PDA

View Full Version : Amp "loopt leeg" na uitzetten...



Nocki
10 augustus 2011, 13:01
Hoi,

Mijn Mesa/Boogie Studio .22+ (Hardwood) "loopt leeg" na het uitzetten.

Beetje stomme omschrijving misschien maar zo klinkt he. Na het uitzetten hoor je na een seconde of 3 tot 5 een geluid wat van hoog to laag en van hard tot zacht loopt.

Idee wat het is?

Lexvandoef
10 augustus 2011, 13:30
Dat hoort, zijn je elco's die ontladen.

iWishmaster
10 augustus 2011, 13:34
Dat hoort, zijn je elco's die ontladen.

Een elco die geluid maakt? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Als je een noot aanslaat op je gitaar en dan de de knop omzet hoor je die noot in volume afnemen doordat de elco's langzaam leeglopen, dat klopt. Maar het feit dat de versterker zelf een pieptoon genereerd als je de knop omzet is een ander verhaal. Overigens weet ik niet wat het dan wel veroorzaakt ...

bass blom
10 augustus 2011, 13:37
ik zou (be)denken dat er een osscilatie in zit, die zo hoog is dat je hem normaal niet hoort en die dan bij uitzetten omlaag gaat en in het hoorbare gebied komt, wel even mee naar een dokter dus.

Lexvandoef
10 augustus 2011, 13:45
Een elco die geluid maakt? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Als je een noot aanslaat op je gitaar en dan de de knop omzet hoor je die noot in volume afnemen doordat de elco's langzaam leeglopen, dat klopt. Maar het feit dat de versterker zelf een pieptoon genereerd als je de knop omzet is een ander verhaal. Overigens weet ik niet wat het dan wel veroorzaakt ...

Hij doelt toch ook op het geluid dat je hoort als je aanslaat en je elco's lopen leeg? Waar haal jij een Piepgeluid uit zijn verhaal?

guitarnijboer
10 augustus 2011, 13:56
Hoewel ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld zijn er een aantal zaken die zorgen dat dit gebeurd. Geen van allen iets om je druk over te maken.

- Het schakelen van MB versterkers gaat doorgaans met optocouplers. Deze leggen bijvoorbeeld bij het omschakelen naar lead de master volume aan massa waardoor deze werkt. Bij het uitschakelen valt de spanning weg en zit bijvoorbeeld de master niet meer aan ground waardoor hij feitelijk zo goed als op 10 staat. Dit is slechts een voorbeeld, maar dat soort zaken zorgen er voor dat voorheen niet hoorbare ruis/geluidjes ineens hoorbaar worden. Vooral op de slaapkamer.

- Verder kan de EQ ook een soortgelijk geluidje maken als de spanning langzaam wegvalt. Dit is een transistor schakeling die dan niet meer stabiel ingesteld staat als de spanning langzaam afloopt. Ik denk vrijwel zeker dat je dit bedoeld en het is niets om ongerust over te zijn.

iWishmaster
10 augustus 2011, 13:58
Hij doelt toch ook op het geluid dat je hoort als je aanslaat en je elco's lopen leeg? Waar haal jij een Piepgeluid uit zijn verhaal?


Na het uitzetten hoor je na een seconde of 3 tot 5 een geluid wat van hoog to laag en van hard tot zacht loopt.

Neem aan dat nocki met van hoog tot laag de toonhoogte bedoeld.

arcane
10 augustus 2011, 13:59
Hij doelt toch ook op het geluid dat je hoort als je aanslaat en je elco's lopen leeg? Waar haal jij een Piepgeluid uit zijn verhaal?


Na het uitzetten hoor je na een seconde of 3 tot 5 een geluid wat van hoog to laag en van hard tot zacht loopt.

Een piepgeluid wordt niet genoemd, maar er wordt niet vermeld dat het geluid van de gitaar komt.

arcane
10 augustus 2011, 14:00
whaha, te laat. Exact dezelfde citaten.

iWishmaster
10 augustus 2011, 14:25
whaha, te laat. Exact dezelfde citaten.

Great minds ... :seriousf:

Nocki
10 augustus 2011, 14:40
Neem aan dat nocki met van hoog tot laag de toonhoogte bedoeld.
klopt


Als ik nog langer wacht met reageren heb ik vanzelf een pratende amp... :)

Het "probleem" doet zich alleen voor als de amp uit staat. een paar tellen na het uitzetten komt er een geluid alsof er oude bandopname tot stilstand komt. heel even en dat is het. Lijkt op een ontlading van iets. Aangezien andere amps dit niet doen (jullie weten hoeveel amps ik gehad heb :) ) wilde ik even weten hoe en wat.

Mn CAE 3+ uit 92 heeft laatst een "Recap" (nee dit is geen song van Amy Winehouse) gehad wat wat zorge dat de amp weer helemaal tot leven kwam. Misschien kan deze amp dat ook gebruiken..?

De amp functioneerd dus gewoon goed maar het gebeurt na het uitzetten.
Geen piep, alleen een "leeg loop" geluid.

Mn zoontje schrok er erg van toen hij het de eerste keer hoorde. Nu luister ik er vol vreuge naar elke keer als ik m uitzet :)

De gouden tip...?

HaroldA
10 augustus 2011, 15:04
De gouden tip...?

Neem het eens op?

iWishmaster
10 augustus 2011, 15:19
Hoewel ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld zijn er een aantal zaken die zorgen dat dit gebeurd. Geen van allen iets om je druk over te maken.

- Het schakelen van MB versterkers gaat doorgaans met optocouplers. Deze leggen bijvoorbeeld bij het omschakelen naar lead de master volume aan massa waardoor deze werkt. Bij het uitschakelen valt de spanning weg en zit bijvoorbeeld de master niet meer aan ground waardoor hij feitelijk zo goed als op 10 staat. Dit is slechts een voorbeeld, maar dat soort zaken zorgen er voor dat voorheen niet hoorbare ruis/geluidjes ineens hoorbaar worden. Vooral op de slaapkamer.

- Verder kan de EQ ook een soortgelijk geluidje maken als de spanning langzaam wegvalt. Dit is een transistor schakeling die dan niet meer stabiel ingesteld staat als de spanning langzaam afloopt. Ik denk vrijwel zeker dat je dit bedoeld en het is niets om ongerust over te zijn.

Ik vind dit allemaal heel plausibel klinken eigenlijk.

Nosbig43
10 augustus 2011, 16:58
Lijkt me toch niet normaal voor een Mesa , maar ik weet niet hoe hard dat
leegloop geluid is.

Plant
10 augustus 2011, 18:41
Waarschijnlijk is het idd oscillatie. De versterker word instabiel bij dalende voedingsspanning en dat hoor je als een in toonhoogte veranderend toontje.

Heb je de versterker ooit nieuw gekocht en heeft ie dit eerst niet gedaan maar nu pas? Dan zou ik er even iets aan laten doen.

Sommige versterkers hebben dit soort verschijnselen echter standaard ingebouwd. Ik had ooit een Fender Ultra Chorus en later nog een Crate GX-30M die iets soortgelijks ook sinds nieuw al deden. Ik heb ze jaren zo dagelijks gebruikt zonder enig probleem. Zelfs bij particuliere verkoop werd er door de kopers niet van opgekeken.

cluseau
10 augustus 2011, 19:22
Nou, zonder veel woorden vuil te maken zou ik ook zeggen "plaats een audio sample" Alleen dan lijkt me mogelijk een goed oordeel te geven.

guitarnijboer
11 augustus 2011, 09:46
klopt


De gouden tip...?


Ik begrijp nu wat beter wat je bedoel en het is gewoon je EQ. Dit komt meer voor en klinkt als een klein scheetje nadat de versterker is uitgezet.