PDA

View Full Version : Tokai Goldstar '84



_AG_
6 augustus 2011, 16:00
Hey,

Ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen.
Na een beetje opzoekwerk ben ik uitgekomen bij het merk Tokai.

Ik hou van vintage gitaren en ze zouden heel erg kwaliteitsvol zijn volgens wat ik lees. Toch wilde ik hier ook even horen of jullie er ervaring mee hebben?

Kwaliteit echt zo goed als beweerd wordt? (evenaren echte fenders)
Wat mag ik er aan geven? (heb '84 Tokai Goldstar gevonden via tweedehandssite voor 600 euro, goeie prijs? te veel?)

Laat maar horen!
Alternatieven mogen ook altijd genoemd worden
(wel liefst vintage en tussen 500-1000 euro)


Foto:
http://img.2dehands.be/f/normal/93485338-tokai-goldstar-stratocaster-jaren-80.jpg


Alvast bedankt!

akkebaas
6 augustus 2011, 17:25
In mijn ervaring, en dan hebben we het over een vijftal gitaren, zijn de Tokais van begin jaren 80 inderdaad echt goede fenderkopieën. Het enige wat je in het oog moet houden is of de frets nog wat over hebben. En de pickups klinken vaak nogal dunnetjes, dus hou er rekening mee dat je daar wellicht ooit een upgrade zal willen doen.
Maar verder supergoed gemaakte gitaren, waar veel (dure) Fenders het moeten tegen afleggen.
Die Goldstar lijkt mij correct geprijsd.

Ook Greco en Yamaha passen in het rijtje goeie Japanse kopieën uit de jaren 80, maar die zie je zelden.

kapepper
6 augustus 2011, 18:12
is goed spul; op tweedehands.be stond er nog twee andere silverstar en een goldstar.... vriendelijke verkoper (heb er ooit eens mee gehandled)

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/tokai-goldstar-stratocaster-1984-90656467.html?qq=tokai&pcpl=&pc_id=&afd=

prijs toch rond de 500-6OO, wat redelijk is

geert1976
6 augustus 2011, 19:10
Ik weet niet precies waar TS woont, maar ik weet nog een Tokai stratocaster te liggen uit 1983, HSS config en in kleur meegespoten headstock (kleur is candy apple red)

is nog in nieuwstaat evenals de frets.

Hij is van een vriend van mij en hij wil er van af en die gitaar mag de deur uit voor ik meen E 450,00.

Indien je meer info wenst, kun je mij een pm sturen voor zijn gegevens, zodat je contact met hem kan opnemen.

grayfink
6 augustus 2011, 19:25
Lijkt mij een prima aanbieding van Geert, ik zou zelf gewoon een Fender USA kopen als ik 600 te besteden had. Sterker nog, dat heb ik een paar weken geleden, voor nog minder zelfs.

pff
6 augustus 2011, 21:07
Ik weet niet precies waar TS woont, maar ik weet nog een Tokai stratocaster te liggen uit 1983, HSS config en in kleur meegespoten headstock (kleur is candy apple red)

is nog in nieuwstaat evenals de frets.

Hij is van een vriend van mij en hij wil er van af en die gitaar mag de deur uit voor ik meen E 450,00.

Indien je meer info wenst, kun je mij een pm sturen voor zijn gegevens, zodat je contact met hem kan opnemen.

Denk dat de humbucker er later ingefreesd is Tokai kwam pas later met de humbucker versies ,Zijn inderdaad zeer mooie copieen vind ze persoonlijk ,mooier en zeker beter afgewerkt dan de Squier JV'S zoals hals body verbinding heb zelf 2 goldstar sounds en 1 springy gehad lekkere chunky halzen ,hals van springy was iets platter qua toets,Inderdaad uitkijken naar de frets ,Sound was niet mijn smaak te schel de U pickups E pickups schijnen Dimarzio's te wezen erg zeldzaam ,nooit gehoord,En je weet of de body orgineel is met de hals matching numbers stempel van de hals staat ook op de body

geert1976
6 augustus 2011, 21:48
Denk dat de humbucker er later ingefreesd is Tokai kwam pas later met de humbucker versies ,Zijn inderdaad zeer mooie copieen vind ze persoonlijk ,mooier en zeker beter afgewerkt dan de Squier JV'S zoals hals body verbinding heb zelf 2 goldstar sounds en 1 springy gehad lekkere chunky halzen ,hals van springy was iets platter qua toets,Inderdaad uitkijken naar de frets ,Sound was niet mijn smaak te schel de U pickups E pickups schijnen Dimarzio's te wezen erg zeldzaam ,nooit gehoord,En je weet of de body orgineel is met de hals matching numbers stempel van de hals staat ook op de body

Hij is nu nog op vakantie, maar zodra die terug is, zal ik dat ding is opendraaien.

Hij heeft hem ooit gekocht als zijnde origineel, maar wie weet is het een latere modificatie, ik ken Tokai's niet goed genoeg daarvoor.

Hier zijn blauwe broertje op MP:

_AG_
6 augustus 2011, 22:38
Geert, je hebt pm

Ik zie trouwens geen link naar het broertje?

Bedankt voor de reacties allemaal!

_AG_
7 augustus 2011, 17:56
Heb vandaag Tokai gekocht.
Heb hem met twee Mexicaanse Fenders vergeleken van +-700 euro en ik vind hem inderdaad echt niet minder!

Bedankt voor alle reacties

HalfBlindLefty
8 augustus 2011, 22:47
Goeie keuze :)

Mijn '84 Goldstar krijgt nog steeds meer speeltijd dan mijn Avri '62 maar die ligt ook in een andere kamer in zijn koffertje en de Tokai staat voor het grijpen.
Ik heb overigens een paar jaar geleden mijn Tokai laten herfretten... een verademing !

http://i283.photobucket.com/albums/kk282/HalfBlindLefty/Fender%20Strat/Tokai-Fender.jpg
jahaa... sticker is er al lang af :)

Epii
8 augustus 2011, 22:57
Ben ook geïnteresseerd geraakt in zo'n Tokai strat. Mijn buurman heeft er een die hij niet meer gebruikt, dus ik zou hem misschien wel van hem kunnen overnemen. Eerst maar eens mijn Laney VC50 en Roland Cube verkopen :soinnocent:

_AG_
9 augustus 2011, 01:55
ik ben er voorlopig zeer tevreden mee Epii,
als je hem voor een goede prijsje kunt kopen zou ik niet twijfelen :p

Pepe
9 augustus 2011, 03:06
Ook Greco en Yamaha passen in het rijtje goeie Japanse kopieën uit de jaren 80, maar die zie je zelden.
De Greco ging over in de Fender JV en Greco's zijn nooit geëxporteerd maar ze zijn niet met elkaar te vergelijken als ik afga op de gitaren die ik heb. De tokai Springy is de meest refined van de Golden Age Japanners maar klinkt ook het meest airy. Die naam Springy past hem wonderwel.
Yamaha strats zijn, net zoals hun Les Pauls, altijd onder de radar gebleven en nog steeds vrij goedkoop uit Japan te halen wat een beetje raar is want Yamaha heeft vanaf het begin constant goede gitaren gemaakt. Het merk is niet sexy denk ik. Maar ook nooit geëxporteerd trouwens.

Rutger
9 augustus 2011, 10:10
Kunnen echt geweldige gitaren zijn. k Heb er jaren een gehad en vond dat er geen betere was, het was mijn werkpaard voor alles. Ik heb er wel andere pickups in gezet (Van Zandts, fantastisch) en na 25 jaar moesten de fretten wel vernieuwd worden. Maar dat was eht zeker waard. Nog steeds jammer dat ie weg moest, maar hij ging naar een enthousiaste gitarist die, bleek later, er een compleet album mee heeft opgenomen. De originele pu's heeft ie erin laten zitten omdat dat hem wel goed beviel. :) Kwestie van smaak denk ik.

Voor E600 moet de gitaar wel echt in goede staat zijn. Je ziet ze soms voor veel meer weggaan maar dat lijkt me wat overdreven.

Pepe
9 augustus 2011, 10:56
Voor E600 moet de gitaar wel echt in goede staat zijn. Je ziet ze soms voor veel meer weggaan maar dat lijkt me wat overdreven.

Dat ligt er maar aan wat het type nummer is. 1500 euro voor een ST 100 is redelijk normaal.

Epii
9 augustus 2011, 15:35
Ik mag de gitaar van m'n buurman een paar dagen lenen. Klinkt erg goed. Klein probleem met een soms krakende jack, als je de kabel beweegt. Dit is de strat in kwestie. Kan iemand me vertellen of ie een herfret nodig heeft en wat ie ongeveer waard is?

http://img215.imageshack.us/img215/8168/014plk.jpg
http://img834.imageshack.us/img834/5443/012ob.jpg
http://img607.imageshack.us/img607/6414/011cl.jpg
http://img845.imageshack.us/img845/3193/001lys.jpg

BamBuFan1
9 augustus 2011, 16:59
Yamaha strats zijn, net zoals hun Les Pauls, altijd onder de radar gebleven en nog steeds vrij goedkoop uit Japan te halen wat een beetje raar is want Yamaha heeft vanaf het begin constant goede gitaren gemaakt. Het merk is niet sexy denk ik. Maar ook nooit geëxporteerd trouwens.

Het lijkt inderdaad wel of van Yamaha alleen de oude akoesten en de SG-serie echt gewaardeerd worden. Ik heb twee Yamaha's in de verzameling: een RBX800A (Taiwanese futuristische jazz-bass) en een RGX612S (Taiwanese superstrat). Dat zijn allebei foutloos gebouwde kwaliteitsgitaren die ik voor een prikkie op de kop heb kunnen tikken. Had er Ibanez op gestaan dan waren ze al een stuk meer waard geweest.

Epii
9 augustus 2011, 21:29
Ik heb er wat meer op gespeeld en nu kan ik mijn eigen vraag beantwoorden. Het gaat hem sowieso niet worden want hij heeft een refret nodig. Er waren na wat jammen een aantal 'dode' punten op het fretbord naar voren gekomen. Jammer want hij klonk zo goed!