PDA

View Full Version : nieuwe opnames: graag wat respons!



m@rijn
12 augustus 2011, 23:38
Wij hebben vandaag een poging ondernomen om met de groep een paar nummertjes op te nemen. Daar we maar met 1 microfoon, in 1 take de ganse boel hebben opgenomen, moet je geen superkwaliteit verwachten natuurlijk. Maar graag hadden we wat respons gehad op de nummers zelf (niet zozeer op de opnamekwaliteit).

en als ik een voorzetje mag geven: de tempo's zitten niet altijd superstrak...

dit is onze website met onze nummers op de voorpagina:
http://vi.be/goldendrop

alvast bedankt voor het luisteren!

Duhsjaak
13 augustus 2011, 09:49
Hi
John Cougar Mellencamp (waar ik nog al gek op ben/was) maakte een aantal prachtige platen, waarna hij het zicht op zijn muziek gaandeweg een beetje kwijtraakte.

Totdat T Bone Burnett zijn nieuwste kwam produceren en hem vroeg wat hij wilde bereiken. Eenvoud, eerlijkheid, geen trucs.
Waarop TBB 1 microfoon plaatste en JCM uitnodigde een CD op te nemen.

Ik heb geen idee of je die ooit hebt gehoord. Maar de gedachte is duidelijk: Als je wilt weten hoe je band klinkt, zet dan 1 microfoon (twee, als je heel gek wilt doen en iets moderns als stereo wilt doen) ergens in het midden en demp de achterkant.

Jullie zijn dus bij het allermoeilijkste begonnen.

Ik persoonlijk vind het eerste nummer het minste. En daarna bouwt het op.
Heel apart!

Het door jou gehoorde probleem met het tempo kan twee oorzaken hebben:
- jullie drummert 'ken er geen tering van' - zeggen ze dan in Amsterdam (of)
- jullie onderlinge samenhang en communicatie laat te wensen over

Voorlopig gok ik op het laatste. Lijkt me logisch. Een drummer staat waterpas als ie uit twee mondhoeken kwijlt. Daarna is alles meegenomen.

Oplossing: Meer samen muziek maken en geduldig naar elkaar kijken.
Dan kijken kun je bevorderen door een paar mooie meiden in de band te nemen of met je eigen band in een cirkel te gaan staan. Ook in oefensessies gaan veel groepen in stage opstelling (alle billen dezelfde kant op) terwijl je dan minder van elkaar ziet.

In een cirkel dus.
Dan zie je dat de drummer of de bassist een beweging inzet en kun je daarop anticiperen.
Als je dan ook nog met je voet voor jezelf en voor elkaar de maat tapt, gaat alles een stuk met minder wringen.

Ik zou eens proberen een stuk of twee/drie liedjes op deze manier aan te pakken en je zult zien dat het je dan nog meer plezier geeft ook.

Je post dit als nieuwe opnamen. Heb je de oude niet gepost of heb ik niet goed gezocht?

Keep on keepin' on!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
13 augustus 2011, 11:19
Als ik met de oren van een A&R manager luister hoef ik je alleen maar te vertellen waarom ik jullie niet zou tekenen:

Saai. Geen zangmelodie het maar murmelt een beetje met de akkoorden mee. Ook voor de rest is nergens een briljante inval te ontdekken, het is vlak en te gezichtsloos zowel op compositie als op uitvoering. Maar het is typisch een beginnend bandje, het kan nog alle kanten op.

m@rijn
13 augustus 2011, 12:58
@ Duhsjaak:

We spelen idd in een cirkelformatie. Het probleem doet zich vooral voor bij opbouwende stukken, daar wil het tempo wel eens de hoogte in gaan. De drummer speelt ondertussen met een metronoom, hopelijk brengt dit de oplossing. Maar misschien dat de communicatie inderdaad ook beter kan, ik zal er de volgende repetitie in elk geval eens extra op proberen te letten.

JCM kende ik niet van naam, maar zijn liedjes komen me wel bekend voor. Wat wij ook trachten na te streven, is een pure, eerlijke sound.

Opmerkelijk dat je het eerste nummer het minste vindt, velen vinden dit vaak het beste nummer. Maar smaken verschillen uiteraard (en maar goed ook).

en over de nieuwe opnames: de oude waren hier wel gepost, maar dat was op dezelfde site als nu, dus deze zijn inmiddels vervangen.

bedankt om de tijd te nemen om even te luisteren, heel bruikbare comment!

edit: dit is de link naar de vorige thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145135-Golden-Drop-Nieuwe-Opname&highlight=golden+drop. Het JCM verhaal komt me bekend voor ;)

@ Pepe

Ik kan je wel volgen wat betreft de zanglijnen. Die volgen inderdaad vaak de akkoorden. Het is in elk geval iets om rekening mee te houden, idd. Bedankt voor de comment :)

Duhsjaak
13 augustus 2011, 14:16
Hi
Ik ben het overigens met Pepe eens. Ondanks dat ook hij Amsterdammer is, is hij een stuk directer.

Ik heb geprobeerd te sonderen waarbij het mis zou kunnen gaan en suggesties mee te geven hoe je het totaal geluid zou kunnen verbeteren. En ook bij nog-eens-extra beluisteren blijf ik het idee hebben dat jullie wel als personen spelen, maar te weinig als band.

Boven alles is het belangrijk om de lol niet uit het oog te verliezen. Want dan stoppen jullie en is de kans verkeken om het allemaal nog te verbeteren. En dat dat moet gebeuren is buiten kijf.

Ik ben het met Pepe eens dat het (zoals het nu klinkt) niet erg aantrekkelijk en dynamisch is. Da's serieus een punt van aandacht!

Wat ik wel een punt vind op dit forum, dat gasten die mij het gevoel geven dat ik zwaar in de zeik word genomen, meer respons krijgen dan mensen die gewoon hun best doen en er nog niet zijn. Dus wat dat betreft is een positieve houding toch wel een beetje op zijn plaats. Er is ruimte voor verbetering.

En morgen zeikt het van de regen, dus alle tijd om aan het werk te gaan.

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
13 augustus 2011, 15:53
Wat altijd goed werkt is eens 1 nummer op te nemen en dat van alle kanten te bekijken. In feite wat een producer doet. Dingen uitproberen, uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, de tekst onder de loep nemen, de compositie en arrangementen. Wees vooral kritisch.

Ik ben Beatle fan en heb kilometers materiaal van ze. Ze nemen rustig 30 takes op voor een goed intro. Hetzelfde nummer hoor je met verschillende instrumenten, proberen koortjes uit, gooien teksten om, dezelfde solo's van Harrison of Mccartney... en alles onder het nom, whatever sounds good en feels good.

Een nummer als Glas Union lijkt zo in elkaar gezet maar het is weken smeden en smeden. Een nummer als Real Love heeft er 25 jaar over gedaan om zijn vorm te vinden.

Het is goed om op te nemen, niet als weerslag wat je al kan maar om dingen beter te maken. Laat elke noot zijn plek verdienen.

Duhsjaak
14 augustus 2011, 00:04
Hi
@Pepe
Leuk dat je je inspiratie haalt uit de Beatles.
Voor mij golden de Beatles als ijkpunt van hoe ik niet wilde klinken, en dan met uitzondering van Rubber Soul en Revolver. Die vond ik prachtig, maar gelijk er na zijn zij mij weer kwijt geraakt.

Jij haalt dus je inspriratie uit de Beatles en ik juist uit de tegenbeweging. En 40 jaar na dato leidt dat tot de zelfde ethische uitgangspunten en een andere benadering. Heel leuk en heel verrassend.

Proberen en opnemen, zo simpel mogelijk, zodat je goed kunt horen wat de groepsdynamiek oplevert.
En dan nog maar eens en kijken wat je ervan kunt leren.

Als je speelt ben je daar dus mee bezig. Terug luisteren is hetzelfde als een schilder die een stapje terug doet en afstand neemt van zijn werk.

Ik heb de moed nog lang niet opgegeven voor dit team, Als ze de moeite willen nemen te gaan opereren als een team, tenminste.....

@TS
Ik hoop dat jullie niet opgeven. Er zijn goede bands op smallere basis gefundeerd dan een uit de klauwen gelopen jam sessie.

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
14 augustus 2011, 03:33
Precies, afstand nemen van je werk om van een afstand te beschouwen en de grotere context te zien.
Vroeger als ik schilderde laste ik een rookpauze in, dan ging ik op een bank wat zitten lezen en keek af en toe naar het doek en na 10 minuten wist je ineens waar die lijnen naar toe moesten.
Sinds ik niet meer rook ga ik een eindje lopen, voor designen werkt 't hetzelfde, met je neus uit de pixels en terug naar het concept.
Muziek maken met een collectief is veel lastiger wat dat betreft. Net zo wendbaar als een vrachtschip, dan spelen er ego's mee en is tactiek geboden.
Ik ben verder niet zo tactisch maar goed, ik werk er ook aan.;)

Duhsjaak
14 augustus 2011, 09:23
Precies, afstand nemen van je werk om van een afstand te beschouwen en de grotere context te zien.
Vroeger als ik schilderde laste ik een rookpauze in, dan ging ik op een bank wat zitten lezen en keek af en toe naar het doek en na 10 minuten wist je ineens waar die lijnen naar toe moesten.
Sinds ik niet meer rook ga ik een eindje lopen, voor designen werkt 't hetzelfde, met je neus uit de pixels en terug naar het concept.
Muziek maken met een collectief is veel lastiger wat dat betreft. Net zo wendbaar als een vrachtschip, dan spelen er ego's mee en is tactiek geboden.
Ik ben verder niet zo tactisch maar goed, ik werk er ook aan.;)

Hi
@Pepe
Ik denk dat we moeten uitkijken dat dit geen chique discussie van twee beschaafde heren wordt natuurlijk, maar ik wil toch nog even een opmerking maken.

Je bent wat directer dan ik. Maar ik vind dat je het altijd to the point en beschaafd houdt. Ik zou effe niet weten waar jij aan zou moeten werken op dat punt.

Sinds in B het weerstation in Ukkel is opgeheven weet ik niet precies wat er voor vandaag wordt voorspeld. Te oordelen aan de voorspelling in NL zal het niet veel beter zijn dan wat wij krijgen. (Er wordt wel meer afgeschaft in B, zoals de parlementaire democratie, of ben ik verkeerd voorgelicht?)

De mannen kunnen dus gewoon aan de bak vandaag.

En ik hoop dat je mij eens wilt bijpraten over je desginwerk. Ik ben daarin erg geinteresseerd.

Fijne zondag allen!

Vriendelijke groet, Gus

bass blom
14 augustus 2011, 09:55
heb dan ook maar eens geluisterd..

het komt me vrij futloos over, maar dat kan tegenwoordig ook iets van een stijl zijn :D ik hoor/zie steeds vaker bandjes die staan te spelen met een houding van; sorry dat we hier staan / het zal ons wat bommen of jullie er niks aan vinden.. :chicken:

het loopje in het eerste nummer viel me meteen op, naast dat het geript lijkt loopt het niet soepel, wat houterig. zenuwen omdat er opgenomen werd?
ik mis het vuur, de passie, geiligheid en puntigheid.

Harald
15 augustus 2011, 09:19
Moet gelijk aan Joe Jackson (eerste platen) en Fisher Z denken. Maar kan de vinger er niet op leggen waarom ik die geweldig vind, en hier de nummers niet uitluister. De opname, daar is best doorheen te luisteren, dat is het probleem niet. De zang is een deel ervan, en dat is natuurlijk ook een stukje smaak. Zowel Joe Jackson als de zanger van Fisher Z hadden ook eerder markante, dan goede stemmen.

Ik denk dat ik het grotendeels eens ben met Pepe. Zeker qua spel kan het op zich helemaal goed komen. Nu nog een paar goede ideeën, riffs, hooks.

m@rijn
15 augustus 2011, 09:52
@ bass blom:

Ik denk dat het vuur/passie er automatisch wel meer bij komt als we live optreden. Nu is het altijd wel een beetje een gespannen sfeer wanneer we gaan opnemen. Maar er kan altijd nog aan gewerkt worden natuurlijk, daar heb je wel gelijk in.
Wat de riff van het eerste nummer betreft: deze is bij mijn weten allerminst geript, of tzou in elk geval heel onbewust moeten zijn.

@ Harald:

Goed dat je zo eerlijk bent om te zeggen dat je de opnames niet hebt uitgeluisterd, maar bij Back home en Lost Dog komen de 'ideeën' op het laatst. Dus ik weet niet of je die delen nog hebt beluisterd ;)

Harald
15 augustus 2011, 11:11
Probleem is dat je me dan al kwijt bent. Dat is het risico van hooks en lekkere stukken tot het eind bewaren. Probeer je je nummer te slijten aan iemand die veel demo's beluisterd, dan ben je ze ook kwijt als je niet binnen een heel korte tijd met iets pakkends komt.

Wat betreft gespannen bij opnemen. Ken het wel, dan wil je echt geen fouten maken, waardoor je juist gaat inhouden. Resultaat is dan vaak een partij die niet slecht is, maar simpelweg ook niet goed.

Zeker als je in de oefenruimte staat, en niet elke minuut dik geld kost gewoon achterwege laten. Feitelijk is het best een onlogische gedachte. Live moet het in één keer goed, in de studio doe je het gewoon opnieuw als het fout gaat. Eigenlijk zou je dus in de studio meer moeten durven. Nu vind ik zelf het meestal niet zo'n probleem om iets vaker te spelen, maar bij veel mensen is het na een keer of 3 ,4 proberen echt op. Dan slaat het even dood. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Dit soort muziek (net als de meeste muziek) gaat meer om energie/emotie dan om perfectie. Nodig de volgende keer anders gewoon wat vrienden uit, en speel alsof je een optreden doet.