PDA

View Full Version : Ibanez 2370 probleem (hals is recht en snaren 5 mm boven de hals)



alex1959
10 augustus 2011, 23:02
Ik heb een Ibanez 2370 gekocht met een versterker maar nu blijkt dat de gitaar body krom getrokken is tov de hals.
het vermoeden is dat de snaren die op de gitaar zaten te dik en te strak zijn gespannen.
Deze gitaar is nog nooit bespeeld maar heeft altijd als decoratie bij iemand in de huiskamer gestaan.
Wat kan ik er nog aan doen of laten doen.
Het is een model 335 van Gibson (pre lawsuit) en de brug ligt al helemaal op de body.
bouwjaar 1976

Augusti
11 augustus 2011, 06:58
Body vervangen als die zo krom is, veel meer zal je er niet aan kunnen doen vermoed ik.

HaroldA
11 augustus 2011, 09:40
Body vervangen als die zo krom is, veel meer zal je er niet aan kunnen doen vermoed ik.

Knap dat je dat zo kan zien zonder foto's! :crazyhappy:

http://29.media.tumblr.com/tumblr_kthzopfxcs1qzsth0o1_500.jpg

Midwolda
11 augustus 2011, 09:49
Als de hals echt recht is dan kun je de trussrod iets losser draaien, hij moet namelijk iets hol staan.
Zodra het hout zich in de nieuwe stand gezet heeft (kan een paar dagen duren)
dan kun je de zadels op de brug lager draaien en zal de actie in het geheel lager worden.

Maar je meldt dat de brug al helemaal op de body ligt: dan kun je de hals "shimmen"
(de 2370 heeft een detachable neck, volgens de catalogus (http://www.ibanezwiki.com/download/attachments/131350/13.JPG)).
Not all is lost, en een 2370 is zeker de moeite van het redden waard, succes! :ok:

geert1976
11 augustus 2011, 11:32
Body vervangen als die zo krom is, veel meer zal je er niet aan kunnen doen vermoed ik.

Welterusten......


Zo te horen ligt de hals te diep in de neckpocket, een euvel wat wel vaker gebeurd bij gitaren van deze leeftijd.

De hals moet namelijk een knik, naar beneden maken t.o.v. de body, ongeveer een graadje of 8 neerwaarts.

De hals staat nu bijna haaks op de body en dat moet niet.

Je zult de hals moeten shimmen.

Waar woon je? ik kan, als je wilt je daarbij helpen, ik heb al heel vaak met dat bijltje gehakt.

PS: was het toevallig de rode Ibanez semi hollow met de Fender versterker, die gisteren op Marktplaats stond?

HaroldA
11 augustus 2011, 11:38
Je zult de hals moeten shimmen.

Ik heb goede ervaring met trapsgewijs aluminiumfolie vouwen ;)

geert1976
11 augustus 2011, 11:41
Ik heb goede ervaring met trapsgewijs aluminiumfolie vouwen ;)

Dat is een optie hoor;)

Ik heb al van alles gezien wat voor shimmen is gebruikt: muntjes, kartonnetje, alu-folie, houtvijzel, plectrums etc.

Dano's uit China worden bv geshimd met een kartonnetje

Je kunt meerdere dingen hiervoor gebruiken:ok:

Pepe
11 augustus 2011, 11:42
Wat Geert zegt. De body krom is onwaarschijnlijk, waarschijnlijk een rising tongue, een holle hals of een combinatie want de neckpocket aan de kant van de gitaar zal niet veranderen.

Ik hoop dat shimmen de oplossing is maar het probleem kan groter zijn maar dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen.

Ook raar dat je zoiets niet ziet als je de gitaar koopt, dat is wel het EERSTE waar je naar moet kijken.

Augusti
11 augustus 2011, 12:22
Knap dat je dat zo kan zien zonder foto's! :crazyhappy:

http://29.media.tumblr.com/tumblr_kthzopfxcs1qzsth0o1_500.jpg

Ik bedoel maar, 5 cm en de body zou krom zijn, dan lijkt het mij serieus beschadigd.
Maar er zijn kenners die al tips geven, dus dat zit goed ;)

HaroldA
11 augustus 2011, 12:29
Ik bedoel maar, 5 cm en de body zou krom zijn, dan lijkt het mij serieus beschadigd.

Ik lees "5 mm", maar dat kan aan mij liggen...

alex1959
11 augustus 2011, 21:15
Ik ga een foto maken en dan wordt alles duidelijker.

alvast bedankt voor de reakties.

Alex

wietse
11 augustus 2011, 21:38
Wat Geert zegt. De body krom is onwaarschijnlijk,

kan wel, die dynacord dc/3v van mij is ooit ergens vochtig opgeslagen geweest met snaren op spanning, resultaat verwrongen body bij de neckpocket, die is geshimd met een paar dubbeltjes.
trouwens alleen bij een hollowbody kan de body op die manier krom trekken.

wietse
11 augustus 2011, 21:40
Ik bedoel maar, 5 cm

het is maar 5 mm hoor, dus wel weer goed te krijgen.

geert1976
11 augustus 2011, 22:09
kan wel, die dynacord dc/3v van mij is ooit ergens vochtig opgeslagen geweest met snaren op spanning, resultaat verwrongen body bij de neckpocket, die is geshimd met een paar dubbeltjes.
trouwens alleen bij een hollowbody kan de body op die manier krom trekken.

Dit exemplaar had in de woonkamer gehangen, de body is wel ok denk ik.

Het is een typisch probleem wat ik vaker heb gezien bij oude Jappen. effe shimmen en klaar.

alex1959
12 augustus 2011, 02:06
Hier zijn de foto's van de Ibanez 2370 met het hals probleem

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/aledx1959/fotoibanez2370.jpg
http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/aledx1959/foto2ibanez2370.jpg

Pepe
12 augustus 2011, 02:34
Zo op het oog is het iets wat een chocoladereep wel kan oplossen maar misschien is het beter bij zo'n groot verloop iets van hout te fabrieken.

Ik heb een paar shims liggen, geen idee hoe ik daar aangekomen ben. Zullen wel uit een gitaar gerold zijn die ik openmaakte. Het is niks meer dan pressed paper, een toiletrol zou hetzelfde effect geven.

Hendriks
12 augustus 2011, 08:54
Bij mij werkt een visitekaartje goed , als het niet genoeg is , even dubbelvouwen.


Nog leuke tele's gekocht Alex?

Rinze
12 augustus 2011, 09:01
De montagering van het halselement ligt wel heel raar scheef, naar beneden naar de hals toe. Of zie ik dat nou verkeerd?

bass blom
12 augustus 2011, 09:10
De montagering van het halselement ligt wel heel raar scheef, naar beneden naar de hals toe. Of zie ik dat nou verkeerd?

dat zag ik ook ja :dontgeti:

HaroldA
12 augustus 2011, 09:31
dat zag ik ook ja :dontgeti:

Same here... Het lijkt toch wel alsof de body ruimte voor de hals heeft moeten maken...

Ik zou ook wel eens willen weten hoe de halspocket er uit ziet. Als de gitaar recht is begonnen kan die ook wel eens verwrongen/krom zijn.

Midwolda
12 augustus 2011, 10:10
Dan zou er van de mensuur en intonatie ook niets meer kloppen, toch?.

Pepe
12 augustus 2011, 11:41
Ik heb die gitaar ook gehad (ja, welke niet onderhand :seriousf:) en de neckpickp loopt raar naar beneden hoewel dit er wel extreem uit ziet.
Het is geen natuurgetrouwe 335 kopie, body is iets kleiner en de de bolling van de top is raar waardoor de neckpickup een duik maakt. In mijn herinnering heeft ie ook geen middenbalk, fully hollow.

Het was de eerste poging van Ibanez om een 335 te maken en ze hadden geen echte als voorbeeld stel ik me zo voor, een hoop kopieën uit de vroege periode zijn gemaakt vanaf foto's, vandaar de vele afwijkingen.
Vanaf 75 veranderde dat drastisch maar toen begon dat lawsuit ding en gingen ze al snel verder met hun eigen Artist lijn.

HaroldA
12 augustus 2011, 11:47
Vanaf 75 veranderde dat drastisch maar toen begon dat lawsuit ding en gingen ze al snel verder met hun eigen Artist lijn.

Er is nooit een lawsuit geweest, maar verder heb je denk ik wel gelijk.

Kans bestaat dat de Ibanez het beter zal doen aan de muur dan in je handen.

Pepe
12 augustus 2011, 11:50
Nee Harold, dat weten we allemaal maar dan zeg ik het even correct voor ieder die op komma's en punten staat: .. onder druk van het vooruitzicht van een lawsuit besloot Ibanez de nadruk te leggen op eigen modellen.. :ok:

geert1976
12 augustus 2011, 12:54
Er is nooit een lawsuit geweest, maar verder heb je denk ik wel gelijk.

Kans bestaat dat de Ibanez het beter zal doen aan de muur dan in je handen.

Valt mee hoor, ze spelen en klinken in de regelmaat prima, alleen moeten ze even goed afgesteld staan:ok:

Augusti
12 augustus 2011, 17:47
QUOTE=HaroldA;2684387]Ik lees "5 mm", maar dat kan aan mij liggen...[/QUOTE]

oeps je hebt gelijk, leesbril gaan kopen lijkt me een oplossing............... voor mij

mesaman
12 augustus 2011, 17:57
Waarom hing hij aan de muur?t probleem was er misschien al eerder?Ik kom niet met een oplossing maar een goede gitaar is om op te spelen.

alex1959
12 augustus 2011, 22:08
Hey Hendriks,

Je heb een PM

sg2000
11 januari 2014, 14:58
Ha Alex1959
In 1976 werd ik de trotse eigenaar van een Ibanez 2370 die ik veel gebruikte voor de schoolband en het spelen met vrienden. Nieuwsgierig als ik was naar geluiden, heb ik er een split-coil en phase-schakelaar bij gezet, en de originele Ibanez (58? SH?) humbuckers daar op aangepast. De body is nog als nieuw, een krasje op de rug, verder wat wear aan de hardware. De action was laag, superlaag, zodat ik zonder veel moeite topspeed kon halen, mannen als John McLaughlin (niet mooi, wel knap) waren daarin mijn voorbeelden. Nog steeds niet helemaal tevreden, merkte ik rond 1980 dat de hals ietsje krom was, ondanks de .009 snaren. Dat wilde ik laten herstellen... Long story short: de halspen gebroken door degene die dat deed. Sindsdien geen noot meer op gespeeld, de Super 400 nam dat over (combo's, jazz), en later de bijzondere Sheraton (Korea, afgewerkt in US, Gibson 57's).
Reden van mijn berichtje: het is nu een muurbloempje, en als ik het goed begrepen heb, heb jij nog een goede hals. Dus, één en één combineren en jij kunt, hooguit tegen verzendkosten, of ophalen, een complete super 2370 opbouwen. Tenminste, als jij daar nog belangstelling voor hebt. De 2370 staat bij mij verborgen, en gebruiken, dat past beter bij een gitaar. Ik heb foto's voor je.
Nogmaals, ik zie liever dat de gitaar gewoon weer bespeeld wordt, dan dat ze bij mij wegkwijnt. Daar is ze ooit voor gemaakt toch? Is dit niets voor jou, dan even goede, eh, forum vrienden! Groet, sg2000

HaroldA
11 januari 2014, 15:00
sg2000: :ok:

En welkom!

Pepe
11 januari 2014, 15:44
Kijk, gelijk al een paar punten met de eerste post.

Nou maar hopen dat Alex niet slaapt en, ook niet onbelangrijk, de gitaar nog heeft.

alex1959
12 januari 2014, 12:00
Ha Alex1959
In 1976 werd ik de trotse eigenaar van een Ibanez 2370 die ik veel gebruikte voor de schoolband en het spelen met vrienden. Nieuwsgierig als ik was naar geluiden, heb ik er een split-coil en phase-schakelaar bij gezet, en de originele Ibanez (58? SH?) humbuckers daar op aangepast. De body is nog als nieuw, een krasje op de rug, verder wat wear aan de hardware. De action was laag, superlaag, zodat ik zonder veel moeite topspeed kon halen, mannen als John McLaughlin (niet mooi, wel knap) waren daarin mijn voorbeelden. Nog steeds niet helemaal tevreden, merkte ik rond 1980 dat de hals ietsje krom was, ondanks de .009 snaren. Dat wilde ik laten herstellen... Long story short: de halspen gebroken door degene die dat deed. Sindsdien geen noot meer op gespeeld, de Super 400 nam dat over (combo's, jazz), en later de bijzondere Sheraton (Korea, afgewerkt in US, Gibson 57's).
Reden van mijn berichtje: het is nu een muurbloempje, en als ik het goed begrepen heb, heb jij nog een goede hals. Dus, één en één combineren en jij kunt, hooguit tegen verzendkosten, of ophalen, een complete super 2370 opbouwen. Tenminste, als jij daar nog belangstelling voor hebt. De 2370 staat bij mij verborgen, en gebruiken, dat past beter bij een gitaar. Ik heb foto's voor je.
Nogmaals, ik zie liever dat de gitaar gewoon weer bespeeld wordt, dan dat ze bij mij wegkwijnt. Daar is ze ooit voor gemaakt toch? Is dit niets voor jou, dan even goede, eh, forum vrienden! Groet, sg2000

Hoi SG2000, Deze gitaar is niet meer in mijn bezit, ik heb hem gedoneerd aan een kroeg en daar hangt hij netjes aan de wand als decoratie. Dit leek me een goed alternatief in plaats van demonteren en de rest venietigen. Gr. Alex

sg2000
13 februari 2014, 13:32
Ehm, Gitaarnet/Forum is niet Gitaarmarkt, ik weet het. Maar toch, het volgende... Dit deel van het forum is het enige virtuele plekje op aarde waar liefhebbers c.q. kenners van deze gitaar samenkomen. Ik heb dus hier thuis een prima body, bijna geen bucklewear of krassen en hardware in prima staat, met parallel/single coil schakelingen op de originele (P58?, ik weet het niet!) Ibanez PU's, naast de Varitone. Zó kan ik er dus niet mee, vandaar, als iemand er belangstelling voor heeft, dan mag hij, of zij, deze gitaar op komen halen voor, zullen we zeggen EUR 30? Je eigen hals er op, twee shagvloeitjes er tussen, en een actie van <2 mm boven de 22e fret ligt in je bereik. Interesse, post of PB me, en zij is voor jou! Groet, GJ a.k.a. sg2000 (juist, die andere MIJ!)