PDA

View Full Version : rustroomvraag



soundforge
11 augustus 2011, 18:34
Hoi forumlezers en techneuten,

Toch effe een bijzondere vraag, als je je zelfbouw versterker ( met 6l6 eindbuizen) voor het eerst inschakakelt, d.w.z, het netdeel en vervolgens de hoogspanning. Wat is de eerste veilig grenswaarde, dan wel de hoogte van je negative stuurroosterspanning?

Ik werk nou eens met een "cirquitje" die de negative instelbarebare spanning verzorgt dan wel de "bias"schakeling. Zonder dat je meteen op "de foto" komt.

De katodes liggen nu dus rechtstreeks aan de massa. De rest kennen jullie dus wel. Mijn cirquitje is regelbaar tot 60 volt negatiev.

Nou totzover maar weer, alvast iedereen bedankt.

nico verduin
11 augustus 2011, 18:45
Gewoon beginnen bij -60V. En dan meten wat de stroom is door de anode. Meet de spanning tussen Anode en kathode en je weet de dissipatie. Als de stroom 0 of enkele mA is, kun je rustig naar de -50V etc.
Er bestaat niet iets als een veilig start punt. En zeker niet als je dit soort vragen nog stelt. En bij alles geldt: Meten is weten... En graag met een goede multimeter.....

cluseau
11 augustus 2011, 20:56
Er bestaat niet iets als een veilig start punt.


Ehhh.....jahoor, je zegt het zelf al......-60V ;)

soundforge
11 augustus 2011, 21:05
Ja ,hoi Nico, bedankt voor je reactie.

Ik heb de versterker in zoverre gebouwd, 2 6l6 jes, aan "weerskanten"van de (Geloso) OT., en de Ecc81 fasedraaier.De rustroom stond al op -40 volt negatief. Anode spanning is 430 volt. Schermrooster is 380. En het geheel
werkt lekker stabiel, geen rode wangetjes enz enz. Gebruikte luidsprekerr is eerst effe een Philips Hifi box.
1 en 2 door verbonden. 5 en 6 door verbonden. (Geloso OT.)

kom ik met de vingertjes aan de koppel c,s naar de fasedraaier, dan geeft dat een heel goed gevoel om lekker verder te gaan met de toonregeling, enz enz.

Ik ben plots weer begonnen met wat te bouwen, omdat ik kortgeleden 2 dubbelstraals ossiloscopen kreeg voor onderdelen, en daar zit prachtig spul in man!

Je kunt mijn projecktjes ook zien op : http://home.wanadoo.nl/pe9jvc/

Okay Nico, groetjes !!!!!!!!!




Hoi forumlezers en techneuten,

Toch effe een bijzondere vraag, als je je zelfbouw versterker ( met 6l6 eindbuizen) voor het eerst inschakakelt, d.w.z, het netdeel en vervolgens de hoogspanning. Wat is de eerste veilig grenswaarde, dan wel de hoogte van je negative stuurroosterspanning?

Ik werk nou eens met een "cirquitje" die de negative instelbarebare spanning verzorgt dan wel de "bias"schakeling. Zonder dat je meteen op "de foto" komt.

De katodes liggen nu dus rechtstreeks aan de massa. De rest kennen jullie dus wel. Mijn cirquitje is regelbaar tot 60 volt negatiev.

Nou totzover maar weer, alvast iedereen bedankt.

Nosbig43
11 augustus 2011, 21:34
Nou soundforge zo te zien op je website ben je geen beginneling in
de electronica wereld!
Ziet er goed uit allemaal.

soundforge
11 augustus 2011, 21:49
Hoi Nosbig43, "nice to meet you",.....

Ach weet je,...dat zend amateurisme boeit me verder voor geen meter, ik zie liever
buisjes gloeien, en zelf versterkertjes bouwen, sigaar er bij, en de dagen vliegen om. Had al een hele tijd niks meer gebouwd enzo. Tot voor 3 weken geleden..........

Okay !!! prettig weekend alvast !;);)



Nou soundforge zo te zien op je website ben je geen beginneling in
de electronica wereld!
Ziet er goed uit allemaal.

tommus42
11 augustus 2011, 22:14
.....De katodes liggen nu dus rechtstreeks aan de massa. De rest kennen jullie dus wel. Mijn cirquitje is regelbaar tot 60 volt negatiev......

Dan zou je er bijna KT88's in kunnen zetten, maar leuk ja, wat voor voorversterker ga je erin zetten/op aansluiten?

Ik heb nog een 2x12 kast (Celestion G12-75T's) in de aanbieding, maar dat terzijde:D.

Ik speel nu voornamelijk op een Epiphone Blues Custom 30/15W, ook met 6L6en, kathodebiased. Heb eens een JTM45 gebouwd op basis van een Guyatone, zelfde soort projekt als waar jij nu mee bezig bent. De bias ervan heb ik op gehoor afgesteld, maar als je een oscilloscoop hebt kun je hem op het randje van class-B instellen. Als je trouwens een ongeveer 10 ohm weerstand als kathode gebruikt, zou je de buizen eenvoudig gelijk kunnen afstellen.:ok:

soundforge
11 augustus 2011, 22:46
Hoi Tommes 42,
Dat idee van jou om de katode,s van de 6l6 zen, kan ik zeker doen via die 10 ohm weerstanden aan aarde te kleggen.. Es kijken wat dat doet en bringt.


Meestal gebruik ik gewoon de marshall fasedraaiers, en de preamp van de Vox, ( met treble,middle en bass) zelf creer ik dan een pre-gain en master volume. Met een stappen schakelaar met diverse katode weerstandjes aan de eerste rooster van de versterker ECC883. Kani ik er ook een casstedeck
op aansluiten. Maar dat ga nu doen in de achterwand met tulp pluggen een soor line in/line out zeg maar. Gewoon lekker expirimenteren.


Ook bedankt voor je inbreng en tips.!!!!!!

Jos




Dan zou je er bijna KT88's in kunnen zetten, maar leuk ja, wat voor voorversterker ga je erin zetten/op aansluiten?

Ik heb nog een 2x12 kast (Celestion G12-75T's) in de aanbieding, maar dat terzijde:D.

Ik speel nu voornamelijk op een Epiphone Blues Custom 30/15W, ook met 6L6en, kathodebiased. Heb eens een JTM45 gebouwd op basis van een Guyatone, zelfde soort projekt als waar jij nu mee bezig bent. De bias ervan heb ik op gehoor afgesteld, maar als je een oscilloscoop hebt kun je hem op het randje van class-B instellen. Als je trouwens een ongeveer 10 ohm weerstand als kathode gebruikt, zou je de buizen eenvoudig gelijk kunnen afstellen.:ok:

nico verduin
12 augustus 2011, 06:58
maar als je een oscilloscoop hebt kun je hem op het randje van class-B instellen. Als je trouwens een ongeveer 10 ohm weerstand als kathode gebruikt, zou je de buizen eenvoudig gelijk kunnen afstellen.:ok:Waarom zou je hem in klasse B willen instellen. En ik ben toch wel nieuwsgierig hoe je dat hebt gedaan?

tommus42
12 augustus 2011, 08:54
Waarom zou je hem in klasse B willen instellen. En ik ben toch wel nieuwsgierig hoe je dat hebt gedaan?

Volgens mij zou je dat kunnen doen om zoveel mogelijk vermogen uit de versterker te kunnen halen. Had ik eens gelezen in dit artikel:
http://img807.imageshack.us/img807/3012/dscn3471u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/807/dscn3471u.jpg/)
Mijne staat op -42V, weet zo niet welke stroom daarbij hoort, maar het zal class-AB1 zijn?
Ik heb overigens (nog) geen oscilloscoop.

cluseau
12 augustus 2011, 09:10
Volgens mij zou je dat kunnen doen om zoveel mogelijk vermogen uit de versterker te kunnen halen. Had ik eens gelezen in dit artikel:


Dit wordt gedaan om het rendement zo hoog mogelijk te maken. Bij geen signaal geen stroom door de buizen dus. Nadeel is de vervelende crossover vervorming, het dipje in het midden van de sinus. Door de buizen een beetje te laten geleiden wordt een soepele overname verkregen. De kunst is om en zo mooi mogelijk signaal te produceren bij een zo laag mogelijke bias. Voordeel is een langere levensduur van de buizen en minder warmteontwikkeling in rust.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/yess2.gif

nico verduin
12 augustus 2011, 09:10
Volgens mij zou je dat kunnen doen om zoveel mogelijk vermogen uit de versterker te kunnen halen. Had ik eens gelezen in dit artikel:
http://img807.imageshack.us/img807/3012/dscn3471u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/807/dscn3471u.jpg/)
Mijne staat op -42V, weet zo niet welke stroom daarbij hoort, maar het zal class-AB1 zijn?
Ik heb overigens (nog) geen oscilloscoop.
Tja als je niet meet, weet je niets. Dan zit je eigenlijk gewoon te gokken. Er is al meerdere malen uitgelegd hoe je de bias gewoon kan meten met een multimeter.
Maar de meeste amps die een beetje vermogen eruit gooien staan gewoon op AB1 ingesteld. Bij laag vermogen klasse A (beide buizen) en bij hoog vermogen een deel in klasse B omdat er zoveel ingangs signaal inkomt
dat een van de buizen voorbij zijn afknijp punt komt.
SE amps staan gewoon in klasse A (anders mis je een deel van het signaal).
Zou je puur in klasse B willen zitten, dan zou je bijvoorbeeld met een diode kunnen experimenteren op de ingang van de Grid van de eindbuizen. Dan komt alleen de positieve helft door op elke eindbuis. En is er altijd maar een kant in geleiding.

guitarnijboer
12 augustus 2011, 10:55
Volgens mij zou je dat kunnen doen om zoveel mogelijk vermogen uit de versterker te kunnen halen.

uuh... Het klopt dat met de buizen ingesteld in klasse B er meer vermogen kan worden gehaald uit een paar buizen, maar natuurlijk alleen maar als je ook een Klasse B versterker bouwt! Meer vermogen halen uit een versterker gaat niet op als je een klasse a/b versterker alleen instelt in klasse B. Het enige dat er dan gebeurd is dat je buizen minder warm worden. Extra vermogen levert dit niet op.

Het idee achter klasse B is dat elke buis maar een halve periode werkt en de andere helft uit staat. Hierdoor kun je meer vermogen door de buis gooien tijdens de werkende periode: Hij heeft immers een halve periode om af te koelen en het gemiddelde vermogen blijft zo dus binnen de perken.

In een klasse A/B eindversterker is echter de belasting van de buis berekend op klasse A/B bedrijf. De belasting van de buis is lager. Dit veranderd niet door het veranderen van de bias. Het in klasse B instellen van een A/B versterker geeft dus geen voordeel in uitgangsvermogen. Voor het uigangsvermogen van een klasse A/B versterker maakt de ruststroom instelling niet zoveel uit. Het maakt niet uit of de buizen per periode het grootste gedeelte om en om duwen (lage ruststroom) of dat beide buizen iedere halve periode zowel duwen als trekken (hoge ruststroom), de uiteindelijke totale stroomverandering door de primaire winding blijft nagenoeg gelijk. Het enige wat een rol speelt is de voeding en welke belasting deze aankan.

nico verduin
12 augustus 2011, 11:41
uuh... Het klopt dat met de buizen ingesteld in klasse B er meer vermogen kan worden gehaald uit een paar buizen, maar natuurlijk alleen maar als je ook een Klasse B versterker bouwt! Meer vermogen halen uit een versterker gaat niet op als je een klasse a/b versterker alleen instelt in klasse B. Het enige dat er dan gebeurd is dat je buizen minder warm worden. Extra vermogen levert dit niet op.

Het idee achter klasse B is dat elke buis maar een halve periode werkt en de andere helft uit staat. Hierdoor kun je meer vermogen door de buis gooien tijdens de werkende periode: Hij heeft immers een halve periode om af te koelen en het gemiddelde vermogen blijft zo dus binnen de perken.

In een klasse A/B eindversterker is echter de belasting van de buis berekend op klasse A/B bedrijf. De belasting van de buis is lager. Dit veranderd niet door het veranderen van de bias. Het in klasse B instellen van een A/B versterker geeft dus geen voordeel in uitgangsvermogen. Voor het uigangsvermogen van een klasse A/B versterker maakt de ruststroom instelling niet zoveel uit. Het maakt niet uit of de buizen per periode het grootste gedeelte om en om duwen (lage ruststroom) of dat beide buizen iedere halve periode zowel duwen als trekken (hoge ruststroom), de uiteindelijke totale stroomverandering door de primaire winding blijft nagenoeg gelijk. Het enige wat een rol speelt is de voeding en welke belasting deze aankan.Volgens mij heb je zelfs minder vermogen als je een AB amp in klasse B zet. Nu doet klasse A ook nog mee voor een deel (extra als de andere kant het zware werk doet).

bass blom
12 augustus 2011, 12:02
Je kunt mijn projecktjes ook zien op : http://home.wanadoo.nl/pe9jvc/

test 1 2 3 poef hallo, een ouwe zendamateur, lache :D

dat ziet er onwijs stoer uit al die buizenversterkers!

tommus42
12 augustus 2011, 16:16
uuh... Het klopt dat met de buizen ingesteld in klasse B er meer vermogen kan worden gehaald uit een paar buizen, maar natuurlijk alleen maar als je ook een Klasse B versterker bouwt! Meer vermogen halen uit een versterker gaat niet op als je een klasse a/b versterker alleen instelt in klasse B. Het enige dat er dan gebeurd is dat je buizen minder warm worden. Extra vermogen levert dit niet op......

O ja, is ook zo, herinner me het onderwerp weer. In een bestaand A/B-ontwerp verhoogt het alleen het rendement.