PDA

View Full Version : Nieuwe Marshall top



Venlonaer
9 augustus 2011, 12:26
Ik heb sinds gisteren een nieuwe top erbij. Een JCM800 2205. Klinkt erg lekker!! Ben er ook heel erg blij mee.

Nu heb ik er wel een paar vragen over. Wat is nu het verschil/nut tussen de 8 ohm en de 16 Ohm? Ik heb hem namelijk nu op 8 Ohm staan.
Als tweede vraag. Naast de 'Ohm-draaiknop' zit nog een draaiknop. Waar is deze nu precies voor, en wat is verstandig deze op te zetten?

En als allerlaaste vraag. Is het mogelijk 2 tops op een cabinet aan te sluiten? Ik heb namelijk nog een andere top, en zou graag kunnen switchen tussen de cabinets zonder de speakerkabel steeds te hoeven verwisselen. Een soort van doorlinken zit ik aan te denken:dontgeti:

Afijn zoals jullie lezen heb ik van versterkers de ballen verstand, dus alle hulp/uitleg is welkom.

bass blom
9 augustus 2011, 12:29
je zet hem op 8 ohm als je cab 8 ohm is
en op 16 als je cab 16 is

die andere draaiknop kan ik je niets over vertellen

Jasper.
9 augustus 2011, 12:40
Ik heb sinds gisteren een nieuwe top erbij. Een JCM800 2205. Klinkt erg lekker!! Ben er ook heel erg blij mee.

Nu heb ik er wel een paar vragen over. Wat is nu het verschil/nut tussen de 8 ohm en de 16 Ohm? Ik heb hem namelijk nu op 8 Ohm staan.
Als tweede vraag. Naast de 'Ohm-draaiknop' zit nog een draaiknop. Waar is deze nu precies voor, en wat is verstandig deze op te zetten?

En als allerlaaste vraag. Is het mogelijk 2 tops op een cabinet aan te sluiten? Ik heb namelijk nog een andere top, en zou graag kunnen switchen tussen de cabinets zonder de speakerkabel steeds te hoeven verwisselen. Een soort van doorlinken zit ik aan te denken:dontgeti:

Afijn zoals jullie lezen heb ik van versterkers de ballen verstand, dus alle hulp/uitleg is welkom.

De Ohm draaiknop moet overeen komen met het ohmage van je cabinet. Wat voor cabinet heb je? Die knop daarnaast is de Mains-selector. Daar zou ik afblijven. Als het goed is staat die nu gewoon op 220/230 volt.

Er zijn wel pedaaltjes/kastjes waar je 2 tops op aan kan sluiten en dan 1 cabinet. Maar 2 tops tegelijk word lastig denk ik. Of je moet een stereocab hebben.

Venlonaer
9 augustus 2011, 12:45
Ohw jaah cabinet vermelden is ook handig. Het is een JCM800 1960-lead met 4x25Watt speakers.

Jasper.
9 augustus 2011, 12:49
Ohw jaah cabinet vermelden is ook handig. Het is een JCM800 1960-lead met 4x25Watt speakers.

dan moet je hem op 16 Ohm zetten. Die cabs zijn 16 Ohm.

Edit: misschien handig/leuk om even de impedantieFAQ boven aan dit subforum door te lezen.