PDA

View Full Version : ruis in marshall



helleke
26 mei 2003, 16:12
Mn Marshall 9200 het kuuren.Op kanaal A is er een flinke ruis te horen wat op kanaal B niet het geval is.Zitten wel(maandje of 5) nieuwe buizen in.Dit heeft hij eigenlijk al een tijdje maar nu begint het me te storen omdat ik wel eens stereo speel.
Iemand weten wat is??

nicoverduin
26 mei 2003, 16:25
HEbben ze alleen de eindbuizen vervangen? Ruis ontstaat meestal in de voorversterker buizen. Daarnaast kan het zijn dat een van de weerstanden (als er nog echte koolkomposiet types erin zitten) aan het einde van hun latijn zijn.
Hoe oud is de versterker eigenlijk?
Nico

helleke
26 mei 2003, 16:31
Van Weelden heeft destijds alle buizen vervangen dus ook de voorversterkerbuizen.Alles is toen nagekeken.De versterker is waarschijnlijk een jaartje of 6 oud

nicoverduin
26 mei 2003, 22:50
De buizen zouden het eigenlijk niet mogen zijn. Neemt niet weg dat er toch eentje aan het begeven is. Anders is mogelijk een van de caps (hoewel 6 jaar niet erg lang is) einde oefening. Ik denk tijd voor een service beurt met de scope erop.
Nico

mathe
27 mei 2003, 20:34
Deze versterker heeft geen voorversterker omdat de 9200 een eindversterker is.
Het kan zijn dat je probleem aan een buisje ligt. Wat je kunt doen is de ECC81 en ECC83 van kanaal A wisselen met die van kanaal B. Je kunt dan zien of het probleem meeverhuist naar het andere kanaal.
Als dat het niet is zou ik hem even wegbrengen om te laten repareren. Er zit niet zo heel veel in een 9200 wat dit probleem wat jij hebt kan veroorzaken dus met de reparatieprijs zou het mee moeten vallen.

Marc

helleke
27 mei 2003, 20:47
Tis wel een eindversterker maar de kleine buizen(waar er per kanaal 2 inzitten)heten toch gewoon voorversterkerbuizen?T signaal gaat eerst door de kleine buizen en dan door de EL34 ers? :???:
Zal eerst wel ff de buizen van A naar B verwisselen en kijken wat tie dan doet.Zat er al aan te denken maar was er nog niet aan toegekomen. :razz:

strakke joekel
28 mei 2003, 09:41
ik heb precies hetzelfde probleem gehad,een harde brom
als ik hem even op stand-by zet was het over
de buizen zijn het waarschijnlijk niet, ik heb eerst de precence en gain potmeters laten vervangen,buizen en soldeerpunten laten checken
maar uiteindelijk bleek het een kapotte elco te zijn,ik heb me laten vertellen dat dit veroorzaakt was door gebruik op ongeaarde stopcontacten

strakke joekel
28 mei 2003, 13:22
overigens die 12ax7 buisjes in een 9200 doen dienst als phase inverters
da's voor die a/b switch , phase inverters!!! lijkt wel SF


Beam me up scotty

helleke
28 mei 2003, 13:50
Oke bedankt, weer wat geleerd :) Als die kleine buizen alleen dienst doen als phase inverter voor de switch,waarom is van Weelden er dan zo trots op.Bepalen de 12AX7 dan het wezenlijke geluid of doen de EL34 ers dat?

strakke joekel
28 mei 2003, 13:54
dat doen die EL34 ers , ik heb er overigens 5881 ers inzitten
da's orgineel in de eerste 9200

helleke
28 mei 2003, 14:34
Pfffffff.......warm van gekregen dat gesjouw met die 9200! Tis ook niet de lichtste!Ging ff aan mezelf twijfelen wat er nou precies inzat maar er zitten ook 5881 ers in en 2x Jan Philips12AT7WC en 2x Sovtec 12AX7lps.Heb ze nog maar niet omgewisseld omdat k vanavond moet spelen.

strakke joekel
28 mei 2003, 14:38
kick some serious ass tonight :)

Toaster
28 mei 2003, 14:47
Ik zal eerlijk togeven dat ik er geen verstand van heb
:o :oops: maar het kan wellicht ook aan een condensator liggen. Moet je kijken aan de onderkant van de printplaat of alle soldeerpuntjes nog vastzitten.

Dat was bij mijn valvestate het geval. :roll:

oddman
1 juni 2003, 01:27
yep same here
in de eindversterkers heb je meestal van die hele grote condensatoren zitten, die zorgen namelijk voor de afvlakking van de netspanning na de diodebrug ..
Als deze loszit of stuk is ga je een harde brom horen, dit is volgens mij gewoon het 50 Hz signaal van de netspanning ..

groetjes

V!N
1 juni 2003, 09:58
Wat nou ruis in een Marshall .. BUIS in een Marshall !