-008) speakerkabels (de 20 meter is iets duurder maar is wel gewoon goede kwaliteit en lekker dik).
En misschien geen goede vergelijking: maar ik verzorg de PA voor mijn band, en voor de 3 zang-microfoons die we gebruiken (+ soms nog een paar drum microfoons) gebruik ik altijd 10 tot 30 meter kabels en ik heb nog nooit iets gemerkt dat er door de lengte van de kabel een microfoon anders ging klinken dan met een korte kabel eraan.

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 14:38
Dan heeft hij schijnbaar geen verstand van dingen. In de P.A. wereld gebruiken ze ook speakerkabels van 20 meter lang om monitors aan te sturen.

Pak een kabel van een fatsoenlijk merk (Planet Waves, Klotz, etc), 2x2,5mm dikte en het liefste met neutriks. Ik zou 10 meter pakken, langer dan dat heb je toch niet nodig.
Ja, ik vond zijn opmerking ook al vreemd. Ik vroeg ook waarom er dan in hemelsnaam 20 meter speakerkabels zijn. Maar goed, no one's perfect. De persoon is kwestie is ook een forumlid van hier, bernarduur en velen weten wel dat die kerel wel wat weet.

En ja, je hebt gelijk, 10 meter is genoeg. Ik ga voor de Klotz. Ik heb ook een 1 meter kabel van Klotz en houd het liever bij dezelfde kabels.

Speeddemon
13 augustus 2011, 14:46
En misschien geen goede vergelijking: maar ik verzorg de PA voor mijn band, en voor de 3 zang-microfoons die we gebruiken (+ soms nog een paar drum microfoons) gebruik ik altijd 10 tot 30 meter kabels en ik heb nog nooit iets gemerkt dat er door de lengte van de kabel een microfoon anders ging klinken dan met een korte kabel eraan.
De kabel die de klank het meeste kan beinvloeden is die van gitaar naar versterker. Daar speelt kabel-capaciteit een rol.
Er zit trouwens wel een wereld van verschil tussen microfoonkabels (gebalanceerd, kleine signalen) en speakerkabels (ongebelanceerd, grote signalen). Dus @DCS, ik zou ook voor max. 10m gaan (dan kun je nog steeds de drumriser overbruggen in de grote zaal van 013), en idd 2x2,5mm2 of dikker.

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 14:49
De kabel die de klank het meeste kan beinvloeden is die van gitaar naar versterker. Daar speelt kabel-capaciteit een rol.
Er zit trouwens wel een wereld van verschil tussen microfoonkabels (gebalanceerd, kleine signalen) en speakerkabels (ongebelanceerd, grote signalen). Dus @DCS, ik zou ook voor max. 10m gaan (dan kun je nog steeds de drumriser overbruggen in de grote zaal van 013), en idd 2x2,5mm2 of dikker.
Prima. Ik neem aan dat deze Klotz wel voldoet, right?
-
http://www.bax-shop.nl/speakerkabels/klotz-sc3pp10sw-jack-2p-jack-2p-10-meter-speakerkabel/product-details.html

Brum
13 augustus 2011, 16:50
Prima spul, dat Klotz kabel en nog betaalbaar ook. Komt ook altijd erg goed uit de testen (for what it's worth). Ik gebruik zelf ook al jaren Klotz kabel, zeer degelijk spul.

Kan je zelf solderen, dan zou je kunnen denken aan een metertje of 20 Cordial kabel met Neutrik pluggen, doet het ook altijd goed dat spul. Is bij veel muziekzaken wel los te verkrijgen en veel zaken willen er ook wel eentje voor je in elkaar flansen.

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 17:26
Neuh, die Klotz will do. :) 90% van m'n bekabeling is Klotz. Goed tevreden.

Speeddemon
13 augustus 2011, 17:46
Prima. Ik neem aan dat deze Klotz wel voldoet, right?
-
http://www.bax-shop.nl/speakerkabels/klotz-sc3pp10sw-jack-2p-jack-2p-10-meter-speakerkabel/product-details.html

Yep. Nette prijs trouwens. Ik heb meen ik iets van 30 euro betaald voor 40cm (!!!) Kimber 4VS van LavaCable met haakse pluggen. Wel top-klasse speakerkabel en incl. verzenden uit USA, maar toch. ;)

cluseau
13 augustus 2011, 17:50
Zoals Speeddemon ook al zegt neem 2x2,5mm2.Gewoon elektriciteitskabel. En wat belangrijk is, neem hem uit één stuk. Elke las is een zwak punt in de keten. Daarnaast is het verstandig goede pluggen te gebruiken. Ook in stekkerverbindingen treden helaas verliezen op. In de antwoorden mis ik eigenlijk een belangrijk punt, als het mogelijk is ga dan voor de 16 Ohm configuratie dan heb je het minste last van die verliezen.

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 18:18
In de antwoorden mis ik eigenlijk een belangrijk punt, als het mogelijk is ga dan voor de 16 Ohm configuratie dan heb je het minste last van die verliezen.
Hoe bedoel je precies? Mijn cabs hebben beiden helaas alleen de mogelijkheid tot 8 Ohm.

stikel
13 augustus 2011, 18:46
Britzum (kost wel wat)

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 19:20
Britzum (kost wel wat)
- http://www.britzum.com/nl/producten/brit-zum-6m-cable
haha, m'n bolle reet! €300,- voor een kabel!?
Shit als dit boycott ik al uit principe.

cluseau
13 augustus 2011, 19:56
Hoe bedoel je precies?

Hogere uitgangsspanning is lagere stroom bij gelijkblijvend vermogen. De verliezen in kabel en jack's zullen dan minder zijn.

DemolitionColorScheme
13 augustus 2011, 19:58
Hogere uitgangsspanning is lagere stroom bij gelijkblijvend vermogen. De verliezen in kabel en jack's zullen dan minder zijn.
I see. Ah well.

Bernardduur
14 augustus 2011, 22:27
Ja, ik vond zijn opmerking ook al vreemd. Ik vroeg ook waarom er dan in hemelsnaam 20 meter speakerkabels zijn. Maar goed, no one's perfect. De persoon is kwestie is ook een forumlid van hier, bernarduur en velen weten wel dat die kerel wel wat weet.

En ja, je hebt gelijk, 10 meter is genoeg. Ik ga voor de Klotz. Ik heb ook een 1 meter kabel van Klotz en houd het liever bij dezelfde kabels.

In andere settings gebruik je meestal SS amps...... daar heeft dit allemaal een stuk minder effect.....

Ik heb ooit van mijn 'uber' guru gehoord dat bij buizen amps de afstand tussen de amp en de speaker niet te lang moest worden ivm de werking van de speakerkabel op de uitgang van de amp en dat als deze te lang wordt het nadelige gevolgen heeft op de levensduur van de amp.

Geen idee of hij hier juist of niet zat; het is iets wat ik altijd voor waar heb aangenomen en daarom dit adviseer

cluseau
15 augustus 2011, 08:58
Ik heb ooit van mijn 'uber' guru gehoord dat bij buizen amps de afstand tussen de amp en de speaker niet te lang moest worden ivm de werking van de speakerkabel op de uitgang van de amp en dat als deze te lang wordt het nadelige gevolgen heeft op de levensduur van de amp.


@bernardduur, ik weet dat we jouw commentaar rustig voor waar kunnen aannemen maar bij dit statement zet ik toch een groot vraagteken om niet te spreken van onzin. In het buizentijdperk kon men niet terugvallen op SS amps en werden de stations en voetbalvelden ook voorzien van audio. Jaja, lijnversterkers dat weet ik wel maar het gaat hier niet om honderden meters. De speakerkabel heeft een zekere inductie wat nadelige effecten heeft op zeer lage frequentie's maar voor 20m, nee en zeker niet op de levensduur van de amp. Ik heb ook nog nooit een waarschuwing in een manual gezien over de maximale lengte van de kabel. Vraag eens aan de uber guru of hij dat ook kan onderbouwen. Ik ben erg benieuwd en altijd bereid om te leren.

Frans.

iWishmaster
15 augustus 2011, 09:44
Even tussendoor: over het algemeen wordt aangenomen dat dikker beter is voor speakerkabels. Ik heb ooit een cursus gehad van een buizengoeroe die een onderzoek van een natuurkundige aanhaalde. Die man had aangetoond dat hoge frequenties en lage frequenties op andere snelheden door kabel 'reizen' en dat dit effect bij dikkere kabels meer aanwezig was. Dit verschijnsel was gerelateerd aan het skin effect dat bij hoge frequenties optreedt. Tevens had hij aangetoond dat de verschillen in theorie voor mensen hoorbaar zijn. Lange dikke kabels zouden een 'modderig' en minder gedefineerd geluid kunnen veroorzaken.

Jammer dat ik de naam van de onderzoeken en de titel van het onderzoek vergeten ben, anders had ik het op kunnen zoeken :chicken:. Ik ben skeptisch tegenover het onderzoek moet ik eerlijk zeggen, maar het is het 'food for thought' zullen we maar zeggen.

macwilliams
15 augustus 2011, 10:01
Hoeveel weerstand heeft een kabel van 20 meter eigenlijk bij een diameter van:

1: 0,75mm kwadraat?
2: 1,50mm kwadraat?
3: 2,50mm kwadraat?

En worden die waardes nog beïnvloed door bijvoorbeeld het vermogen dat er op word losgelaten? Zeg maar een doorsnee 100watt buizen amp met een schaal verdeling van 0 tm 10 elke stap het vermogen linear zou zijn gestegen.

Natuurlijk zijn er meer invloeden maar even aangenomen dat deze (ook al kan dat niet) ideaal zijn en gelijk blijven.

cluseau
15 augustus 2011, 10:02
Die man had aangetoond dat hoge frequenties en lage frequenties op andere snelheden door kabel 'reizen' en dat dit effect bij dikkere kabels meer aanwezig was. Dit verschijnsel was gerelateerd aan het skin effect dat bij hoge frequenties optreedt.


De skin effect theorie is niet uit de lucht gegrepen maar of dat in deze beperkte frequentie range van toepassing is betwijfel ik. Ik heb ook eens gelezen dat bij zenders en radar instalaties koperen buis wordt gebruikt omdat die hoge frequentie's zich toch alleen maar door de mantel van de geleider verplaatsen. Het fijne weet ik hier niet van, misschien is PeeVee hier meer van op de hoogte.

cluseau
15 augustus 2011, 10:15
Hoeveel weerstand heeft een kabel van 20 meter eigenlijk bij een diameter van:


Gejat van wiki

http://www.amps-unlimited.nl/pics/koperdraadtabel.jpg

iWishmaster
15 augustus 2011, 10:17
De skin effect theorie is niet uit de lucht gegrepen maar of dat in deze beperkte frequentie range van toepassing is betwijfel ik. Ik heb ook eens gelezen dat bij zenders en radar instalaties koperen buis wordt gebruikt omdat die hoge frequentie's zich toch alleen maar door de mantel van de geleider verplaatsen. Het fijne weet ik hier niet van, misschien is PeeVee hier meer van op de hoogte.

Het skin effect is net even anders: dat gaat over de weerstand van kabel voor hoge frequenties, dat is bij audio frequenties niet echt interessant. Dit onderzoek ging over de snelheid van de elektronen voor hoge en lage frequenties. Dus niet hetzelfde verschijnsel, maar wel min of meer dezelfde oorzaak (elektronen die zich anders gedragen bij andere frequenties).

cluseau
15 augustus 2011, 10:26
Het skin effect is net even anders: dat gaat over de weerstand van kabel voor hoge frequenties, dat is bij audio frequenties niet echt interessant.

Zie uitleg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect) wiki, niet alles voor lief nemen wat er op internet staat maar het lijkt wel betrouwbaar. Wat mij opviel dat het bij 10kHz toch ook al effect kan hebben.

bass blom
15 augustus 2011, 10:56
interessant.
maar dan.. een kabel bestaat meestal uit een hele zooi (gevlochten) dunne draadjes.
wordt het verhaal dan weer heel anders?

iWishmaster
15 augustus 2011, 12:19
interessant.
maar dan.. een kabel bestaat meestal uit een hele zooi (gevlochten) dunne draadjes.
wordt het verhaal dan weer heel anders?

Top op zekere hoogte wel, maar in welke mate is een complex verhaal waar ik ook niet zoveel kaas van gegeten heb. Ik zou verwachten dat een gevlochten draad zich in principe gedraagd als een massieve draad maar dan met veel 'lucht' ertussen. Zou me er wel eens verder in willen verdiepen. Zal eens een mail sturen naar de cursusgever, wellicht kan hij me de bron van het onderzoek geven.

bass blom
15 augustus 2011, 12:19
in die lucht ertussen willen die electronen niet graag rennen :D

BasHermus
15 augustus 2011, 14:07
Het is weer wel een typische Nederlandstalige Wikipedia pagina (incompleet, slecht/verkeerd vertaald, te kort).

"Daarom is het beter om in HF techniek met holle geleiders te werken."
Het is niet beter, alleen maar goedkoper, omdat je de kern van een dikke (massieve) kabel toch niet gebruikt.
Ik heb trouwens nog nooit een hole kabel gezien voor toepassingen met een hoge frequentie (bv UTP kabels en ander computer spul)

Daar gebruikt men vaak juist gevlochten kabels:
-Voordeel van een dunnen kabel (relatief veel 'skin' per verkante mm doorsnede)
-Lage weerstand omdat je daarvoor de afzonderlijke doorsnedes weer lekker bij elkaar mag optellen.

Dat snelheidsverhaal lijkt me overigens uit zijn verband getrokken. Een elektrisch signaal beweegt zich voort met een snelheid die bijna gelijk is aan die van het licht (ongeveer 300.000 km/seconde).
Dus stel dat het effect heeeeel groot is. Bijvoorbeeld een snelheids reductie tot 80% voor de hoge frequenties (nog maar 240.000 km/seconde) dan is het nog onhoorbaar.
Bij de 20 meter kabel is dat namenlijk maar een verschil van een 17-miljardste seconde (of 0,00033ste van een 20kHz cycle (en ik vermoed dat de meesten onder ons 20kHz al niet kunnnen horen)).

Voor gitaar maakt het trouwens toch niet zo heel veel uit omdat zowel de gemiddelde gitaar versterker, als de gemiddelde gitaar-speaker niet heel doen boven de 15 kHz....

iWishmaster
15 augustus 2011, 14:28
Dat snelheidsverhaal lijkt me overigens uit zijn verband getrokken. Een elektrisch signaal beweegt zich voort met een snelheid die bijna gelijk is aan die van het licht (ongeveer 300.000 km/seconde).
Dus stel dat het effect heeeeel groot is. Bijvoorbeeld een snelheids reductie tot 80% voor de hoge frequenties (nog maar 240.000 km/seconde) dan is het nog onhoorbaar.
Bij de 20 meter kabel is dat namenlijk maar een verschil van een 17-miljardste seconde (of 0,00033ste van een 20kHz cycle (en ik vermoed dat de meesten onder ons 20kHz al niet kunnnen horen)).

Snelheid van elektronen door een metalen geleider is ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid, niet echt bijna gelijk dus. Verder ben ik het je eens dat zelfs bij een enorme afwijking het verschil onhoorbaar moet zijn, maar de beste man had een erg geloofwaardig verhaal, maar het is te lang geleden me te herinneren hoe het precies zat helaas ...

BasHermus
15 augustus 2011, 15:28
Maar de elektronen bewegen zich niet door de kabel (ze blijven zelfs vrijwel op dezelfde plek bij een audio signaal).

Het signaal gaat wel (net even opgezocht) inderdaad met een snelheid van ergens tussen de 50% en 95% (daar heb je gelijk in) van die van het licht (dat is dus minder dan wat ik schreef).
Maar goed, dan deel (of vermenigvuldig) je mijn waardes door/met 2 en is het resultaat nog steeds onhoorbaar.

Die man die het verhaal vertelde zat toch niet toevallig in de kabel-bussiness?
Mijn ervaring is dat het helpt om te weten door wie iemands hypotheek betaald wordt om diens woorden op waarheid te schatten.

iWishmaster
15 augustus 2011, 15:42
Die man die het verhaal vertelde zat toch niet toevallig in de kabel-bussiness?
Mijn ervaring is dat het helpt om te weten door wie iemands hypotheek betaald wordt om diens woorden op waarheid te schatten.

Nee, maar volgens mij wel in de hi-end audio(fiel) business :hide:.

BasHermus
15 augustus 2011, 16:18
Nee, maar volgens mij wel in de hi-end audio(fiel) business

Tja... als er ergens veel onzin verkocht wordt om absurd veel geld te kunnen vragen voor een metertje koperdraad....

Deze link (http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ) hierover is erg leuk.

Speeddemon
15 augustus 2011, 21:32
Zo zouden Monster Cables verschillende koper-windingen gebruiken, zodat lage, midden- en hoge frequenties 'tegelijkertijd aan komen', ipv dat ze op verschillende snelheden door de kabel voortbewegen. Time alignment noemen ze het.

Rrrright...
:stop:

BasHermus
16 augustus 2011, 09:16
Dat onzin verhaal heb ik ook wel eens gehoord.

Oh ja, het feit dat een kabel voor bepaalde frequenties meer weerstand zou hebben dan voor andere heeft geen invloed op de snelheid van het signaal. Dat wordt namenlijk door andere factoren bepaald dan de weerstand.

guitarnijboer
16 augustus 2011, 12:30
Nou, ik vind het eigenlijk helemaal geen onzin om korte kabels te gebruiken. Op de eerste plaats is het niet juist te veronderstellen dat de bandbreedte van een gitaarversterker slechts tot 15Khz gaat.

Jip & Janneke

Je overstuurde gitaargeluid bestaat uit een hele serie frequenties die tegelijkertijd je toon maken. Het is niet alleen maar een sinus van 440Hz die naar je speaker gaat als je op vakje 5 van je hoge e snaar drukt. Bij een overstuurd gitaargeluid zitten daar nog een hele zooi harmonischen boven die samen zorgen voor het overstuurde geluid. Maar dat is nog niet alles: ook de gitaar zelf produceert boventonen (harmonischen) die door de oversturing van de versterker weer eigen harmonischen vormen. Je geluid bevat dus frequenties die je op zichzelf niet direct kunt onderscheiden of horen, maar die wel belangrijk zijn voor de vorm van je totale signaal (toon/sound) Vervolgens zijn er dan ook nog mensen die meer dan 1 snaar tegelijk aanslaan...Het is belangrijk dat al deze signalen allemaal netjes in fase blijven en met heen en terug 40M draad (20M speakerkabel) lukt dat naar mijn idee hoorbaar minder goed.

Dan is er nog de speakerdemping die een stuk slechter wordt door de 40 meter draad.

Geloof het of niet, maar mijn ervaring met lange speakerkabels voor gitaar is dat het geluid rommeliger en minder strak werd.

BasHermus
16 augustus 2011, 13:24
Natuurlijk is het geen onzin om korte kabels te gebruiken (met die term refereerde ik alleen aan het monster cable verhaal).
Hoe korter hoe beter.
Maar niet vanwege faseverschillen, want die zijn er niet (niet binnen het hoorbare spectrum in ieder geval).

En inderdaad, bij een overstuurd geluid (bij clean ook trouwens) zitten er een hoop harmonischen boven.
Alleen de gebruikelijk gitaarspeakers (kijk maar naar die grafiekjes van Celestion en andere fabrikanten) geen helemaal niet zo hoog. De meesten doen helemaal niets meer boven de 20kHz (en waarom zouden ze. Je kunt het tochniet horen). En als de speaker het niet kan weergeven, zul je het ook niet horen.

Dat er bij lange kabels faseverschillen ontstaan tussen hoge en lage frequenties klopt voor digitale signaal toepassingen (dus enkele Mega Herz over lange afstanden (lees honderden meters)).
Een normaal audiosignaal heeft er binnen het hoorbare frequentiebereik geen enkele last van.
Dan heeft de snelheid van het geluid door de lucht (want je speakers staan ver uit elkaar) een veeeeel grotere invloed. Dan hoor je inderdaad fase verschillen tussen je speakers als je er niet sysmetrisch tussen staat, maar dat heeft echt helemaal niets met het signaal in de kabel te maken.
En dan heb ik het nog niet over de invloed van de ruimte op het geluid zodra je in een ruimte zou gaan spelen waar je 20m kabel nodig hebt.

Wel neemt de totale weerstand toe, en bij lage speakerweerstanden (8 Ohm of 4 Ohm) kan dat dus invloed hebben op hoe je versterker daar op reageert. Ik weet echter niet of dat hoorbaar is (ik heb nog nooit geprobeerd of mijn versterkers over een 8 Ohm speaker anders klinken dan over een 16 Ohm of 4 Ohm speaker van hetzelfde model).

iWishmaster
16 augustus 2011, 14:38
Ik heb ook wel eens wat tests op gehoor gedaan met lange kabels van 'goede' en 'slechte' kwaliteit. Ik ben altijd skeptisch, maar meende toch wel echt verschil te horen tussen een monster cable en aldi starterpakket kabel. Met name het 'rommelige' dat guitarnijboer beschrijft herken ik. Dat lijkt me niet door de weerstand te komen.


Oh ja, het feit dat een kabel voor bepaalde frequenties meer weerstand zou hebben dan voor andere heeft geen invloed op de snelheid van het signaal. Dat wordt namenlijk door andere factoren bepaald dan de weerstand.
Dat zeg ik ook nergens, met mijn kennis van natuurkunde is het nog prima hoor.

BasHermus
16 augustus 2011, 15:24
met mijn kennis van natuurkunde is het nog prima hoor
Gelukkig ;)


Voor mij is dat altijd de basis. Als er geen logische natuurkundige (of elektrotechnische) verklaring voor iets bestaat, zijn verschillen meestal van psychoakoestische aard (of onze kennis is nog onvoldoende, maar dat is op het gebied van dataoverdracht door kabels echt niet meer het geval).

Ons gehoor is makkelijker voor de gek te houden dan je zou verwachten...

Plant
16 augustus 2011, 19:33
Dikkere kabel voor speakers (laagohmig) gebruik je bij grote lengte om de verliezen te beperken.
Uit je versterker komt een bepaalde spanning. Die belast je met een lage impedantie (je speaker). Dan loopt er relatief veel stroom. Omdat een kabel een zekere weerstand heeft valt er door die stroom spanning over weg. Spanning is stroom maal weerstand (U=IxR). Als je dus die weerstand R zo laag mogelijk weet te houden is je spanningsverlies over de kabel ook zo laag mogelijk.

Dat is ook de reden waarom we b.v. hoogspanningsmasten in het landschap hebben. Spanning word eerst flink omhoog getransformeerd. Om hetzelfde vermogen over te brengen kan dat bij hoge spanning met een lage stroom. Met een lage stroom door die kilometers lange hoogspanningsleiding heb je weinig spanningsverlies en blijft de hoogspanning aan het uiteinde op niveau. Aan het eind transformeer je het weer omlaag en behoud je zo goed als al je vermogen. Zou men de 230V netspanning zo over kilometers lange kabel sturen, dan heb je een veel lagere spanning aan het uiteinde of moet je hele dikke kabel gebruiken.

We hebben het nu niet over kilometers, dus je zult er gehoormatig niet veel van merken, maar bij 20 meter mag je best 'wat' dikkers gebruiken bij je 100 Watt amp. 2,5mm2 is geen luxe, maar het hoeft echt niks speciaals te zijn.

Speeddemon
16 augustus 2011, 19:44
Ik heb ook wel eens wat tests op gehoor gedaan met lange kabels van 'goede' en 'slechte' kwaliteit. Ik ben altijd skeptisch, maar meende toch wel echt verschil te horen tussen een monster cable en aldi starterpakket kabel. Met name het 'rommelige' dat guitarnijboer beschrijft herken ik. Dat lijkt me niet door de weerstand te komen.

Gitaarkabels of speakerkabels?

Wel effe een flink verschil.

iWishmaster
17 augustus 2011, 09:13
Gitaarkabels of speakerkabels?

Wel effe een flink verschil.

Beide. Voor mijn gevoel werd het bij een lange, slechte kwaliteit speakerkabel wat minder gedefineerd. Bij lange, slechte kwaliteit gitaarkabel wat doffer.

Overigens wil ik niet preken om dan maar dure te kabels te moeten kopen en zeker niet voor honderden euro's. Het verschil is dusdanig marginaal dat niemand behalve jezelf (if at all) het zal horen. Ik heb zelf wel een 'dure' monster cable als speaker kabel, vooral omdat ze oerdegelijk zijn en er levenslang garantie op zit. Verder heb ik 'gewoon' planet waves gitaarkabels, ook omdat het degelijke pluggen zijn en er weer levenslang garantie op zit.

cluseau
17 augustus 2011, 09:18
Bij lange, slechte kwaliteit gitaarkabel wat doffer.

Dit is heel verklaarbaar en komt door de kabel capaciteit. Hoe langer de kabel hoe groter deze parallel capaciteit.

iWishmaster
17 augustus 2011, 09:36
Dit is heel verklaarbaar en komt door de kabel capaciteit. Hoe langer de kabel hoe groter deze parallel capaciteit.

Weet ik, en een goede kwaliteit kabel had er een stuk minder last van. Grotere afstand tussen isolatie en het hart, betere kwaliteit en/of dikker koper voor een lagere weerstand etc.

cluseau
17 augustus 2011, 09:50
Grotere afstand tussen isolatie en het hart.

Leuk voorbeeld: Heb je wel eens gezien toen ze kabels aan het trekken waren voor de kabelTV? Tussen de kasten werd dan zo'n groene dikke kabel van 3cm dik gelegd. Deze kabels hadden als ik mij goed herinner een demping van 3dB/100m bij 300mHz. Ter vergelijking, de dunnere kabel welke de huizen binnenkwam was 12dB/100m. Zoveel maakt de afstand van geleider naar kern dus uit. Deze 3dB kabels hadden lucht als isolatie maar de kern moest natuurlijk wel in het midden blijven. Hiervoor waren in het midden om de zoveel cm schijfjes kunststof geplaatst wat de kabel het uiterlijk gaf van een bamboestok. Zo werd deze dan ook genoemd maar we dwalen af, sorry. Terug naar de gitaarkabels.

guitarkid
17 augustus 2011, 10:40
En misschien geen goede vergelijking: maar ik verzorg de PA voor mijn band, en voor de 3 zang-microfoons die we gebruiken (+ soms nog een paar drum microfoons) gebruik ik altijd 10 tot 30 meter kabels en ik heb nog nooit iets gemerkt dat er door de lengte van de kabel een microfoon anders ging klinken dan met een korte kabel eraan.

Maar een microfoonkabel is geen speakerkabel...! Dus inderdaad geen goede vergelijking. Maar verder ben ik het wel met je eens: als de kabels maar symetrisch zijn is een nog grotere lengte geen enkel probleem. Tenslotte zijn er multikabels van wel tot 100 meter!
Met speakerkabels ligt dat m.i. toch anders, maar daar is al genoeg zinnigs over gezegd in dit topic. Meer dan ik er van snap zelfs... ;)

guitarnijboer
17 augustus 2011, 13:41
En inderdaad, bij een overstuurd geluid (bij clean ook trouwens) zitten er een hoop harmonischen boven.
Alleen de gebruikelijk gitaarspeakers (kijk maar naar die grafiekjes van Celestion en andere fabrikanten) geen helemaal niet zo hoog. De meesten doen helemaal niets meer boven de 20kHz (en waarom zouden ze. Je kunt het tochniet horen). En als de speaker het niet kan weergeven, zul je het ook niet horen.



Tja dat zou je denken, maar toch heb ik gemerkt dat ook niet hoorbare frequenties toch uitmaken voor de klank van je geluid. Volgens deze redenering zou het aansturen van een luidspreker met een 7KHz blokgolf precies het zelfde klinken als het aansturen van de zelfde speaker met een zuivere sinus.

Ik heb hier zelf een Fender versterker waar een tegenkoppel netwerk in de eindtrap zit dat bestaat uit een 0,01uF condensator en 100 ohm weerstand. Een kantelfrequentie rond 150KHz dus. Logisch te veronderstellen dat dit netwerk niets doet voor je geluid en alleen bedoeld is voor het tegen gaan van oscillatie... maar het verwijderen van de condensator geeft wel degelijk klank verschil

DemolitionColorScheme
17 augustus 2011, 13:41
Guys, het is allemaal prima hoor. 10M Klotz Kabel gekocht en 2M Klotz kabel gekocht. Is de 10M niet nodig, pak ik de 2.

BasHermus
17 augustus 2011, 16:34
Prima keus...

Ben benieuwd of er verschil te horen is.