PDA

View Full Version : School Project Akoestische Gitaar - Vraagjes



marcusp
8 augustus 2011, 21:54
Hallo allemaal!

Ik ben 17 jaar en ik ga voor mijn profielwerkstuk op school een akoestische gitaar bouwen. Dit wordt mijn tweede zelfbouw project, mijn eerste project was een SG. Zoals iedereen zegt is het echt verslavend om gitaren te bouwen. Ik heb al veel informatie verzameld en ik ben bezig met de bouwtekeningen. Het wordt een gitaar die gebaseerd is op de Taylor grand auditorium modellen. Hier en daar wordt het anders maar de vorm van de body is hetzelfde. De scale is 25 1/2 inch en ik wil een 1 7/8 inch nut, omdat ik nogal grote handen heb :P

Aangezien ik geen bouwtekeningen heb, is me nog niet alles duidelijk. Hier volgen daarom een paar vraagjes en hopelijk kunnen jullie me helpen.

- Bij een 1 7/8 inch nut: hoe groot is string spacing bij de nut en bridge? Hoe groot is dan de bridge slot en sadle?

- Ik heb gelezen over de neck angle bij akoustiche gitaren. Is het correct dat het 0.8 graden moet zijn en is dit wel nodig, aangezien het zo weinig is?

-Hoe groot moet de headstock angle zijn? 13 graden?

-Ik wil een bending iron maken met een heat gun en een stalen buis. Heeft iemand hier ervaring mee?

-Waar kopen jullie je hout? Ik ben druk opzoek naar de goedkoopste manier en ebay helpt me daar niet echt bij door de verzendkosten van 50 euro. Kopen jullie het ergens in de buurt of eerder op een site zoals Stewmac.com?

Alle tips zijn natuurlijk welkom! Waarschuw me als ik iets fout ga/kan doen, dat zou toekomstige problemen verhelpen :')

Heel erg bedankt! :D

marcusp
10 augustus 2011, 19:10
Is hier niemand die ook maar enig idee heeft? :???:

Ike57
10 augustus 2011, 19:19
Alvast een antwoord op één van je vragen (gekopieerd uit een ander topic):

Het buigijzer - de mijne is gemaakt van een RVS tafelpoot met daarin een campingbrander. Het geheel zet ik vast in de bankschroef.

http://www.atgp.nl/eigengitaar/brander1.jpg

Je moet het hout goed nat houden (of een natte lap op het ijzer leggen) en zorgen dat het in beweging blijft anders verkoolt het. De truc is om zoveel kracht op het hout uit te oefenen dat het buigt in plaats van breekt. Dat is een kwestie van gevoel en ervaring. Je kunt het beste met wat afvalhout gaan oefenen. Mahonie is wel geschikt.

barno
10 augustus 2011, 19:22
Belangrijkste deugd voor acoustisch bouwen is .... geduld ;)

stringspacing kan je bij een acoustsche in grote mate zelf bepalen vermits je geen rekening moet houden met polepieces van elementen en vermits je zelf je hals bouwt.

hoek hals: hangt af van de bolling de je neemt voor je bovenblad en van de hoogte van de brug.

angle headstock: ook daar kan je kiezen; 13 graden is geloof ik een gibson standard

bending iron: kan met heat gun. vind je wel wat info over als je wat ac bouwtopics afzoekt

hout: madinter is goed maar ideaal laat je dat hout eerst een jaar drogen, hoor ik vaak

marcusp
10 augustus 2011, 19:23
Heel erg bedankt! Met die informatie kan ik zeker vooruit. Ik zal dan maar eerst goed oefenen met wat resthout, want ik wil niet dat dadelijk alles zwart en gebroken is.

marcusp
10 augustus 2011, 20:17
@barno Die hout winkel tip is heel fijn! Bedankt daarvoor! Moet het bovenblad een bolling hebben? Ik had dit gelezen:

http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/no_dome.htm

op diezelfde site heb ik de neck angle en nut spacing informatie gevonden. Ik ga nu zo snel mogelijk de bouwtekeningen afmaken en daarna zal ik een topic aan maken voor het bouwprocess.