PDA

View Full Version : Eerste basgitaar + versterker



Gravekeeper
10 augustus 2011, 16:53
Hey iedereen!

Ik speel al zo'n jaar of 8 gitaar (klassieke gitaar, folkgitaar en elektrische) en zou nu eigenlijk wel eens bas willen proberen ook! Daarom kom ik hier even om raad vragen... Heb al wat rondgekeken voor mogelijk kandidaten en er zijn er al 2 die mij aanspreken:

- Yamaha RBX 374
- Squier Vintage Mod. Jazz Bass (misschien kan ik aan een Silver Series Jazz Bass (made in Japan) komen, ik hoor dat dit goed is?)

Maar ik twijfel sterk of ik niet direct op een 5-snarige bas zou beginnen aangezien ik graag wat Dream Theater/Symphony X/... zou kunnen spelen. Het zou dus vooral voor rock en metal zijn momenteel (en ook wel wat jazz). De RBX 375 spreekt mij dan wel aan. Wat zouden jullie me aanraden? (4 of 5 snaren, welke bas) Andere mogelijkheden zijn natuurlijk ook welkom!

Voor een versterker heb ik niet echt een idee. Ik dacht eerst aan de Roland Cube 30, maar ik heb niet onmiddelijk veel effecten nodig op mijn bas, dus ik vermoed dat er in die prijsklasse dan wel wat beter te vinden is. Ik hoor dat Ashdown goed is? Het is eerst en vooral een versterker voor thuis, maar het kan zijn dat hij in een bandje gaat gebruikt worden ook. Als ik voor 5 snaren ga, zal meer watt waarschijnlijk aangewezen zijn (250-350 watt heb ik al horen vallen?).

Alles samen denk ik aan een 500-600 euro (meer kan nog). 2dehands (België) is ook goed!

Bedankt alvast en ik hoop op spoedig antwoord! ;)

arcane
10 augustus 2011, 17:02
Tja, als jij al weet wat je vooral wilt gaan spelen, en dat is allemaal 5 snarig, dan zou ik ook een 5 snarige bas kopen. Ik denk dat je anders na een tijdje gaat balen en op zoek zult gaan naar een 5 snarige.