PDA

View Full Version : Dempen. Ik kan 't niet goed.



Rhinus
26 mei 2003, 18:03
G||--------------------------|--------------------------|
D||-----------------0--------|-----0--------------------|
A||--------0--1--2-----2--1--|--2-----2--1--------0--2--|
E||--0--3--------------------|--------------0--3--------|


-----4--3--2--0-----------|--------------------------|
--0--------------2--2-----|--------------------------|
-----------------------2--|--------------------------|
--------------------------|--0--0--0--0--0--0--0--0--|

Dat wil ik dus spelen. Op zich erg goed te doen, 't gaat niet zo snel. Maar ik kan niet zo goed dempen. Dus wat gaat er fout?

Bij:
-----4--3--2--0-----------|
--0--------------2--2-----|
-----------------------2--|
--------------------------|

Hoe demp ik daar het makkelijkst de 0 op de D snaar? Met welke hand? Met welke vingers? 't Lukt me namelijk niet goed/soepel. (Ik weet dat ik ook op andere snaren kan spelen etc. Maar ik wil 't zo ook kunnen spelen.)

Pöl
26 mei 2003, 18:12
Op 2003-05-26 18:03, schreef Rhinus:
G||--------------------------|--------------------------|
D||-----------------0--------|-----0--------------------|
A||--------0--1--2-----2--1--|--2-----2--1--------0--2--|
E||--0--3--------------------|--------------0--3--------|


-----4--3--2--0-----------|--------------------------|
--0--------------2--2-----|--------------------------|
-----------------------2--|--------------------------|
--------------------------|--0--0--0--0--0--0--0--0--|

Dat wil ik dus spelen. Op zich erg goed te doen, 't gaat niet zo snel. Maar ik kan niet zo goed dempen. Dus wat gaat er fout?

Bij:
-----4--3--2--0-----------|
--0--------------2--2-----|
-----------------------2--|
--------------------------|

Hoe demp ik daar het makkelijkst de 0 op de D snaar? Met welke hand? Met welke vingers? 't Lukt me namelijk niet goed/soepel. (Ik weet dat ik ook op andere snaren kan spelen etc. Maar ik wil 't zo ook kunnen spelen.)

Pöl
26 mei 2003, 18:15
Het beste, snelste en mooiste dempen is volgens mij dmv een plectrum. Je plaatst dan gewoon de zijkant van je plectrum-hand op al je snaren tegelijk ter hoogte van de brug (niet op de brug). Zo heb je een totaal bereik met het plectrum, veel punch en toch een mooie dempklank.
Het is wel aan te raden een zekere dynamiek in de frethand te steken bij het dempen. Dit lukt makkelijker als je geen of zo weinig mogelijk open snaren speelt.

Hmmm, does this make any sense???

Dandelion
26 mei 2003, 18:36
Op 2003-05-26 18:03, schreef Rhinus een heleboel!


Dempen hangt een beetje af van wat er komt. Bij het laatste stukje speel je een open d snaar, en daarna moet je iets op je g-snaar doen, je zou dan met de duim van je rechter hand kunnen dempen maar ook met je middelvinger.
Als je eerst op je g-snaar speelt en daarna op je d, kan je met je rechterhand dempen.

Overigens is het makkelijkst om de open d-snaar te dempen:
Speel de d-toon op de 5de fret van je a snaar! :wink:
Maar dat wist je vast zelf al...

Rhinus
26 mei 2003, 18:37
Tegen Pöl:

Nope :smile:.
Maar toch al vast bedankt.

Ik speel trouwens niet met plectrum. Ook wil ik 'm niet gedempt spelen, maar hij moet gewoon stoppen als ik op de G snaar de 4e fret besla(??).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rhinus op 2003-05-26 18:39 ]</font>

Rhinus
26 mei 2003, 18:43
Tegen Dandelion:

Met mijn duim? Oe, die komt normaal niet van de E-snaar af (oke, wel ooit, als ik op de E speel). Maar ik zal 't eens gaan proberen. Tips voor hoe ik dat 't beste kan doen?

Dat van 5 op A is natuurlijk waar, maar dan kan ik weer niet soepel daarna op de G snaar spelen. Ik heb dat ook geprobeert, maar dat lukte echt niet :grin:.

koen_V
26 mei 2003, 18:49
Die je dat niet automatisch zo dempen?
als ik goed begrijp wat je bedoelt.
je wilt niet dat de noten doorklinken als je aan het spelen bent? of wat bedoel je?

Rhinus
26 mei 2003, 19:08
je wilt niet dat de noten doorklinken als je aan het spelen bent?

Jup.

Normaal is dat ook niet. Maar als ik een snaar open speel en daarna op een hoger klinkende snaar verder bass dan die open snaar dus door.

Ik probeer snaren open te vermijden, maar soms lukt dat niet. En zoals bij die tab hierboven klinkt die open snaar dus door.

sniekie
26 mei 2003, 19:13
je kan ook gewoon met de palm van je aanslag hend zechmar gebruiekn of wat vingers van je lnkerhand og je ringvinger

koen_V
26 mei 2003, 19:23
ik weet niet hoe lang je bast ofzo..
Maar leer met 4 vingers spelen aan de hand waar je mee fret, dan mute je zowieso al je noten want dan ligt je handpalm op je fretboard.
Zo is het bij mij toch.

dikkie dik
26 mei 2003, 19:41
Dit vind ik nou zoiets waar je geen ruk aan hebt om advies te vragen. Zoiets moet je zelf ontdekken, en als je het dan eenmaal doorhebt is het geen kunst aan. want dan wordt het moeilijk om niet te dempen. gewoon je eigen manier vinden is het beste. ik demp meestal met mn wijs/middelvinger

Dandelion
26 mei 2003, 19:45
Tja Ik demp zelf altijd gewoon met mijn middelvinger (ervanuitgaande dat ik met mijn wijsvinger aansla).
Maar mijn lerares hamert er tegenwoordig op dat ik mijn hele hand moet meebewegen, en dus ook met de duim kan dempen.
Je moet dus je duim niet vastplakken aan je B of E-snaar, maar meebewegen: sla je iets op je d-snaar aan, kan je duim dus rusten op de A, zo houd je a en e snaar gelijk gedempt, gaan die niet ook nog eens rondzingen.
Practisch gezien, zou je moeten kunnen spelen zonder je duim te laten rusten! Als je dat nou eens probeerd?
(tja ik roep ook maar wat :wink: )

Rhinus
26 mei 2003, 20:41
Op 2003-05-26 19:23, schreef koen_V:
ik weet niet hoe lang je bast ofzo..
Maar leer met 4 vingers spelen aan de hand waar je mee fret, dan mute je zowieso al je noten want dan ligt je handpalm op je fretboard.
Zo is het bij mij toch.


Ik fret al met 4 vingers. Maar mijn handpalm zit niet op de D als ik op de G speel he.



Op 2003-05-26 19:41, schreef dikkie dik:
Dit vind ik nou zoiets waar je geen ruk aan hebt om advies te vragen. Zoiets moet je zelf ontdekken.


Ja, dat heb ik ook geprobeert he.. Maar dat lukte blijkbaar niet he.

Rhinus
26 mei 2003, 20:44
Op 2003-05-26 19:45, schreef Dandelion:
Tja Ik demp zelf altijd gewoon met mijn middelvinger (ervanuitgaande dat ik met mijn wijsvinger aansla).


Dat gaat dan toch veel te sloom :s.

Maar dat van die duim is een optie ja. Maar dat gaat vas moeilijk worden om aan te leren denk ik.

koen_V
26 mei 2003, 20:55
Op 2003-05-26 20:41, schreef Rhinus:


Op 2003-05-26 19:23, schreef koen_V:
ik weet niet hoe lang je bast ofzo..
Maar leer met 4 vingers spelen aan de hand waar je mee fret, dan mute je zowieso al je noten want dan ligt je handpalm op je fretboard.
Zo is het bij mij toch.


Ik fret al met 4 vingers. Maar mijn handpalm zit niet op de D als ik op de G speel he.


dan zet je je vingertoppen toch gewoon tegen de D snaar.ze demp ik.
maar je moet het gewoon doen dat je er niet meer moet bij nadenken.
het komt wel vanzelf

bassopotmus
26 mei 2003, 21:19
Ik wil je leraar niet tegen spreken ofzo(doe het toch)

Maar je duim moet altijd, maar dan ook altijd achterop je hals steunen. Vooral als je moeilijkere stukken gaat spelen dan kom je niet uit als je die duim wat relax over de fretboard laat bengelen.
Zeker als je snelle loopjes over meer dan 1 positie krijgt.

AntY
26 mei 2003, 22:47
als je eerst de D speelt en daarna een G, dan demp je met je plucking hand toch weer de D? lijkkt me duidelijk.

Dandelion
26 mei 2003, 23:10
Op 2003-05-26 21:19, schreef bassopotmus &lt;knip>

Erm basso...
Wat speelt nou fijner:

1. een snelle lick op je g-snaar met je duim rustend op je hals / b-snaar / element
2. een snelle lick op je g-snaar met je duim rustend op je d-snaar

Ik heb het er niet over dat je met je duim moet gaan lopen zweven, (ja als oefening ja, maar niet als je echt iets wil spelen). Maar goed, na enige oefening werkt het dus gewoon stukken sneller en secuurder als je je hele hand meebeweegt en niet alleen je wijs- en middelvinger.
Als je je duim bovenaan laat staan dan ga je dus en je hand (over)strekken en snel met je vingers plukken.
Geloof me nou maar, dat gaat beter als de rest van je hand ontspannen is.

AntY
26 mei 2003, 23:32
basso heeft t over de duim op de hals, niet op de snaar / het element

Dandelion
27 mei 2003, 00:03
Op 2003-05-26 23:32, schreef AntY:
basso heeft t over de duim op de hals, niet op de snaar / het element

Wat is het verschil dan? Het gaat om de afstand en die blijft groot.

Overigens speel ik (bijna) nooit zo dicht bij de hals.

-edit-
En het is overigens (met alle respect) pertinent gelul dat je duim op je hals moet steunen.
-edit-

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dandelion op 2003-05-27 00:19 ]</font>

AntY
27 mei 2003, 00:45
uhm dandy... linkerhand? dat betekent dat basso niet ongelijk heeft, maar wel dat hij de discussie niet helemaal heeft begrepen.

ik hoop toch dat ie zn havo haalt :wink:

bassopotmus
27 mei 2003, 18:01
man, sorry.
Inderdaad ik geef je volledig gelijk dat je moet steunen met je duim lekker dichtbij de aan te slaan snaar.

Toch blijf ik bij me standpunt van dat je de duim niet over de neck hangt, maar dat is persoonlijk. Iedereen speelt anders.


trouwens hoop het zelf ook Anty :dontgeti:

Clunk
27 mei 2003, 18:18
ghehe.. .dan heeft flea een slechte techniek, want die dempt ook regelmatig met zn duim.

bassopotmus
27 mei 2003, 18:20
flea is zozo niet een school voorbeeld van techniek, al speelt hij wel veel klaar

Dandelion
27 mei 2003, 18:34
idd lekkere spraak verwarring zo :)
Maar ik had het over rechts.

Je duim van je halshand kom in principe nooi achter je hals vandaan, dat klopt ook.

Technisch gezien is flea een rommelbassist. Sterker nog, het geluid wat hij produceerd is ook niet altijd even sterk (akak rommelig, slordig etc).
Gaaf is het wel 8)

De Teng
27 mei 2003, 20:02
Je speelt toch niet met plectrum als bassist....bleeeh.. kan niet hoor ;-)

Je handpalm moet je inderdaad vlak voor de brug leggen op je snaar die je wilt dempen, dan kun je met je wijs en middelvinger (of desnoods allemaal) bijna overal wel komen. Verander de hoek dan even tijdelijk van je pols en je arm, dan lukt het vanzelf.

Easy Rider
27 mei 2003, 20:15
Yeah, en terwijl je je hand op de snaren drukt speel je met je duim.
Vette dub-reggae sound! Modder-, modder-, moddervet. :)
Da's zover ik weet een Stuart Zender techniekje. Goed te horen op o.a. het nummer 'Drifting Along' van het album 'Travelling Without Moving'.

EZ

De Teng
28 mei 2003, 09:51
Yeah, en terwijl je je hand op de snaren drukt speel je met je duim.
Vette dub-reggae sound! Modder-, modder-, moddervet. :)
Da's zover ik weet een Stuart Zender techniekje. Goed te horen op o.a. het nummer 'Drifting Along' van het album 'Travelling Without Moving'.

EZ

Was je er zelf dan nog niet achter? Vooral als je je duim a.h.w. wat langer over de snaar heen laat glijden wordt ie alleen maar dikker... net een drol, haha

3803
1 juni 2003, 19:06
Mag je ook dempen met je frethand door gewoon de snaar D snaar zachtjes met een van je vingers aan te raken?
Toen ik dat stukje speelde deed ik dat automatisch

bassopotmus
1 juni 2003, 19:17
dude.....als je dat doet en het irriteerd je niet en je hebt een goed sound, mag het van mij best!

Easy Rider
1 juni 2003, 19:20
Nee, dat mag niet. En ik heb je meteen aangegeven bij de muziekpolitie die jou vanavond nog op komen halen.

Natuurlijk 'mag' dat!! Wie houdt je in vredesnaam tegen!?

EZ

3803
1 juni 2003, 19:26
En ik heb je meteen aangegeven bij de muziekpolitie die jou vanavond nog op komen halen.
:D

Nee, tgaat erom dat ik een juiste techniek wil aanleren :)

bassopotmus
1 juni 2003, 19:28
sorry maar ik vind deze topic altijd heel moeilijkm je kan zo moeilijk van achter je pc zien wat jij doet en hoe je dat doet en of het "fout" is.

bathmutz
1 juni 2003, 22:27
ja, als je aanslaat met 2 vingers omstebeurt dan kan je als je bijvoorbeeld met je middelvinger aangeslagen hebt de snaar (bijna) direct dempen doormiddel van je wijsvinger er gelijk tegen aan te dempen. zo kun je ook hele korte nootjes spelen. (funky!) 8-)

je kunt ook wat al eerder gezegd is je handpalm over heel je snaren leggen en dan met je duim alle noten aanslaan, dan krijg je die reggae sound wel gezellig is dat.

BathMutZ

De Teng
2 juni 2003, 14:22
Dempen met je linkerhand wil ook erg goed. (je hals hand zeg maar) die laat je dan gewoon half los van de fret, zodat de toon ook afgedempt wordt. Ideaal voor funky loopjes, want altijd dempen met je rechterhand is een pleuriswerk om het zo maar te zeggen. Als het goed klinkt en je er na verloop van tijd geen last van krijgt, is er niks mis mee. Wat dacht je dat de contrabassisten zeiden toen ze Clarke en zijn voorganger voor het eerst zagen? Moest heiligschennis zijn geweest, terwijl nu jan en alleman het doet. Ik bedoel maar. ;)

Easy Rider
2 juni 2003, 15:29
De 'juiste' techniek is die techniek die voor jou het beste werkt.

EZ

basswasp
2 juni 2003, 15:34
Dempen met je linkerhand wil ook erg goed. (je hals hand zeg maar) die laat je dan gewoon half los van de fret, zodat de toon ook afgedempt wordt. Ideaal voor funky loopjes, want altijd dempen met je rechterhand is een pleuriswerk om het zo maar te zeggen. Als het goed klinkt en je er na verloop van tijd geen last van krijgt, is er niks mis mee. Wat dacht je dat de contrabassisten zeiden toen ze Clarke en zijn voorganger voor het eerst zagen? Moest heiligschennis zijn geweest, terwijl nu jan en alleman het doet. Ik bedoel maar. ;)
Hierbij moet je natuurlijk wel erg uitkijken dat je geen flageoletten krijgt...

Clunk
2 juni 2003, 15:40
zolang je kijkt waar je dempt niet :) gewoon nooit op de fret :P
ghehe// ik zlef gooi alles door elkaar.. ik vind bv zoals primus "my name is mud "speeld.. gewoon palmute het lekkers.. slap en palm mute.. gaat lekker.. ik kan het opzich ook met me linkerhand.. no problem, maar tis maar net hoe mn hoofd staat.. en eigenlijk hoor je eht verschil wel hoe je mute.. maar dat maakt me geen ruk uit.. het gaat erom of het leuk klinkt en lekker speelt.. naja.. dan moet je zelf denk maar een manier vinden om te muten :D ipv dat je het van een ander overneemt het het niet lekker vind spelen :D ghehe
*conclusie--> mute voortaan met je snikkel als je bas laag hangt.. en als je hem hoog heb hangen doe je het met je tong :P

tiz maar net wat je leuk vind :D ghehe

Rhinus
2 juni 2003, 18:37
Hierbij moet je natuurlijk wel erg uitkijken dat je geen flageoletten krijgt...

Flageoletten?

Clunk
2 juni 2003, 18:43
ja,.. of faceletten oftewel harmonics... ik weet niet precies hoe je die shit schrijft eig....

bassopotmus
2 juni 2003, 19:42
met meer dan 1 vinger dempen he?

een flageolet is als je snaar op bepaalde posities aanraakt zonderte fretten en je krijgt dan een doorklinkende toon, sounds hard, is very easy

Clunk
2 juni 2003, 20:06
ja.. idd, je vinger op de snaar houden, boven de 4e/5e/7e/9e of 12de fret... je mag em aandrukken, zolang hij de fret niet raakt, en dan bij de bridge aanslaan.. dan krijg je een flageolet.. ofzo...