PDA

View Full Version : Feedback in mijn gitaartje



Venlonaer
5 augustus 2011, 21:30
Ja zoals de titel al luid heb ik een probleem.

Vanavond heb ik dus wee rop hoog volume met de band gerepeteerd en moest mijn combo weer op hoog volume.
Zodra ik dat doe krijg ik mij toch een portie feedback te verduren dat het eigenlijk niet leuk meer is.
Zodra ik de gain terug draai gaat de feedback wel weg dat wel. Ligt dit nu aan mijn gitaar of is mijn versterker gewoon kapot?

Niet onbelangrijk, een Les Paul over een Marshall DSL401. De elementen zijn niet gewaxpotted, deze hebben twee soldeerdrupjes aan de onderkant van de elementen.

Nou alvast bedankt!

aaronstonebeat
5 augustus 2011, 21:35
Aan die duppeltjes soldeer zal het niet liggen :D

Waxpotten van de elementen zou iets uit kunnen maken.
Maar eigenlijk zeg je het zelf al: wat minder gain als je op hoger volume speelt.

Lush High
5 augustus 2011, 21:36
Dat lijkt me niet meer dan normaal, door de geluidstrillingen uit je speaker gaan je snaren weer meetrillen. Enige oplossing is volume omlaag of niet pal voor je speaker gaan staan met je gitaar..

Venlonaer
5 augustus 2011, 21:52
Ik ga al verder van de versterker staan...en gain heb ik nodig :ok:
Helaas zal waxpotten ook niet gaan werken, ik heb open humbuckercovers....

Hmmm

Misery Signals
5 augustus 2011, 21:59
Element iets verder van de snaren zetten, preamplampjes aantikken terwijl de amp opstaat en kijken of er één door de speaker plopt,...?

MS

aaronstonebeat
5 augustus 2011, 22:00
Elk element is te waxpotten, ook als ze helemaal geen kapjes hebben; het één staat volkomen los van het ander.

En naar mijn idee, als je versterker harder staat, krijg je sowieso al meer bruikbare feedback via de lucht; dan kan die gain-knop best een beetje terug, dat is in ieder geval mijn ervaring.
Gain wordt toch al overgewaardeerd, vind ik. Een beetje is erg lekker, maar ik zie in mijn zoon een ontwikkelingstraject; die begon ook met die knop vol open (eigenlijk komt er dan alleen nog een soort gesis uit de versterker) maar gaandeweg begint hij het eigenlijke gitaargeluid wat meer te waarderen.

Venlonaer
5 augustus 2011, 22:04
Elk element is te waxpotten, ook als ze helemaal geen kapjes hebben; het één staat volkomen los van het ander.

En naar mijn idee, als je versterker harder staat, krijg je sowieso al meer bruikbare feedback via de lucht; dan kan die gain-knop best een beetje terug, dat is in ieder geval mijn ervaring.
Gain wordt toch al overgewaardeerd, vind ik. Een beetje is erg lekker, maar ik zie in mijn zoon een ontwikkelingstraject; die begon ook met die knop vol open (eigenlijk komt er dan alleen nog een soort gesis uit de versterker) maar gaandeweg begint hij het eigenlijke gitaargeluid wat meer te waarderen.

Hmm dat van die gain daar zit inderdaad wel wat in. Vind het nu ook niet meer altijd zo mooi...

Dat van die preamlichtjes dat kan ik inderdaad wel eens proberen. Alleen ben ik een volkomen leek op het gebied van de amps, dus welke buisjes zijn dat?

In ieder geval tot nu toe dank! ik kan er wel weer wat mee doen.

Buzzel
6 augustus 2011, 09:28
En elementen zijn standaard ook al gewaxpotted, pas naar heel wat jaar kan die coating verdwijnen.

DaveItUp
6 augustus 2011, 15:51
Beetje treble wegdraaien met je toneknop wil ook weleens helpen.

Venlonaer
6 augustus 2011, 16:37
Vandaag even op volume thuis nogmaals getest. Hij blijkt aan de gitaar te liggen dus gelukkig niet aan de versterker. Als ik namelijk een andere inplug geeft hij geen hoge piep (feedback) meer. Ook niet als ik aan de gainknop draai. Deze gitaar heeft in tegenstelling tot mijn les paul wel een dichte humbucker cover.

Wat is nu de makkelijkste/effectiefste oplossing:
Het gaat om deze gitaar:

http://img841.imageshack.us/img841/5966/20110723185550.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/841/20110723185550.jpg/)

Les Paul uit 1983.

mesaman
6 augustus 2011, 17:11
tja...met zn gitara wordt het natuurlijk ook helemaal niets!:chicken:

en om wat voor versterker gaat het?


ik weet het verder ook niet hoor,waarom ik me er mee bemoei is me zelf ook een raadsel.:???:

bass blom
6 augustus 2011, 17:19
dat wordt waxpotten dan lijkt me

Buzzel
6 augustus 2011, 17:33
Aangezien het een oudje is kan waxpotten idd veel oplossen.

Venlonaer
6 augustus 2011, 17:38
Het gaat om een marshall dsl401 combo.

Hmm waxpotten heb ik nog nooit zelf gedaan. Even wat topics zoeken om me in te lezen. In ieder geval bedankt voor de info!

bass blom
6 augustus 2011, 17:43
ik had het ook nog nooit gedaan en het werkte bij mij als een speer.
en het rook ook nog eens heel lekker want ik had van een vriend echte bijenwas gemengd met waxinelichtjes :P

maar wat voor elementen zijn dat die je hebt?

Agent_Smith
6 augustus 2011, 17:51
Nou, dat wordt nooit meer wat met die gitaar! Ik zal je van je probleem afhelpen en m bij je ophalen. :D





Serieus: zoals gezegd; waxpotten. Maar hoe doen we dat met open HB's? De hete was is nogal dun en loopt er erg makkelijk uit natuurlijk.

Zo te zien zijn het geen originele elementen? Het kan ook zo zijn dat ze gewoon van een dergelijk fabrikaat zijn dat het met die elementen eigenlijk nooit echt wat gaat worden hoor

Venlonaer
6 augustus 2011, 18:02
Het zijn de originele elementen hoor. Ik heb alleen de kapjes verwisseld ;)

Ik weet wel dat ik geen gewone parafine ga gebruiken. Ik heb al eerder eens gelezen dat het kan gaan schimmelen en je pu's kan aantasten....

Venlonaer
7 augustus 2011, 19:33
Ik grijp deze topic maar aan zodat ik geen nieuwe hoef aan te maken.

Ik heb toch maar besloten voor de pickupwissel te gaan die al heel lang in de planning stond. Waxpotten kan ik altijd nog doen. Inmiddels heb ik wel al weer wat PU's getest waaronder de Dirty Fingers. Deze vond ik veel op mijn stock PU's lijken kwa sound:???: Dus deze heb ik maar fijn van mijn lijstje afgestreeft.

Blijft over:
Seymour Duncan JB
Seymour Duncan Custom 5
Srymour Duncan Pearly Gates

De JB heb ik al veelvuldig uitgeprobeerd. Ik heb hem namelijk in de Tele van mijn broertje gezet. Nu heeft deze wel een agathis body en maple neck. Ik weet dus niet hoe de PU in mijn Les Paul zal klinken (mahogany en ebony).

Van de custom 5 en de PG heb ik alleen sound samples van youtube.....

Ik zoek een wat hardere rock sound.
Dus alle hulp is (wederom) welkom!

bass blom
7 augustus 2011, 19:38
toen ik nog niet naar P90, P94 was gegaan zag ik vreselijk te gassen op bare knuckles rebel yells. heel vette clips van gehoord :p

Venlonaer
7 augustus 2011, 19:55
Holy shit! dit is precies wat ik zoek bass!!!

http://www.youtube.com/watch?v=GmMdlWhwdt8

Als ze zo klinken!!!!:crazyhappy:

bass blom
7 augustus 2011, 20:01
ja vet hè? :D
maarja, hoeveel van de sound zit in de vingers van de gitarist?

Venlonaer
7 augustus 2011, 20:20
Dat klopt dat klopt, en de amp niet te vergeten :ok:

Maar ik ga er maar eens meer te weten over proberen te kopen. Bedankt voor de tip!

bass blom
7 augustus 2011, 20:23
geen dank :D
op hun forum is geloof ik nog meer te horen.

Venlonaer
7 augustus 2011, 20:34
Yep ik ben de soundssamples daar nu aan het beluisteren.

bass blom
7 augustus 2011, 20:45
trouwens.. dat je het over je gitaar hebt als: mijn gitaartje.. :stop:

iemand vroeg ooit eens of hij even op mijn 'gitaartje' mocht spelen.. die kreeg de wind van voren :satisfie:

Venlonaer
7 augustus 2011, 21:05
Tja t'is hetzelfde als een auto (oldtimer) lijkt me. Daar laat je ook je buurman niet even in rijden ;).

bass blom
7 augustus 2011, 21:06
Tja t'is hetzelfde als een auto (oldtimer) lijkt me. Daar laat je ook je buurman niet even in rijden ;).

precies.
en die noem ik niet mijn autootje :D

Venlonaer
7 augustus 2011, 21:08
precies.
en die noem ik niet mijn autootje :D

Nee dat snap ik, Brum of Herbie zijn betere namen:D

bass blom
7 augustus 2011, 21:36
Nee dat snap ik, Brum of Herbie zijn betere namen:D

ik noem hem gewoon de oude benz :D