PDA

View Full Version : Verschill Marshall 1987x en JCM 800 of 1959/oude London City



Marc Oblivian
9 augustus 2011, 14:54
De titel zegt het al: wat is het verschill tussen de 1987X en de 1959 en JCM 800 series?
Ik zat laatst op youtube en een hoop van de filmpjes met de 1987x erin vind ik lekker klinken.
Weet niet of ik hem koop, maar ben wel benieuwd geworden.
Weinig testmogelijkheden hier in de buurt, dus ik probeer een beetje een beeld te vormen.
JCM 800's heb ik er wel een paar van geprobeerd, maar toch geen echte klik mee gehad tot nu toe. Misschien wat mindere exemplaren aan de tand gevoeld.
De 1959 is wel op meerdere plekken te testen, dus als die een beetje op de 1987x lijkt, dan zou ik me zo een beeld kunnen vormen.
Wat ik begreep is dat de 1987x niet overstuurt op laag volume. Zal dus een pedaaltje worden...
Ik heb ook nog een London City DEA 100 uit de seventies met 4 inputs die ik net heb laten reviseren....is die bak vergelijkbaar met de 1987x of 1959??

tommus42
9 augustus 2011, 15:10
In een oude Marshall folder stond ''de 1987 is niet zonder meer de kleine broer van de 1959, heeft z'n eigen karakeristieke geluid'' of iets van die strekking. Ze zullen wel op elkaar lijken denk ik.
London City was een 'poor man's Marshall', is min of meer een kopie van de 1959. Of te wel, ik weet het niet, wel interessante materie:D.

Marc Oblivian
9 augustus 2011, 15:20
Ja, scheelt wellicht weer een aanschaf van een amp als die LC niet zo gek veel verschilt. Kan het me bijna niet voorstellen hoor. Toch andere componenten enzo.
Die LC klinkt trwns best lekker. Wel ongelooflijk hard. Pakt een Boss SD-1 goed...lekkere rocksound. Maar wellicht doet de 1987x dat nog beter, dus daar probeer ik achter te komen.
Moet sowieso ook testen, maar ze worden niet op elke straathoek verkocht helaas.

HaroldA
9 augustus 2011, 15:52
Ik heb een 1987x uit 1993 (zonder FX loop) en een paar JMP/JCM800 MV's. De 1987x had een PPIMV en inmiddels nog wat andere mods ;)

Het eerst wat ik gedaan heb is de 2 kanalen in serie gezet ipv parallel. Doorlussen gaf niet het gewenste resultaat (te duf/muf) en ik miste ook wat directheid in de gain.

Daarna toch het muffe aangepakt door R1 en C1 van V1A naar JCM800 specs te modden.

De PPIMV zorgde ervoor dat de prescence knop eigenlijk niets meer deed en op lage volumes werd het geheel erg fizzy. De oplossing was het toevoegen van een mastervolume (MV). Samen met de PPIMV kan ik op laag volume toch een dik geluid krijgen.


Uiteindelijk is het dus bijna een JCM800 geworden, maar dan net iets losser. :soinnocent:

tommus42
9 augustus 2011, 16:21
Ja, scheelt wellicht weer een aanschaf van een amp als die LC niet zo gek veel verschilt. Kan het me bijna niet voorstellen hoor. Toch andere componenten enzo......

Ik heb weleens begrepen dat met name oude LC's, die nog 100W heetten, ipv 130W erg goed klinkende eindtransformators hebben. Als je je niet stoort aan de lichte bouw van het chassis, zou ik de LC houden en eventueel modificeren.

Kamiess
9 augustus 2011, 16:40
Ik heb een keer een 1959 naast een 1987 gehoord > vond ze qua karakter wel op elkaar lijken,maar geluid was wel anders.Karakter vind ik wat moeilijk omschrijven > ik vond ze bv dezelfde grom(wat sommigen de marshall grom noemen) hebben op hoger volume, maar geluid was toch anders.

Denk dat de oude london city dichter in de buurt komt van de 1987 dan een jcm800.

HaroldA
9 augustus 2011, 17:28
Denk dat de oude london city dichter in de buurt komt van de 1987 dan een jcm800.

Een London City die dichter in de buurt komt van een 1987 dan een JCM800 1987? :???:

http://en.audiofanzine.com/utilities/a.provider,m.100258,mod.media,down.true,th.normal, s.pictures.jpg

:soinnicent:

Thiez
9 augustus 2011, 21:58
Ik ben me toevallig de laatste tijd redelijk wat aan het verdiepen in de marshall schema's ivm mijn marshall project.
Het verschil tussen de 1987 en de JMP is een anodeweerstand. Hierdoor krijgt hij dus net wat andere klank en meer gain. De JCM800 heeft een extra gainstage om meer oversturing te halen maar op die gainstage na (en de mastervolume) is hij gelijk aan de 1987.
Over de london city en de 1959 kan ik helaas niks zeggen, die schema's heb ik niet bekeken.

Kamiess
10 augustus 2011, 07:52
Een London City die dichter in de buurt komt van een 1987 dan een JCM800 1987? :???:

http://en.audiofanzine.com/utilities/a.provider,m.100258,mod.media,down.true,th.normal, s.pictures.jpg

:soinnicent:


Ik bedoelde uiteraard de nieuwere met 2 inputs(en misschien zelfs wel 2 kanaals).
Deze oerJCM800 op jouw plaatje ben ik in het echt nog nooit tegengekomen dus ook niet gehoord....

Marc Oblivian
10 augustus 2011, 09:59
Grappig dat schematisch gezien de JCM800 niet zoveel verschilt van de 1987X/1959. Ik hoopte eigenlijk op wat meer verschil, want de JCM800's die ik tot nu toe ben tegengekomen vond ik niet geweldig. Leken een beetje stuggig ofzo. Ze klonken wel lomp...een flinke duw in het laag zeg maar. Maar dat maakte soms ook dat ze wat te traag reageerden en dus eigenlijk niet strak genoeg klonken naar mijn smaak. Misschien is het wel zo dat ik deze bakken alleen met een booster ervoor te pruimen vind.
Dat zal dan ook wel/des te meer gelden voor de 1987X aangezien die een gainstage minder heeft. Daar moet dus iets van een sd-1 of tubescreamer-achtigs voor.
Bij mijn London City werkt dat lekker, zonder die duw in het laag te verliezen. Erg hard ook...

Ik zal eens op zoek gaan naar een 1987X of een 1959 om te testen en een boostertje meenemen.....

Ohja: ben nog wat tegengekomen: de 2061X. Is die vergelijkbaar? 20 watt, dus beter open te draaien voor een overstuurd geluid, zonder dat je gelijk last hebt van de politie....

HaroldA
10 augustus 2011, 10:05
Ik zal eens op zoek gaan naar een 1987X of een 1959 om te testen en een boostertje meenemen.....

Ik vond deze wel leuk:


http://www.youtube.com/watch?v=_v4VzrEbm-o

Maar ja, ook weer met booster...

Marc Oblivian
10 augustus 2011, 10:10
Gemodificeerd toch?

HaroldA
10 augustus 2011, 10:12
Gemodificeerd toch?

Cascaded gainstages, dus preamp lijkt meer op een 2204/2203.

master99
10 augustus 2011, 23:00
In deze discussie worden series en types van Marshall door elkaar gehaald. Zowel de 1959 als de 1987 (dit zijn types) zijn uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 1959 is een non-master volume 100W met 4 inputs, ook wel super lead genoemd. De 1987 is z'n 50W broertje, dus ook geen master volume en 4 inputs.

De 2203 en de 2204 zijn de tegenhangers van 1959 en de 1987. Beide ook uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 2203 (100W) en 2204 (50W) hebben beide wel een master volume en hebben een cascade voorversterker en 2 input jacks.

Dan is er nog een buitenbeentje; de aller eerste JCM800 1987 had wel een master volume en een cascade pre-amp en 4 inputs, maar die zijn zeer zeldzaam.

Verschillen tussen de JMP en JCM800 zit voornamelijk in de gebruikte onderdelen en dan met name de trafo's. Ook optisch zijn er wat verschillen, maar daar moet je maar even voor Googelen.

driesp
11 augustus 2011, 10:39
Al denk ik dat het complete chassis met onderdelen hetzelfde is in m'n 1980 JMP 2204 dan in een 1980 JCM800. Zijn krak dezelfde denk ik, buiten de behuizing.

HaroldA
11 augustus 2011, 10:44
Al denk ik dat het complete chassis met onderdelen hetzelfde is in m'n 1980 JMP 2204 dan in een 1980 JCM800. Zijn krak dezelfde denk ik, buiten de behuizing.

Niet helemaal... de JMP2204 zal een kleiner chassis hebben dan de JCM800. Overigens dacht ik dat de eerst JCM800's pas in 1981 op de markt kwamen?

Wat me ook opviel is dat mijn JMP2204 geen schermroosterweerstanden heeft. Zou ik eigenlijk nog wel een keer toe moeten voegen...

Marc Oblivian
11 augustus 2011, 13:18
In deze discussie worden series en types van Marshall door elkaar gehaald. Zowel de 1959 als de 1987 (dit zijn types) zijn uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 1959 is een non-master volume 100W met 4 inputs, ook wel super lead genoemd. De 1987 is z'n 50W broertje, dus ook geen master volume en 4 inputs.

De 2203 en de 2204 zijn de tegenhangers van 1959 en de 1987. Beide ook uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 2203 (100W) en 2204 (50W) hebben beide wel een master volume en hebben een cascade voorversterker en 2 input jacks.

Dan is er nog een buitenbeentje; de aller eerste JCM800 1987 had wel een master volume en een cascade pre-amp en 4 inputs, maar die zijn zeer zeldzaam.

Verschillen tussen de JMP en JCM800 zit voornamelijk in de gebruikte onderdelen en dan met name de trafo's. Ook optisch zijn er wat verschillen, maar daar moet je maar even voor Googelen.

Te gek hoor allemaal, maar ik vroeg dus naar verschillen/overeenkomsten in klank. Niet om optische, dan wel technische verschillen of overeenkomsten.
Optisch kan ik zelf zien. Technisch is voor mij alleen relevant in hoeverre dat een bepaald effect op de sound heeft.

master99
11 augustus 2011, 14:27
Te gek hoor allemaal, maar ik vroeg dus naar verschillen/overeenkomsten in klank. Niet om optische, dan wel technische verschillen of overeenkomsten....

Dan zal je moeten gaan testen en luisteren.

.. daarbij is het wel handig om te weten dat als iemand vindt dat een JMP2204 helemaal te gek klinkt, dat jij niet naar een winkel moet stappen om deze klank uit een JCM800 2203 te halen.
Een beetje kennis over de verschillende types en series is dus wel handig als je via een forum ervaring wilt op doen.

Harm
11 augustus 2011, 15:50
In deze discussie worden series en types van Marshall door elkaar gehaald. Zowel de 1959 als de 1987 (dit zijn types) zijn uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 1959 is een non-master volume 100W met 4 inputs, ook wel super lead genoemd. De 1987 is z'n 50W broertje, dus ook geen master volume en 4 inputs.

De 2203 en de 2204 zijn de tegenhangers van 1959 en de 1987. Beide ook uitgebracht in de JMP en de JCM800 series. De 2203 (100W) en 2204 (50W) hebben beide wel een master volume en hebben een cascade voorversterker en 2 input jacks.

Dan is er nog een buitenbeentje; de aller eerste JCM800 1987 had wel een master volume en een cascade pre-amp en 4 inputs, maar die zijn zeer zeldzaam.

Verschillen tussen de JMP en JCM800 zit voornamelijk in de gebruikte onderdelen en dan met name de trafo's. Ook optisch zijn er wat verschillen, maar daar moet je maar even voor Googelen.

PRecies! Zoiets dacht ik al...
Ik heb een jmp, 1987, 4 inputs, blijft clean bij enkel kanaals. Supersound (als je er van houdt) en super direct!!!

tommus42
21 augustus 2011, 10:50
De London City DEA70 is een 1987 kopie en de London City DEA 130 is een 1959 kopie. Volgens mij zijn alleen de bias weerstanden (meestal 220K's) iets anders, ivm met copie-right(?), en misschien de schermrooster weerstanden.
De JCM800 heeft die cascaded gain stage, wat hem heel anders maakt.
De ouderen hebben twee paralelle kanalen, iets (behoorlijk) anders gevoiced, om op de tone-stack en de phasesplitter los te laten.

Marc Oblivian
22 augustus 2011, 13:21
Oke, ik heb een DEA 100. Ik neem aan dat die ook op de 1959 is gebaseerd?
Die 1987x lijkt me toch ook een leuke amp. Zal hem tzt eens gaan testen.
Overigens de LC weer eens van stal gehaald voor een repetitie. Klonk zeker lekker. Iets bassiger en minder bijtend en minder strak (maar wel strak genoeg) dan de Engl. Twee totaal verschillende amps uiteraard. Ze staan me allebei wel aan.
De LC is qua volume wel minder makkelijk in toom te houden, want die staat al snel te hard. De Engl is wat makkelijker te doseren wat dat betreft.
We zijn een demo aan het opnemen. Ik zal ze alletwee gebruiken op de opnames (1 amp per stereokant). Ben benieuwd...

Thiez
22 augustus 2011, 13:44
Er zit zeker wel een verschil tussen engl en london city ja :P
Ik zie ook dat je de engl powerball hebt. Als engl sound je wel bevalt maar je wilt wat meer richting de marshall zou je eens de blackmore kunnen proberen. Heel andere voicing dan de powerball. Wat minder steriel klinkend maar toch nog steeds goed strak.

Marc Oblivian
23 augustus 2011, 10:49
Ja, die heb ik een tijdje terug al eens bespeeld. Ook wel een toffe amp je, maar nog wel een erg duidelijke Engl sound en die sound heb ik al. Als ik dan toch voor iets anders erbij ga, dan moet het eigenlijk wel radicaal anders. Op zich bevalt de feel van de LC me ook wel. Mag misschien iets scherper/aggressiever klinken, maar misschien is dat ook met het juiste pedaal op te lossen. Op zich ben ik ook wel benieuwd naar Soldano. Nog nooit op gespeeld, maar wat ik ervan lees, zou het best wel eens in de buurt kunnen komen van wat ik wil (goeie, strakke rocksound met toch genoeg gain en aggressie, voldoende ballen/push en goed door de mix prikkend).
Ik ga gewoon nog eens wat rondkijken. De amps die ik nu heb, doen hun ding ook goed, dus geen haast. Het moet echt al behoorlijk veel beter zijn en precies bij mijn wensen aansluiten wil ik de knip gaan trekken.

tommus42
23 augustus 2011, 11:20
.....Op zich bevalt de feel van de LC me ook wel. Mag misschien iets scherper/aggressiever klinken, maar misschien is dat ook met het juiste pedaal op te lossen......

Ik gebruik daarvoor een fuzz. Maar op een één of andere manier heb ik ook de Boss metal-core in m'n hoofd voor dat doel, ken hem niet. Overigens, de DEA100 is een mooi ding volgens mij, idd een 1959 kopie, maar qua kwaliteit van het geluid niet minder.

yhcmarc
23 augustus 2011, 11:22
@Marc, Je woont in de buurt, dus als je interesse hebt mag je mijn JCM800 1959 wel eens een keer komen uitproberen. Is wel enigszins gemod (alle caps vervangen voor Sozo's, switchable bright caps en PPIMV).

Marc Oblivian
23 augustus 2011, 17:01
Thanks Marc. Het zou zo maar kunnen dat ik tzt eens bij je langs kom wippen om die amp eens aan de tand te voelen. Ik stuur je dan eerst wel even een pm!

Marc Oblivian
23 augustus 2011, 17:04
Ik gebruik daarvoor een fuzz. Maar op een één of andere manier heb ik ook de Boss metal-core in m'n hoofd voor dat doel, ken hem niet. Overigens, de DEA100 is een mooi ding volgens mij, idd een 1959 kopie, maar qua kwaliteit van het geluid niet minder.

Dei metalcore heb ik wel eens gehoord. Heeft heel veel gain en laat volgens mij het karakter van je amp helemaal niet intact. Ik zit zelf meer te denken aan een goeie booster of overdrive pedaal. Misschien dat een eq samen met de sd-1 die er al voor staat al een eind in de richting komt hoor.