PDA

View Full Version : Decal plakken op hals met onbekende afwerking.



rhcp_schipper
12 augustus 2011, 13:57
Hallo Allemaal,

Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar heb hem niet echt duidelijk kunnen vinden!

Zit met een hals waar ik een decal op wil proberen te maken. Nu weet ik dus niet wat voor een finish deze hals heeft, en welke stappen ik daarom moet ondernemen alvorens de decal te plakken. Heb verder alle decal topics doorgelezen, dus dat word hopelijk geen probleem.

Hier een foto van de hals waar het om gaat:
https://lh5.googleusercontent.com/-oSXTLmB3J2k/TkUUh_MYBcI/AAAAAAAAA4U/WO14kvsJeBk/s640/DSC01330.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-AHd5evTNnC4/TkUUlreLGqI/AAAAAAAAA4c/kOED0QLL6fk/s640/DSC01332.JPG

Voor mijn gevoel is de hals afgewerkt met olie, maar weet dit niet zeker, dus daarom mijn vraag hier. Extra info; Heb de hals een hele tijd gekocht via ebay, heb toen niet gelet welke finish het was. Wijze les voor de volgende keer.

Zal iemand mij verder kunnen helpen?

Bedankt!

barno
12 augustus 2011, 14:52
afwerking maakt niet uit voor een decal, zolang het hou maar geseald is.
Decal kan er gewoon op, daarna enkele laagjes satijn blank derover (in dit geval toch).
Als je dan toch die lak hebt, kan je evengoed eerst een laagje spuiten zodat de decal dus tussen laklagen zit.

rhcp_schipper
12 augustus 2011, 15:01
afwerking maakt niet uit voor een decal, zolang het hou maar geseald is.
Decal kan er gewoon op, daarna enkele laagjes satijn blank derover (in dit geval toch).
Als je dan toch die lak hebt, kan je evengoed eerst een laagje spuiten zodat de decal dus tussen laklagen zit.

Geweldig, bedankt voor de info! Nu moet ik dus alleen nog satijn blanke lak kopen, heb alleen maar gewone blanke lak!

Mr.Fingers
12 augustus 2011, 15:10
met gewone blanke lak gaat ook, maar dan heb je gewoon een meer blinkende afwerking.

Pepe
12 augustus 2011, 15:43
Er hoeft geen lak over natuurlijk, dat deed Fender vroeger ook nooit.

Lak erover kan tricky zijn als je decal niet flinterdun is, dan worden de randjes geaccentueerd, je moet meerdere lagen spuiten die dan weer teruggeschuurd moeten worden en gepolijst met het gevaar voor druipers en door het decal te gaan...

maar het staat wel meer profi, lak erover.

rhcp_schipper
12 augustus 2011, 16:09
Er hoeft geen lak over natuurlijk, dat deed Fender vroeger ook nooit.

Lak erover kan tricky zijn als je decal niet flinterdun is, dan worden de randjes geaccentueerd, je moet meerdere lagen spuiten die dan weer teruggeschuurd moeten worden en gepolijst met het gevaar voor druipers en door het decal te gaan...

maar het staat wel meer profi, lak erover.

De eerste blanke laklaag zit nu op de hals/headstock. Ik ga gewoon proberen, en kijken waar het schip strand.

Ga ik mij eerst verdiepen in het terugschuren en polijsten van de blanke lak, heb ik verder weinig ervaring mee. Heeft iemand misschien een bekrompen beschrijving hiervan?

Pepe
12 augustus 2011, 16:42
Ik zou in dit geval minimaal waterproof schuurpapier 1200 gebruiken maar beter is 2000 en dan licht aaien met veel water tot je met je vingers geen ruwe stukjes meer voelt.
Je kan nat in nat spuiten dwz, half uurtje wachten tussen de lagen, semi laten opdrogen maar wel een paar uur laten drogen voor je gaat schuren. Met een paar lagen heb je wat buffer voor je decal.

You'll be fine

jan jansen
12 augustus 2011, 19:20
Voor mijn gevoel is de hals afgewerkt met olie, maar weet dit niet zeker, dus daarom mijn vraag hier. Extra info; Heb de hals een hele tijd gekocht via ebay, heb toen niet gelet welke finish het was. Wijze les voor de volgende keer.

Zal iemand mij verder kunnen helpen?

Bedankt![/QUOTE]

goed gedaan hoor...ik werk halzen ook af met olie...geen vieze plakkerige lak meer. Periodiek eens inwrijven met een nieuw laagje em je bent weer een tijd verder.
Ook die decal kan je sealen met olie. Ik gebruik danisch oil...even laten drogen,oppoetsen en een nieuw laagje erop...gebeurt niks meer mee.

JJ

rhcp_schipper
12 augustus 2011, 20:04
Decals zitten erop. Eigenlijk net iets te weinig geduld gehad, sommige letters zijn een beetje beschadigd. Nu laten drogen, en dan lakken, lakken en nog een lakken!

Zal foto's posten als het klaar is.

G.G.
12 augustus 2011, 20:26
Let erop dat de decal echt 100% droog is, dus ook onder de decal voordat je gaat lakken (zeker met nitro gaat het echt fout als er nog wat vocht tussen zit.

barno
12 augustus 2011, 20:54
Decals zitten erop. Eigenlijk net iets te weinig geduld gehad, sommige letters zijn een beetje beschadigd. Nu laten drogen, en dan lakken, lakken en nog een lakken!

Zal foto's posten als het klaar is.

Beschadigd?

"Opnieuw beginnen" is een belangrijk adagium in zelfbouw...

G.G.
12 augustus 2011, 21:41
"Opnieuw beginnen" is een belangrijk adagium in zelfbouw...

Precies, Hoe vaak ik iets net weggegooid heb, of weggegeven als oefenobjectje.... ik wil het nieteens weten. Beter in een vroeg stadium opnieuw beginnen dan jaren ergeren aan iets dat verholpen had kunnen zijn.

Ik kan de punten op sommige van mijn gitaren zo aanwijzen. Spijt dat ik iets niet gelijk gefixd had.

Pepe
12 augustus 2011, 22:14
Of zoals Captain Ibanez zei over de mentaliteit destijds bij Fuji Gen Gakki:
if there is a fault...destroy it and start again. This is the masters method..don't even begin to ask why.!

Een van de redenen waarom de Fuji's second to none waren destijds

refused199
12 augustus 2011, 22:19
oplossing voor mooie strakke decals:
http://www.spc.org.uk/tools/microscale.jpg

rhcp_schipper
13 augustus 2011, 01:19
oplossing voor mooie strakke decals:
http://www.spc.org.uk/tools/microscale.jpg

Ik heb het gewoon met een laagje blanke lak gesealed!

Opzich is het resultaat wel goed, alleen een paar letters zijn 'licht' beschadigd! Valt voor mijn gevoel reuze mee.

Decals zijn wel geprint met een inktjet printer, dit omdat ik geen andere printer heb!

rhcp_schipper
22 augustus 2011, 15:42
Hallo Allemaal,

De decals zitten erop, zal spoedig foto's posten, maar nu heb ik een vraagje mbt droogtijden van de lak. De lak die ik gebruik heb is Motip clear varnish. (alkyd)

Ik had eerst besloten om alleen blanke lak te gaan gebruik op de headstock, dit om de decals te sealen. Toen ik de decals erop had zitten, leek het mij toch mooier om de complete hals blank af te lakken. Dit heb ik nu bijna klaar, moet nog een laagje blanke lak, en dan zit het er wel goed op.

Nu was ik alleen erg benieuwd hoe lang moet ik wachten tot ik de hals kan gebruiken? Ik heb de hals van de body gehaald, de spanning eruit gehaald, en hem gespoten. Wanneer is het slim om de hals weer terug te plaatsen, af te stellen, en te bespelen?

rhcp_schipper
23 augustus 2011, 12:46
Iemand enig idee hier over? Ben erg benieuwd hoelang ik nog moet wachten tot ik mijn gitaar weer in elkaar kan zetten.



Hallo Allemaal,

De decals zitten erop, zal spoedig foto's posten, maar nu heb ik een vraagje mbt droogtijden van de lak. De lak die ik gebruik heb is Motip clear varnish. (alkyd)

Ik had eerst besloten om alleen blanke lak te gaan gebruik op de headstock, dit om de decals te sealen. Toen ik de decals erop had zitten, leek het mij toch mooier om de complete hals blank af te lakken. Dit heb ik nu bijna klaar, moet nog een laagje blanke lak, en dan zit het er wel goed op.

Nu was ik alleen erg benieuwd hoe lang moet ik wachten tot ik de hals kan gebruiken? Ik heb de hals van de body gehaald, de spanning eruit gehaald, en hem gespoten. Wanneer is het slim om de hals weer terug te plaatsen, af te stellen, en te bespelen?

barno
23 augustus 2011, 12:53
Je kan 'm al een dag later gebruiken. maar beter is een weekje te wachten, dan heel licht opschuren en polijsten. Hangt ook wat af van hoeveel lagen je erop hebt gezet. Hoe meer lagen, hoe langer je de lak laat uitharden.

rhcp_schipper
23 augustus 2011, 17:57
Je kan 'm al een dag later gebruiken. maar beter is een weekje te wachten, dan heel licht opschuren en polijsten. Hangt ook wat af van hoeveel lagen je erop hebt gezet. Hoe meer lagen, hoe langer je de lak laat uitharden.

Thanks voor de reactie!

Heb er nu 5 lagen opzitten, waarvan de 3 en 4 laag redelijk dikke lagen waren.

Dus om safe te zitten de hals gewoon een weekje(of misschien zelfs langer) laten hangen, en dan pas schuren/polijsten.