PDA

View Full Version : fender telecaster highway one of mexico?



wouterfender
6 augustus 2011, 17:13
hallo allemaal,

Ik ben van plan om een telecaster te gaan kopen. Ik heb een Fender tele highway one gezien voor 400 euro. Hoe zijn deze gitaren kwalitatief en zijn ze beter dan een telecaster uit mexico? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nu een fender strat mim, en deze bevalt mij prima.
Wat zijn precies de verschillen tussen een highway one en een mim tele?

Ik lees graag jullie reacties!

bass blom
6 augustus 2011, 17:37
je hebt de highway's in een eerste versie en in een upgraded versie, vanaf 2007 of 2008
beiden zijn vergelijkbaar en/of beter dan mexico's
mijn upgraded strat heeft 22 jumbo frets, de reden dat ik hem kocht.

martwest
6 augustus 2011, 20:37
Je moet die HWY1 echt zelf proberen; sommigen vinden die jumbo frets een ramp terwijl anderen ze heel prettig vinden. Puur persoonlijk dus

josan
6 augustus 2011, 20:50
Ik heb een HW1. Ten opzichte van andere Fender tele's hebben deze een wat ronder geluid, vanwege anders gewikkelde pickups (overwound en alnico 3 magneten). Hou je van de ouderwetse tele-twang, dan kun je beter de mexicaan kopen. Hou je van een iets minder twangy, ronder geluid, dan is de HW1 een prima gitaar. Waar je verder op moet letten is de lak van de body. De HW1 heeft nitro, wat erg kwetsbaar is, dus snel een gebruikt uiterlijk heeft, als je daarvan houdt tenminste. De mexicaan heeft waarschijnlijk polyurethaan, die is veel harder en beschadigt minder makkelijk. Kwalitatief zullen ze elkaar niet veel ontlopen. In die californische fabriek van Fender werken ook allemaal hispanics! ;-)
Ik heb de pickups op de HW1 uiteindelijk vervangen door Original Vintage Telecaster pickups van Fender. Ik vind hem nu veel beter klinken, opener, helderder en meer sustain.

grayfink
6 augustus 2011, 20:54
Lekker uitproberen dus. De ene mex is de andere ook niet trouwens, de classics en baja zijn doorgaans erg goed. De standards zitten hele matige tussen.

jutter
6 augustus 2011, 21:08
Lekker uitproberen dus. De ene mex is de andere ook niet trouwens, de classics en baja zijn doorgaans erg goed. De standards zitten hele matige tussen.

Bedoel je de classic serie of de classic player?

macwilliams
6 augustus 2011, 21:27
Ik heb een mex Tele en daar op advies van forumleden nocaster elementen ingelepeld en ik vind het geluid wel te gek. Minder scherp.

jutter
6 augustus 2011, 21:37
Ik heb een mex Tele en daar op advies van forumleden nocaster elementen ingelepeld en ik vind het geluid wel te gek. Minder scherp.

Die zijn ook te gek! Als je de kans krijgt moet je eens een Fender '51 Nocaster Custom Shop proberen, dan weet je helemaal niet wat je overkomt!

macwilliams
6 augustus 2011, 21:40
Die zijn ook te gek! Als je de kans krijgt moet je eens een Fender '51 Nocaster Custom Shop proberen, dan weet je helemaal niet wat je overkomt!

Jaaaaa man die heb ik :) :) helemaal te gek 

jutter
6 augustus 2011, 22:17
Jaaaaa man die heb ik :) :) helemaal te gek 

Heb jij een '51 Nocaster????:crazyhappy:

Kim Wilson
6 augustus 2011, 22:37
Ik heb de HW1 ook getest, en het zijn te gekke gitaren. Mooi vol geluid. Ik heb echter de Baja gekozen omdat die meer bite had. Het geluid stond me meer aan. Qua afwerking e.d. deden ze niet voor elkaar onder. De Mex Standard vond ik veel minder. Dooie plank.

De Korea lite ash is ook een mooi ding. Ik vond de klank niet zo, maar ze zijn wel mooi.

macwilliams
6 augustus 2011, 22:50
Heb jij een '51 Nocaster????:crazyhappy:
Nee, verkeerd gegaan met typen. Ik heb er een geprobeerd. :'(

Ik heb de HW1 ook getest, en het zijn te gekke gitaren. Mooi vol geluid. Ik heb echter de Baja gekozen omdat die meer bite had. Het geluid stond me meer aan. Qua afwerking e.d. deden ze niet voor elkaar onder. De Mex Standard vond ik veel minder. Dooie plank.

De Korea lite ash is ook een mooi ding. Ik vond de klank niet zo, maar ze zijn wel mooi.

Mijn mex is toch echt niet "dood" hoor. En ja de Korean lite ash is mooi en de klank is inderdaad niet zo bijtend als de Baja jedoch erg mooi klinkend.

Kim Wilson
6 augustus 2011, 23:03
Mijn mex is toch echt niet "dood" hoor. En ja de Korean lite ash is mooi en de klank is inderdaad niet zo bijtend als de Baja jedoch erg mooi klinkend.
Nee, het verschilt nogal bij de std's. Zoon van Johanb heeft ook een Standard en die klinkt ook best goed. Maar de Std die ik bij Feedback heb getest was een akelige kutplank. Dood geluid, geen karakter.

macwilliams
6 augustus 2011, 23:09
Nee, het verschilt nogal bij de std's. Zoon van Johanb heeft ook een Standard en die klinkt ook best goed. Maar de Std die ik bij Feedback heb getest was een akelige kutplank. Dood geluid, geen karakter.

Nou moet ik eerlijk Bekennen dat de mijne pas echt goed ging klinken na de pu wissel. Daarvoor vond ik hem te schel.

wouterfender
10 augustus 2011, 11:59
bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik heb gister een highway one tele gekocht. Hij speelt en klink super en ben er dan ook erg blij mee!

Ik heb alleen een klein probleempje;
Als ik de tele op mijn versterker aansluit gaat hij lang niet zo hard dan als ik er met mijn strat over speel..... Ik heb het volume van de versterker natuurlijk niet veranderd:P
Gooi ik er echter met mijn pedaal wat effecten bij, dan klinkt de tele een stuk harder. Da ik weer terug naar clean, dan neemt het volume af. Met mijn strat, maakt het clean en met effect geen verschil.
Blijkbaar heeft de tele dus een minder sterk output signaal.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit eventueel kan veranderen?

macwilliams
10 augustus 2011, 12:23
Je zou een clean booster in kunnen bouwen.
Of pu's met hogere output maar dat gaat ten koste van het geluid.
Misschien dat je het zelfs beter vind maar als je het geluid te gek vind maar enkel te zacht dan toch een cleanbooster.

ellisvertellis
10 augustus 2011, 13:44
Misschien je pups wat hoger zetten met de stelschroefjes? En die van de strat wat lager dan ;) ...

Anders je versterker harder en de effecten stiller :ok:

... of een combinatie van deze zaken natuurlijk

matto
5 februari 2012, 16:54
Ik heb een setje Joe Barden (Gatton tele pick ups) op mijn HW 1 gezet.
Dat is bijna net zo prijzig ls een tweedehands HW1 tele:crazyhappy: maar het is wel dik het geld waard.
De brug is voorzien van een setje Callaham gecompenseerde zadels.
Het is nu gewoon een ontzettend puike Tele die voor ( bijna ) alles inzetbaar is.


http://www.mijnalbum.nl/Foto-GJHWT6QB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QYACAVRO.jpg