PDA

View Full Version : Eerste basgitaar + versterker



Gravekeeper
10 augustus 2011, 16:53
Hey iedereen!

Ik speel al zo'n jaar of 8 gitaar (klassieke gitaar, folkgitaar en elektrische) en zou nu eigenlijk wel eens bas willen proberen ook! Daarom kom ik hier even om raad vragen... Heb al wat rondgekeken voor mogelijk kandidaten en er zijn er al 2 die mij aanspreken:

- Yamaha RBX 374
- Squier Vintage Mod. Jazz Bass (misschien kan ik aan een Silver Series Jazz Bass (made in Japan) komen, ik hoor dat dit goed is?)

Maar ik twijfel sterk of ik niet direct op een 5-snarige bas zou beginnen aangezien ik graag wat Dream Theater/Symphony X/... zou kunnen spelen. Het zou dus vooral voor rock en metal zijn momenteel (en ook wel wat jazz). De RBX 375 spreekt mij dan wel aan. Wat zouden jullie me aanraden? (4 of 5 snaren, welke bas) Andere mogelijkheden zijn natuurlijk ook welkom!

Voor een versterker heb ik niet echt een idee. Ik dacht eerst aan de Roland Cube 30, maar ik heb niet onmiddelijk veel effecten nodig op mijn bas, dus ik vermoed dat er in die prijsklasse dan wel wat beter te vinden is. Ik hoor dat Ashdown goed is? Het is eerst en vooral een versterker voor thuis, maar het kan zijn dat hij in een bandje gaat gebruikt worden ook. Als ik voor 5 snaren ga, zal meer watt waarschijnlijk aangewezen zijn (250-350 watt heb ik al horen vallen?).

Alles samen denk ik aan een 500-600 euro (meer kan nog). 2dehands (België) is ook goed!

Bedankt alvast en ik hoop op spoedig antwoord! ;)

arcane
10 augustus 2011, 17:02
Tja, als jij al weet wat je vooral wilt gaan spelen, en dat is allemaal 5 snarig, dan zou ik ook een 5 snarige bas kopen. Ik denk dat je anders na een tijdje gaat balen en op zoek zult gaan naar een 5 snarige.

En je geeft aan dat je er ook mee in een band zou willen spelen, dan is 250 Watt (zeker bij een 5-snarige) wel nodig. Het voordeel is dat eigenlijk elke basversterker (misschien buizenversterkers uitgezonderd, geen idee, heb er geen ervaring mee bij bas) op laag volume ook goed klinkt. dus je kunt met een 300 watt amp gerust zacht spelen.

Ashdown is leuk spul, en je kunt ook kijken naar Hartke.

Tunes
10 augustus 2011, 21:23
Versterker ?

2ehand trace elliot, vooral die 80 watt combo's zijn erg handig en gaan HARD !

Okee een volle zaal trek je er niet mee, maar oefensessie en een klein cafe gaat prima.

Bas ? Hmmm da;s een lastige, ben niet zo van de 5-snaar.
Tweedehands yamaha kop je over het algemeen geen slecht ding.

Gravekeeper
10 augustus 2011, 21:49
Voor de bas spreekt die Yamaha RBX 375 (5 snaren) me nog steeds het meest aan, maar ik vind niet echt veel andere mogelijkheden binnen de prijsklasse voor een 5-snarige bas... Misschien kent iemand anders hier meer van? De Yamaha vind ik 2dehands niet onmiddellijk en nieuw vind ik hem ook niet bij Key Music, dus waarschijnlijk zal ik die moeten bestellen via Thomann of musicstore..

Voor versterkers heb ik al wat rondgekeken en 2dehands vind ik binnen mijn prijsklasse: Ashdown MAG 300 Combo met 15" speaker, Hartke Hydrive 210C, Trace Elliot Bascombo Commando 10 (65W?) spreekt mij ook nog wel aan (hoewel ik niet weet of deze een 5 snaar gaat aankunnen?) en dan ook nog (wel iets duurder) Hartke LH500 + Ashdown 410T deep cabinet. Ik weet niet welk soort speaker het beste die zwaardere tonen aankan, dus hulp daarbij is welkom! Andere merken heb ik nog niet echt bekeken, maar die zijn ook nog steeds zeer welkom! (Laney misschien?)

Bedankt voor de antwoorden! :)

Joreeen
11 augustus 2011, 09:43
Die Ashdown gaat hard! Let daar maar voor op! Is 300 watt!

Tunes
11 augustus 2011, 14:30
die trace commando moet je niet doen, is volgens mij niet uit de beste trace tijd en bovendien te weinig watt (van die 80 weet ik gewoon dat die hard kan).

ik zit trouwens even voor je te kijken op kapaza.be maar wat is dat een klote site geworden zeg, daar valt niet fatsoenlijk te zoeken.

Gravekeeper
11 augustus 2011, 17:02
Ik kijk altijd op 2dehands.be :) Die Yamaha RBX 375 (5 snaren) heb ik 2dehands op ebay kunnen kopen voor 150 euro! (moet er wel nog om enzo en hopelijk is alles in orde, maar het zag er goed uit!)

Versterker ben ik nog steeds niet aan uit... Ashdown C115 MAG 300 Combo spreekt me wel aan en ook de Hartke LH500 head + Ashdown 410T Deep cabinet.. Dat laatste is wel wat duur, maar nu ik de bas vrij goedkoop heb kunnen kopen kan ik wel wat meer geld uitgeven aan versterker.. Het blijft natuurlijk wel een setje om mee te beginnen ;)

Tunes
11 augustus 2011, 23:08
Ik zie toch ook nog een aardige gp11 van trace (in antwerpen) en zadaarvoor nog een ander trace (400 euro).

En wat zeker ook de moeite waard is die peavey nitro incl 4x10 voor 400 euro.
Misschien wat minder eigen geluid maar echt een heel goed ding en niet kapot te krijgen.

ik snap trouwens wel waarom er pas iemand helemaal uit belgie kwam voor mijn markbass set, sjesus jullie weten wel van prijzen soms.

Gravekeeper
11 augustus 2011, 23:21
Die 2 Trace Elliots heb ik inderdaad zien staan maar die 600Watter is wel héééél ver weg voor mij.. Wel niet echt duur voor zo'n ding? Die Trace Elliot van 150W zou dan misschien meer mijn ding zijn, als jij zegt dat jouw 80 watter al zo luid gaat?
Die peavey nitro spreekt mij ook wel aan.. Maar gaat dat niet een beetje een overkill zijn van wattage?
Heb ook een Peavey TNT 115 zien staan.. Goed? En de Ashdown MAG 300 blijf ik ook wel nog rekening mee houden (ook goedkoper)

En ja, voor die 2dehands zaken wou ik soms ook wel dat ik in Nederland woonde, maarja ;)

Wabbie
12 augustus 2011, 01:42
Met een Trace van 150 watt kun je prima optredens doen en het zijn erg goede versterkers! Peavey TNT ben ik minder vanb gecharmeerd qua klank, maar zijn ook erg robuust gebouwd.
Ashdown vind ik qua klank niet heel geweldig, en ik vind ze een beetje goedkoop aanvoelen (ook de duurdere series). Maar dat kan komen omdat ik misschien net iets teveel gewend ben aan mijn Eden WT800. Ik ken genoeg bassisten die zweren bij Ashdown.

Kort samengevat, ik denk dat je met elk van deze merken wel een prima basversterker in huis haalt. Misschien ook een idee om te kijken naar een ouder Hartke combo, of een Hartke HA3500 met speakerkast? Dat zijn er veelzijdige versterkers, niet duur, betrouwbaar en gaan ook knetterhard. Ik had zelf jaren gespeeld op een HA3500 met een Trace Elliot 1x15 speakerkast voordat ik het nodig vond om te upgraden naar een Eden en een fullstack.

arcane
12 augustus 2011, 10:31
Ik zelf heb een Hartke HA 2500 gcombineerd met de combo kast van een Warwick amp met 2*10 inch. (De amp zit er niet meer in, is kapot, vandaar de Hartke).
Deze combinatie vind ik lekker klinken en kan echt enorm hard.

Gravekeeper
12 augustus 2011, 12:37
Hartke doet het hier wel goed, heb ik de indruk! 'k Vind die HA3500 nogal duur eerlijk gezegd (ook 2dehands), zeker als er dan nog een speaker bij moet. Ben meer en meer voor de Peavey TNT of een Trace Elliot. Ashdown heb ik wat filmpjes over opgezocht en de klank spreekt mij ook minder aan..

Tunes
12 augustus 2011, 12:45
Ik snap die hartke liefde hier niet, vind het een nogal doorsnee (zelfs beetje onderkant markt) dingen, niet slecht maar ook niet meer dan dat.
Nog minder karakter dan b.v. die peavey die ik zei.

Maar goed zoveel heb ik er niet gehoord en ik ben verwend.

Die peavey tnt ken ik niet, maar zal zeker robuust zijn, maar volgens mij is die wel erg basic.
Die peavey top waar ik het over had heeft veel opties die later (band/optreden) zeker bruikbaar zijn.
Daarnaast is het een top met een kast, heeft als voordeel dat je ze los van elkaar kan vervoeren/dragen en je zou later nog is een andere kast kunnen nemen (als dat meer je geluid is).

Zelfde geldt voor die trace tops.

Wabbie
12 augustus 2011, 12:46
Hartke's en zeker de HA3500 hebben een beetje een halve cultstatus ondertussen. Tenminste onder de bassisten die ik persoonlijk ken. Iedereen heeft er een gehad of heeft er nog een. Geen idee wat HA3500's tegenwoordig tweedehands doen, maar een tijdje geleden kon je ze voor 150-250 euro op de kop tikken. Oud Peavey speakerkastje erbij (kost je ook de kop niet) en je heb meteen een zeer degelijke set waar je jaren mee toe kan.

Gravekeeper
12 augustus 2011, 13:23
Zo'n HA3500 head zou misschien wel lukken voor 250 euro (dan wel nog geen speaker), maar ik kan vrij dichtbij wel aan een goedkope TNT komen, dus denk gewoon dat ik daarvoor ga gaan. (kost nog minder dan zo'n head 2dehands) Hoor er geen slechte dingen van en denk ik dat ik daar toch ook wel een tijdje mee voortkan. Basic is daarom niet slecht ;)

Wabbie
13 augustus 2011, 19:55
Aan een TNT heb je een prima beginnersbasversterker dus dat zou ik dan gewoon doen. Je kunt je altijd later nog verdiepen in al het leuks wat er te krijgen is op het gebied van basversterking.

Gravekeeper
13 augustus 2011, 23:01
Heb mijn bas binnen en heb hem eens uitgetest op een TNT van een vriend en ik moet zeggen dat het me zeer goed bevalt! :) Nog even en ik heb er ook één... En inderdaad, ik kan er mij later nog altijd in verdiepen!

Wabbie
14 augustus 2011, 03:23
klinkt als een zeer slimme keuze! Nu verwachten we wel een nieuwe topic waarin je je basgitaar en je versterker komt showen he! ;)