PDA

View Full Version : SGH Performer Proto 2, poging 2. ;-)



sebashoning
10 augustus 2011, 18:01
Inderdaad, poging 2. ;-)

Mijn eerste gitaartje was gemaakt van een eiken tafeltje. Het resultaat was erg gaaf maar ik wou wel een aantal oneffenheden eruit halen en dus beginnen aan opvolgers.

Ik heb samen met m'n stiefdochter een grenen tafeltje in de bosjes gevonden die dik en groot genoeg was om 4 body's uit te halen. Ik aanschouw mezelf nog steeds als de opper amateuristische bouwer en dus wou ik voorlopig nog niet aan 'echt' gitaarbouwers hout, puur omdat een foutje dan minder pijn doet in de portemonnee (een gratis tafel, ik bedoel maar ;-)).

Mijn vrouw houdt erg van paars in combinatie met zilver en daarom had ik besloten om na een groene gitaar met goude hardware een paarse met chrome hardware te bouwen.

De foto's van poging aan zijn hier (https://www.facebook.com/photo.php?id=100000306243808&pid=703222) te vinden op mijn Facebook. Als men ze liever in deze topic ziet zal ik ze er proberen op te zetten.

Waar poging 1 op stuk liep was het doorboren van de schroefgaten voor de tremolo-klauw en de Floyd-studs. Daarbij was het mijn eerste ervaring met blank aflakken en heb ik te weinig lagen gebruikt en had ik geleidelijker van grid moeten gaan.

Het stainen heb ik met die aanmaak beits gedaan van Bas van de Broek (zakjes poeder die je met water kan mengen om vervolgens te stainen).
Omdat ik poging 1 niet lekker glad kreeg en de blanke lak op sommige plekken te ver opgezogen werd heb ik deze keer geprobeerd om met Timbermate (van StewMac vandaan) eerst alles glad te krijgen en daarna te stainen. Ik wist dat er een kleurverschil in het hout en het opvulmiddel zou zitten, maar omdat ik een stain heb die gemixt is met rood en blauw lijkt die Timbermate voornamelijk blauw te absorberen en geen rood. Nu zat ik met hele lelijke vlekken:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/284381_248928038460736_100000306243808_859166_6406 852_n.jpg

Daarom heb ik ervoor gekozen om het niet doorzichtig paars maar metallic paars te maken. Hij hangt inmiddels al in de grondlak. Ik merk nu al wel dat dit hout ontzettend veel zuigt en ik vrees dat het me weer 6 bussen primer gaat kosten voordat ik eindelijk een glad oppervlak heb.

Iemand tips? BTW, ik gebruik voorlopig gewoon Gamma verf. Dit om de low-budget redenen. ;-)

G.G.
10 augustus 2011, 18:06
Je bouwt net genoeg voor "echt hout" hoor.

Tikkel
11 augustus 2011, 12:40
Wordt volgens mij ook een heel mooi exemplaar!
Ik zag op je Facebook-foto's dat je een houtvijl in je boorkop hebt gestoken voor het shapen van je body. Werkt dit een beetje redelijk? Ik las ook al van mensen die hiervoor beginnen met de slijptol en later dit mooi bijwerken. Charlotte gebruikte zelfs haar kolomboor om een reeks gaatjes te produceren die het profiel moeten aangeven...
Heel benieuwd!

sebashoning
11 augustus 2011, 15:10
Die vijl in een boor werkt in mijn geval niet bepaald goed. ;-) Het was meer een soort noodoplossing en probeersel. Het kan ook liggen aan het feit dat het echt een botte vijl is.
Ik zou het vooral proberen met een betere vijl, maar hou het handvat van de vijl vast met een textiel ertussen en doe steeds rondes van ongeveer 20 seconden, anders brand het zowat door je hand heen!

sebashoning
11 augustus 2011, 15:12
Je bouwt net genoeg voor "echt hout" hoor.

Ik was wel van plan om dat in de niet al te verre toekomst toch te gaan doen ja. ;-)
Ik heb nog 2 voorgezaagde body's van dezelfde tafel liggen en nog 3 van een eiken tafel. Allemaal hetzelfde model. Ik heb nog ideeën voor een explorer, een tele-achtig ontwerp en een nieuwe body voor 2 gitaren. Dat ga ik waarschijnlijk doen met "echt hout".

sebashoning
2 september 2011, 23:00
Hij is af!!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/320303_260310247322515_100000306243808_897732_6591 414_n.jpg

Ik had geen hoge verwachtingen wat betreft de sound, maar die is best lekker eigenlijk! Heel diep, donker en dik. Dat zachte hout heeft een ontzettend dikke bas-respons of zoiets, want het dreunt als een malle!

De studposts zijn geboord zonder kolomboor en staan dus een tikkie scheef. Daarom is de floyd niet volledig zuiver (zeker niet als je hem zowel opwaarts en neerwaarts gebruikt), maar stukken zuiverder dan het vorige prototype. Dat maakt deze goed genoeg om mee het podium op te nemen, wat wel erg gaaf is natuurlijk!

Ik ben met nog 2 body's van hetzelfde hout bezig. Een wordt een 6-snaar in normale stemming (deze staat in Drop-C) en die andere moet eigenlijk 7-snarig worden. Tegelijkertijd ga ik ook 3 gitaren (2x6-, 1x7-snarig) van hetzelfde model met een eikenhouten body maken, maar dan met eigen halsjes. Die gaan een stuk feller klinken dus heb ik per stemming de keuze uit 2 sounds, ideaal voor de studio!

Ik heb er weer zin in! Het zal niet al te lang duren voordat de volgende af is. ;-)

Gegroet!
Sebas.

espike
4 september 2011, 07:59
mooi gelukt zeg. wat voor hals heb je er nou aan zitten? en heb je ook al een opname van t geluid? ziet echt goed uit om on stage wat mee te doen.

Ike57
4 september 2011, 09:22
Ziet er best goed uit. Heb je de hals ook zelf gemaakt?

Misschien toch handig om, als het haalbaar is, wat te investeren in goed gereedschap. Een kolomboor is wel handig om goed recht te kunnen boren.

sebashoning
4 september 2011, 21:45
Mee eens. Een kolomboor staat vrij hoog op mijn verlanglijstje. Ik heb wel iemand gevonden met een lintzaag, ook niet geheel onhandig!

Hij gaat ook zeker een paar keer mee het podium op. Daarom wil ik nu ook graag een 7-snarige variant omdat ik het liefst op alleen m'n eigen creaties wil spelen.

De hals is een jackson-achtige hals van Ebay. Daar zijn er meerdere van te vinden en dus niet moeilijk om aan te komen. Ik had nog niet het lef om een eigen hals te gaan maken. Ik ben echter al wel flink wat moed (en kennis/gereedschap) aan het verzamelen...