PDA

View Full Version : Vintage versterker? (+-500 euro)



_AG_
8 augustus 2011, 00:34
Hey,

Ik speel al een tijdje acoustische gitaar maar ga overschakelen op elektrisch.
Heb vandaag een elektrische Tokai Goldstar van '84 gekocht en ga nu dus ook bijbehorende versterker aanschaffen.

Omdat ik uit het akoustisch wereldje kom ken ik hier echt niks van dus kom hier een beetje informeren :)

Ik zoek:
- Versteker van zo'n 500 euro (mag wel wat van afgeweken worden maar liefst niet te veel)
- voor een Stratocaster
- Om te spelen op kamer of met twee gitaren, maar dus geen optredens ofzo (dus hij moet niet echt luid gaan :p)
-Liefst mogelijkheid om koptelefoon aan te sluiten

Zijn er suggesties?

Of raden jullie vintageversterkers mss af en raden jullie nieuwe versterker aan? Dan mag dit ook altijd gezegd worden!!

Alvast bedankt

arcane
8 augustus 2011, 00:38
Ten eerste denk ik dat er niet zo heel veel vintage versterkers zijn voor dat budget.
Ten tweede denk dat dat je bij een transistor amp zult uitkomen, gezien je een headphone uitgang wilt, die zul je nl. op een buizenversterker (zeker bij een vintage) niet vaak tegenkomen.

Welke stijl wil je spelen?
Moet de versterker vooral clean goed klinken, of wil je graag een amp met een lekkere drive?

_AG_
8 augustus 2011, 01:01
vanaf welk budget moet je dan tellen voor een degelijke vintage?

Headphone is wel jammer maar geen vereiste :)

Bedoeling om eerder clean te spelen (maar beetje distortion mag uiteraard wel)

Midwolda
8 augustus 2011, 07:47
Daar is maar èèn antwoord op mogelijk: een silverface Fender Champ van ca. 1980.
Kost je rond de 400-450 euro, hou je nog wat over voor buisjes of een speaker.
Of voor een drive-pedaaltje want er zit voornamelijk Strat-cleane belletjes in.

Maar als je meer mogelijkheden, meer power en een koptelefoon wilt dan zou ik het niet tot vintage beperken.
Of tot buizen.

Al gekeken naar de Fender SuperChamp XD?

arcane
8 augustus 2011, 12:27
Al gekeken naar de Fender SuperChamp XD?

+1 , ik heb er ook een, gebruik het ding voornamelijk thuis. Maar ook bij de oefensessies kon het ding makkelijk meekomen, zelfs clean.

Zeker de moeite waard om te testen. Heeft echter geen hoofdtelefoonaansluiting.

muziekschuur
8 augustus 2011, 13:00
Fender Mustang II of III. Heeft een hoofdtelefoonuitgang en een usb aansluiting aan je computer.

Maar voor jouw budget heb je ook een mooie (nieuwe) buizenbak.

http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/258726.jpg
De Ibanez TSA15 met los cabinet is net geen 500 euro. En het roomwitte tolex is erg leuk en staat thuis vast erg goed.
Er zit een tubescreamer ingebouwd. Dus er zit al een pedaaltje in.

GretschGuy
8 augustus 2011, 13:10
vanaf welk budget moet je dan tellen voor een degelijke vintage?

Headphone is wel jammer maar geen vereiste :)

Bedoeling om eerder clean te spelen (maar beetje distortion mag uiteraard wel)

Beetje moeilijk dat je niet precies weet wat je wil. Als 't om thuis spelen gaat, is 'n SE ampje (1 x 6V6, EL84 of vergelijkbare buis voor de eindversterking) afdoende. Al hebben die doorgaans maar één kanaal. Dus met meerderen tegelijk over de amp spelen zit er dan niet in.

Zo lang 't niet persé 'n jaren '50 Tweed Fender hoeft te zijn, is iets 'vintage' wel te krijgen voor / onder die prijs. In de jaren '50 en '60 maakten talloze fabrikanten kleine amps. Gibson, Magnatone, Harmony, Kay, Valco / Supro, Danelectro / Silvertone, enz., enz., enz.

Doorgaans alleen voor de US markt, dat wel. Dus step-down trafo nodig in Europa. Bovendien zal je je waarschijnlijk tot eBay o.i.d. moeten wenden om er één te vinden = eerst kopen, dan pas uitproberen. Ook zit 't er dik in dat er wat onderhoud nodig is. Technische kennis aanwezig? Of competente technicus in de buurt?

Waarom eigenlijk die voorkeur voor 'vintage'? Da's geen verkapte kritiek. Maar 'n open vraag.

pimmetje
8 augustus 2011, 13:13
Ik zoek:
- Om te spelen op kamer of met twee gitaren, maar dus geen optredens ofzo (dus hij moet niet echt luid gaan :p)
-Liefst mogelijkheid om koptelefoon aan te sluiten
Je ziet de richting van de thread al. Met deze eisen kom je waarschijnlijk uit op modern en niet per se bij buizen.

_AG_
8 augustus 2011, 13:31
Waarom Vintage?
-Altijd gefascineerd voor al wat oud is (intrumenten, voertuigen, muziek,...)
-Vind vintage looks prachtig/staat mooi
-Vintage = prijsvast, je koopt het maar ben je het beu verkoop je het voor zelfde geld terug (in tegenstelling tot nieuwe versterker)
- geen idee of er veel verschil is qua sound maar vind oude klanken erg mooi (platenspeler <->cd-speler)


Er zijn dus verscheidene redenen om voor Vintage te kiezen maar als ik dit zo lees. Waarom geen Vintage:
-Duur (maar wel geen verloren geld)
-Gebrek aan kennis (is wel bij te schaven maar gaat niet op 1-2-3 :s)
-Geen headphone

Ga al enkele reviews lezen van voorgestelde versterkers maar feedback en voorstellen zijn nog steeds welkom!

GretschGuy
8 augustus 2011, 14:48
Waarom Vintage?
-Altijd gefascineerd voor al wat oud is (intrumenten, voertuigen, muziek,...)
-Vind vintage looks prachtig/staat mooi
-Vintage = prijsvast, je koopt het maar ben je het beu verkoop je het voor zelfde geld terug (in tegenstelling tot nieuwe versterker)
- geen idee of er veel verschil is qua sound maar vind oude klanken erg mooi (platenspeler <->cd-speler)


Er zijn dus verscheidene redenen om voor Vintage te kiezen maar als ik dit zo lees. Waarom geen Vintage:
-Duur (maar wel geen verloren geld)
-Gebrek aan kennis (is wel bij te schaven maar gaat niet op 1-2-3 :s)
-Geen headphone

Ga al enkele reviews lezen van voorgestelde versterkers maar feedback en voorstellen zijn nog steeds welkom!

PM gestuurd.

arcane
8 augustus 2011, 16:09
We weten nog steeds niet welke stijl je wilt gaan spelen.

Fireburst
8 augustus 2011, 21:18
Waarom Vintage?
-Altijd gefascineerd voor al wat oud is (intrumenten, voertuigen, muziek,...)
-Vind vintage looks prachtig/staat mooi
-Vintage = prijsvast, je koopt het maar ben je het beu verkoop je het voor zelfde geld terug (in tegenstelling tot nieuwe versterker)
- geen idee of er veel verschil is qua sound maar vind oude klanken erg mooi (platenspeler <->cd-speler)


Er zijn dus verscheidene redenen om voor Vintage te kiezen maar als ik dit zo lees. Waarom geen Vintage:
-Duur (maar wel geen verloren geld)
-Gebrek aan kennis (is wel bij te schaven maar gaat niet op 1-2-3 :s)
-Geen headphone

Ga al enkele reviews lezen van voorgestelde versterkers maar feedback en voorstellen zijn nog steeds welkom!

Goeie argumentatie ! Ik zou willen voorstellen om het niet per se in vintage hoek te zoeken (die dingen zijn tenslotte al 20,30,... jaar oud) maar in klassieke hoek : een Vox AC15 of 30, Marshall 2061, Fender Champ, Blackstar Artisan,enz maar ook bv een Roland Bluescube zijn moderne varianten van klassieke sounds zoals jij die van je oude LP's zult herkennen.
Pro : wat jonger en dus meestal bedrijfszekerder, iets goedkoper
Contra : het is het (soms) nét niet, iets minder waardevast

PeeVee
8 augustus 2011, 22:37
Ik vind je beweegredenen om vintage te kopen goed doordacht en ik denk dat de "nadelen" te overkomen zijn. Ik heb een aantal mooie vintage versterkers, maar toevallig vandaag het ultieme huiskamer versterkertje weer in... jawel... de huiskamer gezet; een silverface Fender Champ. Schitterend kamerbreed Fender clean op lagere volumes en zelfs met een randje als je dat zou willen. Ik sta er steeds weer versteld van hoe lekker zo'n Champje klinkt in de huiskamer.

Geen koptelefoonuitgang, maar je kunt er prima zacht mee spelen. Zet 'm dan wel op een kussentje en een beetje weg bij de muren dan heeft echt niemand er last van. Een silverface Fender Champ of, nog leuker, Vibrochamp dus. Eenvoudig maar zeer goed klinkend no nonsense circuit met één preamp buis, een eindbuis (single ended klasse A) én een gelijkrichtbuis, licht en compact en last but zeker nog least een zeer hoge aaibaarheidsfactor. Een hebbedingetje dat je ongetwijfeld weer voor dezelfde prijs kwijtraakt mocht je 'm zat zijn.

Bouwjaar is niet zo kritisch omdat er aan deze versterkertjes, itt bij de grotere Fender versterkers, eigenlijk weinig veranderd is sinds 1964. Koop het liefst een zo origineel mogelijk model, let op originele speaker, houten kastje (zonder scheuren), origineel logo (liefst een "tail logo", die zijn gewoon mooier). De vibrochamp heeft een mooie preamp bias tremolo, een leuke feature die je niet vaak gebruikt maar desondanks toch wel meerwaarde biedt.

De originele 8" CTS alnico speaker heeft geen hoog rendement maar klinkt, in de huiskamer, wel mooi en gedefiniëerd. Ze worden vaak vervangen door iets moderns, dat is prima, maar vraag de originele speaker erbij. Ze worden met regelmaat aangeboden en er zijn er meer dan voldoende in Europa verkocht dus ik zou zondermeer naar een "export model" uitkijken; die is gemaakt voor o.a. de Europese markt en werkt op 110/220/230/240/260 VAC netspanning.

Succes met je zoektocht. Mocht je vragen hebben, stuur me dan een PM of email (nee ik heb geen Champ te koop).

_AG_
9 augustus 2011, 00:06
We weten nog steeds niet welke stijl je wilt gaan spelen.
Eerder clean zoals ik al eerder gezegd heb
Maar beetje verschillende kanten op kunnen gaan is altijd een pluspunt :)
Zoals ik al zei, ben nieuw in elektrisch wereldje dus het is moeilijk om nu al te kunnen zeggen: 'dat is wat ik zoek!'
Denk dat beetje ervaring geen kwaad kan alvorens zo'n beslissing te maken :)
(Maar hoor allesinds graag sixties/seventies muziek (Kinks, Beatles, Doors, Stones, Pink Floyd,...) en eighties (Springsteen, U2, Police,...))


Bedankt voor alle reacties.
Op basis van wat ik voorlopig gelezen heb spreken vooral Vox (ac's en valvetronics) me aan en de Fender Champs :)

Ga morgen eens naar muziekwinkel om wat te testen
Hopelijk helpt dit ook wat om stijl/merk te vinden :)
Laat mijn bevindingen zeker weten!

Nobler
9 augustus 2011, 11:53
Ik zou in jouw geval ook de Laney Cub8 eens uitproberen. Moet voor tussen de 160 en 180 euro te vinden zijn. Lekker clean op laag volume. Als je een klein randje wilt draai je hem wat verder open en blijft het wat volume betreft beleefd. Mocht je op een gegeven moment toch meer gain willen, dan kun je er met een leuk overdrivepedaaltje voor een lekker scheurend leadgeluid halen.

tidalwave_sideburns
9 augustus 2011, 15:40
Zoek ook eens naar oude Duitse versterkers van Dynacord, Hohner en zo.
Moeten prachtig klinken en hebben mojo te over.