PDA

View Full Version : vraagje over preamp tubes en power tubes



st.robot
10 augustus 2011, 11:21
hey iedereen,

ik ben een beetje aan het rondkijken naar versterkers en ik vroeg me iets af. Als de ene versterker bv. 4 keer 12AX7 preamp tubes heeft en 2 keer EL84 powertubes heeft, en een andere versterker (ander merk ed): zijn deze versterkers dan sowieso in klank vergelijkbaar? ik neem aan dat de speaker ook nog een grote invloed heeft. maar zijn ze vergelijkbaar?

grtz

bass blom
10 augustus 2011, 11:26
probeer je vraag nog eens te formuleren maar dan zo dat er wel sprake is van een vraag.

Midwolda
10 augustus 2011, 11:34
Alles is vergelijkbaar toch? Zelfs appels en peren.

iWishmaster
10 augustus 2011, 11:46
Het type buis doet wel iets met je geluid, maar is slechts één van de factoren. De schakeling (het ontwerp) doet verreweg het meeste, de kwaliteit van de componenten (trafo's etc.), type buizen, speakers, behuizing etc. dragen een kleiner steentje bij.

Om appels en peren te vergelijken: Als je de versterker als auto ziet, zie dan de buizen als de banden. Ander type eronder leggen verandert het rijgedrag wel, maar het blijft dezelfde auto. Ook passen niet alle banden zomaar onder elke auto en slijten de banden na een tijd: zelfde met buizen.

Orpheo
10 augustus 2011, 11:59
mee eens. prop 6l6jes in een jcm800, en dan klinkt ie ietsjes smoother, iets minder rauw, maar het blijft in essentie de jcm800 tone. stop een el34 in een boogie mark1, en je bent niet plots die smoothe, dikke overdrive kwijt.

st.robot
10 augustus 2011, 12:02
probeer je vraag nog eens te formuleren maar dan zo dat er wel sprake is van een vraag.

versterker A: buizenconfiguratie A
versterker B: ander merk maar ook buizenconfiguratie A

zal versterker A hetzelfde of vergelijkbaar klinken als versterker B?

(maar dat had je waarschijnlijk wel verstaan)

@de rest: thx, ik weet denk ik wat ik moet weten :ok:

grtz

bass blom
10 augustus 2011, 12:09
versterker A: buizenconfiguratie A
versterker B: ander merk maar ook buizenconfiguratie A

zal versterker A hetzelfde of vergelijkbaar klinken als versterker B?

(maar dat had je waarschijnlijk wel verstaan)

@de rest: thx, ik weet denk ik wat ik moet weten :ok:

grtz

ok, vraag nu duidelijker, maar het blijft wat onzinnig :D

kan ik twee verschillend merk gitaren met wel elk 6 snaren en twee pickups met mekaar vergelijken? ja, dat kan, het zijn beiden gitaren..

st.robot
10 augustus 2011, 12:14
tja, onzinnig...

over gitaren en pickups weet ik genoeg om dat voor mezelf uit te maken.

over versterkers en elektronica weet ik absoluut niets :stop:, dus voor mij was het geen onzinnige vraag. ik weet ook niet wat eigenlijk het verschil tussen al die buizen. maar elektronica is een mysterie voor mij.

grtz

big dooley
10 augustus 2011, 12:23
gaat inderdaad om het totaalplaatje... als je 6L6 in een marshall stopt (met de nodige modificatie's!), wordt het niet ineens een mesa of een fender... de nuances zijn alleen iets anders... en dan nog... de verschillen tussen 6L6 en EL34 ga je pas echt merken als ze goed op hun kloten krijgen... stop je een 12AT7 in de eerste trap van een voorversterker, waar eerst een 12AX7 zat bijvoorbeeld, dan maakt dat meer uit...

bass blom
10 augustus 2011, 12:23
tja, onzinnig...

over gitaren en pickups weet ik genoeg om dat voor mezelf uit te maken.

over versterkers en elektronica weet ik absoluut niets :stop:, dus voor mij was het geen onzinnige vraag. ik weet ook niet wat eigenlijk het verschil tussen al die buizen. maar elektronica is een mysterie voor mij.

grtz

kan me voorstellen dat dat vet complex is uit te zoeken wat je wilt.
er is zo veel keuze.
zo veel toeters en bellen worden er bij gehaald ook.
ik speelde een heel dik jaar geleden na heel lang op buizen gespeeld hebbende op een roland bluescube, BC60 heerlijk bakje.
op een dag wilde ik toch weer eens buizen checken, ik voelde de egnaters aan de tand, lekkerr..
die avond ging ik oefenen met mijn bandje, op de BC60 en ik vroeg me af, waarom moet ik een buizenversterker hebben?
later ging ik soortvan per ongeluk een JTM45 bouwen, goddelijk resultaat.
succes met de zoektocht!

st.robot
10 augustus 2011, 12:35
ik heb nog tijd genoeg voor m'n zoektocht ;) ik begin volgende maand na 5jaar studeren (eindelijk) te werken, dus dan komt er wat geld vrij om mezelf eens een degelijke versterker aan te schaffen. tot nu toe heb ik op een roland cube15 gespeelt (en ik weet dat iedereen zegt dat het toch redelijk goede versterkers zijn, voor beginners dan toch, maar ik vond die echt rot klinken) en nu speel ik op een zelfgebouwde buizenversterker waar ik héél blij mee ben. Maar da's maar 2watt, leuk voor binnen, maar het mag een beetje meer zijn :seriousf:

ik wil me ook niet blindstaren op buizen hoor, een versterker is goed als ik vind dat 'm goed klinkt. maar ik wil wel een beetje weten wat er allemaal van belang is bij het kiezen van een versterker.

grtz

Pepe
10 augustus 2011, 12:50
maar ik wil wel een beetje weten wat er allemaal van belang is bij het kiezen van een versterker.

grtz

Kijk, dat is een goede vraag. ;)
Maar het roept alleen maar meer vragen op.:mad:

Wat vind je belangrijk? Kwaliteit, garantie, afschrijving, prestatie, flexibiliteit, mobiliteit, budget, onderhoud...
Het zijn geen rare vragen. Mijn laatste amps kocht ik op kwaliteit en mobiliteit, geluid en gewicht dus.

st.robot
10 augustus 2011, 12:55
inderdaad :seriousf: véél vragen. maar de belangrijkste vragen die je online kan stellen zijn dan toch vooral over de kwaliteit, techniek, onderhoud, gebruiksgemak. Want of het geluid goed is of niet zal ik wel zelf moeten uitvissen denk ik dan.

maar die vragen komen nog als het geld er ook is ;)

grtz