PDA

View Full Version : Roger Telecasters by Duesenberg. "Beter dan Fenders"



CortezTheKiller
9 augustus 2011, 16:45
Beste Forumleden,

Ik ben vanmorgen bij mijn lokale gitaarwinkel geweest en vroeg of hij fender telecasters (een mexicaanse) had liggen. Ik kreeg op deze vraag een zeer onverwacht antwoord.

De winkel was een tijd geleden gestopt me fenders te dealen omdat ze zeiden dat ze de kwaliteit en grapjes van fender de laatste jaren beu waren. De uitbater had duidelijk genoeg van budget models die in mexico, korea, china , japan gemaakt werden, en claimde dat fender zowiso verkoopt en dus kwantiteit blijkbaar belangrijker is geworden dan kwaliteit, met uitzondering van de Custom-shop maar die was volgens hem veel te duur.

Ik vroeg me dus af wat hij voor vervang model had en daarbij liet hij mij 2 bloedmooie telecasters zien waar in het groot "ROGER" op de headstock stond. De afwerking was werkelijk een snoepje voor het oog :hippie: :mmmm:

De verkoper wist mij te vertellen dat de gitaren hangemaakt werden in duitsland en qua geluid aanleunen tegen de custom-shop modellen van Fender :???: en dat voor 711 (zwarte uitvoering) en 760 (?) euro (butterscotch , duurder vanwege ander houtsoort)
Ze worden gemaakt door duesenberg en heette vroeger Diego (?) als ik het mij goed herinner , maar wegens problemen met fender hebben ze de naam veranderd en een aantal aanpassingen gedaan.

Ik was uiteraard zeer nieuwsgierig en heb dan ook gevraagd de zwarte te mogen testen. Het klonk inderdaad lekker en lag daarbij nog lekker in de hand. ik had een uur geleden een candy red mexicaanse telecaster getest in een andere winkel en die klonk naar mijn mening minder, maar daar vroeg men dan ook maar 490 euro voor.

i.i.g. Weet iemand meer af van deze ROGER telecasters (ze hebben ook stratocasters) en hoe deze kwalitatief zich verhouden t.o.v. Fender.
Men had mij altijd ingeprent dat Fender de enigoe goede telecasters maakt en de rest namaak is en daarom slechter maar ik begin hier zwaar aan te twijfelen!

nog even en site : http://www.rogerguitars.de/

Alvast bedankt!
Peace :hippie:

allochthomas
9 augustus 2011, 16:52
Tuurlijk zegt hij dat ze bijna net zo goed zijn als de fender custom shops, de beste man moet ook zijn brood verdienen.

CortezTheKiller
9 augustus 2011, 16:54
Ja snap ik zelf ook wel daarom kom ik dus nar hier om meer info te vragen :)

aan dat soort reacties heb ik dus niet veel zou eerder willen weten of iemand ervaring heeft met deze gitaren en of deze beduidend beter zijn dan de mexicaanse fenders

muziekschuur
9 augustus 2011, 16:55
Het gaat erom dat JIJ hem lekker vind spelen. En Duesenberg is een respectabele fabrikant. Dus garantie en aftersales (belangrijk) zal vast vergelijkbaar zijn. Maar..... Wil je er voor betalen.... Dat moet je natuurlijk met jezelf uitvechten.

Pepe
9 augustus 2011, 17:37
Zo komen de verhalen de wereld in he. Duesenberg maakt zelf geen gitaren. Een Diego, of Roger, is geen Duesenberg want dan had er Duesenberg op gestaan. Duesenbergs komen uit een Koreaanse fabriek (maar geassembleerd in Hannover) en ik schat dat de andere merkjes met containers tegelijk uit China komen, allemaal geimporteerd door Dieter Golsdorf.

De naam Duesenberg laten vallen is voor de verkoop wel handig maar om als consument dat dan gelijk over te nemen...


Fender doet dat zelf ook he, stratjes in China laten maken but then again, wie doet dat nou niet.
Maar bijna 800 vragen voor een Aziaat fender kloon... phoe... ambitieus, hoe goed ook...

Ik zie net op die site dat ze de Dynacord Cora opnieuw op de markt brengen onder de naam Saturn, wat weer een naam is van Hopf... het is me wat...

macwilliams
9 augustus 2011, 17:55
Beter dan fender...http://1.2.3.12/bmi/www.motor-forum.nl/global/smileys/no.gif

arjanb01
9 augustus 2011, 17:59
Aan duitse merken, ook al zijn ze in het verre oosten geassembleerd, kan je je geen buil vallen. Zie ENGL, Hughes & Kettner, Schertle etc....
Als het je ding is, doen voor dat geld !

Luke-wannabe
9 augustus 2011, 18:28
Fender Roadworn! Topic gesloten ;)

CortezTheKiller
9 augustus 2011, 18:34
Maar op de gitaar zelf staat : "Handmade in Germany" dat zou dus enkel willen zeggen geassembleerd terwijl alles uit he oosten komt...? :???:

bat
9 augustus 2011, 18:47
De winkel was een tijd geleden gestopt me fenders te dealen omdat ze zeiden dat ze de kwaliteit en grapjes van fender de laatste jaren beu waren. De uitbater had duidelijk genoeg van budget models die in mexico, korea, china , japan gemaakt werden, en claimde dat fender zowiso verkoopt en dus kwantiteit blijkbaar belangrijker is geworden dan kwaliteit, met uitzondering van de Custom-shop maar die was volgens hem veel te duur.
Geen idee of het hier ook zo is, maar ik heb iets te vaak meegemaakt dat een winkel die geen dealer meer is van een merk, omdat ie met de importeur in het ongerede is geraakt, met dit soort verhalen komt en vervolgens toevallig een vrij onbekend merk aan kan bieden en dan vertelt dat het minstens even goed, zo niet beter is dan het merk wat hij niet meer voert.

Fenders komen niet uit China of Korea (Squiers wel) en Japanse Fenders worden over het algemeen gezien als kwalitatief prima gitaren. Het komt mij erg over alsof meneer je gewoon een gitaar wil verkopen en omdat ie geen fender heeft, dat merk zwart probeert te maken. Dat soort verkooptechnieken, ook al is het voor een door mij geliefd merk, strijken mij altijd erg tegen de haren in.

Dat gezegd hebbende: ik ken het merk Roger niet en er zijn genoeg andere merken die het concept Telecaster prima weten neer te zetten, dus wellicht is het een wereldgitaar.

Maar ik zou toch ook nog even kijken bij wat andere winkels.

steph
9 augustus 2011, 19:18
Voor rond de 700 euro koop je ook een leuke tweedehandse echte USA Fender Telecaster. Die blijft dat ook altijd waard. Die Roggel nooit!
Kijk, als we het hebben over een duitse bouwer, Nik Huber met een Dolphin, tja da's wel een stapje hoger, maar een Roger?????????
Ik zou het niet doen, ga dan voor een Blade of zoiets...

de_stoffel
9 augustus 2011, 20:00
ik heb nog nooit op zo'n Roger gitaren gespeeld en wil best geloven dat ze van goede kwaliteit zijn maar ik vind dat het lijkt of de headstock op zowel het tele- als het stratmodel getroffen zijn door de builenpest.
Ik heb geen probleem met gitaren die gebaseerd zijn op iconische modellen maar ze hadden toch iets creatiever uit de hoek kunnen komen...

Over de kwaliteit van Fender kan ik echter wel meespreken. Ik heb zowel één uit Mexico als één uit Japan en beide gitaren zijn gewoon goed afgewerkt en van degelijke kwaliteit. Gemakkelijk te modificeren naar eigen wensen maar voor het geld ook gewoon goede stockgitaren.

Hendriks
9 augustus 2011, 20:59
Als de Roger net zo goed is als de Diego's , dan zijn het goede gitaren , zeker voor de prijs. Stikel heeft er volgens mij 1 en is er zeer content mee.

rijsberman
9 augustus 2011, 22:49
Zo komen de verhalen de wereld in he. Duesenberg maakt zelf geen gitaren. Een Diego, of Roger, is geen Duesenberg want dan had er Duesenberg op gestaan. Duesenbergs komen uit een Koreaanse fabriek (maar geassembleerd in Hannover) en ik schat dat de andere merkjes met containers tegelijk uit China komen, allemaal geimporteerd door Dieter Golsdorf.

De naam Duesenberg laten vallen is voor de verkoop wel handig maar om als consument dat dan gelijk over te nemen...

Op hun site staat Roger by Duesenberg. Beetje als Dacia by Renault wellicht?

bat
10 augustus 2011, 09:55
Op hun site staat Roger by Duesenberg. Beetje als Dacia by Renault wellicht?
Gister nog een beetje op gegoogled, ergens een "nieuws"berichtje gelezen dat de fabrikant Roger en Duesenberg ergens in 2008 met elkaar zouden zijn gaan samenwerken, maar als je op de site van Duesenberg onder history kijkt zie je daar staan:

2008

A new brand, Roger, is established, through which new versions of various bolt-on models are distributed.
De site van Roger zelf is heel erg beperkt, dus daar wordt je ook niet echt wijzer van. Het lijkt mij een beetje een nevenmerk met een vergelijkbaar kwaliteitsniveau als Duesenberg zelf, niet zozeer een submerk dus, voor gitaren die niet echt binnen het aanbod van Duesenberg zelf passen.

Pepe
10 augustus 2011, 11:12
Ik weet niet waar je kwaliteitsniveau op baseert?
Wat daar staat is dat ze het merk distribueren wat zoveel wil zeggen als "niks met de produktie van doen te hebben".

Een merk is pas een merk als er verantwoording over specificaties en controle is.

Dat handmade is Germany zou zeggen dat ook deze gitaren in Duitsland geassembleerd worden, het land van assemblage mag als herkomst dienen en verklaart gelijk de Koreaanse en Japanse onderdelen.

Vooralsnog moeten we het doen met de mening van Cortez en zijn winkelier, dat ze beter zijn dan de USA Fenders.

episua
10 augustus 2011, 11:18
Alles wat pepe heeft gezegd kan ik alleen maar een dikke +1 voor geven.
Verder, kijk eens naar duesenberg gitaren. Hier staat nergens op vermeld dat het 'made in germany' is. Ik vind er echt een koreaanse feel aan zitten, qua hals/lakwerk etc, weinig origineel. Maar goed ze zijn wel in duitsland geassembleerd, door de plek machine gehaald etc etc. Maar ik geloof niet dat ze volledig in duitsland zijn gemaakt.
Net als bv Burns gitaren. Die dure marvin reissues werden gewoon bij Farida gemaakt en vervolgens in Engeland geassembleerd. Maar goed, dit betekend niet dat het slechte instrumenten zijn!

Hendriks
10 augustus 2011, 11:20
Goeldo bv : Duesenberg , Rockinger,Kluson en nu dus ook Roger . De Diego's waren gewoon geassembleerde Rockingers , kwamen toen ergens uit het voormalig oostblok, heeft niets met Duesenberg vandoen , maar waren gewoon erg goede gitaren.

Pepe
10 augustus 2011, 11:31
Hendriks... Kluson is toch niet van Dieter? Dat zou die wel willen...

Hendriks
10 augustus 2011, 11:35
Hendriks... Kluson is toch niet van Dieter? Dat zou die wel willen...

Ik dacht het wel. Ik zal zijn site eens bekijken.

Pepe
10 augustus 2011, 11:39
*The Kluson brand is a registered trademark, reg. # 1802680, owned by WD Music Products Inc.

Hendriks
10 augustus 2011, 11:44
http://www.kluson.de/ importeur voor Europa dus , ik heb begrepen dat de "Duesenberg pickups eigenlijk Kluson pickups zijn.

Tunes
10 augustus 2011, 11:49
Tuurlijk zegt hij dat ze bijna net zo goed zijn als de fender custom shops, de beste man moet ook zijn brood verdienen.

Tja en waarom denk je dat fender zijn custom shops aanprijst.

Ach nee dom van mij, fender doet het louter en alleen om voor zo min mogelijk geld de gitarist de beste gitaar te geven.

Heerlijk altijd, die weerstand tegen "andere" merken, maar wel blind zijn naar fender en gibson.

Overigens zeg ik darmee niet dat een Roger goed is.

bat
10 augustus 2011, 12:01
Ik weet niet waar je kwaliteitsniveau op baseert?
Wat daar staat is dat ze het merk distribueren wat zoveel wil zeggen als "niks met de produktie van doen te hebben".
Tsja, je kunt het op meerdere manieren interpreteren. Vanuit mijn mindset "duitser die iets in het Engels probeert te vertellen" las ik het dat het merk Roger door Duesenberg is opgezet om bolt-on gitaren te marketen. gezien de prijsstelling heb ik er inderdaad zelf maar bij verzonnen dat het waarschijnlijk gitaren met ongeveer dezelfde kwaliteit als Duesenberg zijn, zeker weten doe ik dat niet. Ik heb er ook nog nooit één in handen gehad.

Over Kluson, op de site van Goeldo:

1999 Registering the free brand „KLUSON“ (http://www.kluson.de/) as göldo-trademark in Europe. Developing new tremolo products and Duesenberg models. Diego as new Trade Mark. So far, so good...

De hele geschiedenis lezend heb ik bij Goeldo vooral het gevoel van een slimme handelaar, die goed weet waar ie welk merkje op moet (laten) plakken. Meer over Goeldo (het bedrijf achter Duesenberg, Kluson (europa) en Roger) en Dieter Gölsdorf: http://www.goeldo.de/seiten/company_en.htm

Neemt niet weg dat het prima kan zijn dat die Roger gitaren echt waar voor hun geld bieden en zeker niet hoeven onderdoen voor een Fender.

Pepe
10 augustus 2011, 12:07
http://www.kluson.de/ importeur voor Europa dus , ik heb begrepen dat de "Duesenberg pickups eigenlijk Kluson pickups zijn.

Volgens mij is Dieter de Duitse Harold Koenders hoewel ik niet weet of die laatste uberhaupt zelf een gitaar kan maken.
Dieter begon ooit samen met Thomas met cursussen in gitaarbouw op dat exotische eilandje Formentera. Volgens mij loopt dat nog steeds?

bat
10 augustus 2011, 12:09
http://www.kluson.de/ importeur voor Europa dus , ik heb begrepen dat de "Duesenberg pickups eigenlijk Kluson pickups zijn.
Op de site van Kluson staat daarover een interessant stuk onder "legal". Er zijn namelijk 2 bedrijven die de merknaam Kluson bezitten: Goeldo/Dieter Göldsdorf die het merk in Europa mag voeren en WD/ TonePros die het merk in de VS mag voeren. Ze mogen niet op elkaars markt opereren. Een amerikaanse kluson is dus een andere dan een Europese, ook door een ander bedrijf gemaakt. Zie hier: http://www.kluson.de/en_recht.php

Kortom: Goeldo is niet de importeur voor Europa, maar de merkeigenaar voor Europa en produceert de Klsuon artikelen voor de Europese markt zelf.

Pepe
10 augustus 2011, 12:36
Oei, rechtszaken...
Ik proef uit de toon dat een en ander niet lekker zit...

Volgens mij way interessanter dan een Roger uit Azie

Goed werk Bat!

edit: wat ik er van maak is dat Dieter ergens in de gaten kreeg dat WD de rechten voor Kluson in Europa niet veilig gesteld had en ze snel zelf registreerde wat natuurlijk not very gentleman like is.

stikel
10 augustus 2011, 23:41
Als de Roger net zo goed is als de Diego's , dan zijn het goede gitaren , zeker voor de prijs. Stikel heeft er volgens mij 1 en is er zeer content mee.

Klopt Henk. Ben er nog steeds erg blij mee (de mijne is overigens een strat). Hoeveel Duesenberg er mee te maken heeft weet ik niet. Ook niet waar ze gemaakt worden. Hecht ik persoonlijk ook niet veel waarde aan. Als het mij bevalt vind ik het best. (dat zouden er hier meer moeten doen :D) De knoppen zijn duidelijk Duesenberg en de tuners Kluson.

Voor topicstarter http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144049-Nieuwe-strat

bat
11 augustus 2011, 08:44
Hoeveel Duesenberg er mee te maken heeft weet ik niet.
Beide een merk van Dieter Göldsdorf/Goeldo, oftewel in beide gevallen heeft Dieter zich ermee bemoeid.


Ook niet waar ze gemaakt worden. Hecht ik persoonlijk ook niet veel waarde aan. Als het mij bevalt vind ik het best. (dat zouden er hier meer moeten doen :D)
Helemaal mee eens. Als TS helemaal weg is van die Roger Tele, moet ie 'm gewoon nemen.

titzenpitzer
11 augustus 2011, 09:58
Ik volg niet. Je hebt hem getest en je bent er tevreden over. Is het de prijs die je doet twijfelen? Of eerder het feit dat er geen Fender op de kop staat? Maakt het uit uit welk land zo'n gitaar komt als ie goed speelt en je er het geld voor over hebt?

pff
11 augustus 2011, 20:32
Ik volg niet. Je hebt hem getest en je bent er tevreden over. Is het de prijs die je doet twijfelen? Of eerder het feit dat er geen Fender op de kop staat? Maakt het uit uit welk land zo'n gitaar komt als ie goed speelt en je er het geld voor over hebt?

Daarom je moet elke gitaar per individu beoordelen,qua hout,afwerking en bespeelbaarheid en sound.Net zoals de classic vibes van Squier zijn erg goeie gitaren qua hout bespeelbaarheid en afwerking en worden wel in indonesie gemaakt.

Gebruiken erg mooi kwaliteits elzen hout waar sommige Fenders nog een puntje aan kunnen zuigen,Veel Fenders zijn ook gemaakt met Linde bodies,terwijl ze adverteren met elzen,Niks mis met Linde 1 van mijn favoriete houtsoort,Denk echt wel dat er veel Fender onderdelen ook uit het verre oosten komen en geassembleerd worden in de VS,waar verder de buitenwereld geen weet van heeft.

Was laatst in een muziekwinkel was net een doos binnengekomen met een Fender geen Squier ,maar was wel gelabeld met made in China, erg vreemd :???:En denk dat de lage loonarbeiders heel wat meer te verliezen hebben wanneer ze geen goeie kwaliteit afleveren dan de westerse arbeiders,Dus wat dat betreft is er wel een mentaliteits verschil

Pepe
11 augustus 2011, 21:17
Dat Fender USA onderdelen van elders laat komen is geen geheim hoor, ze hebben nooit eigen tuners en pots gemaakt en hout komt ook overal vandaan, als sinds de tijd van Leo.
Ik kan me ook weinig voorstellen bij USA rosewood.