PDA

View Full Version : het vraag maar raak topic.



sbms97
12 augustus 2011, 00:49
hallo,

het leek mij een leuk idee om een soort verzamel topic te maken waar je vragen kunt stellen over alles wat met het bouwen van gitaren te maken heeft.

je mag hier de vragen stellen waarvan je geen antwoord hebt kunnen vinden, dus niet gewoon meteen hier vragen, eerst zelf zoeken, als je er dan nog niet uit komt dan pas hier vragen.

als anderen dan een antwoord op hun vraag zoeken kunnen ze ook hier eens kijken.

Pepe
12 augustus 2011, 01:16
Wat is de proper way voor de bevestiging van de arm van een maestro.

aaronstonebeat
12 augustus 2011, 01:27
OK dan.
Als je een element met slechts één draad aansluit aan de signaalkant van het circuit en de andere draad niet-aangesloten laat, geeft het geen signaal maar je hoort het wel brommen, onaanvaardbaar hinderlijk. Hoe verlopen de spanningen in die situatie? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, en heb ook experimenteel vastgesteld dat het een feit is; maar ik heb er nog niet een echt visuele of logische voorstelling van.

Als ik vervolgens de andere zijde van het element ook op de signaalkant van het circuit aansluit, heeft dat geen enkel effect; natuurlijk is er nog steeds geen signaal maar de brom blijft exact hetzelfde.

Ik zie in dat een element een antenne is dat brom en signaal genereert ongeacht of het is aangesloten of niet. Maar dat de brom in beide gevallen wel hoorbaar is verbaast me enigszins, met name in het laatste; ik had eigenlijk verwacht dat er dan op het punt van aansluiting geen potentiaalverschil is maar kennelijk is dat wel het geval.
Wat zie ik hier over het hoofd?

RS-Rik
12 augustus 2011, 01:41
Het is gewoon een soort inductieprincipe denk ik. De electronen in de spoel gaan door electromagnetische signaaltjes van buitenaf (trafo's, beeldschermen, TL buizen) meedoen. Daarvoor is geen gesloten circuit nodig.

Is de brom half aangesloten element wel .minder. dan bij een volledig aangesloten element?




Dan heb ik nog een electrovraagje, als ik een pup wil maken en ik wikkel gewoon koperdraad rond een magneet, maakt het dan nog uit waar de noord en zuidpool liggen? Moeten de snaren t.o.v. de magneet op één bepaalde manier vibreren en de spoel op één manier gewikkeld zijn of maakt het niet uit? Ik weet dat Lace Sensors hun spoelen 90 graden gedraaid hebben, dus de snaar trilt over de kopse kant van de spoel. Moet de magneet dan ook draaien? Bij natuurkunde vroegah wist ik nog wel iets van de rechterhandregel zodat je wist waar de electronen hen gingen en waar de lorentzkracht dan tevoorschijn kwam.

Wie legt me uit?

aaronstonebeat
12 augustus 2011, 01:57
Het is gewoon een soort inductieprincipe denk ik. De electronen in de spoel gaan door electromagnetische signaaltjes van buitenaf (trafo's, beeldschermen, TL buizen) meedoen. Daarvoor is geen gesloten circuit nodig.

Is de brom half aangesloten element wel .minder. dan bij een volledig aangesloten element?

Nee. Wat me vooral verbaasde, was dat de brom exact hetzelfde blijft; of het nu met één of twee kanten aan de signaalzijde is verbonden.


Dan heb ik nog een electrovraagje, als ik een pup wil maken en ik wikkel gewoon koperdraad rond een magneet, maakt het dan nog uit waar de noord en zuidpool liggen? Moeten de snaren t.o.v. de magneet op één bepaalde manier vibreren en de spoel op één manier gewikkeld zijn of maakt het niet uit? Ik weet dat Lace Sensors hun spoelen 90 graden gedraaid hebben, dus de snaar trilt over de kopse kant van de spoel. Moet de magneet dan ook draaien? Bij natuurkunde vroegah wist ik nog wel iets van de rechterhandregel zodat je wist waar de electronen hen gingen en waar de lorentzkracht dan tevoorschijn kwam.

Wie legt me uit?

Als je maar één element hebt, maakt het niet uit in welke richting je het aansluit of in welke richting de magneten staan; dat wordt pas een punt als er meerder elementen (spoelen) in het spel zijn.

Die platliggende elementen hebben ook 'pole pieces' die het magnetisch veld in de richting van de snaren dirigeren. Ze hebben dan een T-vorm en de magneten liggen inderdaad op hun kant; eigenlijk niet anders dan bij elke humbucker of P90.
De magnetische veldlijnen moeten evenwijdig aan de as van de spoel lopen, anders gaat het verhaal van inductie niet op.

ernieman
12 augustus 2011, 10:45
hallo,

het leek mij een leuk idee om een soort verzamel topic te maken waar je vragen kunt stellen over alles wat met het bouwen van gitaren te maken heeft.

je mag hier de vragen stellen waarvan je geen antwoord hebt kunnen vinden, dus niet gewoon meteen hier vragen, eerst zelf zoeken, als je er dan nog niet uit komt dan pas hier vragen.

als anderen dan een antwoord op hun vraag zoeken kunnen ze ook hier eens kijken.

Een leuk idee, maar mods-inziens een beetje hopeloos. Dit gaat een allegaartje worden waar het op het laatst niet meer duidelijk is welk antwoord waar bij hoort.
Ik zeg, gewoon 1 vraagsteller per topic.
Via de zoekfunctie kun je ook gewoon in het zelfbouw-forum alleen zoeken.
Vraag van Aaron wordt nog afgewerkt, daarna graag een nieuw topic.

Succes!

Kipnugget
12 augustus 2011, 12:43
Een leuk idee, maar mods-inziens een beetje hopeloos. Dit gaat een allegaartje worden waar het op het laatst niet meer duidelijk is welk antwoord waar bij hoort.
Ik zeg, gewoon 1 vraagsteller per topic.
Via de zoekfunctie kun je ook gewoon in het zelfbouw-forum alleen zoeken.
Vraag van Aaron wordt nog afgewerkt, daarna graag een nieuw topic.

Succes!

Dit topic lijkt mij anders een prima idee; op het Basgitaar-forum is er het Snelle Vraagjes-Topic (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=21826&st=0&sk=t&sd=a) voor mensen met een korte/kleine vraag waar je niet echt een apart topic voor wilt openen. Waarom zouden we dat hier niet hebben?;)

ernieman
12 augustus 2011, 12:47
Natuurlijk is het een prima idee. We zullen zien hoe een lang leven het is toebediend ;).

barno
12 augustus 2011, 12:47
Ik denk dat ik het eens ben met ernieman. Dit soort topics werken op gitaarnet minder goed, zakken vlug weg en worden dan bijna niet gebruikt na een tijd. Een apart topic met duidelijke titel rendeert beter, ook ifv zoekopdrachten.

Ike57
12 augustus 2011, 12:49
Dit topic lijkt mij anders een prima idee; op het Basgitaar-forum is er het Snelle Vraagjes-Topic (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=21826&st=0&sk=t&sd=a) voor mensen met een korte/kleine vraag waar je niet echt een apart topic voor wilt openen. Waarom zouden we dat hier niet hebben?;)

Ik ben het met ernieman eens. Dit soort topics heeft de neiging om erg groot te worden en op het laatst is er niks meer terug te vinden. Kijk maar eens naar het "Lak Faq". Door de grootte is het praktisch onbegonnen werk om er iets in op te zoeken.

Een apart topic per onderwerp is wat mij betreft veel overzichtelijker.

Aanvulling: Barno maaide mij het gras al voor de voeten weg met zijn antwoord :)

ernieman
12 augustus 2011, 12:49
... Dit soort topics werken op gitaarnet minder goed, zakken vlug weg en worden dan bijna niet gebruikt na een tijd. Een apart topic met duidelijke titel rendeert beter, ook ifv zoekopdrachten.
Dat is precies waar ik op doelde met "een lang leven".
Behoeft geen slotje, dit lost zichzelf wel op (ten goed of ten minder goede).

Pepe
12 augustus 2011, 14:38
Wat is de proper way voor de bevestiging van de arm van een maestro.


Goed, dan hou ik het wel in leven hoor :seriousf:

bass blom
12 augustus 2011, 14:39
Goed, dan hou ik het wel in leven hoor :seriousf:

iets met leer en rubber en kettingen?

Pepe
12 augustus 2011, 15:11
Ik snap Bass dat waar het hart van vol is.. maar nee...
Als ik ipv Maestro Vibrola zeg maak ik het er niet veel beter op he...:seriousf:

bass blom
12 augustus 2011, 15:17
vibrola triggert weer andere gedachten ja :D

barno
12 augustus 2011, 15:27
in Vlaanderen hanteert men het begrip "ouwe vetzakken" :)
damn, nu ben ik er zelf ook een

Pepe
12 augustus 2011, 15:36
msja..

als ik "Wat is de proper way voor de bevestiging van de arm van een ouwe vetzak" vraag dan heb ik het idee dat ik daar niet het antwoord op krijg wat ik zoek.

bass blom
12 augustus 2011, 15:40
er heeft er net een bevestigd

Pepe
12 augustus 2011, 15:46
Ik verwacht een antwoord waarin schroeven, bushings en moeren de hoofdrol spelen.
Makkelijker kunnen we het niet maken en leuker al helemaal niet :D

bass blom
12 augustus 2011, 15:54
maar ik kan me niet voorstellen dat jij zoiets niet weet :stop:

Pepe
12 augustus 2011, 16:28
Den Maestro Vibrola moet je natuurlijk vooral niet gebruiken maar dat daargelaten, ik heb een repro armpje en dat slingert dat het een lieve lust is. De schroef is te kort om hem van onderen vast te maken maar stel dat ik een langere schroef gebruik, dan nog zal het niet goed werken, bij het minste of geringste zal het moertje speling oplopen wat alleen maar erger gaat worden.

Mijn logica zegt mij dat het gebruik van 2 bushings de oplossing zal zijn maar dat schud ik gewoon uit mijn mouw natuurlijk. Het zou mooi zijn als daar door anderen ook over is nagedacht. Bovendien, hoe kom ik aan een 2e bushing? De eerste doormidden zagen lijkt het meest voor de hand liggende...

RS-Rik
13 augustus 2011, 02:56
Lekker is dat, iemand opent een topic met een doel, en dan gaan een mod en wat anderen 4/5e van het geheel vol brollen en brallen over de filosofie erachter + spam

Pepe
13 augustus 2011, 10:52
He, eindelijk iemand die ons serieus neemt!

Gezellig. Doe er ook een schepje bovenop zou ik zeggen :seriousf:

Kipnugget
16 augustus 2011, 23:05
Nou om het topic dan op gang te helpen heb ik een vraagje over frezen.
Ik heb net een bovenfrees gekocht, maar moet er nog een kopieerfreesje bij hebben (met de lager aan de bovenkant!). Bij de kluswinkel in het dorp was er alleen eentje van 12mm te vinden, die dan nog moest worden besteld (met een prijskaartje van 40,-).

De vraag is: wat voor freesbitjes gebruiken jullie en waar hebben jullie ze vandaan?

pim raaijmakers
16 augustus 2011, 23:23
die van mij heb ik hier vandaan...http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000020&lang=NL

oigun
17 augustus 2011, 00:02
OK van mij ook een vraag...
Waar kan ik rode en blauwe binding krijgen/vinden/kopen??

barno
17 augustus 2011, 01:06
OK van mij ook een vraag...
Waar kan ik rode en blauwe binding krijgen/vinden/kopen??

nergens, en maar goed ook :)


zelf maken, check es bij zaak die displays maakt, grote lettershopzaken ofzo, hebben vaak plastics of kennen adres van fabrikanten

RS-Rik
17 augustus 2011, 01:54
Tering handig, bindingfrees en kopieerbit met rolletje aan de bovenkant.

oigun
17 augustus 2011, 10:49
nergens, en maar goed ook :)


zelf maken, check es bij zaak die displays maakt, grote lettershopzaken ofzo, hebben vaak plastics of kennen adres van fabrikanten

Hehehe... Sta er ook wat ambivalent tegenover, kan vriezen of dooien zo'n red/white/blue theme.(stupid Americans;))

RS-Rik
17 augustus 2011, 16:02
Mijn zelfmaakpupjes worden een beetje groot.

De bobbin van een normale pup heeft een binnendiameter van een millimeter of 6. hierin zit dat een centimeter of 5 dik koperdraad omheen gewikkeld. Mijn zelfmaakpups bestaan uit een klomp epoxy ter grootte van een humbucker magneetbar (met de magneetbar er IN). Dus dat is zeker 9mm dik. Hieromheen ga ik dan nog eens pupdraad wikkelen. Dat zal dan een millimeter of 3,5 a 4 dik worden. Het wordt dus een lipstickconstructie waarbij de spoel óm de magneetbar zit ipv een magneetbar met polepieces en draad om de polepieces. Een stuk breder "spoeloppervlak" waarover de snaar trilt.


Wat zijn de hiervan te verwachten klankeigenschappen? Zal het überhaupt bruikbaar zijn? Weet iemand met stellige zekerheid (en autoriteit ;p) of het iets wordt?

oigun
17 augustus 2011, 16:30
Gaat wel werken, gold-foils zijn eenzelfde constructie evenals Elementen voor archtops.

RS-Rik
17 augustus 2011, 17:03
http://www.vintagevibesf.com/wp-content/uploads/2011/07/Meteor.jpg


Dus pups die in dit soort gitaren zitten, en in ouwe EKO's en KAY's enzo zijn ook zo breed?
Cool, dat is de 2e keer dat ik een mazzeltje heb met deze bouw. Eerst extragratis mahonie en nu dit.

aaronstonebeat
17 augustus 2011, 17:32
Moeilijk om iets zinvols te zeggen over de te verwachten klankeigenschappen, maar het zal zeker werken. Je hebt een wat breder 'venster' waardoor naar de snaren wordt gekeken/geluisterd.

Gibson bouwde ooit dit, en het werkte ook:

http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/3585/01-es-300.jpg

RS-Rik
18 augustus 2011, 02:00
Nouja ik hou jullie op de hoogte.

RS-Rik
18 augustus 2011, 14:39
Gaan we weer.


Als je een acoustische gitaar maakt of een archtop dan buig je het hout. Maar blijven de interne spanningen gewoon in de gitaar zitten? Ja toch? Het is toch niet zo dat je altijd met warmte werkt of met hete stoom en verdamping de vezels opnieuw vormt?

aaronstonebeat
18 augustus 2011, 15:43
Gaan we weer.


Als je een acoustische gitaar maakt of een archtop dan buig je het hout. Maar blijven de interne spanningen gewoon in de gitaar zitten? Ja toch? Het is toch niet zo dat je altijd met warmte werkt of met hete stoom en verdamping de vezels opnieuw vormt?

Ik heb er maar een heel klein beetje ervaring mee maar als je hout buigt dmv warmte en vocht blijft het daarna uit zich zelf in de nieuwe vorm. Als er dan nog spanningen in het hout zitten, heffen die elkaar klaarblijkelijk op.

RS-Rik
18 augustus 2011, 16:56
Nee maar móet je de zijwanden en evt een archtop bovendek altijd verwarmen? Neen toch?

barno
18 augustus 2011, 17:09
Nee maar móet je de zijwanden en evt een archtop bovendek altijd verwarmen? Neen toch?

ik schat dat de houtvezels door de warmte / vocht soepeler worden. Bepaalde bochten lijken me niet haalbaar zonder warmte. Eens warmte /vocht verdwijnen, verstijven de vezels en blijft het hout in vorm: tot daar mijn boerenverstand.

BLUEWEY
19 augustus 2011, 18:24
Nee maar móet je de zijwanden en evt een archtop bovendek altijd verwarmen? Neen toch?

De zijwanden zijn in eerste instantie gewone rechte plankjes, die dmv warmte en vocht gevormd worden a la barno's story. (volgens mijn boerenverstand..)

En wat archtop betreft; een archtop bovendek kan ook gecarved worden uit een plank. Dwz, dat de plank uitgehold wordt dmv een gecompliceerd proces. Dit zijn dus de solid tops. Bestaan meestal wel uit samen verlijmde delen.
Er zijn ook gelamineerde archtops, die dmv persing gevormd worden. Weet daar het fijne niet van, maar neem aan dat daar ook warmte en vocht bij komt kijken. Heeft oi meer verstand van.

RS-Rik
19 augustus 2011, 20:18
Dus het is niet écht mogelijk om thuis een archtop te bouwen met de persingsmethode? Dat zou met uithollen moeten.

Uithollen is wel te doen denk ik, voor mij in de garage.

Ik denk dat de zijwanden ook wel gewoon te buigen zijn en daarna te fixeren aan het geheel. Zo zie ik het oom bij acoustische zelfbouwers.


Hmmmm, laatst zag ik n plaatje van een archtop met een top uit 5 stroken hout die over een soort "rails" achtige brackets. Ik denk dat dat wel te doen is.. niet? Als je grenen gebruikt en de top niet te dik lijkt me het dat je dat wel zo gemaakt krijgt. Zoiets ga ik denk ik proberen, en dan zien we wel. Een echte carve zoals op een LP of fabrieks-hollowbody is een stuk moeilijker.

http://www.vintagevibesf.com/wp-content/uploads/2010/11/DSC018072.jpg

aaronstonebeat
19 augustus 2011, 20:37
Ik moet het eerste bouwtopic nog tegenkomen waarin voor het buigen van de zijkanten geen buigijzer wordt gebruikt; soms zelf gemaakt uit een tafelpoot en een brander, soms uitgebreide en ingenieuze constructies. Maar er komt altijd hitte en vocht aan te pas.

oigun
19 augustus 2011, 21:06
Dus het is niet écht mogelijk om thuis een archtop te bouwen met de persingsmethode? Dat zou met uithollen moeten.

Uithollen is wel te doen denk ik, voor mij in de garage.

Ik denk dat de zijwanden ook wel gewoon te buigen zijn en daarna te fixeren aan het geheel. Zo zie ik het oom bij acoustische zelfbouwers.


Hmmmm, laatst zag ik n plaatje van een archtop met een top uit 5 stroken hout die over een soort "rails" achtige brackets. Ik denk dat dat wel te doen is.. niet? Als je grenen gebruikt en de top niet te dik lijkt me het dat je dat wel zo gemaakt krijgt. Zoiets ga ik denk ik proberen, en dan zien we wel. Een echte carve zoals op een LP of fabrieks-hollowbody is een stuk moeilijker.

http://www.vintagevibesf.com/wp-content/uploads/2010/11/DSC018072.jpg

Probeer maar! Van uitproberen leer je het meest. Probeer bij een modelbouw winkel of houthandel aan "vliegtuigtriplex" te komen, dit is triplex van 2á3mm dik het is mogelijk dit in verschillende lagen over een mal te lijmen en een heel behoorlijke archtop mee te bouwen. Heeft een vriend van mij ook gedaan.

aaronstonebeat
19 augustus 2011, 21:22
Probeer maar! Van uitproberen leer je het meest. Probeer bij een modelbouw winkel of houthandel aan "vliegtuigtriplex" te komen, dit is triplex van 2á3mm dik het is mogelijk dit in verschillende lagen over een mal te lijmen en een heel behoorlijke archtop mee te bouwen. Heeft een vriend van mij ook gedaan.

Ook de zijkanten?

RS-Rik
19 augustus 2011, 22:06
Dus gewoon n paar laagjes verlijmen? Geen hitte of wat dan ook?


Ik denk, ik denk, ik denk voor de challenge én de wetenschap dat het vliegtuigjestriplex geen écht klankhout is dat ik toch warmte zou willen proberen. Als Thinline geen uitkomst bied. (gewoon mahonie, essen of grenen plaat of tafel schaar ik daar wel onder, triplex blijft triplex. In hoeverre is triplex wat in gewone hollowbodies gebruikt word anders dan goed huis tuin en keuken triplex?)

Ja ik weet t niet.. Daarlijk vind ik m een tikje dof klinken en dan geef ik het gebruik van vliegtuigjestriplex de schuld... meu meu huil huil.


Maarja wie weet is het wel een super vinding. Tering. Als dit forum er nie was zouden er zo veel ideeën en zo veel expertise aan elkaar voorbij gaan. In ieder geval aan mij.

oigun
19 augustus 2011, 22:09
Ook de zijkanten?

Ja twee lagen in een mal verlijmen. Dan is het (redelijk)stabiel.

aaronstonebeat
19 augustus 2011, 22:14
Oigun heeft in ieder geval gelijk met zijn 'probeer maar!'.
Ik heb een aantal hele leuke gitaren gemaakt, massief en semi-hol, van afvalhout uit mijn huis, gevonden en gekregen hout en plaatmateriaal uit de bouwmarkt.

Ah kijk, daar is repliek van Oigun :cheerup:

Ik heb een tijdje terug een zooi 'buigbaar triplex' gekregen; ik wil nog steeds eens proberen daarvan een zijkant te maken.
Mijn ervaring is wel dat je uit de gekste dingen goed klinkende gitaren kunt maken. Daadwerkelijk als zodanig gekwalificeerd 'toonhout' heb ik nog nooit gekocht.

RS-Rik
20 augustus 2011, 00:29
I guess ur right... past ook wel bij de doelgroep want t is n beetje n stoffige kerel die alles gebruikt tot t echt niet meer meekan. Zijn gereedschapskist bestaat uit 1 afgeragde zaag en 1 platte schroevendraaier die hij ook in kruiskoppen steekt. Ik kan me avonden herinneren waarbij er gesalsadanst moest worden en hij maar op de dvd speler bleef rammen omdattie er telkens mee ophield...


Dus ik ga het eens aanzien met triplex of gewoon latjes die ik een beetje langs de rand arrangeer en affrees.


zonder schuldgevoel.. :)