PDA

View Full Version : Vervelend probleem met bending (vraagje over snaarhoogt t.o.v frets)



Fender71
11 augustus 2011, 21:25
Hallo

Ik speel 2 jaar gitaar, ik heb net mn allereerste fender strat gekocht. ze klinkt en blinkt fantastisch en ook mn nwe versterker klinkt schitterend.

Los daarvan, er is 'n probleem dat niet weggaat. Ik had het ook op mn tele..

Als ik ergens bend, ergens op de G snaar, hogerop, dan gebeurt het vaak dat de snaar eronder (de D snaar) onder m'n ringvinger "schiet" (ik bend met mijn wijs- en middelvinger).

Bij snellere bends gebeurt dit frequenter. Zeker als ik m'n kleinste vinger op de B en hoge E plaats voor een country bend.. Als ik bend komt mijn G snaar in contact met de D snaar en schiet deze onder mijn vingertop door. Deze sneller maar kleine beweging maakt steeds een vervelend geluid dat niet weg valt te dempen met m'n rechterhand.

Zijn er hier tips voor? Ik heb iets gelezen over de hoogte van je snaren tegenover de frets.. dit noemt in het engels guitar action. Hoe weet ik of dit goed is afgesteld? Mijn gitaar is nieuw en misschien moet ik m wat aanpassen..

Oranjeaap
11 augustus 2011, 21:28
Er is niet echt een goed of fout met snaarhoogte. Het gaat voornamelijk om persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf gemerkt dat ik hoge frets en gemiddelde snaarhoogte heel fijn vind om te benden. Het is volgens mij wel een feit dat hoe lager de frets, hoe moeilijker te benden

Cinaed666
11 augustus 2011, 21:31
Hallo

Ik speel 2 jaar gitaar, ik heb net mn allereerste fender strat gekocht. ze blinkt fantastisch en ook mn nwe versterker klinkt schitterend.

Los daarvan, er is 'n probleem dat niet weggaat. Ik had het ook op mn tele..

Als ik ergens bend, ergens op de G snaar, hogerop, dan gebeurt het vaak dat de snaar eronder (de D snaar) onder m'n wijsvinger "schiet" (ik bend met mijn wijs- en middelvinger).

Bij snellere bends gebeurt dit frequenter. Zeker als ik m'n kleinste vinger op de B en hoge E plaats voor een country bend.. Als ik bend komt mijn G snaar in contact met de D snaar en schiet deze onder mijn vingertop door. Deze sneller maar kleine beweging maakt steeds een vervelend geluid dat niet weg valt te dempen met m'n rechterhand.

Zijn er hier tips voor? Ik heb iets gelezen over de hoogte van je snaren tegenover de frets.. dit noemt in het engels guitar action. Hoe weet ik of dit goed is afgesteld? Mijn gitaar is nieuw en misschien moet ik m wat aanpassen. Hoe weet ik wanneer dit nodig is en hoe doe ik dit?:???:

Als je geen last hebt van snaren die tegen de frets kletteren is het niet nodig om iets aan de action te doen, volgens mij.
Je kan dit overigens aanpassen door de hoogte van de brug (bij Gibson-achtige modellen toch) te veranderen, of door de truss rod aan te passen, waar ik met mijn pollen van zou afblijven als je niet echt weet wat je doet, je kan je nek ermee onherstelbaar beschadigen.

Hou je gitaar eens schuin, en kijk of de snaren overal op ongeveer dezelfde hoogte staan van de frets, en let ook eens op dat kletteren.

Indien alles goed lijkt, speelt en klinkt, ligt het probleem met de bends niet aan de snaarhoogte volgens mij.

Fender71
11 augustus 2011, 21:45
Als je geen last hebt van snaren die tegen de frets kletteren is het niet nodig om iets aan de action te doen, volgens mij.
Je kan dit overigens aanpassen door de hoogte van de brug (bij Gibson-achtige modellen toch) te veranderen, of door de truss rod aan te passen, waar ik met mijn pollen van zou afblijven als je niet echt weet wat je doet, je kan je nek ermee onherstelbaar beschadigen.

Hou je gitaar eens schuin, en kijk of de snaren overal op ongeveer dezelfde hoogte staan van de frets, en let ook eens op dat kletteren.

Indien alles goed lijkt, speelt en klinkt, ligt het probleem met de bends niet aan de snaarhoogte volgens mij.

Ik vrees het ook een beetje. Jammer genoeg zijn mijn handen niet super groot en heb ik niet volledige kracht in mijn vingers om een bend altijd perfect te verwezelijken... maar die D snaar die wegschiet onder mijn vingertop is echt vervelend. Als ik echt harder mijn snaren induw komt het zelden voor, maar dan kan ik nauwelijks mijn kleine vinger goed positioneren om tussenin de bend de country - klinkende noten te spelen op de B of E.

bass blom
11 augustus 2011, 21:47
misschien je snaren iets hoger zetten
kleine vinger is pink?

Jasper.
11 augustus 2011, 21:56
tussen mijn duim en wijsvinger

Bend je met 1 vinger? Doe ik ook niet hoor. Maar veel mensen wel, en als je je aanleert om met 2 of 3 vingers de moeilijke bends te doen helpt dat misschien ook nog.

Fender71
11 augustus 2011, 22:12
Bend je met 1 vinger? Doe ik ook niet hoor. Maar veel mensen wel, en als je je aanleert om met 2 of 3 vingers de moeilijke bends te doen helpt dat misschien ook nog.

sorry, had wijsvinger ipv ringvinger getypt.
Ik heb altijd met twee of soms drie vinger gebend.
Tegenwoordig dus met mijn ring en middelvinger.
De wijsvinger helemaal links verricht geen enkele arbeid, vroeger zette ik
'm altijd op de snaar als ik ging benden, maar dan zag ik dat de echte kracht vanuit mijn pols komt (cirkelvormig benden, alsof de wijsvinger het draaipunt is..) -> ik dacht ook dat dit de juiste manier is en uit veel filmpjes op youtube blijkt dat dit correct is.

Echter, benden durft mij nog steeds niet perfect klinken. De juiste noot die haal ik wel, maar bijkomende geluidjes zoals die D die onder mijn vingertop schiet, dat gaat niet weg.

jimihattricks
11 augustus 2011, 22:31
als je al aan de snaarhoogte gaat zitten dan zal omhoog schroeven wsl het meeste uithalen..
een lage actie is fijn voor bepaalde speelstijlen, maar niet als je echt in de snaren wil duiken

Fender71
11 augustus 2011, 22:44
als je al aan de snaarhoogte gaat zitten dan zal omhoog schroeven wsl het meeste uithalen..
een lage actie is fijn voor bepaalde speelstijlen, maar niet als je echt in de snaren wil duiken

Ik ga het alvast morgen alletwee proberen. Ik dacht dat een hoge snaarhoogte het spelen vermoeilijkt, maar de waarheid achter de perfectie voor bends, dat zie ik nog wel. Ik laat wel nog iets weten.

Wabbie
12 augustus 2011, 01:34
Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is en spierkracht ontwikkelen is. Bij mij gingen bends in het begin ook niet heel geweldig. Nu bend ik zonder er bij na te denken een 024 G-snaar.

Klinkt niet alsof de actie van je gitaar het probleem is, maar misschien dat iets hoger zetten helpt, dan kun je wat makkelijker de snaren "aangrijpen". Ik heb zelf hoge frets en een redelijk forse actie omdat ik dat fijn vind benden, akkoorden spelen wordt dan iets lastiger omdat je meer kracht moet uitoefenen, maar daar wen je ook snel genoeg aan.

RS-Rik
12 augustus 2011, 01:50
Ja gewoon oefenen. Of je plaatst n foto waarbij je laat zien hoe hoog de snaren staan, als je't zeker wil wete.

Fender71
13 augustus 2011, 21:40
Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is en spierkracht ontwikkelen is. Bij mij gingen bends in het begin ook niet heel geweldig. Nu bend ik zonder er bij na te denken een 024 G-snaar.

Klinkt niet alsof de actie van je gitaar het probleem is, maar misschien dat iets hoger zetten helpt, dan kun je wat makkelijker de snaren "aangrijpen". Ik heb zelf hoge frets en een redelijk forse actie omdat ik dat fijn vind benden, akkoorden spelen wordt dan iets lastiger omdat je meer kracht moet uitoefenen, maar daar wen je ook snel genoeg aan.

Ik zal het proberen. bedankt!

Jazzyjasper
14 augustus 2011, 00:25
Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is en spierkracht ontwikkelen is. Bij mij gingen bends in het begin ook niet heel geweldig. Nu bend ik zonder er bij na te denken een 024 G-snaar.

Klinkt niet alsof de actie van je gitaar het probleem is, maar misschien dat iets hoger zetten helpt, dan kun je wat makkelijker de snaren "aangrijpen". Ik heb zelf hoge frets en een redelijk forse actie omdat ik dat fijn vind benden, akkoorden spelen wordt dan iets lastiger omdat je meer kracht moet uitoefenen, maar daar wen je ook snel genoeg aan.

Ik speel zelf het liefst met 009 setjes op een gitaar waarmee ik veel bend. Zeker als je af en toe meer dan een hele noot wil halen. Ook bend ik op de G snaar naar beide kanten. En de snaren liefst zo dicht als mogelijk tegen de fretjes aan (strak afstellen).

Wabbie
14 augustus 2011, 03:21
Tja, is een kwestie van gewenning lijkt me. Ik heb het gevoel dat ik bij een set 010 of 009 minder controle heb over mijn bends en vibrato dan met een setr 012, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Ik ken zat mensen die mijn gitaren onbespeelbaar vinden doordat er juist van die zware snaren op zitten. Ik speel naast gitaar ook basgitaar, dus ik raak misschien minder snel onder de indruk van een set sleepkabels voor snaren. Snaardikte blijft iets persoonlijks.

benwave
14 augustus 2011, 08:25
De G snaar benden en dan floept de vinger onder de D snaar...
Ik heb eerder het idee dat je snaren dan iets te hoog staan juist.
Is de gitaar al eens afgesteld door iemand die er verstand van heeft ?

Er tegenaan komen is normaal er onder schieten niet

livepulse
17 augustus 2011, 08:27
Spierkracht heeft geen zin, er zitten namelijk pezen in je vingers/handen... oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Rembull1980
17 augustus 2011, 09:00
Wat is de hoek van je vinger waarmee je bend? Ik herken je probleem, aangezien ik ook niet al te grote handen heb.

Als ik zo vrij mag zijn mijn theorie en mening te geven?

Dat de snaar onder je vinger schiet komt volgens mij doordat je nog niet voldoende "eeltvingers" hebt of dat je geen kracht genoeg hebt nog in je vinger(s). Om dat te verhelpen gebruik daarom wel je wijsvinger om de snaar al plat onder de vinger te (be)geleiden (niet in alle gevallen nodig). Dit dempt tevens het mogelijk snaar tegen snaar geluid. Hoewel je dit niet op alle plekken hoeft te doen.

Met de country achtige bends, zoals je aangeeft, verhelpt de hoek van je "bend" ringvinger of pink. Leg die dus platter zodat de snaar erboven soepel onder de vinger gaat of wordt meegenomen met de bend. Na verloop van tijd met meer kracht & eelt in je vinger om deze mee op te drukken zonder onder je vinger te schieten/gaan.

Dat sommige instructiefimpjes (met name op youtube) je anders doen geloven komt omdat die mensen al WEL de kracht/eelt genoeg hebben om de snaar hard en strak te drukken tijdens het benden.

Dat met kracht is het gebruik van de duim over de hals een aanrader, dit maakt het benden een stuk makkelijker.

Demp de snaar met je wijsvinger
http://3.bp.blogspot.com/_d_Ez7d9s8MA/S5I-tQ_V4UI/AAAAAAAAAAU/BpLsj_uLIa8/s320/guitar-basics-string-bending-850-100.jpg

Platter houden van je ringvinger (zie bij genoeg "neerwaardse" kracht duw je de andere snaar ook mee).
http://pellegrinlowend.com/postbend.jpg

Dit is allemaal mijn mening en het helpt voor mij. Iedereen is anders en heeft andere handen. Daar pas je je techniek op aan.