PDA

View Full Version : Speakerkast zelf bouwen. Waar vind ik de benodigde informatie?



aaronstonebeat
12 augustus 2011, 20:06
Mijn zoon heeft het in zijn hoofd gezet om zelf een luidsprekerkast te bouwen, voor basgitaar. Hij heeft al een paar luidsprekers. Uiteraard heeft hij mijn hulp ingeroepen maar ik ben lang geen luidspreker-expert. Ik weet dat kastinhouden belangrijk zijn in relatie tot de gebruikte luidsprekers, ik weet wat impedantie is, ik ken de principes van scheidingsfilters, ik weet dat er basreflexsystemen zijn met poorten en pijpen met specifieke maten etc. Maar het is me tot dusver niet gelukt goed bruikbare informatie te vinden op basis waarvan we een ontwerp kunnen maken.

Toen ik een paar jaar geleden gitaren wilde gaan maken, is het me met goed zoeken gelukt alles wat ik moest weten op het internet te vinden. Ik weet graag het naadje van de kous voor ik ergens aan begin.

Weet iemand een goed beginpunt voor deze zoektocht? Of misschien een goed boek?
Onze dank zal groot zijn.

nico verduin
13 augustus 2011, 08:20
Is dit wat ? http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/180710-thiele-guitar-cab-vs-ported-guitar-cab.html

aaronstonebeat
13 augustus 2011, 20:02
Dank je Nico. In eerste instantie dacht ik van niet maar het heeft me weer aan het zoeken gezet en uiteindelijk vond ik een site met bijna dezelfde naam.
Oa allerlei calculators (http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/Box/) waarmee ik wel iets kan, denk ik, als ik me nog wat verder in de materie verdiep.

bass blom
13 augustus 2011, 20:14
vaag die calculators.. als je dat volgt ga je een kast met mega volume maken.
en dan denk je, huh? en als ik een 412 kast wil dan? :chicken:

aaronstonebeat
13 augustus 2011, 20:20
Nou ja, het is voor mij nogal onontgonnen terrein. Hier ben ik voor het eerst wat concreet meetbare dingen tegengekomen. Eerst de luidsprekers die we hebben maar eens onder de loep leggen en kijken waarop ik uitkom.

bass blom
13 augustus 2011, 20:22
ik ging een basbox bouwen, kocht een 15 inch eminence en volgens hun calculator moest die kast ruim 3/4 kuub worden, vond ik wat veel :D
heb dus naar eigen natte vinger idee aangepast en het ding pompt lekker.

aaronstonebeat
13 augustus 2011, 20:35
Het moet wel een beetje praktisch blijven natuurlijk. Alhoewel het mijn zoon niet uit zou maken, denk ik; hij zit nog in de groter-is-beter-leeftijd.

Maar ik vind het ook gewoon wel een leuk studieproject voor mezelf; ik ga vast weer van alles opsteken over resonantiefrequenties, Q etc.
Toch vind ik het voor het bouwen van een gitaar nog steeds veel makkelijker om aan relevante informatie te komen; een zeker mysterie is het luidsprekerwereldje niet vreemd.

bass blom
13 augustus 2011, 20:53
zeker, bij gitaarbouw staat veel meer vast :D

kassie
13 augustus 2011, 21:05
Maar ik vind het ook gewoon wel een leuk studieproject voor mezelf; ik ga vast weer van alles opsteken over resonantiefrequenties, Q etc.
Toch vind ik het voor het bouwen van een gitaar nog steeds veel makkelijker om aan relevante informatie te komen; een zeker mysterie is het luidsprekerwereldje niet vreemd.

Inderdaad, heb zelf eens de eminence site doorgespit, maar veel verder dan resonantie grafieken kom ik ook niet. Tja, dan zal je er wel wat verstand van moeten hebben wil je het goed kunnen duiden. En dan zijn de maten vaak nog in 'inches'.

Ik heb zelf een Tiele plan van het net geplukt. Zoek eens op Google, "Thiele TL806 PDF". Dat is een 1x12 bouwplan met de adequate maten voor een 1x12, inclusief baspoort. De kast is wel bedoeld voor een Electrovoice 12L, of naverwante speaker. Anders zou je ook tubetown.de kunnen raadplegen, en daar de maten 'van een door je zoon goedbevonden kast' kunnen gebruiken. Je zou anders ook eens kunnen zoeken naar de basspeakers die je zoon heeft, en kijken of daar speciale kasten voor gebouwd zijn.

Succes.

aaronstonebeat
13 augustus 2011, 21:33
Die Thiele had ik al gevonden via de link van Nico. Evengoed bedankt.

Ik heb hier nog een redelijke diversiteit aan speakers liggen; op een aantal staat zelfs vermogen en impedantie aangeduid. Nu heb ik ook RLC-meter; ik kan dus inducties van spoelen meten bij 250 Hz en aan de hand daarvan de impedantie uitrekenen. Op een hoop van die speakers staat 8 Ohm maar als ik afga op de gemeten inductie komt geen enkele van de exemplaren aan die 8 Ohm bij dezelfde frequentie.
Wat dat betreft, ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat bij de impedantie van een speaker wordt aangegeven bij welke frequentie dat is. Vooralsnog heb ik het gevoel in een moeras te zitten.

nico verduin
13 augustus 2011, 22:59
ooit heeft er op het internet een programma (rond 2005) waarmee je een tekening kreeg van de box. Vervolgens kon je spelen met de ports (diameter en diepte) en kon je het frequentie gedrag simuleren. Ijzersterk programma. Toen nog freeware. Zal wel niet meer zo zijn ......

aaronstonebeat
13 augustus 2011, 23:32
ooit heeft er op het internet een programma (rond 2005) waarmee je een tekening kreeg van de box. Vervolgens kon je spelen met de ports (diameter en diepte) en kon je het frequentie gedrag simuleren. Ijzersterk programma. Toen nog freeware. Zal wel niet meer zo zijn ......

Bummer ;)
Zou het internet aan het 'opdrogen' zijn op het gebied van algemene ontwikkeling?
Waar het gaat om algemene wis- en natuurkunde tot op hoog niveau heb ik deze ervaring niet. Als het gaat om de ins en outs van gitaarelementen is het ook weer moeilijker om goede concrete en bruikbare informatie te vinden; maar op dat gebied heb ik door eigen praktijk wat meer ervaring.

Luidsprekers in relatie tot kasten is toch meer ingenieurs-wijsheid dan pure wetenschap, theorie in combinatie met praktijkervaring. Misschien is dat een verklaring voor de moeilijke vindbaarheid?

HaroldA
14 augustus 2011, 00:11
Het moet wel een beetje praktisch blijven natuurlijk. Alhoewel het mijn zoon niet uit zou maken, denk ik; hij zit nog in de groter-is-beter-leeftijd.

In dat geval moet je de tekeningen van een Ampeg 8x10" koelkast zien te vinden. Het cabinet bij uitstek voor bassisten met grootheidswaanzin! :ok:

aaronstonebeat
14 augustus 2011, 00:23
De bassist van mijn band heeft ook een Ampeg-installatie; twee luidsprekerkasten en een versterker. Uit collegialiteit sleep ik regelmatig mee met die zooi en dat is me toch zwaar!!!

Klinkt wel heel erg goed.

nico verduin
14 augustus 2011, 10:31
Bummer ;)
Zou het internet aan het 'opdrogen' zijn op het gebied van algemene ontwikkeling?
Waar het gaat om algemene wis- en natuurkunde tot op hoog niveau heb ik deze ervaring niet. Als het gaat om de ins en outs van gitaarelementen is het ook weer moeilijker om goede concrete en bruikbare informatie te vinden; maar op dat gebied heb ik door eigen praktijk wat meer ervaring.

Luidsprekers in relatie tot kasten is toch meer ingenieurs-wijsheid dan pure wetenschap, theorie in combinatie met praktijkervaring. Misschien is dat een verklaring voor de moeilijke vindbaarheid?

Dit zou hem kunnen zijn. Ik kan hem alleen niet draaien (windows 64bits). http://www.audiogrid.com/audio/avi(2).zip (http://www.audiogrid.com/audio/avi%282%29.zip)


Staat op deze site: http://www.audiogrid.com/audio/

En het is een multidisciplinair vak geworden

Edit: Ook een leuke. Staat een G12M in de database. http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Daar staat ook nog een Pro (ook freeware) interessant programma

kassie
14 augustus 2011, 16:47
Op een hoop van die speakers staat 8 Ohm maar als ik afga op de gemeten inductie komt geen enkele van de exemplaren aan die 8 Ohm bij dezelfde frequentie.
Wat dat betreft, ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat bij de impedantie van een speaker wordt aangegeven bij welke frequentie dat is. Vooralsnog heb ik het gevoel in een moeras te zitten.

Doe je nu niet te moeilijk? Zet gewoon een Multimeter in de VDC stand, en meet de inductie. Bij een 8 ohm speaker krijg je ruwweg 6.3v DC. Bij een 4 Ohm iets van 3. En bij 16 ohm ongeveer 13 a 14 vdc.

muziekschuur
14 augustus 2011, 17:06
Neem een bekende speaker (eminence of celestion) en zoek 2x12, 1x15 4x10 etc (commerciele) kasten op en bekijk de maten.
Dat geeft je een startpunt. (In luxe termen, reverse engineering)

Verder is er de latjes methode. Neem 9mm multiplex, bouw je kast en verstevig met latjes zodat je de stijfheid van 18mm multiplex hebt, maar wel de draagbaarheid van een dunne kast.

Er zijn ook regelmatig lege kasten op Marktplaats te vinden, geschikt voor jouw project. Hoef je vaak alleen opnieuw te tolexen, nieuwe grille en voila.

nico verduin
14 augustus 2011, 17:46
Neem een bekende speaker (eminence of celestion) en zoek 2x12, 1x15 4x10 etc (commerciele) kasten op en bekijk de maten.
Dat geeft je een startpunt. (In luxe termen, reverse engineering)

Verder is er de latjes methode. Neem 9mm multiplex, bouw je kast en verstevig met latjes zodat je de stijfheid van 18mm multiplex hebt, maar wel de draagbaarheid van een dunne kast.

Er zijn ook regelmatig lege kasten op Marktplaats te vinden, geschikt voor jouw project. Hoef je vaak alleen opnieuw te tolexen, nieuwe grille en voila.zet die 9mm maar gelijk uit je hoofd. 't is voor een basgitaar. Dus heb je heel veel stijfheid nodig. Tenzij je een flubberkast wilt.
Je hebt eerder kans dat je bij 18mm nog extra moet verstevigen. En het totale vermogen gaat een rol spelen.

muziekschuur
14 augustus 2011, 18:01
Een 1x12 durf ik wel uit 9mm te maken. Een 1x15 of groter niet. Maar alles valt of staat met de manier waarop ie verstevigd is. Als je een 8x10 maakt en je verdeelt hem in 4 compartimenten zou het best kunnen. Bouw je dat van 18mm multiplex dan is hij niet te tillen. Dat zijn dus keuzes.

nico verduin
14 augustus 2011, 18:37
Doe je nu niet te moeilijk? Zet gewoon een Multimeter in de VDC stand, en meet de inductie. Bij een 8 ohm speaker krijg je ruwweg 6.3v DC. Bij een 4 Ohm iets van 3. En bij 16 ohm ongeveer 13 a 14 vdc.Even voor de duidelijkheid:
- Als je een meter op VDC zet, meet je niets. De meter moet je op de Ohms stand zetten en dan meet je de weerstand van het koperdraad (ook wel de DC [gelijkstroom] weerstand). Dit is NIET de inductie van de spreekspoel.
- Voor de impedantie heb je de grafiek nodig. Als voorbeeld bijgaande dataheet : http://www.verelec.com/specsheets/p10r%208%20ohm.pdf

De onderste lijn geeft de impedantie weer bij een specifieke frequentie.
Precies 8 ohm zal hij niet zijn. Vandaar dat hij een nominale impedantie heeft 4, 8 of 16 ohm.

Nosbig43
14 augustus 2011, 22:22
Ik dacht dat de opgegeven speaker-impedantie altijd bij 1kHz werd gemeten,
tenzij anders aangegeven.
Correct me if I'm wrong..
En die is niet exact te meten met een multimeter.

aaronstonebeat
14 augustus 2011, 22:58
Dank voor alle bijdragen tot zover.


Ik dacht dat de opgegeven speaker-impedantie altijd bij 1kHz werd gemeten,
tenzij anders aangegeven.
Correct me if I'm wrong..
En die is niet exact te meten met een multimeter.

Dat van die 1kHz dacht ik ook, zou me voor de hand liggend lijken; maar ik heb geen idee waar ik het vandaan heb.
Impedantie kun je inderdaad niet met een multimeter meten; dat is voor weerstand, stroom en spanning. Ik heb een RLC-metertje en daarmee kan ik capaciteiten en inducties meten; het stuurt een signaaltje van 250 Hz en ik vermoed dat het dan op basis van de reactantie die het ontmoet bij die frequentie de capaciteit of inductie meldt.
En aan de hand van de inductie (plus de ohmse weerstand) kun je de impedantie bij verschillende frequenties uitrekenen.

Maar ik heb ook al gezien dat de impedantie van een werkelijke luidspreker allesbehalve lineair verloopt.

bass blom
14 augustus 2011, 23:29
Maar ik heb ook al gezien dat de impedantie van een werkelijke luidspreker allesbehalve lineair verloopt.

kijk en daar is weer eens een sterk punt om mee te nemen als men mismatchen gaat :ok: