PDA

View Full Version : Review Diezel Einstein 50, Blackstar S1-100 & Marshall JTM45



Ijselrobo 07
11 augustus 2011, 19:01
zo. vandaag in de musicstore 3 versterkers getest:
Diezel Einstein 50 (http://diezel.typo3.inpublica.de/einstein.19.0.html)
Blackstar Series One 100 (http://www.blackstaramps.co.uk/products/seriesone/seriesone100.html)
Marshall JTM45 (http://marshallamps.com/product.asp?productCode=2245(JTM45))
Deze heads heb ik getest met:
Een Marshall 1960A cabinet (http://marshallamps.com/product.asp?productCode=1960A/B&pageType=SPECS)
En een Fender American Standard Stratocaster (http://www.fender.com/en-NL/products/search.php?partno=0110400700)

De Einstein 50:
Kanaal 1: spelende met de gain en volume knoppen, kwam ik van een mooie, volle clean tot een lekkere overdrive met niet té veel gain. de andere schakelaar die nog op de versterker zit, deed eigenlijk niet veel. op stand 3 klonk de versterker wat voller, op 1 had de versterker wat meer treble en stand 2 zat daar tussenin.
Kanaal 2: dit zou de overdrive moeten zijn. maar er zat niet erg veel verschil tussen kanaal 1 en 2. het enige verschil is, dat kanaal 2 iets meer gain heeft dan kanaal 1 en dat de verschillende standen schakelaar wat meer deed. bij kanaal 2 was stand drie een best lekkere dikke overdrive en op stand 1 was dit een schelle overdrive. stand 2 was ook best schel.
Eindconclusie: de 1-2-3 schakelaar (om het maar even zo te noemen) doet niet erg veel. maar kwa volume zit deze versterker wel goed: op ik.wil.geen.problemen.met.de.buren volume klonk de versterker verrassend goed. maar hoe luider de versterker gaat, hoe beter hij gaat klinken. natuurlijk komt er dan ook meer verschil tussen die 1-2-3 schakelaar en kanaal 1 en 2. maar op dat volume (over de helft) kom je eigenlijk niet vaak.

Blackstar Series One 100:
mijn verwachtingen lagen erg hoog bij deze versterker, vooral door die DPR (dynamic power reduction) en de goede reviews op youtube.
Kanaal 1 (bright clean): bah....bah....bah.... met de treble volledig eruit gedraaid en bass en middle bijna helemaal open, is en blijft dit een schelle bak. als ik dan aan het volume kom, wordt de versterker alleen maar scheller. als ik dan aan de DPR kom, en deze van 100w naar 10w draai, komt er een beetje meer laag bij, maar het volume daalt absoluut niet.
Kanaal 2 (warm clean): zelfde als kanaal 1. alleen klinkt dit kanaal ietsjes warmer. maar meer ook niet. wat wel opvalt: bij de 50w versie, kan er al een redelijke overdrive worden gemaakt met dit kanaal, maar bij deze 100 watter wilde dat eigenlijk pas lukken bij de DPR helemaal open, de gain helemaal open en het volume bijna over de helft.
kanaal 3 (crunch): op slaapkamervolume absoluut geen crunch/overdrive. dit kwam pas toen het volume bijna op de helft stond en de gain vol open. een waardeloos kanaal dus.
Kanaal 4 (super crunch): de hele tijd als dit kanaal aan staat, is er een irritante feedback piep. en bij dit kanaal kwam de crunch/overdrive wat eerder dan kanaal 3. alleen dit geluid was gewoon kut. erg schel en geen lekker geluid.
Eindconclusie: geen goede versterker. zeker als je slaapkamer gitarist bent.
deze versterker is gewoon op alle kanalen schel, de DPR werkt niet, de ISF werkt ook niet erg goed (maar dat doet 'ie op de HT-20 ook niet) en je moet al op een groot podium staan wil je er een lekkere crunch/overdrive uit krijgen.

Marshall JTM45:
Mijn verwachtingen voor deze amp waren niet zo hoog, omdat toen ik een dik jaar geleden een combo ging aanschaffen, ik een Marshall Haze aan de tand had gevoeld en dat vondt ik dus gewoon een slechte en schelle bak die het niet goed doet op slaapkamervolume.
Maar deze JTM45 was eigenlijk precies het tegenovergestelde van de Haze en van wat eigenlijk een "normale" Marshall is (dus de schelle clean)
de versterker reageerde goed op al z'n knoppen (bass, middle, treble, enz, enz,), was zowel op slaapkamervolume als op podiumvolume errug goed en klonk erg warm en vol van klank. ook klinkt klonk de versterker zeer helder (dus dat je alle snaren goed hoort). echt het clean geluid dat ik altijd mooi heb gevonden.
en ik heb eigenlijk geen idee waarom er 4 input's zijn, maar elke input had zo zijn eigen klank. maar die klank bleef altijd die mooie clean.
Of er ook een overdrive op de versterker zit, of dat die pas komt als het volume hoger gaat, weet ik niet. maar ik ben erg gecharmeerd van de clean.
Eindconclusie: is die nog nodig? :seriousf:

Als ik nu voor een versterker moest gaan, dan werd het de JTM45. maar over een paar weken ga ik nog eens terug naar de musicstore om dan nog O.A. een Orange AD30, wat Engaters en ENGL's te proberen. dus deze review wordt binnen een paar weken nog uitgebreid :ok:

Als je nog vragen of commentaar hebt hoor ik dat graag :cooler:

Grtz.
Ijselrobo 07

allochthomas
11 augustus 2011, 20:17
Jij hebt duidelijk niet ingelezen over oude marshalls:D. Zo'n haze mag imo het logo marshall niet dragen maar gezien de huidige zooi die ze uitspugen is het niet al te slecht.

De jtm45 gaat pas oversturen met de volume hoog(4-6 ofzo) wat a tering hard gaat. Er zijn 2 kanalren, een treble en een bass kanaal met elk een eigen high en low input(met de low input blijft hij langer clean). Vroeger luste men versterkers aan elkaar voor meer power en je kan de 2 kanalen overbruggen voor meer gain. Jammere van de jtm vind ik dat zelfs op het treble kanaal de bass enorm gaat flubberen door de tube rectifier.

Epii
11 augustus 2011, 20:19
Grappig dat je zulke totaal verschillende amps met elkaar vergelijkt. Wat voor muziek speel je? Ik ben op het moment ook een beetje aan het rondkijken, maar dan in de prijsklasse tot 1000 euro ongeveer. Vandaag de Egnater Tweaker en de Blackstar HT40 geprobeerd. Die Blackstar heeft veel te veel gain naar mijn smaak, niet mijn ding.

bass blom
11 augustus 2011, 20:19
goh ja ik moet de mijne nog steeds een keer proberen met diodrecto

allochthomas
11 augustus 2011, 20:20
Ik zit er juist aan te denken om een super bass met schakelbare tube rectifier te bestellen:seriousf:

bass blom
11 augustus 2011, 20:23
Ik zit er juist aan te denken om een super bass met schakelbare tube rectifier te bestellen:seriousf:

ja ik moet dus handmatig wisselen, (ook biassen dan) maar dat flubberen in de bas herken ik totaal niet. zelfs niet met die 010-052 RVS snaren nu :D

marc_o
11 augustus 2011, 20:26
Mijn god, schrijf a.u.b. pas weer een recensie op het moment dat je een beetje weet waar het over gaat...

Kolere zeg, hier krijg je toch huilbuien van? :(

iWishmaster
11 augustus 2011, 20:37
Hoe kun je die amps nu met elkaar vergelijken? Ik snap dat je misschien geen idee hebt wat je zoekt, maar ook die dingen die je nog van plan bent te testen zijn allemaal compleet andere bakken ...

allochthomas
11 augustus 2011, 20:40
Zat al zoiets te denken, hoge verwachtingen van blackstar, diezel die ruk is en verbaast over de jtm omdat je ooit een haze had getest:seriousf:

@Bas: raar, was 1 van de ergernissen die ik had. Misschien moest de master gewoon vol open:seriousf:. Zit echt zwaar te twijfelen of ik de niet gewoon de super bass moet halen en of het 50 of 100 watt wordt na al het moois wat ik gister heb getest

RoelSmoel
11 augustus 2011, 20:43
De schakelaars van die Diezel doen niet veel? Kom op zeg.. Heb je dat ding wel werkelijk gehoord, in plaats van naar de plaatjes op internet gekeken?

Ijselrobo 07
11 augustus 2011, 20:45
@allochthomas: nee. ik heb me niet ingelezen over welke Marshall dan ook :seriousf:

@Epii: ik speel rock ala AC/DC, Billy Talent, RHCP en Nickelback.

@iWishmaster: ik weet niet wat voor een versterker ik zoek.. daarom probeer ik gewoon verschillende versterkers van verschillende merken en als ik veel heb getest (niet zoals maar 3 amps op 1 dag (dat komt omdat ma en mijn zusjes in de stad opgehaalde wilde worden, anders had ik er meer getest) kies ik er een uit.

@RoelSmoel: ja. maar ik had de diezel al eens op een 2x12 van diezel geprobeerd (bij aarons) en toen deed die schakelaar meer dan toen ik vandaag over die diezel met de 1960B speelde

crapton
11 augustus 2011, 22:44
Tjesus snurkers wat een reacties, de hele kudde betweters bij elkaar.

De TS geeft gewoon zijn mening. Als je het er niet mee eens bent prima maar beetje dimmen mag wel. En wie van jullie heeft werkelijk op genoemde amps gespeeld en niet louter van horen zeggen of Youtube?

Ik vond het iig nuttig te lezen. Mocht ik zelf een amp uitzoeken dan ging ik toch altijd zelf uitproberen met eigen gitaar en oren.

LesPaul1612
12 augustus 2011, 00:38
Ik geef onze Ijselrobo groot gelijk met zijn versterkerkeuze toestanden. Als hij niet precies weet wat hij wil hebben, dan moet je toch vooral amps van verschillende kalibers testen om erachter te komen wat je hebben wil?? Waarschijnlijk wordt dat in dit geval dus een cleane bak met stompboxen ervoor? kan toch prima?

Wat ik dan wel goed vind is dat hij gewoon een lekker onafhankelijke mening heeft. Waar ik mij dus aan erger, zijn de gasten die Epi Lp's afkraken vanwege de 'modderigheid in de elementen'(terwijl een strak geluid gewoon in je vingers zit :)), vooral omdat ze dat toevallig op Harmony Central hadden gelezen. Ijselrobo zegt gewoon mooi wat zijn eigen bevindingen zijn, en dat is IMO het meest objectieve resultaat wat je kan bereiken na een versterkertest. Daarnaast neem ik Ijselrobo wel serieus, want volgens mij kan hij best spelen(gezien een aantal dingen die hij hier geplaatst heeft)

iWishmaster
12 augustus 2011, 10:19
@iWishmaster: ik weet niet wat voor een versterker ik zoek.. daarom probeer ik gewoon verschillende versterkers van verschillende merken en als ik veel heb getest (niet zoals maar 3 amps op 1 dag (dat komt omdat ma en mijn zusjes in de stad opgehaalde wilde worden, anders had ik er meer getest) kies ik er een uit.

Dat verklaart een hoop :). Ik ben het overigens niet met je eens over de Einstein: niet mijn ding qua karakter, maar zeker wel een enorm goede versterker en ook zeer veelzijdig.

Dat terzijde een algemene tip: trek geen conclusies van het ene merk/type door naar een andere type van hetzelfde merk. Ofja, als je een Vox AC15 niks vindt kun je de AC30 ook wel links laten liggen, maar als je de Marshall Haze niks vindt kun je best eens een JCM800 inprikken om een voorbeeldje te noemen.

rijsberman
12 augustus 2011, 10:57
Tjesus snurkers wat een reacties, de hele kudde betweters bij elkaar.

De TS geeft gewoon zijn mening. Als je het er niet mee eens bent prima maar beetje dimmen mag wel. En wie van jullie heeft werkelijk op genoemde amps gespeeld en niet louter van horen zeggen of Youtube?

Ik vond het iig nuttig te lezen. Mocht ik zelf een amp uitzoeken dan ging ik toch altijd zelf uitproberen met eigen gitaar en oren.

Wellicht komt het door het woord review in de titel. Dat wekt mogelijk verwachtingen die met de persoonlijke testervaringen van TS niet worden vervuld. Stukje verwachtingenmanagement naar de lezers toe, weetjewel.

Ik vind het wel OK eigenlijk, dat iemand flink gaat testen voor hij wat koopt. En er nog over post ook. Je hebt ook mensen die een lijstje versterkers bij elkaar googlen en vervolgens vragen welke ze moeten kiezen, zonder zelfs maar op youtube gekekenen te hebben (om vervolgens adviezen te krijgen o.b.v. youtube-filmpjes). Dan liever zo.
:OK:

iWishmaster
12 augustus 2011, 11:40
Precies, het is geen review, maar een lijst meningen gevormd tijdens een zoektocht naar een versterker voor de topic starter. Niks mis mee verder :ok:.

Wabbie
12 augustus 2011, 12:33
Ja inderdaad. Toch juist goed dat Ijsselrobo gewoon alles test wat los en vast zit ipv met een lijstje te komen en hier vraagt wat het beste is.

Dat er nu blijkt dat hij niet helemaal doorheeft hoe een ouderwetse Marshall klinkt of werkt is toch ook een goed leermoment lijkt me (en dat bedoel ik dus positief!).

macwilliams
12 augustus 2011, 13:50
Ik weet niet of ik het goed lees maar heb je de amps nu geprobeerd met zowel een 1960A als ook een 1960B cabinet?

Als dat zo is wat vond je van het verschil? Ervan uit gaande dat ze beiden met de GT-75 geladen waren!

Ijselrobo 07
12 augustus 2011, 14:34
Ik weet niet of ik het goed lees maar heb je de amps nu geprobeerd met zowel een 1960A als ook een 1960B cabinet?

Als dat zo is wat vond je van het verschil? Ervan uit gaande dat ze beiden met de GT-75 geladen waren!

nee. ik heb alles op een 1960A geprobeerd. er waren wel 1960B cabs aanwezig, maar ik koos er bewust voor om alles met dezelfde cab aan de tand te voelen. ;)

HaroldA
12 augustus 2011, 14:48
nee. ik heb alles op een 1960A geprobeerd. er waren wel 1960B cabs aanwezig, maar ik koos er bewust voor om alles met dezelfde cab aan de tand te voelen. ;)

En waarom dan op T75's? De middelmatigste speaker die er bestaat... :stop:



Marshall JTM45:
en ik heb eigenlijk geen idee waarom er 4 input's zijn, maar elke input had zo zijn eigen klank.

:seriousf:

Ijselrobo 07
12 augustus 2011, 15:15
En waarom dan op T75's? De middelmatigste speaker die er bestaat... :stop:

Omdat de enige speakerkast met greenback's die ze hadden (toevallig een 1960TV) kapot was (iemand had er een speaker van opgeblazen :seriousf:)
en ik dus maar koos voor de 1960A

RoelSmoel
12 augustus 2011, 15:20
Hoe is dat nieuwe gebouw trouwens? Eerst vond ik t maar onoverzichtelijk, stoffig en rommelig..

Ijselrobo 07
12 augustus 2011, 16:10
Hoe is dat nieuwe gebouw trouwens? Eerst vond ik t maar onoverzichtelijk, stoffig en rommelig..

van wat ik heb gezien (alleen de gitaar afdeling) is het erg mooi geworden!
er was genoeg ruimte om wat gitaren van de muren/standaard af te pakken en er even op te spelen zonder dat 20 mensen je omver lopen. dan zijn er nog een stuk of 12 grote hokken waar de versterkers staan. 2 zijn voor de gitaar head + cabinetten. dan was ik ook nog even naar het resaurant gelopen waar ze goed voedsel en veel zitplaats hadden.
en er lopen overal medewerkers rond, dus je hoeft niet naar een balie aan de andere kant van de ruimte te lopen om te vragen of een van die medewerkers je even wilde helpen met het schakelen van heads en cabinetten (je moet alles laten doen bij de head's en cabinetten, maar dat was bij de oude musicstore ook)

Dus over het algemeen een grote verbetering tegenover het oude gebouw. is zeker een bezoekje waard. (kun je ook versterkers gaan testen, hé roel? :seriousf:)

macwilliams
12 augustus 2011, 19:39
En waarom dan op T75's? De middelmatigste speaker die er bestaat... :stop:




:seriousf:

Ik begrijp niet wat er op tegen is? Het is misschien een "middelmatige" speaker maar zoals eens in een ander topic is geschreven dat het toch ook een goede speaker is die goed weergeeft wat een amp je kan bieden. Zelf heb ik genoeg plezier gehad van dit type speaker en ben alleen naar greenbacks overgestapt omdat deze op een lager volume me net een beter geluid gaven. En dan praat ik over de chinese gleenbacks.

Natuurlijk zijn er betere speakers maar die zijn dan ook 4x zo duur. En nou heb ik m'n ENGL over hele dure Engelse greenbacks gehoord en wat schertste m'n verbazing? Dat ze totaal niet bij de amp passen en heel het geluid om zeep hielpen.

HaroldA
12 augustus 2011, 19:43
Ik begrijp niet wat er op tegen is? Het is misschien een "middelmatige" speaker maar zoals eens in een ander topic is geschreven dat het toch ook een goede speaker is die goed weergeeft wat een amp je kan bieden.

Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar ze halen ook niet het beste in je amp naar voren. Heel erg "gemiddeld" dus.

Misery Signals
12 augustus 2011, 19:59
Maar de amps worden wel allemaal op dezelfde speakers getest en dat geeft toch alvast één constante om te vergelijken.

En nee Epiphones hebben geen bassige elementen, enkel bassig kuthout waardoor de flutelementjes bassig lijken te klinken ;)

MS

macwilliams
12 augustus 2011, 21:20
Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar ze halen ook niet het beste in je amp naar voren. Heel erg "gemiddeld" dus.

Dus eigenlijk zeggen we hetzelfde maar geef ik er nog een positieve draai aan :)

HaroldA
12 augustus 2011, 21:21
Dus eigenlijk zeggen we hetzelfde maar geef ik er nog een positieve draai aan :)

Ik had een analogie met auto's en banden in m'n hoofd, maar kreeg die niet goed uitgewerkt ;)

macwilliams
12 augustus 2011, 21:24
Maar de amps worden wel allemaal op dezelfde speakers getest en dat geeft toch alvast één constante om te vergelijken.

En nee Epiphones hebben geen bassige elementen, enkel bassig kuthout waardoor de flutelementjes bassig lijken te klinken ;)

MS

Dat maakt het vergelijk een stuk objectiever.
En toch heb ik hele goede ervaringen met veel epiphones na pickup wissels. Daarom vind ik de elementen waarmee epiphone standaard geleverd word maar van slechte kwaliteit. De gitaren zijn erg goed zeker voor het geld wat je ervoor betaald.

macwilliams
12 augustus 2011, 21:26
Ik had een analogie met auto's en banden in m'n hoofd, maar kreeg die niet goed uitgewerkt ;)

Maar hoe je het ook went of keert een band draait zoals hij aangedreven word, het is aan de bestuurder om deze binnen de kaders van het wegdek te houden. :D

HaroldA
12 augustus 2011, 21:32
Maar hoe je het ook went of keert een band draait zoals hij aangedreven word, het is aan de bestuurder om deze binnen de kaders van het wegdek te houden. :D

Ehm, ja.

macwilliams
12 augustus 2011, 21:41
Ehm, ja.

Ik kon even niks beter verzinnen al slaat dit als een tang op een varken.
http://farm4.static.flickr.com/3537/3341492370_2362e43475.jpg

HaroldA
12 augustus 2011, 21:42
Ik kon even niks beter verzinnen al slaat dit als een tang op een varken.
http://farm4.static.flickr.com/3537/3341492370_2362e43475.jpg

Heeft dat varken nou oren in z'n ogen zitten en knopen als poten? Het moet niet gekker worden! :crazyhappy:

Brum
13 augustus 2011, 17:56
Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar ze halen ook niet het beste in je amp naar voren. Heel erg "gemiddeld" dus.

Kwestie van smaak. Ik gebruikte ze bij een gemodificeerde Vintage modern en dat was precies de juiste match. V30's waren echt verschrikkelijk op dat ding en Greenbacks waren het ook niet echt, al was dat al wat beter. De T75's gemiddeld vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Veel grotere artiesten gebruiken ze ook gewoon. Niet dat dat nou steekhoudend is, maar zegt toch wel wat.

vinni
14 augustus 2011, 10:53
JTM45....hele goeie keus!

"Heb ik zelf ook"...Maar dan een Ceriatone clone.

Overigens gebruik ik'm helemaal clean met pedaaltjes voor de gain.
Ik heb de ceriatone tweedehands gekocht. Er zit not een mastervolume en een FX-loop op. Maar da's helemaal niet nodig. Die sloop ik er dus af.
Zo'n JTM is ook heel eenvoudig te modden zou je dat willen.

Ik zou je toch adviseren een JTM van Ceriatone te nemen.

Vinni