PDA

View Full Version : Dr. Walker Making Dead Pianists Come Alive



Han S
8 augustus 2011, 11:34
http://www.pianostreet.com/blog/piano-news/dr-walker-making-dead-pianists-come-alive-2647/

De piano is een snaarinstrument, dus hier moet ik goed zitten. De link vond ik op een ander forum en daar is een stevige discussie over onstaan.

Het spel analiseren van een lang geleden overleden meester en dat met de computer naspelen alsof de pianist weer uit het graf is opgestaan, maar dan met moderne apparatuur en dus zonder gekraak en geknars.

Bijna te mooi om waar te kunnen zijn. Wie heeft daar een mening over die hij ook nog wil ventileren?

Harald
8 augustus 2011, 16:16
Moah, mag wel gewoon in off topic lijkt me...

Het zou pas interressant zijn om dit met een opname van een levende pianist te doen, en dan te vergelijken of de impact op het publiek van een performance door de pianist, en een performance door de machine dezelfde impact heeft. En hoe mummelt dat apparaat dan mee bij de Goldbergvariaties of Oscar Peterson?

Voor mijn gevoel meer een leuk wetenschappelijk project, dan iets wat echt muzikale waarde heeft. De machine kan het spel natuurlijk wel imiteren op een piano, maar of daarmee de emotie volledig tot uiting komt vraag ik me af... ik houd toch het idee dat er meer meespeelt dan alleen maar bewegende luchtmoleculen.

Op gitaar zie ik ze het nog niet doen trouwens... dat is mechanisch gezien toch nog wel een paar stappen complexer. Zelfs te lang vergeten je linkerhandnagels bij te knippen kan ineens een probleem zijn...

Los daarvan, er zijn zoveel levende muzikanten die onze aandacht en steun verdienen... al die necrofilie bij muziekliefhebbers :stop:

http://media.nu.nl/m/m1ezrurax0pn.jpg

Han S
8 augustus 2011, 19:24
Ik geloof geen flikker van die dokter Walker, kijk alleen maar even naar het mechaniek van de piano:

http://muziekgilde.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/11/29/1_modern_vleugelmechaniek_5.png

Ff flink bestuderen en leg mij eens uit hoe je langs electromechanische weg het touche van de pianist overbrengt op de snaar.

Harald
8 augustus 2011, 19:33
Wat je in dat plaatje ziet doet de piano vanzelf, die is gewoon zo gebouwd. Het gaat om wat de pianist doet.

Op zich heeft een pianist niet zo veel smaakjes om mee te werken. Kracht en snelheid zijn eigenlijk de enige twee dingen die meespelen, waarbij de zacht/hardheid van de vingers wel een rol spelen. Maar uiteindelijk bepaalt ook dat alleen hoe snel en hoe hard een toets wordt ingeduwd. En voor het pedaal geldt hetzelfde. Hoe ver duw je het in, en hoe snel. Voor loslaten geldt weer hoe ver, en hoe snel.

Hoe een player piano werkt weet ik niet, dat is natuurlijk ook weer wat simpeler. Maar de vectoren kracht en snelheid, moet toch eigenlijk te doen zijn. Zou nog voor de hand liggender zijn daar een robot voor te programmeren. Ziet er nog leuker uit ook. Moeten de japanners onderhand toch best kunnen maken, zoiets.

De analyse van gammel klinkende opnames, om te bepalen hoe iemand speelde, dat lijkt me veel eerder een probleem eigenlijk. Dus al die ruis terugvertalen in welke toets, hoe hard, hoe snel, en hoe lang, en hoe die losgelaten wordt.

Han S
8 augustus 2011, 20:57
De pianist heeft meer invloed op de toon dan de meeste mensen denken. Als ik op mijn vleugel speel klinkt hij totaal anders dan wanneer mijn vrouw er op speelt. En als Heins er op speelt is het weer een andere piano. :D

Harald
8 augustus 2011, 21:14
Klopt, maar met een beperkt aantal parameters. Snelheid en kracht. Heel misschien zit er nog een zijwaartse component in de kracht waardoor de hamer niet altijd de snaar op het zelfde punt raakt, maar dat lijkt me bij een goede piano minimaal. En met die twee parameters heb je al een wereld van verschil tussen pianisten.

Maar de piano vals laten klinken, of echt slecht, is nog niet eens zo makkelijk. In tegenstelling tot een gitaar, of een viool, of een sax, of fluit... Zelfs bij een gitaar die goed gestemd is, en zonder benden, is het niet eens zo heel moeilijk om echt vals te klinken.

Harald
8 augustus 2011, 21:20
Maar los van of het überhaupt kan of niet, vind ik de muzikale kant eigenlijk interressanter. Gaat het echt alleen om hoe de luchtmoleculen dansen, of speelt er meer? En de rare neiging om die dode pianisten tot leven te wekken... Maar dan wil ik Oscar Peterson ook zijn solo horen meemummelen :D

Ach, het is ook maar wachten totdat iemand met een softwarepakket komt, dat nieuwe stukken van Bach of Beethoven schrijft... of Yes, maar die hebben net weer een plaat gemaakt, met een andere zanger.

bass blom
11 augustus 2011, 20:01
kijk ik een clipje van bjork, zie ik dit bij related..


http://www.youtube.com/watch?v=pkpEPth8ubs