PDA

View Full Version : Goed dist pedaal voor mooie crunch tot harde rock



Les Paul 95
7 augustus 2011, 20:30
Hallo.

Ik ben van plan om te beginnen aan een eigen pedal board met allemaal losse pedalen naar eigen smaak natuurlijk. Ik denk dat ik de distortion het meeste nodig heb dus ik denk dat ik daar het best mee kan beginnen.

Maar mijn vraag is: Welke dist pedals moet ik op me lijstje te zetten om te proberen?

Ik vond zelf de Behringer UD100 mooier klinken dan de Boss DS 1 en DS 2 als ik YouTube moet geloven. Maar Behringer is toch wel 3½ keer zo goedkoop en daarom vraag ik me af of die stevig gebouwd zijn etc, en jullie ervaringen.

Een distortion als de VOX AC30BM ook al is dat een signature vind ik mooi klinken. Maar ook wil ik een mooie warme crunch kunnen maken voor rustigere nummers en stukken. Zijn er zo'n veelzijdige pedalen?

RoelSmoel
7 augustus 2011, 20:46
MXR Custom Badass '78.

Les Paul 95
7 augustus 2011, 21:06
MXR Custom Badass '78.

Die klinkt opzich wel mooi, maar te hoog zeg maar. Ik wil zeg maar laag en boos geluid. Ten minste als ik YouTube moet geloven.

Terminus
7 augustus 2011, 21:16
De meeste YouTube demo's stellen niks voor, een matige camera in een slaapkamer laat een goed bespeelde Private Stock PRS door een Dumble hetzelfde klinken als een Squier door een Cube. Zoek daarom altijd naar vergelijkingsfilmpjes (dan weet je in ieder geval de verschillen) of filmpjes waarbij een microfoon voor de versterker geplaatst is. Direct naar een interface wil vaak ook wel goed klinken.

Als je meer laag wilt moet je dat indraaien met de tone knob, dat geldt voor de meeste pedaaltjes. Nu heeft de DS-1 de neiging weinig bruikbaar bereik te hebben qua tone knob, maar dat is eerder een uitzondering.

Les Paul 95
7 augustus 2011, 21:23
De meeste YouTube demo's stellen niks voor, een matige camera in een slaapkamer laat een goed bespeelde Private Stock PRS door een Dumble hetzelfde klinken als een Squier door een Cube. Zoek daarom altijd naar vergelijkingsfilmpjes (dan weet je in ieder geval de verschillen) of filmpjes waarbij een microfoon voor de versterker geplaatst is. Direct naar een interface wil vaak ook wel goed klinken.

Als je meer laag wilt moet je dat indraaien met de tone knob, dat geldt voor de meeste pedaaltjes. Nu heeft de DS-1 de neiging weinig bruikbaar bereik te hebben qua tone knob, maar dat is eerder een uitzondering.
Dat is waar.

Bedankt voor de reacties.

Kan je nog pedaaltjes noemen die ik uit moet proberen? En weet je ook of die Behringer een goed idee is?


Alvast bedankt.

RoelSmoel
7 augustus 2011, 21:33
Die klinkt opzich wel mooi, maar te hoog zeg maar. Ik wil zeg maar laag en boos geluid. Ten minste als ik YouTube moet geloven.

Nou.. Dan krijg je een verkeerde indruk, dat is pas als de toneknop na 11 uur komt.

Jan Buurman
8 augustus 2011, 00:28
Dat is waar.

Bedankt voor de reacties.

Kan je nog pedaaltjes noemen die ik uit moet proberen? En weet je ook of die Behringer een goed idee is?


Alvast bedankt.

Ik zou dan eerder naar de Artec lijn kijken. Door omstandigheden ben ik aan het kijken naar goedkope pedaaltjes die toch bruikbaar zijn, met name voor de thuisplank. Artec lijkt een aantal erg leuke pedaaltjes te hebben. Bekijk hun site en youtube maar eens....
Thomann levert ze...

arcane
8 augustus 2011, 00:35
Behringer maakt voor het geld leuke pedaaltjes. Zeker voor thuis. Veel gitaristen weigeren echter Behringer op hun board te plaatsen, vaak vanwege het feit dat de pedalenbehuizing gemaakt is van plastic.
Mijn ervaring is echter dat de pedalen flink wat kunnen hebben.
Ook heb ik negatieve ervaringen met Behringer, de betrouwbaarheid is niet altijd top. het wisselt nogal van product tot product.
Op zich is het wel ideaal om effecten te leren kennen, gezien de prijs.

Danelectro heeft ook erg leuke pedalen voor weinig.

Les Paul 95
8 augustus 2011, 10:46
Bedankt voor de reacties.

@Jan Buurman: mijn buurman heet Jan :D. Maar het hoeft niet goedkoop te zijn ik zei alleen dat naar mijn smaak Behringer UD100 mooier klonk dan een Boss DS 2 na het bekijken naar een vergelijking op YouTube tussen deze 2.

@arcane: het is niet echt bedoeld voor thuis, ook voor in de oefenruimte en het liefst ook voor optredens.

Kim Wilson
8 augustus 2011, 11:45
Niet om te spammen, maar de Blackstar HT-Drive zou een geschikte kandidaat kunnen zijn. Dik, vet en lomp geluid. Voor een mooie transparante drive zul je een ander pedaal erbij moeten zoeken, maar het wordt toch lastig om die twee geluiden in één pedaal te vangen. Nog naast het feit dat je dan met de instellingen moet blijven kloten. Met twee pedalen heb je meerdere gainstages onder de knop.

JeroenP
8 augustus 2011, 13:27
Wat is je budget? Enkele aanraders uit ervaring: Catalinbread DLS, Menatone king of the britains, lovepadal eternity (als ie het doet.:makeup:) De menatone is een distortion + boost, lijkt me nuttig voor jouw doel.

Les Paul 95
8 augustus 2011, 14:13
Wat is je budget? Enkele aanraders uit ervaring: Catalinbread DLS, Menatone king of the britains, lovepadal eternity (als ie het doet.:makeup:) De menatone is een distortion + boost, lijkt me nuttig voor jouw doel.Lijkt me ideaal. Even reviews en samples bekijken.
Budget is onder € 15,-.

Edit: nul vergeten. Budget = € 150,-.

MarkV
8 augustus 2011, 14:15
Lijkt me ideaal. Even reviews en samples bekijken.
Budget is onder € 15,-.

Nul vergeten? Want anders kom je niet heel erg ver... misschien een 2dehands Behringer of Boss, maar dan zou ik liever door sparen / werken / etc

Les Paul 95
8 augustus 2011, 15:08
Nul vergeten? Want anders kom je niet heel erg ver... misschien een 2dehands Behringer of Boss, maar dan zou ik liever door sparen / werken / etcSorry nul vergeten. € 150,- heb dat met de mobiel gepost ik dacht wel dat ik 150 had maarja.

Les Paul 95
8 augustus 2011, 16:01
@JeroenP: die zijn me te duur/veelzijdig en Loverock is sowieso niet meer nieuw te krijgen.


Nu ben ik ergens de Boss MD-2 tegen gekomen. Die vond ik weer mooier klinken dan de Behringer UD100. Hier zit ook een gain boost op. En het geluid is heel bassig en laag. Die kost € 79,- bij Rock Palace. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt.

Tias
8 augustus 2011, 16:06
@JeroenP: die zijn me te duur/veelzijdig en Loverock is sowieso niet meer nieuw te krijgen.


Nu ben ik ergens de Boss MD-2 tegen gekomen. Die vond ik weer mooier klinken dan de Behringer UD100. Hier zit ook een gain boost op. En het geluid is heel bassig en laag. Die kost € 79,- bij Rock Palace. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt.
Wat jij moet doen is met je gitaartje naar een grote muziek winkel gaan naar uhm feedback of nederland muziek (geen idee waar je woont).
En gewoon gaan zitten pingelen voor 2 uur. En dan verschillende pedaaltjes met elkaar vergelijken.

Daar ben ik nu ook mee bezig:P.

Buzzel
8 augustus 2011, 16:14
Fulltone OCD. Zeker op de hogere gain settings komt daar een hele hoop bas uit.

Kim Wilson
8 augustus 2011, 23:11
Ja, wel bas. Maar met de gain voluit komt er verder niet veel bruikbaars uit. De OCD komt IMO het best tot zijn recht als overdrive. Net als de Catalinbread DLS, volgens mij. En volgens mij is de ts vooral op zoek naar een distortion.

Buzzel
9 augustus 2011, 10:01
Ja, wel bas. Maar met de gain voluit komt er verder niet veel bruikbaars uit. De OCD komt IMO het best tot zijn recht als overdrive. Net als de Catalinbread DLS, volgens mij. En volgens mij is de ts vooral op zoek naar een distortion.

Ik vind zelf dat als je de gain flink open draai, het volume wat terug en je zet het pedaal op de LP stand hij toch wel een lekker dikke scheur geeft. Natuurlijk tone knop even naar smaak instellen.

Naar mijn idee is een OCD echt wel een overdrive en distortion pedaal, maar net hoe je hem instelt.

Kamiess
9 augustus 2011, 16:43
altijd moeilijk deze vragen > mijn reserve op mijn board (als ik mijn eigen amp niet heb) is een Weehbo JCM drive en die voldoet voor mij persoonlijk goed aan bovenstaande omschrijving

Adro
9 augustus 2011, 20:03
voor een leuk distortion pedaal moet je zeker eens dit checken!! te koop bij Thomann.de!! precies dezelfde pedalen kun je ook vinden onder de merknaam Joyo pedals...
http://www.youtube.com/watch?v=_xLECXFVeJo
erg mooie pedaaltjes voor een extreem lage prijs... ik heb geen last van overbodige ruis, brom o.i.d! iets wat je wel zou verwchten bij pedalen van eze prijsklasse!!

MjS
9 augustus 2011, 22:41
altijd moeilijk deze vragen > mijn reserve op mijn board (als ik mijn eigen amp niet heb) is een Weehbo JCM drive en die voldoet voor mij persoonlijk goed aan bovenstaande omschrijving


Plus één, heb m sinds kort en vindt m voor crunch/medium gain heel erg fijn.

DemolitionColorScheme
10 augustus 2011, 11:51
Ik zou niet voor een OCD gaan voor een stevige / bassige / 'boze' drive. De OCD is erg korrelig en los, naar mijn mening. Een Catalinbread Dirty Little Secret (DLS) is een goede aanrader.

Overigens, 'veel bas' en 'laag' zijn niet echte goede dingen als je het gaat om drives. Less is more wat dat betreft. Ik zou doorsparen voor wat fatsoenlijks en sowieso niet gaan voor die Behringer.

Les Paul 95
11 augustus 2011, 21:29
Ik zou niet voor een OCD gaan voor een stevige / bassige / 'boze' drive. De OCD is erg korrelig en los, naar mijn mening. Een Catalinbread Dirty Little Secret (DLS) is een goede aanrader.

Overigens, 'veel bas' en 'laag' zijn niet echte goede dingen als je het gaat om drives. Less is more wat dat betreft. Ik zou doorsparen voor wat fatsoenlijks en sowieso niet gaan voor die Behringer.
Als ik mijn geld heb van het werken vraag ik wel een keer aan mijn moeder of die mee wil naar de muziekwinkel. Voor dat bassig en lage: misschien moet ik daar chorus overheen laten gaan?
Les paul 95.

driftkop
11 augustus 2011, 22:11
Altijd handig om te vermelden:


Wat voor een gitaar/versterker heb je ?
Wat voor muziekstijl speel je?
Wat is je budget (die had je al beantwoord zie ik nu)

Terminus
11 augustus 2011, 22:42
Als ik mijn geld heb van het werken vraag ik wel een keer aan mijn moeder of die mee wil naar de muziekwinkel. Voor dat bassig en lage: misschien moet ik daar chorus overheen laten gaan?
Les paul 95.

Geen chorus over je drive alsjeblieft, je krijgt er nauwelijks meer bass van (als je dat al krijgt), je geluid wordt er een modderboel van en het klinkt heel erg jaren 80 en afgezaagd.

En als je veel bass wil moet je een bassist opzoeken, als gitarist heb je meestal wel genoeg bass zonder er moeite voor te doen.

Les Paul 95
12 augustus 2011, 11:13
Altijd handig om te vermelden:


Wat voor een gitaar/versterker heb je ?
Wat voor muziekstijl speel je?
Wat is je budget (die had je al beantwoord zie ik nu)

Gitaren zijn: Gumika, Stagg L400bk, akoestisch Ibanez v300bs
Versterkers: Vox VT30, 200w zelfbouw transistor
Muziekstijl: rock tot Iron Maiden heavy metal
Budget: € 150,-

bass blom
12 augustus 2011, 11:23
ik 'krijg' (ruildeal) morgen een dark matter, ben benieuwd, ubuis zegt dat hij tegenvalt omdat het niet genoeg metal is, dat is dan waarschijnlijk juist goed voor mij :D

Tias
15 augustus 2011, 12:56
ik 'krijg' (ruildeal) morgen een dark matter, ben benieuwd, ubuis zegt dat hij tegenvalt omdat het niet genoeg metal is, dat is dan waarschijnlijk juist goed voor mij :D

En, bevalt hij?

bass blom
15 augustus 2011, 12:56
En, bevalt hij?

nee ging op laatste moment niet door :dontgeti:

Fender83
15 augustus 2011, 13:00
Ik zou niet voor een OCD gaan voor een stevige / bassige / 'boze' drive. De OCD is erg korrelig en los, naar mijn mening. Een Catalinbread Dirty Little Secret (DLS) is een goede aanrader.

Overigens, 'veel bas' en 'laag' zijn niet echte goede dingen als je het gaat om drives. Less is more wat dat betreft. Ik zou doorsparen voor wat fatsoenlijks en sowieso niet gaan voor die Behringer.

De Catalinbread DLS prijkt nu al tijden op mn pedalboard, en heeft een heerlijk transparante en veelzijdige overdrive. Maar je zoekt een distortion zo te lezen..daar zou ik hem niet voor gebruiken. Om overdrive en distortion in 1 pedaal te vinden is heel lastig.
Voor distortion: Je zou kunnen kijken voor een 2e hands emma reezafratzits, nieuw is boven je budget denk ik.

tomdiedom
15 augustus 2011, 13:04
nee ging op laatste moment niet door :dontgeti:

Zucht... waarschijnlijk weer mensen op marktplaats zonder fatsoen.

bass blom
15 augustus 2011, 13:36
Zucht... waarschijnlijk weer mensen op marktplaats zonder fatsoen.

nee in dit geval niet, alleen wat vaag, had afspraak, toen kwam er een mailtje: het voelde ineens niet goed.
tja, wat moet je daarmee :chicken:

tomdiedom
15 augustus 2011, 13:49
Niks helaas, blijft af en toe toch te vrijblijvend dat marktplaats.

bass blom
15 augustus 2011, 13:50
Niks helaas, blijft af en toe toch te vrijblijvend dat marktplaats.

tja, later kwam er weer een mailtje of ik hem opsturen kon.
toen heb ik maar geschreven dat ik het niet meer goed vond voelen :D