PDA

View Full Version : Epiphone EF-500RA NS



INOXROX
12 augustus 2011, 11:20
Epihone EF-500RA NS

Van de week heb ik hierop gespeeld en nu wil ik er meer van weten . Sommige dingen heb ik niet online kunnen vinden , vandaar . En daarbij loopt de zoekfunctie hier steeds op een hoop ....
Is er iemand met ervaring met deze Epi ?

http://img821.imageshack.us/img821/5/dsc00242tl.jpg

Het serienummer helpt me via Guitardater niet verder . Klopt dat ?


http://img69.imageshack.us/img69/2275/dsc00239pn.jpg

Wat ik heb kunnen vinden is dat ie zo'n €750.- nieuw kost .

En dan : nu ik jullie toch aan de lijn heb : kan iemand mij zeggen wat ze nu eigenlijk willen aangeven met 'masterbilt' ? En hebben alleen die een asymetrische headstock ?

Thnx for your help !
Job

Ernest01
12 augustus 2011, 12:11
Masterbilt is de serie. (zoals je ook Les Paul hebt in diverse uitvoeringen)
De headstock is typisch Epiphone. Misschien om onderscheid te maken met de Gibson (?), want Epiphone en Gibson komen uit dezelfde 'koker', als ik mij niet vergis.

INOXROX
12 augustus 2011, 13:34
Bedankt voor je reactie alvast Ernest .

jplm
12 augustus 2011, 20:10
Hallo.

Ik heb min of meer dezelfde, alleen mahonie, die op de foto is palisander. Omdat die van mij er een uit de eerste serie is, heb ik de ontwikkeling van deze modellen een beetje automatisch gevolgd, dus, vanaf dat ze op de markt kwamen.
Grofweg verteld komt het op het volgende neer, voor zover ik heb begrepen: Toen ze werden uitgebracht was het verhaal dat ze exact waren nagebouwd naar de modellen uit de jaren '30 (Masterbilt was vroeger een serie van Epiphone toen het nog een op zichzelf staand merk was, dus geen onderdeel van Gibson, en dus zeker geen B-merk daarvan). Zo heeft de EF500 bijvoorbeeld een dovetail neckverbinding, de juiste nutwidth en brug stringspacing, topkam en zadel van been, massief hout voor, achter en opzij, V-shaped neck enz. enz. Een tijdje na het uitbrengen van die eerste series (die je kunt herkennen aan het hygrometertje wat in de binnenkant van de bijgeleverde koffer zit) las je zo her en der op het internet (ook en vooral in Amerika) dat ze moeilijk of niet te krijgen waren, je weet wel "ze komen volgende week weer binnen", of "ze staan in back-order", van dat soort verhalen. weer later bleek dat de volgende serie iets gedown-graded was, kam en zadel van kunststof, hygrometer zat er niet meer in, e.d. dat soort werk, en daarna heb ik de ontwikkelingen niet meer zo gevolgd.
Voor wat betreft de gitaar: ik ben er best tevreden mee, als je een OM zoekt kun je het slechter treffen, je had toen van die kreten als "exact zoals een Martin uit de jaren '30 voor een fractie van de prijs", maar of dat zo is laat ik maar in het midden, mij persoonlijk maakt dat ook niet meer zoveel uit. Die van mij kostte me destijds (nieuw) 530 euro, en het is dus een gitaar van 530 euro in mijn ogen. Trouwens, ik was een paar jaar geleden op een gitaarbeurs waar een Martin lag van 2500 euro, en de witte binding langs het bovenblad zat er zó slecht tegenaan dat je er met de vingernagel achter bleef hangen. In dat opzicht is de Masterbilt in ek geval óók geen Martin ;).

Groet, Jan.

INOXROX
13 augustus 2011, 05:37
Bedankt voor je reactie Jan . Daar ben ik wijzer van . Ik vond 'm erg lekker spelen en het zag er keurig uit . Een koffer zit er niet bij . Nog 1 vraagje als het mag : dat van die headstock . Heeft alleen de masterbilt series die dat je weet ?
Have a nice weekend !

Job

jplm
13 augustus 2011, 20:24
Hallo.

Voor wat betreft de koffer: voor zover ik weet zat die er standaard bij, of het zou (veel) later veranderd moeten zijn. De koffer was niet van hout, maar van piepschuim, en dat klinkt goedkoper dan ie was, want de wanddikte was zo'n twee, drie centimeter, dus daardoor redelijk stevig en bood een goede bescherming aan de gitaar, en verder zat er in grote gouden (jawél) letters het woord "Masterbilt" op geborduurd. Alles bij elkaar was het veel gitaar voor relatief weinig geld. By the way, dat piepschuim zie je dus niet, van buiten is hij met zwart stof afgewerkt, binnenin is die van mij blauw fluweel, en de gitaar past tot op de milimeter in z'n huisje. Ik weet niet waar hij te koop staat (winkel/particulier) maar mischien loont een beetje aandringen om het ding boven water te krijgen.
Voor wat betreft de headstock: ook weer voor zover het me bijstaat is ook dit weer een kopie van de originele Masterbilt headstock van destijds, ten eerste is hij aan de bovenkant asymetrisch zoals je al zei, maar verder loopt hij van opzij gezien naar boven taps toe, dat maakt de zaak redelijk stijlvol, het lijkt daardoor niet zo'n lompe plaat hout, en tot slot zit er dan die parelmoer "haarspeld" op, ook wel aardig om te zien.

Groet, Jan.

INOXROX
14 augustus 2011, 07:42
Heel erg bedankt , Jan . Hij staat bij een winkel voor €429.- . Zonder koffer dus . Daar had ik al naar gevraagd toen ik de eerste keer ging kijken ; voordat ik van jou had gehoord , dus .

Maar eens kijken voor welke prijs ik 'm zou kunnen scoren . Die headstock - met al z'n bijzonderheden - vind ik ook heel mooi ...
Bedankt !
Job

zeppo
20 september 2011, 01:51
Even een nieuwgierige vraag: ik heb zelf een Masterbilt van Epiphone: een AJ-500 RE (advanced Jumbo, met eerste serie electronica)
Niet gehinderd door al te veel kennis en speelervaring m.b.t. akoestische gitaren wil ik wel zeggen dat ik het een 'lekkere' gitaar vind: gemakkelijk bespeelbar en een mooie klank.
Nu zag ik onlangs een andere Masterbilt hangen, 2e hands (EF-500R, geen electronica), en daar wilde ze nog 399 voor hebben, 'want nieuwprijs 799'
Misschien dattie dat ooit kostte, maar ik zag in de Gitarre&Bass da je 'm voor die prijs tegenwoordig al nieuw koopt bij een van de grotere Duitse winkels (ben vergeten of het Musicstore of Thomann is), dus de vraag is: wat is dan een reëele prijs voor een EF-500 R(osewood) uit de eerste serie?

jplm
20 september 2011, 20:03
dus de vraag is: wat is dan een reëele prijs voor een EF-500 R(osewood) uit de eerste serie?

Volgens mij wat jij 'm waard vind. Je moet wel even goed vaststellen of hij ook echt uit die eerste serie is, want zoals ik hierboven al schreef zijn de latere serier nogal wat "uitgekleed". Dus, de koffer hoort erbij (en dan kun je dus aan dat hygrometertje binnenin zien of hij uit de eerste serie is, niet dat dat metertje me zoveel doet, maar het is een goede indicatie voor de eerste serie) en verder dus de topkam en het brugzadel van been (= mat) in plaats van kunststof ( = blinkend), en de hele rest.
Voor wat betreft die prijs: zoals ik schreef kostte die van mij destijds 530, dat was met wat korting eraf omdat ik geen inruil had, dus 399 is misschien redelijk als hij er goed uitziet, compleet met koffer is, en hij vooral in jouw oren goed klinkt en fijn speelt.
Kortom, ik ben van mening, het is weer een zaak van of jij 'm dat waard vind voor die prijs, dus afgezien wat een soortgelijke gitaar nu kost, of wat hij destijds kostte.

Groet, Jan.