PDA

View Full Version : pentode/triode switch mesa mark3



Orpheo
9 augustus 2011, 13:44
Heren,

over een week of wat komt er bij mij in m'n rig een mooie mesa mark3. ik was altijd al fan van de mark4 en mark5, maar de mark3 vind ik een tikkie lekkerder (en goedkoper!).

de mark3 die ik neem heeft een simulclass/class a switch, graph.eq, reverb, en is een shorthead.

ik wil de 'r2 volume mod' doen. dat is dat de r130 (als ik me niet vergis) eruit gaat, en dat daar een pot aan vast komt (250k). met een concentrische pot zou je dan je presence en r2-volume kunnen bedienen, en geen gaten hoeven boren. dat vind ik wel een prettig idee, zeker omdat ik....



een pentode-triode switch wil installeren.

http://i160.photobucket.com/albums/t163/schmoog_markIII/IVschem.jpg

dat schema schijn je te kunnen gebruiken ervoor. naar ik begrepen heb is het niets meer of minder dan een 2polige 2 standenschakelaar installeren (die welliswaar wel veel stroom en spanning aan moet kunnen).

volgens mij is zijn beide mods relatief eenvoudig, maar waar moet ik op letten? wat is het echt zo eenvoudig als dat ik denk dat het is? en hoeveel zou het kosten bij een tech om dat erin te laten zetten? eigenlijk wil ik het zelf doen, tenzij jullie zeggen (de ervaren techneuten) nee laat het maar doen.

op de vraag waarom; ik vond dat de mk4 altijd lekkerder scheurde in triode/simulclass, maar class a-pentode vond ik weer super voor clean. aangezien ik deze amp beschouw als eigenlijk een singlechannel amp (en niet een 3channel amp zoals de mk4) zal ik niet (snel) meerdere kanalen in 1 set gebruiken. 1 goede tone, thats it.

guitarnijboer
9 augustus 2011, 14:07
Tja, je moet natuurlijk zelf weten hoe je de Mark 3 wilt zien, maar hij is echt prima te gebruiken met de voetschakelaar voor een mooi clean geluid en vette scheur. Ik heb de Green stripe versie en daarbij is de R2 mod ook echt niet nodig. Temeer omdat je toch aangeeft maar een geluid per set te willen gebruiken, maar goed het is jouw versterker.

tommus42
9 augustus 2011, 14:18
Valt me op dat ie alleen het 'classAB-buizenpaartje' triode schakelt, niet het 'classA-paartje'.
Het is wel te doen, ik heb eens daarvoor een dubbelpolige omschakelaar gebruikt, netschakelaar of standbyeschakelaar. Ik denk wel dat je de schermroosterweerstanden moet vervangen (5W?).

guitarnijboer
9 augustus 2011, 14:26
Valt me op dat ie alleen het 'classAB-buizenpaartje' triode schakelt, niet het 'classA-paartje'.
Het is wel te doen, ik heb eens daarvoor een dubbelpolige omschakelaar gebruikt. Ik denk wel dat je de schermroosterweerstanden moet vervangen (5W?).

Het is juist het 'klasse A' paartje dat geschakeld wordt, hoewel de trafo aansluitingen in de simul-class tekeningen van Mesa/boogie (zoals ook hier) nooit kloppen.

Orpheo
9 augustus 2011, 14:29
Het is juist het 'klasse A' paartje dat geschakeld wordt, hoewel de trafo aansluitingen in de simul-class tekeningen van Mesa/boogie (zoals ook hier) nooit kloppen.

dit schema klopt dus niet? hoe moet het dan? :)

@tommus: dat is geloof ik wat mesa 'simulclass' noemt. althans, daar heeft 't mee te maken.

over die r2-volumemod: ik wil die gebruiken als hetzij een boost voor r1 of een mildere versie van lead. niet als apart kanaal. het kan allemaal wel, maar zo zie ik de amp niet echt :P


edit: die eerste regel van deze post kan wellicht wat aanmatigend overkomen; niet de bedoeling, ben er echt in geinteresseerd. krijg 't alleen niet anders verwoord :P

tommus42
9 augustus 2011, 15:18
O ja, idd het classA paartje. Ik zie niet wat er aan het schema niet klopt, misschien de trafoaansluitingen omgedraaid?

guitarnijboer
9 augustus 2011, 16:20
Ja, de 'klasse A' buizen zitten aan de UL taps en de klasse A/B ingestelde buizen zitten aan het uiteinde van de winding. Precies andersom dus. Dit klopt ook beter met de impedantie van de buizen (een buis in triode heeft een lagere impedantie dan dezelfde buis in penthode geschakeld)

Voor het schakelen van de penth-/triode switch maakt het niet veel uit. De trafo is immers toch al goed aangesloten en dat blijft gewoon zo. Waar je mee uit moet kijken is dat je de draden netjes aanlegt en altijd de 2K7 weerstand gebruikt zoals in de tekening.

allochthomas
9 augustus 2011, 16:41
De mesa staat nog geen eens bij jou en je gaat hem al modden:seriousf:

Ik ga je overigens het verschil laten horen tussen een mark met en zonder tubescreamer er voor of je het nou wilt of niet:seriousf:

Orpheo
9 augustus 2011, 18:44
De mesa staat nog geen eens bij jou en je gaat hem al modden:seriousf:

Ik ga je overigens het verschil laten horen tussen een mark met en zonder tubescreamer er voor of je het nou wilt of niet:seriousf:

Ik had dat plan al langer hoor.maar nu gaat t duidelijkere vormen aannemen. En ik hoor m graag met een tubescreamer,ben benieuwd!

Het aanleggen van de draden, waar dient dan op gelet te worden?

interessander
9 augustus 2011, 18:46
Grappig genoeg heb ik de R2 op mijn redstripe maar een keer aan gehad. Clean en lead doen precies wat ik wil en die twee zijn onderling prima af te stellen qua volume. Probleem van R2 is wel dat je geen eigen gain regeling hebt, en als je hem met redelijk wat gain wil hebben dan gaat het ten koste van je clean.
Wat je voor de grap eens moet proberen is R2 en lead tegelijk aanzetten, niet dat het nodig is, maar dan heb je nog meer gain uit het lead kanaal.

Orpheo
9 augustus 2011, 19:49
Grappig genoeg heb ik de R2 op mijn redstripe maar een keer aan gehad. Clean en lead doen precies wat ik wil en die twee zijn onderling prima af te stellen qua volume. Probleem van R2 is wel dat je geen eigen gain regeling hebt, en als je hem met redelijk wat gain wil hebben dan gaat het ten koste van je clean.
[B]Wat je voor de grap eens moet proberen is R2 en lead tegelijk aanzetten[b/], niet dat het nodig is, maar dan heb je nog meer gain uit het lead kanaal.

Kan dat?! hoe dan...

interessander
9 augustus 2011, 20:09
Gewoon rhythm pullen als je op het lead kanaal zit. Iets meer saturatie, niet per se een bruikbare sound maar grappig om eens te testen, op de quad kon het ook geloof ik.

Orpheo
10 augustus 2011, 10:13
@interessanter: ook leuk. ga ik zeker wel proberen.