PDA

View Full Version : Hoe vaak een gitaar afstellen?



stratestic
7 augustus 2011, 22:05
Ik heb misschien een beetje rare vraag maar hoe vaak stellen jullie een gitaar af? Ik kan het niet zelf en heb het een paar jaar geleden laten doen door een bouwer/tech. Zou ik het weer moeten doen? Is het zoiets als met piano's elk half jaar laten stemmen/intoneren?

Ernest01
7 augustus 2011, 22:36
Een gitaar laat je afstellen als de aktie (afstand snaren tot hals) te groot is. Iets anders kan ik mij er niet bij voorstellen. Dus als het goed gedaan is - en je steeds dezelfde soort snaren gebruikt - is dat een keer. Meestal is de gitaar vanuit de fabriek al goed ingesteld, dus zal er weinig reden zijn om daar nog iets aan te veranderen. (behalve dus eventuele andere snaar-spanning bijstelling)

snaarplukker
7 augustus 2011, 22:50
Je gitaar afstellen zou je bij elke snaarwissel moeten doen. Het is een vrij eenvoudig klusje dat je zelf kan doen. Even Googlen naar gitaar afstellen en je krijgt er een hoop info over.;)

Riky
7 augustus 2011, 23:36
Onzin. Wat Ernest zegt is waar. Als je niks 'geks' doet en je gitaar is gewoon ok, dan hoef je je gitaar ook niet opnieuw af te stellen. Tenminste ik heb het nog nooit mee gemaakt bij mijn gitaren.

Edit: Oh, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de boel ff te checken:)

Hotpepper01
8 augustus 2011, 07:37
Onzin. Wat Ernest zegt is waar. Als je niks 'geks' doet en je gitaar is gewoon ok, dan hoef je je gitaar ook niet opnieuw af te stellen. Tenminste ik heb het nog nooit mee gemaakt bij mijn gitaren.

Edit: Oh, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de boel ff te checken:)

Niet eens. Je moet het doen wanneer het nodig is. En wanneer is het nodig? Wanneer je van snaardikte veranderd, wanneer na jaren de hals hol of bol is gaan staan en je met intoneren de boel niet meer zuiver krijgt, wanneer je na X keer snaren wisselen er toch een paar stelschroefjes zijn verdraaid enz. Kortom wanneer je gitaar niet meer zuiver is. Dan moet je het doen.

Riky
9 augustus 2011, 13:53
Niet eens. Je moet het doen wanneer het nodig is. En wanneer is het nodig? Wanneer je van snaardikte veranderd, wanneer na jaren de hals hol of bol is gaan staan en je met intoneren de boel niet meer zuiver krijgt, wanneer je na X keer snaren wisselen er toch een paar stelschroefjes zijn verdraaid enz. Kortom wanneer je gitaar niet meer zuiver is. Dan moet je het doen.

Beter verwoord wat ik eigenlijk probeerde te zeggen. Dank u vriendelijk:)