PDA

View Full Version : smoorspoel Vox AC30BM



tommus42
7 augustus 2011, 10:24
Ik ben bezig geweest met mijn AC30, lijkt het meest op een Brian May signature op het moment. Waar ik mee zit is de choke. Ik had er eentje liggen, maar hoewel de ohmse weerstand in orde is, doet de versterker het niet meer. Ik vermoed dat de spoel toch stuk is. Ik wil nu een goede smoorspoel kopen, maar voel niks voor dat dure spul. Waar zit hem het kwaliteitsverschil in? Ik zou denken als ie de stroom aan kan, heb je alleen nog het aantal H's toch nog om rekening mee te houden?
Dit staat in een document over de BM-AC30:

1. Replace the Chinese choke with the Dave Petersen choke. This fits in exactly the same chassis mounting holes.
2. The H.T. supply was modified by fitting a Dave Petersen (heavy-duty 7H) choke up stream (move the output Tx connection (red wire) from T128 to T129) of the output DC supply, being commoned to the same point. The choke filters out more undertones but significantly changes the sound and dynamics of the amp.

http://img844.imageshack.us/img844/9840/chokek.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/844/chokek.jpg/)

Wat zijn eventueel voordelen van zo'n duur ding? Filtert hij verschillende frequenties anders, ofzo:???:

nico verduin
7 augustus 2011, 10:45
Ik ben bezig geweest met mijn AC30, lijkt het meest op een Brian May signature op het moment. Waar ik mee zit is de choke. Ik had er eentje liggen, maar hoewel de ohmse weerstand in orde is, doet de versterker het niet meer. Ik vermoed dat de spoel toch stuk is. Ik wil nu een goede smoorspoel kopen, maar voel niks voor dat dure spul. Waar zit hem het kwaliteitsverschil in? Ik zou denken als ie de stroom aan kan, heb je alleen nog het aantal H's toch nog om rekening mee te houden?
Dit staat in een document over de BM-AC30:

1. Replace the Chinese choke with the Dave Petersen choke. This fits in exactly the same chassis mounting holes.
2. The H.T. supply was modified by fitting a Dave Petersen (heavy-duty 7H) choke up stream (move the output Tx connection (red wire) from T128 to T129) of the output DC supply, being commoned to the same point. The choke filters out more undertones but significantly changes the sound and dynamics of the amp.

http://img844.imageshack.us/img844/9840/chokek.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/844/chokek.jpg/)

Wat zijn eventueel voordelen van zo'n duur ding? Filtert hij verschillende frequenties anders, ofzo:???:Je hebt uiteraard gemeten voor en na de choke of er spanning is?

tommus42
7 augustus 2011, 11:07
Je hebt uiteraard gemeten voor en na de choke of er spanning is?

Ja, vreemd genoeg staat er na de choke gewoon spanning.

Edit: bij deze modificatie komt de spoel tussen de gelijkrichter en de 'centertap' van de uitgangstrafo, dus hij moet veel stroom aankunnen.

nico verduin
7 augustus 2011, 11:24
Ja, vreemd genoeg staat er na de choke gewoon spanning.

Edit: bij deze modificatie komt de spoel tussen de gelijkrichter en de 'centertap' van de uitgangstrafo, dus hij moet veel stroom aankunnen.
Dus is die smoorspoel op zich goed. Hij zal ongetwijfeld bij pieken niet meer werken omdat de kern verzadigd raakt. Maar al had je sluiting dan had die versterker het gewoon moeten doen. Hooguit wat meer hum als ie sluiting maakte. Ben bang dat je wat anders gesloopt hebt.
Daarnaast vraag ik me af met welk doel je de anode stromen ook door de smoorspoel wilt laten lopen.
Bij een SE amp kan ik me dat nog voorstellen. Maar bij een PP amp wordt de hum opgeheven in de OT.
Of heb je je weer gek laten maken door een of ander fabeltje:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

tommus42
7 augustus 2011, 11:35
O ja, beslist:D. Het artikel is zeer lezenswaardig, dus ik dacht, proberen. In een oud schema heb ik ook eens gezien dat de spoel tussen de GZ34 en de centertap geplaatst was. Voor mij hogere versterkerkunde om dat zonder meer als prietpraat van commerciele 'dure-spoelen' verkopers af te doen, maar ik heb zin een mooie choke te kopen:D.

nico verduin
7 augustus 2011, 11:37
O ja, beslist:D. Het artikel is zeer lezenswaardig, dus ik dacht, proberen. In een oud schema heb ik ook eens gezien dat de spoel tussen de GZ34 en de centertap geplaatst was. Voor mij hogere versterkerkunde om dat zonder meer als prietpraat van commerciele 'dure-spoelen' verkopers af te doen, maar ik heb zin een mooie choke te kopen:D.Maar goed, voorlopig heb je de amp gesloopt. Dus ga die eerst maar eens repareren.

tommus42
7 augustus 2011, 11:42
:D, ben bang dat ik dat niet kan ontkennen, ga ik doen.

bass blom
7 augustus 2011, 12:04
is hier mijn favoriete uitspraak: niet gehinderd door enige kennis van zaken, aan de orde? :D
sterkte ermee!

cluseau
7 augustus 2011, 13:00
is hier mijn favoriete uitspraak: niet gehinderd door enige kennis van zaken, aan de orde? :D
sterkte ermee!

Bij een AC30 moet je wel alle speakerdraden aansluiten he, tis maar een tip.

Choke maakt geen ruk uit voor de werking van de amp. Zolang er spanning staat moet hij werken. Verder is hij zinloos in de anodeleiding bij balanseindtrappen maar dat had Nico zoals gewoonlijk al verteld. (heeft zeker weer internet ;))

Kom je er niet uit dan maar ff een spanningstabelletje van de eindbuizen plaatsen.

tommus42
7 augustus 2011, 13:18
....Kom je er niet uit dan maar ff een spanningstabelletje van de eindbuizen plaatsen.

Dank je zal ik doen. Ik denk dat er iets stuk is gegaan bij het monteren van de spoel, ik bedoel iets heel anders. Zal het eens opzoeken, dat moet lukken. Hij zat trouwens op de originele plaats, tussen de centertap en de screens.
Op zich heb ik wel begrepen dat de twee helften van de trafo brom en ruis opheffen, maar waarom hebben ze die spoel daar dan gezet?

nico verduin
7 augustus 2011, 13:49
(heeft zeker weer internet ;))

Bien Thuus:seriousf:

cluseau
7 augustus 2011, 15:19
Bien Thuus:seriousf:

Ik niet, dat verklaart veel ;)

tommus42
7 augustus 2011, 18:01
Heb het nog niet, ik ga hem eerst opnieuw solderen, de voorversterker. Kan geen kwaad denk ik:D. Het verband met de spoel begrijp ik nog niet helemaal, maar goed.
Leuk detail uit de BM eindversterker, heeft 220 ohm schermroosterweerstanden ipv meestal 100 ohm.

nico verduin
7 augustus 2011, 18:07
Heb het nog niet, ik ga hem eerst opnieuw solderen, de voorversterker. Kan geen kwaad denk ik:D. Het verband met de spoel begrijp ik nog niet helemaal, maar goed.
Leuk detail uit de BM eindversterker, heeft 220 ohm schermroosterweerstanden ipv meestal 100 ohm.Ik zou eerst meten of ik alle spanningen heb zoals ze horen te zijn. Je gaat toch niet eerst de motor vervangen / reviseren als je een lekke band hebt?
220 ohm betekent dat de buizen worden getemperd als het vermogen tegen zijn max begint te lopen. Door de hogere stroom daalt de spanning over G2 en tempert de buis wat.

tommus42
7 augustus 2011, 18:42
Van de week zal ik de spoel vervangen voor een weerstand. Daar klonk ie goed mee. Gelijk de voorversterker nalopen.
http://img6.imageshack.us/img6/9500/v1ac30.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/v1ac30.jpg/)
Eenvoudig, maar effectief voortrapje:hide:.

nico verduin
7 augustus 2011, 20:53
Van de week zal ik de spoel vervangen voor een weerstand. Daar klonk ie goed mee. Gelijk de voorversterker nalopen.
http://img6.imageshack.us/img6/9500/v1ac30.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/v1ac30.jpg/)
Eenvoudig, maar effectief voortrapje:hide:.
Je zou kunnen overwegen om die verbindingen eens schoon te maken, oude soldeer weg en opnieuw te solderen. Nu lijken het twijfelachtige verbindingen.

tommus42
7 augustus 2011, 21:35
Zeer matig baksel idd:), wordt wel netter. Hij klinkt goed, alleen nog wat brom, ik denk dat de voedingslijn te dicht langs de massaaansluitingen loopt.
Er zat een parallelle effectlus in, ga ik er weer inzetten, voor een flanger en misschien delay.
Maar eerst weer even aan de gang krijgen.

cluseau
7 augustus 2011, 22:02
Van de week zal ik de spoel vervangen voor een weerstand. Daar klonk ie goed mee.

:dontgeti::dontgeti::dontgeti::dontgeti::dontgeti: :dontgeti::dontgeti::dontgeti:

tommus42
7 augustus 2011, 22:13
:D, echt, twee van die elipjes van 5W, 100 ohm. Maar een spoel geeft beter resultaat?:soinnocent:

cluseau
7 augustus 2011, 22:19
:D, echt, twee van die elipjes van 5W, 100 ohm. Maar een spoel geeft beter resultaat?:soinnocent:

Ik bedoel als je amp met een choke niet werkt kun je weerstandjes plaatsen tot je een ons weegt maar zal hij nog steeds niet gaan werken.

tommus42
7 augustus 2011, 22:44
Ah, okee, mijn plan was om de spoel er weer uit te halen, in de veronderstelling tegen te komen waarom ie het niet meer doet.
edit: misschien hoeft het niet, er loopt stroom door de EL84's. Morgen denk ik alle spanningen nog eens meten.

cluseau
7 augustus 2011, 23:08
er loopt stroom door de EL84's.

Dan moeten ze ook werken, het enige wat de sturing doet is deze stroom varieren in het ritme van het audio op het stuurrooster. Check maar eens goed je speakerlijn en kijk uit met aansturen. Voor je het weet kost het je een OT.

tommus42
8 augustus 2011, 18:45
Heb de eindtrap nagelopen, vanaf de PI werkt ie goed. Volgens mij is mijn multimeter naar de bliksem, hij geeft 430V na de diodes, klopt niet, was 350V onbelast:???:. Over de kathode (82ohm) staat 51V, klopt ook niet :eek:

cluseau
8 augustus 2011, 19:48
Volgens mij is mijn multimeter naar de bliksem

Batterij gechecked?

tommus42
9 augustus 2011, 09:09
Ga ik proberen, in een pedaaltje werkt ie nog wel maar niet van harte, even tot morgen wachten:dontgeti:

tommus42
11 augustus 2011, 13:17
Zelfde spanningen met een nieuwe batterij, valt me op dat de wisselspanning vergelijkbaar hoog is (bijna 330V). Ik hou het maar op een kapotte multimeter.

cluseau
11 augustus 2011, 13:37
Zelfde spanningen met een nieuwe batterij, valt me op dat de wisselspanning vergelijkbaar hoog is (bijna 330V). Ik hou het maar op een kapotte multimeter.


Meet ff een paar bekende spanningen zoals het lichtnet. Je nieuwe batterij zal ongeveer 9.4 aangeven. Misschien ergens een spanningsregelaar in een adapter. Zo zijn er verschillende mogelijkheden om je meter te checken.

tommus42
11 augustus 2011, 20:47
De netspanning klopt niet en de batterij ook niet, bedankt. Toch blij dat de multimeter stuk is, en geen nare andere zaken.
Morgen de kathode van V1 vervangen voor een 3K en gelijk netjes solderen. Ik had beide helften van de ecc83 aangesloten, maar vergeten de weerstand te verdubbelen nadat ik de tweede helft er weer uit had gesloopt:hide:.

soundforge
11 augustus 2011, 22:12
punt 4 en 6 van die GZ34? die ik daar zie? staat een flinke klap AC spanning.
Die vind je op pen 8 weer terug van de GZ 34 ( gelijkstroom)is door verbonden met de gloeidraad ( wel oppassen)!!!!



Je hebt uiteraard gemeten voor en na de choke of er spanning is?

tommus42
11 augustus 2011, 22:23
punt 4 en 6 van die GZ34? die ik daar zie? staat een flinke klap AC spanning.
Die vind je op pen 8 weer terug van de GZ 34 ( gelijkstroom)is door verbonden met de gloeidraad ( wel oppassen)!!!!

Even een misverstand, het plaatje is van de Vox AC30BM, mijne heeft diodes als gelijkrichter. Merkwaardige plaats voor een spoel idd, ik laat hem op de gangbare plek (tussen de centertap en de screens). Ik ga er denk ik wel een schakelbare 'sag-resistor' inzetten.

tommus42
17 mei 2013, 13:35
Ehm, even back to basics:), namelijk de voeding van m'n AC30. Ik wil hem zoveel mogelijk naar de specs van Brian May en Dave Petersen hebben, vandaar dat ik ga investeren in de Dave Petersen of vergelijkbare smoorspoel. Kan echter niet vinden wie hem levert:???:, heeft iemand een tip?
Tis een choke die veel stroom aankan om te plaatsen vlak na de gelijkrichter, zou opmerkelijk de 'undertones' beinvloeden.

nico verduin
17 mei 2013, 17:01
Ehm, even back to basics:), namelijk de voeding van m'n AC30. Ik wil hem zoveel mogelijk naar de specs van Brian May en Dave Petersen hebben, vandaar dat ik ga investeren in de Dave Petersen of vergelijkbare smoorspoel. Kan echter niet vinden wie hem levert:???:, heeft iemand een tip?
Tis een choke die veel stroom aankan om te plaatsen vlak na de gelijkrichter, zou opmerkelijk de 'undertones' beinvloeden.'t is 7H 260mA.
FNS vragen of Yves Pexters misschien of www.ae-europe.nl .

tommus42
17 mei 2013, 18:01
Bedankt, eens zien wat het gaat kosten.

nico verduin
17 mei 2013, 20:29
Zal wel iets van een tientje of 4-5 zijn denk ik.

Dirk_Hendrik
17 mei 2013, 21:24
Ehrm...
Ik ben de eerste om toe te geven dat buizenbakken niet m'n meest vertrouwde speelveldje is. Da's dus niet als een telefoonverkoper die zich tegen een slagerij aan bemoeit (beide winkeliers) maar meer als een slager die al jaren weinig meer aan worstmaken doet. En dus toch zit ik even aan m'n kop te krabben.

Vanuit dat perspectief;
Ja, als het gaat om piekstromen zal een smoorspoel inderdaad invloed hebben op de klank. Daarmee kun je dus gaan najagen dat je versterker zo moet gaan klinken als die van je voorbeeld. Dat vervolgens betekent dat je fanatiek op zoek gaat naar de specs van, in dit geval, de smoorspoel, die gebruikt is in de versterker van dat voorbeeld, om vervolgens zo'n zelfde smoorspoel te scoren en weer een stapje verder in de goede richting te zijn. Ik stel persoonlijk nogal m'n vragen of je, als je klankmatig wilt gaan tweaken (doen!!) je hier nu veel tijd aan moet besteden of dat het er eentje is als je dieper de details in gaat na alle meer gangbare opties uitgeprobeerd te hebben. Het wisselen van een ECC83 naar een ander merk gaat m.i. meer klankmatige invloed geven dan die smoorspoel ooit voor elkaar gaat krijgen. Zo ook de vraag of je met dit item aan het "spelen" bent omdat je het na een paar jaar goed snapt of dat je ermee aan het spelen bent omdat je de rest van je versterker van haver tot gort kent en alle klankmatige mogelijkheden hebt verkend?

In dit geval echter kan ik me slecht voorstellen dat 7H, 260mA genoeg spec is om dat te bereiken. Evenzo dat ik me niet kan voorstellen dat deze spec voor de (hele aardige) jongens van AE in Schagen (of een andere trafowikkelaar) genoeg is om een spoel te wikkelen die die klankmatige wensen waarmaakt. Wel de stroom en inductiespecs. Da's geen probleem.

En dus, vraag ik me af of op deze basis een andere smoorpoel kopen/laten maken niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld je klank te willen veranderen door het plaatsen van:
- "een" 12" 30W speaker (Elke gitarist zal meteen doorvragen omdat er nogal wat klankvariatie mogelijk is in die spec)
- "een" uitgangstrafo voor 4*EL84 (keuze te over, allemaal met hun eigen karakter)

en zo kan ik nog een ellenlang lijstje maken.

tommus42
17 mei 2013, 22:22
Hoewel ik Brian May een onderschat rock-gitarist vind, was het muzikaal voor mij het duo Mercury/May. Zijn gitaargeluid ben ik wel zeer van gecharmeerd.
Het artikel over de Dave Petersen AC30 vond ik zeer lezenswaardig en leek me allemaal goed doordacht en beargumenteerd.
Maar verder dan dat de spoel op die plek van invloed zou zijn op de 'harmonischen aan de onderkant' ben ik niet, en ik neem dat alleen maar aan. Misschien is het idd geklier in de marge, en komt de specifieke sound meer uit de verschillende typen weerstanden en condensators op bepaalde plaatsen.
In de Dave Petersen AC30 zitten overigens blue-alnico luidsprekers.

nico verduin
17 mei 2013, 22:49
Ehrm...
Ik ben de eerste om toe te geven dat buizenbakken niet m'n meest vertrouwde speelveldje is. Da's dus niet als een telefoonverkoper die zich tegen een slagerij aan bemoeit (beide winkeliers) maar meer als een slager die al jaren weinig meer aan worstmaken doet. En dus toch zit ik even aan m'n kop te krabben.

Vanuit dat perspectief;
Ja, als het gaat om piekstromen zal een smoorspoel inderdaad invloed hebben op de klank. Daarmee kun je dus gaan najagen dat je versterker zo moet gaan klinken als die van je voorbeeld. Dat vervolgens betekent dat je fanatiek op zoek gaat naar de specs van, in dit geval, de smoorspoel, die gebruikt is in de versterker van dat voorbeeld, om vervolgens zo'n zelfde smoorspoel te scoren en weer een stapje verder in de goede richting te zijn. Ik stel persoonlijk nogal m'n vragen of je, als je klankmatig wilt gaan tweaken (doen!!) je hier nu veel tijd aan moet besteden of dat het er eentje is als je dieper de details in gaat na alle meer gangbare opties uitgeprobeerd te hebben. Het wisselen van een ECC83 naar een ander merk gaat m.i. meer klankmatige invloed geven dan die smoorspoel ooit voor elkaar gaat krijgen. Zo ook de vraag of je met dit item aan het "spelen" bent omdat je het na een paar jaar goed snapt of dat je ermee aan het spelen bent omdat je de rest van je versterker van haver tot gort kent en alle klankmatige mogelijkheden hebt verkend?

In dit geval echter kan ik me slecht voorstellen dat 7H, 260mA genoeg spec is om dat te bereiken. Evenzo dat ik me niet kan voorstellen dat deze spec voor de (hele aardige) jongens van AE in Schagen (of een andere trafowikkelaar) genoeg is om een spoel te wikkelen die die klankmatige wensen waarmaakt. Wel de stroom en inductiespecs. Da's geen probleem.

En dus, vraag ik me af of op deze basis een andere smoorpoel kopen/laten maken niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld je klank te willen veranderen door het plaatsen van:
- "een" 12" 30W speaker (Elke gitarist zal meteen doorvragen omdat er nogal wat klankvariatie mogelijk is in die spec)
- "een" uitgangstrafo voor 4*EL84 (keuze te over, allemaal met hun eigen karakter)

en zo kan ik nog een ellenlang lijstje maken.Ik denk dat er ook een heleboel mensen denken dat als ze dezelfde versterker hebben, ook dezelfde klank eruit krijgen..... helaas...dat werd mij elke keer weer bewezen als er een gitarist op dat champje bij mij speelde als ook recentelijk een Schot bij mij thuis op de 0.25W princeton style :) En dan heb ik het niet eens over de strakke muren en de massief houtenvloer die allemaal lekker meedoen....

tommus42
29 april 2014, 18:15
M'n Vox'je afgestoft:D. Komt een booster trapje bij zoals in de originele Brian May signature. Verder de originele uitgangstransformator in plaats van een Amplimo ringkern.
De spoel laat ik eerst even:hide:, misschien één op de normale plaats. Verder een schakelbare sag-resistor, lijkt me leuk. 82 ohm kathode schakeling heeft ie, voor de filtering hou ik 32uF aan per trap. Het origineel heeft twee keer 22uF om de spoel.
Ga beginnen met een mooie nieuwe kathode weerstand:).

yavin
30 april 2014, 10:15
...kijk ook eens op dit forum: http://www.red-special.com/forum/
Hier lopen meer gasten rond die hun versterkers hebben omgebouwd naar DP-spec.

tommus42
30 april 2014, 10:53
Bedankt, eens doorspitten. Misschien wordt duidelijk waarom die spoel op zo'n merkwaardige plaats zit.

cluseau
30 april 2014, 14:19
Bedankt, eens doorspitten. Misschien wordt duidelijk waarom die spoel op zo'n merkwaardige plaats zit.


Als je je nu eens ging verdiepen in de eigenschappen van een spoel dan wordt het misschien wat duidelijker.
Tipje: Een spoel werk net als een cap maar dan anders.

tommus42
30 april 2014, 14:57
Wat ik nog weet van een spoel is dat ie een lage gelijkstroom weerstand heeft en een hoge impedantie voor wisselspanning.
Soms in de hoogspanningslijn opgenomen om rimpel en andere rommel te verwijderen.
Als een trafo goed symmetrisch is, zou rimpel uitgedoofd moeten worden. Daarom begrijp ik niet waarom de spoel direct na de gelijkrichter zit. De anodestroom loopt er zo doorheen waardoor hij erg zwaar moet zijn uitgevoerd. Toch heeft de ontwerper 'm daar gezet, merkwaardig.

cluseau
30 april 2014, 15:05
Het gaat hier niet om afvlakking van de rimpel. Dat doet de balanstrap al als hij goed is afgeregeld.

Probeer uit te vinden wat een spoel doet met het signaal want dat is waar hij hier voor ingezet wordt. Om je een beetje op weg te helpen, je weet al wat de spoel doet toch volgens je verklaring hierboven. Probeer dan te beredeneren wat het effect is op de voeding.

Ik neem aan dat er een voedingselko voor de spoel staat en niets aan de cerntertap zijde? Ik ken het bewuste schema niet :(.

tommus42
30 april 2014, 16:49
Stel me voor dat een spoel doorlekkend signaal filtert, en zo de gelijkgerichte spanning vlakker/schoner houdt.
Hier het schema
http://i59.tinypic.com/2w5st52.jpg

cluseau
30 april 2014, 21:50
Is in dit geval ook zo.

Omdat ik nog geen schema had gezien was ik er van uitgegaan dat er geen elko aan de centertapzijde zat. Dit is echter wel zo dus hier is gewoon een extra stukje rimpelfilter ingezet. Naar mijn bescheiden mening zal je daar geen zak van horen maar er zijn natuurlijk altijd mensen die kunnen horen of de filterelko's van eikenhout zijn.

Ik zie nu eigenlijk dat er achter de gelijkrichter geen cap is geplaatst wat van de choke gewoon een wisselstroom serieweerstand maakt. Het gevolg zal wat meer sag zijn en omdat het effect voor hoge frequenties toeneemt kun je stellen dat lagere frequenties bevoordeeld worden tov het hoog wat nog meer inkakt.

Frits van Mourik
30 april 2014, 23:48
Zou het geen "swinging choke"kunnen zijn?
Zo'n smoorspoel met een heel nauw spleetje :dontgeti: ??

tommus42
1 mei 2014, 08:17
......Omdat ik nog geen schema had gezien was ik er van uitgegaan dat er geen elko aan de centertapzijde zat. Dit is echter wel zo dus hier is gewoon een extra stukje rimpelfilter ingezet. Naar mijn bescheiden mening zal je daar geen zak van horen maar er zijn natuurlijk altijd mensen die kunnen horen of de filterelko's van eikenhout zijn.......
:D, okee, ik laat het ding er gewoon uit.


Zou het geen "swinging choke"kunnen zijn?
Zo'n smoorspoel met een heel nauw spleetje :dontgeti: ??
Wat is dat voor ding? Een 'variërende' inductie:???:

cluseau
1 mei 2014, 08:52
Een choke is niet zomaar een ding met een hoge AC en lage DC weerstand, dat is een beetje kort door de bocht. De impedantie is frequentie afhankelijk en niet alleen geschikt voor 50Hz of 100Hz. Zet je hem in serie met je voeding dan heeft dat invloed op de karakteristiek. De impedantie wordt hoger naarmate de frequentie toeneemt volgens de formule Z=2πFL. Naarmate de frequentie hoger wordt zal de serieweerstand in de voeding dus toenemen en en zou kunnen dat je in het mid/hoog meer sag waarneemt dan in het laag wat de indruk kan wekken dat laag meer naar voren komt.

edit:
Ik kijk een beetje scheel geloof ik. Het leek alsof er een choke was bijgezet tussen de GZ34 en de eerste filtercap maar dat blijkt een optionele weerstand te zijn. My bad, sorry :(. Bovenstaand verhaal blijft wel geldig, zeker als de centertap is verhuist van voor de choke naar na de choke dus laat maar staan.

nico verduin
1 mei 2014, 09:24
Frans ik denk helemaal hetzelfde. Doch is het wel interessant om waar te nemen wat er gebeurt. als je die choke neemt bij bijv. 1000Hz, dan krijg je een z van 2 * PI * L * f = 2 * 3,14 * 7 * 1000 = iets van 42K. als je dan 100mA trekt, dan stort de voedingsspanning in omdat er 0,1 * 42000 = 4200V over de L zou vallen voor AC. Die is er niet en dat zou betekenen dat de 2e Elco de energie aan die eindtrap gaat leveren waardoor je ahw een bijna volledige ontkoppeling van de voeding krijgt voor AC en pure DC in de eindtrap gooit? Interessante voor op de scope :)

cluseau
1 mei 2014, 09:31
Frans ik denk helemaal hetzelfde. Doch is het wel interessant om waar te nemen wat er gebeurt. als je die choke neemt bij bijv. 1000Hz, dan krijg je een z van 2 * PI * L * f = 2 * 3,14 * 7 * 1000 = iets van 42K. als je dan 100mA trekt, dan stort de voedingsspanning in omdat er 0,1 * 42000 = 4200V over de L zou vallen voor AC. Die is er niet en dat zou betekenen dat de 2e Elco de energie aan die eindtrap gaat leveren waardoor je ahw een bijna volledige ontkoppeling van de voeding krijgt voor AC en pure DC in de eindtrap gooit? Interessante voor op de scope :)


kak, daar zeg je wat. Op deze manier zou het niet kunnen werken dus zien we wat over het hoofd....toch? Ik wil er wel ff induiken maar ben met een spoedje bezig. Misschien eind vd middag ff testje doen.

cluseau
1 mei 2014, 09:46
Tja Nico, zit er nog ff over na te denken, de Cap wordt elke 10mSec volgeblazen en gedurende de daling van de laadcyclus wordt de energie voor de amp uit de filtercap na de choke gehaald. Uiteindelijk sluit die de boel af voor hoge frequentie's. Het is dus iets gecompliceerder dan een enkele seriespoel.

tommus42
1 mei 2014, 14:25
Zou de frequentieafhankelijke impedantie sterker doorkomen als de spoel ook de centertap-stroom filtert:???:

nico verduin
1 mei 2014, 17:16
Tja Nico, zit er nog ff over na te denken, de Cap wordt elke 10mSec volgeblazen en gedurende de daling van de laadcyclus wordt de energie voor de amp uit de filtercap na de choke gehaald. Uiteindelijk sluit die de boel af voor hoge frequentie's. Het is dus iets gecompliceerder dan een enkele seriespoel.Dat maakt het juist zo interessant :)

nico verduin
1 mei 2014, 17:17
Zou de frequentieafhankelijke impedantie sterker doorkomen als de spoel ook de centertap-stroom filtert:???:Waar heb je het nu over?

tommus42
1 mei 2014, 17:30
Ik begreep dat hogere frequenties meer sag ondervinden van de spoel dan lage frequenties, waardoor deze duidelijker naar voren komen.
Vroeg me af of dit effect wordt versterkt door ook de centertap stroom door de spoel te laten lopen.

nico verduin
1 mei 2014, 18:07
De sag neemt inderdaad toe. Alleen vraag ik me af hoe jij komt op het idee van wat er gebeurt door de spoel op de CT te zetten. M.a.w. wat is jouw gedachtengang daarbij?

cluseau
1 mei 2014, 18:07
Ik begreep dat hogere frequenties meer sag ondervinden van de spoel dan lage frequenties, waardoor deze duidelijker naar voren komen.

Normaal is dat ook wel zo maar in dit geval zit er nog een cap aan de centertap waar de amp gedurende afwezigheid van laadstroom zijn energie uit kan putten. Leuk experiment zou zijn als je de choke tussen de voeding en de centertap zet. Alleen dan werkt de choke zoals omschreven. Zal voor geen meter werken maar goed, je wil wat dus........

nico verduin
1 mei 2014, 18:09
Ach wie weet heeft Richard Nijboer er nog een idee over :). Alleen moet je wel ff wachten :) 't is een nachtbraker :)

cluseau
1 mei 2014, 18:10
Zie je wel, schrijf ik twee zinnen meer ben ik gelijk weer het laatste :(

guitarnijboer
1 mei 2014, 20:03
Nachtbraker....pfff

Volgens mijn logica hebben frequenties van de signaalspanning geen invloed op de impedantie van de smoorspoel. Er zit immers altijd een elco achter. De amplitude van het signaal is wel van invloed op het gedrag van de spoel.

De spoel wordt gebruikt voor de lage impedantie voor gelijkstroom en hoge voor de rimpelspanning waardoor je een een voeding hebt die voldoende stroom kan leveren en toch een hoge ' serie weerstand' heeft voor de rimpelspanning. Reken maar eens uit hoe hoog een gewone weerstand zou moeten zijn om de impedantie van de spoel op 100Hz te evenaren.
Maar goed dit weet natuurlijk iedereen.

Het tweede doel van de spoel heeft te maken met zijn omgekeerde laad en ontlaad curve t.o.v. een elco en dus zijn mogelijkheid om energie op te slaan.

Vroeger zag je veel voedingen waarbij de spoel direct na de gelijkrichter zat en pas daarachter de eerste elco. Voor de gelijkrichter (vaak een buis) was dit erg prettig. Waar de elco een hele lage weerstand laat zien aan de gelijkrichter bij inschakelen en dus een hoge inschakelstroom, is dit bij een spoel juist omgekeerd. Dit zorgt voor een veel lagere belasting van de buis. Als er grotere stromen worden gevraagd (vaak de lage frequenties waar het meeste vermogen naar toe gaat) loopt het spanningsniveau van de voeding een fractie vertraagd keurig achter de gevraagde signaalsterkte aan. De versterker klinkt mooi gelijkmatig met enige compressie en merr harmonische vervorming na de aanslag van een noot.

Dit is anders als de spoel is geplaatst tussen de eerste twee elco's waarbij de anode's (OT) is aangesloten voor de spoel, en de schermroosters erna. De twee elco's zijn nu voor snelle variaties in amplitude sterk ontkoppeld d.w.z: als er ineens veel stroom wordt gevraagd van de voeding, dan zal de spanning op de eerste elco dalen terwijl de spanning op de tweede in eerste instantie nagenoeg gelijk blijft. Dit komt omdat een spoel zijn energie ineens vrijgeeft als de spanning wegvalt en een hoge impedantie heeft voor snelle spanningsveranderingen. (net als voor wisselspanning) Het gevolg is dat de eindtrap een groter dynamisch bereik heeft. Vooral tijdens de aanslag van een snaar is de variatie in amplitude het grootst en als op dat moment de spanning op de anode lager wordt dan de spanning op het schermrooster neemt de versterking van de buis toe waardoor de versterker in staat is veel meer oehmp, punch of gewoon de grote variaties kan versterken (dynamiek) waar dat bij de eerste variant resulteerde in wat meer harmonische vervorming.

Edit: De eerste variant heeft nog wel een (kleinere) elco nodig na de gelijkrichter om goed te werken. Echte 'choke input' voedingen hebben een spoel met niet verzadigbare kern nodig. Hierbij zorgt de spoel dan voor het omzetten van de 100Hz pulserende spanning naar een stabiele effectieve spanning die onder belasting op 90% van de top spanning ligt.

tommus42
25 juli 2014, 17:17
@guitarnijboer, nog bedankt voor de uitleg.

Vond een merkwaardig schema, waarvan met name dit me opviel:
http://i62.tinypic.com/sl0lg4.jpg
Zijn dit gewoon varianten van 'hoog-af-snoepjes', of heeft het juist een tegenovergestelde functie? Ik bedoel de condensatortjes van de anode naar de kathode.

cluseau
25 juli 2014, 18:22
Idd hoogaf filters maar bedoeld als middel tegen instabiliteit.

tommus42
25 juli 2014, 19:01
Bedankt. Leidt het tot een ander geluid, afgezien van het hoogaf effect? Zou me kunnen voorstellen dat er 'losheid' verloren gaat, dat het (te) 'steil' klinkt. Of is dat onzin?

nico verduin
25 juli 2014, 23:55
Bedankt. Leidt het tot een ander geluid, afgezien van het hoogaf effect? Zou me kunnen voorstellen dat er 'losheid' verloren gaat, dat het (te) 'steil' klinkt. Of is dat onzin?Denk het laatste ..... En ik ben toch wel heel benieuwd wat jij onder steil klinken verstaat

tommus42
26 juli 2014, 08:48
Steil is niet het goede woord denk ik, ik bedoel, wat erin gaat komt er precies zo weer uit alleen luider.
De 'kleur', of hoe zeg je dat, het karakteristieke dat een buisje met het signaal doet, gaat door de tegenkoppeling verloren. Het signaal wordt te 'recht' als het ware.

nico verduin
26 juli 2014, 08:55
Ga nou eens zelf redeneren wat er gebeurt bij een toenemende frequentie en ga dan eens naar je antwoord kijken....

tommus42
26 juli 2014, 10:31
Ja, hoge tonen worden sterker tegengekoppeld.
Maar wat ik niet begrijp is, als het de stabiliteit bevordert, wat is er dan mis mee om het altijd toe te passen, tenminste in trappen die een hoogaf condensatortje hebben?

Maar vooruit met den geit, anders gesteld: wat is het verschil tussen een condensatortje naar massa vanaf de anode, of naar de kathode?

guitarnijboer
26 juli 2014, 10:42
Idd hoogaf filters maar bedoeld als middel tegen instabiliteit.

Nee, deze zijn niet bedoelt als middel tegen instabiliteit! Ze zijn bedoeld voor het wegfilteren van verkeerde of te veel hoge frequenties (harmonischen) in het overstuurde signaal van deze overdrive sectie. Ze kleuren het geluid dus. Zonder deze caps wordt de overdrive sound erg pinnig en fuzzie zonder veel sustain. Dit is een variatie op de caps die over de anodeweerstand worden geplaatst of simpelweg parallel aan de uitgang van een versterkertrap.

cluseau
26 juli 2014, 10:47
Ja, hoge tonen worden sterker tegengekoppeld.
Maar wat ik niet begrijp is, als het de stabiliteit bevordert, wat is er dan mis mee om het altijd toe te passen, tenminste in trappen die een hoogaf condensatortje hebben?

Maar vooruit met den geit, anders gesteld: wat is het verschil tussen een condensatortje naar massa vanaf de anode, of naar de kathode?

Tussen anode en kathode is iets effectiever. Dit gaat ten koste van je hoogweergave.

Ow en dan nog even dit: een amp waar het uitgangssignaal het ingangssignaal volgt heet een HiFi amp en klinkt voor geen meter voor gitaargebruik. Streef daar dus niet naar want dat ga je met een buizenamp niet snel halen.

cluseau
26 juli 2014, 10:56
Nee, deze zijn niet bedoelt als middel tegen instabiliteit!.

Daarover verschillen we dan van mening ;)

Het zijn juist die onnodig hoge frequenties welke instabiliteit kunnen veroorzaken. Zeker bij gebruik van buizen met lage interne capaciteiten. Klankmatig doet dit niet zoveel hoewel niet iedere amp hetzelfde is natuurlijk. Het gebied waar dit capje van invloed is komt helemaal niet uit een gitaar dus het zal hoofdzakelijk invloed kunnen hebben op eventuele hoge harmonischen.

Oops: dat laatste had je het ook al over zie ik nu. In de ovrrdrive komen idd zeer hoge harmonischen voor dus dat zou in dit geval een mogelijkheid kunnen zijn. Dit capje zie je echter ook op plaatsen waar geen oversturing plaatsvindt en is het zeker bedoeld ongewenste troep weg te houden en ter voorkoming van oscilleer neigingen.

guitarnijboer
26 juli 2014, 11:26
Het zijn juist die onnodig hoge frequenties welke instabiliteit kunnen veroorzaken. Zeker bij gebruik van buizen met lage interne capaciteiten. Klankmatig doet dit niet zoveel hoewel niet iedere amp hetzelfde is natuurlijk. Het gebied waar dit capje van invloed is komt helemaal niet uit een gitaar dus het zal hoofdzakelijk invloed kunnen hebben op eventuele hoge harmonischen.

Klankmatig doet dit erg veel, het klopt dat het gebied waar deze cap invloed op heeft niet meteen gessocieerd wordt met gitaar frequenties maar zeker als het gaat om oversturing is niets minder waar. Deze caps hebben een hele grote invloed op het kleuren van het overstuurde gitaarsignaal.

Ik weet wel wat je bedoelt met tegengaan van instabiliteit, je ziet ook wel kleine caps over de driver(s) van transistor eindtrappen tegen oscillatie, maar dit is echt anders bedoeld.

tommus42
11 maart 2015, 19:09
Nog even over de voeding. Ben bezig onderdelen te bestellen, het wordt waarschijnlijk een Hammond choke van 10H/300mA. Dichtstbijzijnde alternatief is 5H. Als elco dacht ik 22uF voor en na de spoel. Volgens het schema dat ik aanhoud heeft de spoel een inductie van 7H, en 22uF capaciteit.
Zou dit verschil van invloed zijn op het gewenste resultaat of werkt dat prima?

Gearjunkie
11 maart 2015, 20:21
Fantastisch hoe je al vanaf augustus 2011 een choke aan het kiezen bent. Ik heb altijd te weinig geduld en kies dan net het verkeerde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
11 maart 2015, 20:37
Ik ga niet over één nacht ijs:D.
Ik voel een LC filter slecht aan. Misschien werkt het wel niet, 10H met 2x22uF, maar wel met 5H bij dezelfde capaciteit.
Weet je wat, ik schaf dat ding aan, vier mooie nieuwe elco's, ben wel eens voor meer het schip ingegaan:satisfie:.

cluseau
11 maart 2015, 21:08
.........ben wel eens voor meer het schip ingegaan:satisfie:.

Dat kan ik me voorstellen.



Btw weet je nu wat voor elko's je gaat nemen?

tommus42
11 maart 2015, 21:27
F&T 2x22uF/450V plus 2x22uF/350V.

tommus42
25 juli 2015, 19:56
Het schiet op:), spoel is binnen. Past precies, maar lijkt me wel erg heet worden op deze manier. Zou dat problemen kunnen opleveren?
http://i61.tinypic.com/1yu6a9.jpg

cluseau
25 juli 2015, 23:45
*Zou dat problemen kunnen opleveren?

Met je rug misschien :)

tommus42
26 juli 2015, 11:27
Mooi is ie he?:)